|
|
Konu Araçları |
davranışları, hakkında, sürücü, sürücülerin, yaya, yayaların |
Yaya Ve Sürücü Davranışları - Yayaların Ve Sürücülerin Davranışları Hakkında |
09-11-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Yaya Ve Sürücü Davranışları - Yayaların Ve Sürücülerin Davranışları HakkındaYaya ve Sürücü Davranışları - Yayaların ve Sürücülerin Davranışları Hakkında Yaya ve Sürücü Davranışları - Yayaların ve Sürücülerin Davranışları Hakkında Otomobil kullanma ve trafikle ilgili ilk bilgileri genellikle önce aile ortamında, daha sonra da herhangi bir yakınımızdan öğrenmişizdir Bize öğreten kişinin söylediği her şeyi doğru kabul edip, trafiğe öyle çıkmışızdır Bu yüzden ülkemizde otomobil kullanma ile ilgili bilgiler kulaktan dolma ve çoğunlukla yanlıştır Doğruluğundan emin olmadığımız birçok bilgiyi savunarak, iddialara bile gireriz! Günümüzün acımasız trafik ortamında ise eksik ve yanlış bilgi ile yola çıkan sürücünün şansı maalesef çok azdır Doğru bilgiyi; beceri, sağduyu ve saygıyla uygulamak trafikteki tek yaşam şansıdır Çoğu sürücünün doğru olarak bildiği, ama aslında yanlış olan bazı bilgileri sizler için derledik Bu bilgilerin ışığında hem sizler kendi bilginizi sınayın, hem de bundan sonra yakınlarınıza doğru bildiğiniz yanlışlar yerine doğruları öğreterek, bireysel sorumluluğunuzu yerine getirin Trafikte Uygulanan Yanlış Bilgiler - Usta sürücü, düştüğü problemden kazasız sıyrılmayı bilir! Yanlış! Çünkü usta sürücü probleme girmeyen sürücüdür Karşısına çıkabilecek her türlü tehlikeyi önceden görebilir, ona göre tedbirini önceden alır Problemlerle uğraşmaz - Otobanda tamam ama, şehir içinde emniyet kemeri takılmayabilir! Yanlış! Emniyet kemeri hayat kurtaran en önemli güvenlik gerecidir 50 km/s hızda meydana gelen bir çarpışmada otonun içindekiler emniyet kemeri takmadıkları takdirde, 4 katlı bir binadan aşağı düşmeyle eşit şok yaşar - Arkada oturanlar için emniyet kemeri takmak gereksizdir! Yanlış! Motorlu araçlar bir yere çarptığında hemen durur, ancak içindeki yolcular aynı hızla bir yere çarpana kadar ilerlemeye devam eder Arkada oturanların da yaşam haklarını kullanmaları ve emniyet kemerlerini takmaları gerekir Her ne kadar henüz kanunen zorunlu olmasa da, yolcuların güvenliği için geliştirilmiş olan arka emniyet kemerleri de hayat kurtarır Kazalarda en çok zararı emniyet kemeri bağlı olmayan yolcular görmektedir - Lastik havalarını düşük tutarsak, hem daha iyi tutunur, hem de daha konforlu olur! Yanlış! Lastik havalarının, aracın fabrika değerinin altında olmaması gerekir Hatta yüke ve yolcu sayısına göre artırılmalıdır Çünkü hava basıncı düşük lastiğin tabanı yere yayılarak daha iyi tutunma sağlamaz Aksine tabanın ortası yukarı kalkar ve yol ile teması kesilir Havası düşük lastiklerin yalnız omuz kısımları yere basar Lastik hava basıncı düşükken; kayma hareketleri çok daha düşük hızlarda başlar, fren mesafesi uzar, direksiyon hareketlerine daha geç cevap alınır Belki daha konforlu sürüş yaparsınız ama, konforlu şekilde yoldan çıkabilir, konforlu şekilde çarpabilirsiniz! - Sıcak havada, lastiğin ısınmasını dengelemek için lastik havaları indirilir! Yanlış! Lastiğin ısınmasının en büyük nedeni havanın sıcak olması değil, lastik hava basıncının düşük olması nedeniyle lastik yanaklarının daha fazla esnemesidir - Yağmurda inik lastik daha az kayar! Yanlış! Hava basıncı düşük lastikte su boşaltma kanalları kapandığı için yağmur suyunu çok daha az boşaltır Hatta boşaltamaz ve su üzerine çıkma ve su yastığı üzerinde kayma (aquaplanning) çok daha düşük hızlarda başlar - Direksiyon saate göre 10′u çeyrek geçe tutulur! Yanlış! Direksiyon saate göre 9′u çeyrek geçe (915) tutulur Bu pozisyon, acil bir durumda her iki yöne eşit miktarda direksiyonu çevirebileceğiniz tek pozisyondur - En iyi koltuk pozisyonu, sürücünün en rahat ettiği pozisyondur Yanlış! Sürücünün doğru koltuk pozisyonu öncelikle otomobile hakim olabileceği ne çok uzak, ne de çok yakın bir pozisyondur Koltuk mümkün olduğunca dik olmalıdır Direksiyon 915 pozisyonundayken kollar dümdüz olmamalıdır İdeal dirsek açısı 120 ile 135 derece civarındadır Evimizde TV seyrettiğimiz koltuk pozisyonu çok rahat olabilir, ama bu pozisyonda otomobile ve trafiğe hakim olabilmek çok zordur - Motorlu araçlar lastiğin üzerinde gider! Yanlış! Motorlu araçlar lastiğin içindeki havanın üzerinde gider Eğer lastiğin içinde hava yoksa, hiçbir yere gidemezsiniz Doğru lastik havası, ayağınızdaