|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
birincil, ceza, ikincil, negatif, pekiştireç, pozitif |
![]() |
Pozitif Pekiştireç Negatif Pekiştireç Birincil Pekiştireç İkincil Pekiştireç Ceza |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Pozitif Pekiştireç Negatif Pekiştireç Birincil Pekiştireç İkincil Pekiştireç Cezapozitif pekiştirme Pozitif Pekiştireç Negatif Pekiştireç Birincil Pekiştireç İkincil Pekiştireç Ceza negatif pekiştirme birincil pekiştireç ikincil pekiştireç ceza pekiştirecin ortadan kaldırılması ile ilgili birer örnek verebilir misiniz o örneklerden yola çıkarak odev hazırlamam gerekiyor ama araştırma yaparken aklım karıştı lütfen lütfen lütfen yardım edin |
![]() |
![]() |
![]() |
Pozitif Pekiştireç Negatif Pekiştireç Birincil Pekiştireç İkincil Pekiştireç Ceza |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Pozitif Pekiştireç Negatif Pekiştireç Birincil Pekiştireç İkincil Pekiştireç CezaPozitif Pekiştireç Negatif Pekiştireç Birincil Pekiştireç İkincil Pekiştireç Ceza Davranışın arkasından olumlu uyarıcı verilerek yapılan koşullanmaya EDİMSEL KOŞULLANMA adı verilir ![]() ![]() ![]() ![]() Skinner operant kutu adı verilen özel bir araç geliştirmiştir ![]() ![]() Skinner, aç bir fareyi bu kutunun içine koymuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yani OPERANT ŞARTLANMA: ORGANİZMANIN GÖSTERMİŞ OLDUĞU BİR DAVRANIŞIN PEKİŞTİRİLMESİ YOLUYLA TEKRAR GÖSTERİLME İHTİMALİNİN ARTIRILMASIDIR ![]() Edimsel koşullanma, bireyin davranışlarını; PEKİŞTİREÇ elde etmek için yaptığı bilinçli tepkiler olarak açıklar ![]() ![]() Örn: Ders çalışan ve yüksek not alan birey ders çalışmaya devam eder ![]() ![]() Örn: Babasının ayakkabısını sildiğinde kendine harçlık verildiğini gören çocuk kendisinden böyle bir şey istenmediği halde her sabah babasının ayakkabısını silmeye devam eder ![]() OPERANT ŞARTLANMANIN AKIŞI Davranış Davranış Davranış + Pekiştirme = Davranış ![]() ![]() ![]() Edimsel koşullanmada organizmaya davranışı nasıl yapacağı öğretilir ![]() ![]() Sonuç olarak birçok davranışı bir pekiştireç izlerse o davranışın ortaya çıkma olasılığı artar ![]() Örnek: Yürüme davranışı Devam eder Anne-baba sevinci Şeker verme Ödül Yürüme Davranışı Yapma Yürüme Davranışı Gösterme UYARICI TEPKİ PEKİŞTİREÇ TEPKİYE DEVAM EDİMSEL KOŞULLANMA İLKELERİ A) PEKİŞTİRME B) CEZA Yapılan bir davranış iki türlü sonuç verir : CEZA PEKİŞTİRME Davranışın sonucunda hoşuna giden bir durum ortaya çıkar ve davranış gösterilmeye devam eder ![]() ![]() Davranışın sonucunda organizmanın hoşuna gitmeyen bir durum ortaya çıkar ![]() ![]() ![]() A) PEKİŞTİRME Pekiştirme: Bir davranışın tekrarını sağlamak için uyaran verilmesi işlemidir ![]() ![]() Pekiştireç: Davranışı izleyen ve organizma üzerinde hoşa gidici bir etki yaratarak davranışın ortaya çıkma olasılığını artıran uyarıcılara pekiştireç denir ve pekiştirilen davranışlar öğrenilir ![]() Pekiştireçler sayesinde birey istendik veya istenmedik davranışlar öğrenebilir ![]() ![]() ![]() ![]() NOT: Öğrenilen davranışlar bir süre pekiştirilmezler ise sıklığı azalır ve söner ![]() ![]() ![]() Skinner pekiştirmeyi; öğrenme sürecini hızlandırmak ve davranışları biçimlendirmek için kullanmıştır ![]() NOT: Pekiştirme çeşitli şekillerde yapılmaktadır ![]() A) OLUMLU (Pozitif) pekiştirme Bir davranışın sonucunda hoşa giden bir uyarıcının ortama katılması ve bu uyarıcının o davranışın tekrarlanma ihtimalini artırması olayına OLUMLU PEKİŞTİRME denir ![]() Olumlu Pekiştireç: Ortama konulduğunda davranışın yapılma olasılığını artıran uyarıcılardır ![]() Örn: Sınıfta bir soruyu doğru cevaplayan öğrenciye ‘AFERİN’ denilmesi, öğrencilerin sorulara cevap verme davranışının tekrarını sağlar ![]() Örn: Ders çalışan bir öğrenciye yüksek puan verilmesi ders çalışma davranışının tekrarlanmasını sağlar ![]() Örn: Sınıftaki çöpü çöp tenekesine atan bir öğrencinin öğretmenin beğenisini kazanması Örn: Öğretmenin ödevini yapan bir çocuğa çikolata vermesi çocuğun bu davranışı tekrarlama olasılığını arttırır ![]() Örn: Büyükler tarafından benimsenme, yüksek not alma, öğretmenin sınıfta bir öğrenciyle ilgilenmesi, ona saygı duyması, gerektiğinde övmesi, ona önem verdiğini hissettirmesi olumlu pekiştireç kavramıyla AÇIKLANIR… NOT: SONUÇ OLARAK olumlu pekiştirme hoşa giden bir uyarıcının ortama konulması ile davranışın ortaya çıkma ihtimalinin artırılmasıdır ![]() B) OLUMSUZ (Negatif) PEKİŞTİRME Organizmanın içinde bulunduğu durumdan hoş olmayan bir uyarıcının kaldırılarak davranışın yapılma OLASILIĞINI ARTIRMA işlemine OLUMSUZ PEKİŞTİRME adı verilir ![]() ![]() Olumsuz Pekiştireç: Ortamdan çıkarıldığında davranışın yapılma olasılığını artıran uyarıcılardır ![]() NOT: Bu pekiştirecin uygulanabilmesi için organizmanın olumsuz bir durumda bulunması gerekir ![]() Örn: Bir öğrenci evindeki aile kavgalarından, sorunlarından kaçmak için okula geliyorsa OKUL bu öğrenci için OLUMSUZ BİR PEKİŞTİREÇTİR ![]() ![]() Örn: Ayakkabısı ayağını sıkan bir çocuğa annesi tarafından yürüme davranışı öğretilirken ayakkabısını çıkarmasına izin verilmesi onun yürüme davranışı gösterme olasılığını arttırır ![]() Örn: Sınıfta kekeme bir öğrenci konuştuğunda diğer arkadaşları güler ![]() ![]() ![]() Örn: Ödevlerinde belli bir puana ulaşan öğrenciye sınavlardan birisine girmeme hakkı tanınır ![]() ![]() ![]() NOT: Bir diğer pekiştirme sınıflaması da I ![]() ![]() ![]() A) BİRİNCİL PEKİŞTİRME (Doğal) Öğrenilmiş olmayan birincil pekiştireçlerle yapılan pekiştirmedir ![]() Birincil Pekiştireçler Temel biyolojik ihtiyaçları (açlık, susuzluk, uykusuzluk) tatmin eden ya da yaşamı tehdit eden doğal pekiştireçlerdir ![]() Örn: Yiyecek, su ve benzeri birincil olumlu pekiştireçtir ![]() Örn: Elektrik şoku birincil olumsuz pekiştireçtir ![]() Yiyecek aç bir insan veya hayvan için öğrenilmemiş bir pekiştireçtir ![]() ![]() ![]() Birincil pekiştireçlerin en önemli özelliği doğal uyarıcılar olup organizma tarafından fizyolojik bir tepkiyle cevaplandırılmasıdır ![]() ![]() ![]() Örn: Çocuğuna tuvalet eğitimi veren bir anne, çocuğun kendi başına tuvalete her gidişinin ardından onu çikolata ile ödüllendirmektedir ![]() ![]() B) İKİNCİL PEKİŞTİRME Öğrenilmiş ikincil pekiştireçlerle yapılan pekiştirmedir ![]() ![]() Örn: Para, not, boş zaman, statü, gülümseme, artı, yıldız ikincil olumlu pekiştireçlerdir ![]() ![]() ![]() Örn: Öğrenci yıldız aldığında mutlu olur ![]() ↓ ↓ İkincil pekiştireç Birincil pekiştirme Örn: Para ile çikolata almak ↓ ↓ İkincil pekiştireç Birincil pekiştireç Herhangi bir nötr uyarıcının (soba) birincil olumsuz pekiştireçlerle ilişkilendirilmesi ile (soba başlangıçta nötr uyarıcı iken çocuk eliyle sobaya dokunduğunda eli yanar) pekiştireç özelliği olan uyarıcıdır ![]() NOT: Olumlu pekiştirece gündelik dilde ödülde denilmektedir ![]() DIŞSAL ÖDÜL (Dışsal Kaynaklı Güdü) İÇSEL ÖDÜL (İçsel Kaynaklı Güdü) * Annenin çikolata vermesi * Çocuğun başarı hazzı * Öğretmenin aferin demesi * Bireysel hedeflere ulaşma * Babanın para vermesi * Özgüvenin artması * Öğretmenin yüksek not vermesi * Çocuğun merak ve belirsizlikten kurtulması Bir davranışın kazandırılmasında önce dışsal güdü (ödül) verilerek sonra içsel güdüye (ödül) geçilir ![]() ![]() Örn: Matematik problemini çözen bir öğrenciye öğretmen önce ‘AFERİN’ der ve dışsal bir ödül vermiş olur ![]() ![]() ![]() PEKİŞTİRME TARİFELERİ: Edimsel koşullanma yoluyla gerçekleşen öğrenmelerde pekiştireçlerin verilme zamanı ve sıklığı öğrenmeyi etkileyen önemli bir faktördür ![]() ![]() Pekiştirme Tarifeleri 1) Aralıksız (sürekli) Pekiştirme 2) Aralıklı Pekiştirme A) Zaman Aralıklı Pekiştirme * Sabit Zaman Aralıklı Pekiştirme * Değişken Zaman Aralıklı Pekiştirme B) Oran Aralıklı Pekiştirme * Sabit Oranlı Pekiştirme * Değişken Oranlı Pekiştirme 1) ARALIKSIZ (SÜREKLİ) PEKİŞTİRME Yapılan her davranışın pekiştirilmesidir ![]() ![]() ![]() Örn: İlk kez okuma yazma öğrenen bir çocuğa; ilk ve karmaşık konuların öğretilmesinde sürekli pekiştireç verilir ve öğrenme gerçekleştikten sonra aralıklı pekiştirece geçilir ![]() Örn: Grup önünde konuşmaktan çekinen bir öğrencinin her konuşması sonrasında pekiştireç verilmesi öğrencinin çekingenliğini atmasına yardımcı olmaktadır ![]() Örn: Çocuğuna tuvalet alışkanlığı kazandırmaya çalışan annenin çocuk tuvaleti geldiğini her söylediğinde annesinin ona bir ödül vermesi davranışın kazandırılmasında etkilidir ![]() 2) ARALIKLI PEKİŞTİRME Kazanılmış bir davranışın devam ettirilmesinde etkili olarak kullanılmaktadır ![]() Aralıklı pekiştirmede pekiştireçler * Ya pekiştirmeler arasında geçen süreye (ZAMAN ARALIKLI PEKİŞTİRME TARİFESİ) * Ya da pekiştirmeler arasındaki davranış sayısına (ORAN ARALIKLI PEKİŞTİRME TARİFESİ) göre verilir ![]() A) ZAMAN ARALIKLI PEKİŞTİRME Bu pekiştirme tarifesinde pekiştirmeler arasında geçen süre önemlidir ![]() ![]() ![]() * Sabit Zaman Aralıklı (Sabit Aralıklı) Pekiştirme: Bu pekiştirmede pekiştireçler BELİRLİ ZAMANLARDA verilir ![]() ![]() ![]() ![]() Örn: Öğrencilerin yazılı ve sözlü sınavlardan önce çalışıp sonra çalışmamaları Örn: Teneffüs, aylık maaş, günlük yevmiyeler, her hafta sınav yapma, her üç dakikada bir pekiştireç verilmesi… Vize ve final haftaları… * Değişken Zaman Aralıklı (Değişken Aralıklı) Pekiştirme: Pekiştirmenin farklı ve DEĞİŞEN ZAMAN ARALIKLARINA göre yapılmasıdır ![]() Değişen zaman aralıklı pekiştirmede pekiştireçler beklenmedik zamanlarda verilir ![]() ![]() Öğrenci pekiştirecin ne zaman geleceğini bilmediği için davranışı uzun süre devam ettirir ![]() ![]() ![]() Örn: Bir babanın farklı zamanlarda çocuğuna başarısından dolayı hediye alması Örn: Bir patronun tarihi belli olmayacak şekilde çalışanlarına ikramiye dağıtması Örn: Öğretmenin önceleri 15 dak ![]() B) ORAN ARALIKLI (ORANLI) PEKİŞTİRME Bu tür pekiştirmede pekiştireç gösterilen davranış sayısına göre verilir ![]() * Sabit Oran Aralıklı (Sabit Oranlı) Pekiştirme: Kaç davranıştan sonra pekiştirecin geleceği bellidir ![]() ![]() ![]() Örn: Bir işte parça başı çalışmak ![]() ![]() Örn: Öğretmenin çözülen her 5 problem için matematik dersinden 1 (+) vermesi… Örn: Öğrencinin yaptığı her ödeve 10 puan verilmesi… Örn: Bir patronun 5 tencere satan satıcısına 1 tencere kar payı vermesi… Örn: Alışveriş çeklerinde yapılan her 15 milyonluk alışverişte uçuş için 10 puan kazanılması… Örn: Sınıfta dört işlem alıştırmaları yaptıran bir öğretmen öğrencilerine doğru çözdükleri her üç alıştırma için bir (+) vermesi… (2002 KPSS) Örn: Bir babanın karnedeki her bir pekiyi ders için çocuğuna hediye alması… * Değişken Oran Aralıklı (Değişken Oranlı) Pekiştirme: Bu tarifeye göre kaçıncı davranışın pekiştirileceği belirlenmemiştir ![]() ![]() ![]() Bu pekiştirme türünün en güzel örnekleri PİYANGO ve KUMAR makineleridir ![]() ![]() ![]() ![]() Örn: Hatların meşgul olduğu zamanlarda telefon etmeye çalışmak… Ne zaman hattın boşalacağı belli olmadığı için kişi sürekli aramaya devam eder ![]() Bu pekiştirme türünde davranış uzun süre devam eder ![]() ![]() Etkililik Açısından Pekiştirme Tarifeleri Şu Şekilde Sıralanır Değişken Oranlı → Değişken Aralıklı → Sabit Oranlı → Sabit Aralıklı → Sürekli Pekiştirme ![]() PREMACK İLKESİ: (Büyük Anne Kuralı) Bireyin en çok hoşlandığı ve tercih ettiği davranışın; hoşlanmadığı ve tercih etmediği diğer bir davranışa koşullandırılması durumudur ![]() ![]() Örn: Ispanağını yersen kolanı içebilirsin ![]() Örn: Ödevini bitirirsen bilgisayarda oyun oynayabilirsin… Örn: Yemeğini yersen dışarı çıkabilirsin… Koşul konulduğunda PREMACK İLKESİ uygulanır ![]() ![]() ![]() NOT: Az görülen yani tercih edilmeyen davranış önce yaptırılmalıdır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pozitif Pekiştireç Negatif Pekiştireç Birincil Pekiştireç İkincil Pekiştireç Ceza |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Pozitif Pekiştireç Negatif Pekiştireç Birincil Pekiştireç İkincil Pekiştireç CezaSİMGESEL ÖDÜLLE PEKİŞTİRME (SEMBOLİK PEKİŞTİRME): İstenilen tepkileri ortaya koyan öğrencilere şeker, oyuncak gibi uyarılar yerine pekiştirici olarak puan, fiş, boncuk, kurdele, çiçek figürü, yıldız, marka gibi nesnelerin (sembollerin) verilmesi esasına dayanır ![]() Örn: Bir öğretmen öğrenciye istenilen her davranışı (söz isteyerek konuşmak) gösterdiğinde birer marka verir ve her on marka biriktiğinde ÖDÜL verir ![]() Öğrencilerde sosyal davranışların geliştirilmesinde etkilidir ![]() ![]() ![]() Örn: Matematik dersine çalışan bir öğrenciye her bir problemi çözdüğünde bir yıldız vererek pekiştirmek ve on yıldız aldıktan sonra (on problemi çözdükten sonra) ödül (para, not vb ![]() PEKİŞTİRME İLKELERİ: Pekiştirme verilirken öğretmen aşağıdaki ilkelere uymalıdır: 1) Öğretmen ilk derslerde her doğru yanıta pekiştireç vermelidir ![]() 2) Öğretmen özellikle çekingen, içe dönük öğrencilere onları yüreklendirmek ve derse katılımlarını sağlamak için uygun yer ve zamanda pekiştireç vermelidir ![]() ![]() 3) Dersler ilerledikçe her doğru yanıta değil zihinsel açıdan daha üst düzeydeki yanıtlara pekiştireç verilmelidir ![]() 4) Pekiştireçler öğrencinin içinde yaşadığı kültürel ortama, yaşına, cinsiyetine, kişiliğine uygun olarak yeri ve zamanı gelince verilmelidir ![]() 5) Öğretmen hep aynı tür pekiştireçler kullanmamalıdır ![]() 6) Öğretmen geç ve güç öğrenen öğrencilere her zaman yani her doğru yanıttan sonra pekiştireç vermelidir ![]() ![]() 7) Öğretmen ilk derslerde her doğru yanıta pekiştireç vermeli daha sonraki derslerde sabit oranlı dersler ilerledikçe de değişken oranlı pekiştireç tarifelerini kullanmalıdır ![]() 8) Pekiştireçler hedef davranışlarla ilgili olmalıdır ![]() ![]() B) CEZA Ceza: Organizma için hoşa gitmeyen bir uyarıcının ortama verilmesi sonucu veya hoşa giden uyarıcının ortamdan çekilmesi sonucu davranışın YAPILMA SIKLIĞININ AZALTILMASIDIR ![]() Ceza iki türlüdür: 1) Birincil Tür Ceza (Birinci tip ceza) Hoşa gitmeyen uyarıcının ortama verilmesi sonucu davranışın yapılma sıklığının azaltılmasıdır ![]() Örn: Evde top oynarken vazoyu kıran çocuğuna annenin tokat atması Örn: Kuralı ihlal eden bir sürücünün ceza yemesi Örn: Sınıfta dersi dinlemeyen öğrenciye öğretmenin hakaret etmesi Örn: Sınıfta kavga eden öğrencilerin azarlanması Örn: Tuvalet davranışını öğrenemeyen bir çocuğu annesinin sürekli azarlaması Örn: Ders çalışmayan öğrencilerin sınıfta kalması 2) İkincil Tür Ceza (ikinci tip ceza) Hoşa giden uyarıcının ortamdan çekilmesi sonucu davranışın yapılma sıklığının azalması ![]() Örn: Sınıfın huzurunu kaçıran öğrencinin teneffüse çıkarılmaması Örn: Ders çalışmayan öğrencinin televizyon izlemesine izin vermemek ![]() Örn: Bilgisayarla oynama izni alan çocuğun kardeşiyle kavga etmesi sonucu bilgisayar oynama hakkının elinden alınması ![]() Örn: Sınıfta ders dinlemeyen öğrenciye öğretmenin ilgi göstermemesi… Örn: Kurallara uymayan sürücünün ehliyetinin elinden alınması… Ceza; yeni ve istenilen davranışların öğretilmesini sağlamaz ![]() ![]() ![]() ![]() NOT: Olumsuz pekiştirme ile ceza birbiri ile karıştırılmamalıdır ![]() ![]() CEZANIN UYGULANMASI İLE İLGİLİ GENEL İLİŞKİLER: 1) Ceza geciktirilmeden verilmelidir ![]() 2) Hangi davranışın ne tür cezayı gerektiren bir suç olduğu önceden belirlenmelidir ![]() 3) İstenmeyen davranış gösterilmeden ceza verilmemelidir ![]() 4) Ceza korkutmak amacıyla kullanılmamalıdır ![]() 5) Ceza bireyin kişiliğinde olumsuz etkide bulunacak türde olmamalıdır ![]() ![]() 6) Ödev, ders çalışma gibi istenilen özellikler ceza olarak verilmemelidir ![]() 7) Cezanın şiddeti uygun olmalı… 8) Ceza tutarlı olmalı ve uygulanmalı… 9) Cezadan kurtulma olanaklı olmalı… Yani alternatif tepkiler sunulmalı ![]() 10) Cezanın nedeni ile ilgili açıklamalar yapılmalı… 11) Cezadan önce uyarı yapılmalı… CEZANIN SONUÇLARI: 1) Öğrenciye nasıl davranmayacağını öğretir ancak nasıl davranacağını öğretmez… 2) Öğretmen-öğrenci arasında nefret, huzursuzluk, gerilim yaratır… 3) Öğrenci aynı davranış için arkadaşları tarafından ödüllendirilirse cezanın önemi kalmaz ![]() 4) Çocuk model olarak saldırgan davranışlar geliştirir ![]() 5) Engellenme duygusunu geliştirir ![]() OLUMSUZ DAVRANIŞLARIN YOK EDİLMESİ yani CEZAYA ALTERNATİF DURUMLAR: 1)SÖNME: Davranış pekiştirilmeyerek sönmesi sağlanabilir ![]() 2)GÖRMEZDEN GELME: (Söndürme): Bazı davranışlar görmezden gelinerek (pekiştirilmeyerek) ortadan kaldırılabilir ![]() ![]() ![]() 3)ORTAMI DEĞİŞTİRME: İstenmeyen davranışa neden olan uyarıcılar ortamdan çekilir ![]() 4)BIKTIRMA: Öğrenci yoruluncaya (bıkıncaya) kadar davranışı yapmaya zorlanır ![]() 5)CEZA: İstenmeyen davranış baskı altına alınır ![]() ![]() ![]() OLUMLU PEKİŞTİREÇ ( AFERİN ) CEZA (II ![]() OLUMLU PEKİŞTİRME DURUM ORTAMA KONULDUĞUNDA ORTAMDAN ÇIKARILDIĞINDA OLUMSUZ PEKİŞTİRME CEZA ( I ![]() OLUMSUZ PEKİŞTİREÇ (DAYAK) Açıklama: Sınıfta ödevini yapan bir öğrenciye öğretmenin AFERİN demesi olumlu pekiştirmedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evde üvey annesinin dayağından kurtulmak için okula gelen öğrenci hoş olmayan bir uyarıcıdan kurtulduğu için bu durum OLUMSUZ PEKİŞTİRMEYİ ifade etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() EDİMSEL KOŞULLANMA İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR: 1) BİÇİMLENDİRME: (Kademeli Yaklaştırma- Şekillendirme): Öğrenene konu zor ve karmaşık gelebilir ![]() ![]() ![]() Örn: Topluluk önünde konuşamayan biri önce az sayıdaki kişilerin önünde konuşturulur daha sonra giderek daha çok kişinin önünde konuşturulur ![]() ![]() 2) ZAMANLAMA: Davranış ile pekiştireç arasındaki zamanın çok yakın olması gerekir ![]() ![]() ![]() 3) SİSTEMATİK DUYARSIZLAŞTIRMA: Daha çok korkuların ve fobilerin ortadan kaldırılmasında kullanılır ![]() ![]() ![]() Örn: Okul korkusu olan bir çocuğa önce okulun yanındaki bir parkta oyun oynatılmış, sonra arkadaşlarıyla okul bahçesinde etkinlikler yaptırılmış sonrada çok sevdiği bir arkadaşının yanına oturtularak okul korkusu ortadan kaldırılmıştır ![]() 4) GENELLEME: Bir davranışı öğrenen organizmanın bu tepkiyi başka uyaranlara da göstermesine genelleme adı verilir ![]() Örn: Öğretmenine bilmediği bir konuyu soran bir öğrenci doyurucu cevap alınca tüm öğretmenlerine soru sormayı sürdürmüştür ![]() Örn: Belli bir renkteki diski gagalayan bir güvercin yiyecekle pekiştirildiğinde bu renge benzeyen diğer diksleride gagalar ![]() Örn: Sütten ağzı yanan yoğurdu üfleyerek yer ![]() Örn: Kediyi seven bir öğrencinin diğer hayvanları da sevmesi ![]() Örn: Köpeğine ıslık çaldığında yanına gelen bir çocuğun sirkte gördüğü bir aslana da yanına gelmesi için ıslık çalması ![]() 5) AYIRT ETME: Pekiştirilen uyarıcılara gösterilen tepkinin pekiştirilmeyen uyarıcılara gösterilmemesidir ![]() ![]() Örn: Bir çocuğun bahçede oyun oynayan çocuklar içerisinde yalnızca sevdiği arkadaşını gördüğünde bahçeye oyun oynamaya çıkması ![]() Örn: Bir öğrencinin bütün dersler içerisinde yalnızca MÜZİK dersinde yaramazlık yapması… Örn: Bir kişinin gazetedeki spor haberlerini seçerek okuması 6) SÖNME: Edimsel koşullanma ile öğrenilen davranışlar uzun süre pekiştirilmezler ise davranışı gösterme sıklığı giderek azalır ve davranış söner ![]() Örn: Sabahları her gün babasının ayakkabısını sildikten sonra harçlık alan çocuk bir müddet davranışı gösterdikten sonra harçlık almadığında ayakkabı silme davranışı sona erer ![]() Örn: Problemi doğru çözen öğrenciye her defasında öğretmen pekiştireç vermektedir ![]() ![]() 7) ZİNCİRLEME: Biçimlendirme zor ve karmaşık konuların basitten karmaşığa doğru alt basamaklara indirilmesiyle ve pekiştirme ile yapılır ![]() ![]() ![]() Örn: Bir sürücü adayına araba kullanma davranışını öğretmek için önce koltuğa düzgün oturma ve aynaların ayarlanması, sonra vitesin kontrol edilmesi daha sonra da kontağın çevrilmesi ve en son olarak da arabanın hareket ettirilmesi işlemi yaptırılmıştır ![]() ![]() 8) BATIL DAVRANIŞ (İNANÇ): Edimsel koşullanma ilkelerine göre organizma tesadüfen bir davranışı yaptığı sırada o davranışla ilgili olmamasına rağmen olumlu bir pekiştireç alırsa zamanla almış olduğu pekiştireci o davranışla ilişkilendirir ve o davranışı yapma eğilimi gelişir ![]() Örn: Annesin aldığı bir kırmızı gömlek ile gittiği sınavdan yüksek not alan öğrenci sonraki sınavlara da aynı gömlekle gitmek ister ![]() Örn: İnsanların belirli günleri uğurlu gün kabul etmesi… Örn: Bazı insanların merdiven altından geçmemesi… 9) KENDİNİ GERÇEKLEŞTİREN KEHANET: Birey kendisi ya da olaylar için sahip olduğu doğru olmayan olumsuz düşünceye inanarak buna göre davranırsa bir süre sonra diğer kişilerin yaklaşımı ve olayların yönelimi bu şekilde gerçekleşir ![]() ![]() Örn: Matematik dersinde ben başaramıyorum, öğrenemiyorum şeklinde düşünen ve çaba göstermeyen bir öğrenciye bir süre sonra öğretmeni, anne ve babası, ‘sen matematiği öğrenemezsin’ şeklinde yaklaşır ![]() ![]() Örn: Kızlar beni beğenmiyor şeklinde düşünen bir kişi kızlardan uzak durur ![]() ![]() NOT: Annesinin verdiği kırmızı kalemle girdiği sınavlardan yüksek not alan bir öğrencinin aldığı yüksek notun sebebini kırmızı kaleme bağlaması ve buna inanması klasik koşullanma yoluyla öğrenmedir ![]() ![]() KAÇINMA ŞARTLANMASI: Koşullanmada durum ortaya çıkmadan durumdan uzaklaşılmasına KAÇINMA ŞARTLANMASI adı verilir ![]() Örn: Işığın yanışından 10 saniye sonra elektrik şoku verilen köpek elektrik şoku gelmeden önce bir engelden atlama yoluyla bu şoktan kurtulmayı öğreniyor ![]() ŞOKTAN KURTULMA I ![]() II ![]() III ![]() IV ![]() Yapılan bir araştırmada ışık yandıktan 10 saniye sonra elektrik şoku verilen köpek elektrik şoku gelmeden önce (bir engelden atlayarak) elektrik şokundan kurtulmayı öğrenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Kaçınma şartlanmasının ortaya çıkması için önce korku ve kaçma şartlanmasının olması gerekmektedir ![]() Kaçma ise → OPERANT şartlanmaya girmektedir ![]() Kaçma ve kaçınma farklı kavramlardır ![]() ![]() ![]() Örn: Bir köpek tabanı elektrik şoku vermeye elverişli bir kutuya konulur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kaçınma şartlanması insanlarda da benzer şekillerde oluşmaktadır ![]() ![]() KLASİK KOŞULLANMA ve EDİMSEL KOŞULLANMA ARASINDAKİ FARKLAR KLASİK ŞARTLANMA OPERANT ŞARTLANMA * Klasik şartlanmada uyarıcı ışık ya da ses * O ![]() gibi belirli bir olaydır ![]() ![]() * Klasik şartlanmada davranış uyarıcıyı takip * O ![]() ederken uyarıcıdan önce gelmektedir ![]() * K ![]() ![]() ![]() * K ![]() ![]() hayvanın yaptığından bağımsız olarak şartlı uyarıcının * O ![]() sunulmasından hemen sonra yapılır ![]() ![]() gösterilen tepkiden bağımsızdır ![]() * K ![]() şartsız uyarıcı arasında çağrışım kurularak yiyeceğe ulaşamaz ![]() gerçekleşirken * Operant şartlanmada öğrenme * K ![]() duygusal ve fizyolojik tepkilerdir ![]() gerçekleşir ![]() * O ![]() ayırt etme istemli bir süreç haline getirilmeye çalışılır ![]() Tepkiler açık ve bilinçlidir ![]() Örn: Kareyi öğrenen bir çocuk dikdörtgeni gördüğünde genelleme yaparak bu kare derse ‘hayır dikdörtgen’ denilir ve böylece geri bildirim yoluyla ayırt etme sağlanır ![]() * Klasik şartlanmada sönme şartsız uyarıcının * Operant şartlanmada ise davranış yokluğunda şartlı uyarıcı tekrar tekrar verilirse pekiştirilmezse ortadan kalkar ![]() şartlı tepki ortadan kalkar ![]() NOT: Klasik ve operant şartlanmada sönme; davranışın ortadan kalkması anlamında kullanılır ![]() DAVRANIŞIN A-B-C- Sİ KURAMI Operant şartlanmada davranış öncül-davranış-sonuç yani A-B-C formülü içinde ele alınır ![]() ![]() ![]() Öncül ve sonuç değişirse davranışta değişecektir ![]() Örnek: Ayakkabıları boyarsan ödül alırsın ÖNCÜL Ayakkabı boyama DAVRANIŞ Ödül (çikolata) Alma→ SONUÇ NOT: İnsan davranışlarında operant şartlanma klasik şartlanmaya göre daha kullanışlıdır ![]() ![]() Şöyle bir genelleme yapılabilir Öğretilebilirler * BİLİŞSEL DAVRANIŞLAR BİLİŞSEL YAKLAŞIMLA * DUYUŞSAL DAVRANIŞLAR KLASİK ŞARTLANMAYLA * PSİKOMOTOR DAVRANIŞLAR OPERANT ŞARTLANMAYLA Ayrıca BURAYA DA göz atabilirsiniz |
![]() |
![]() |
|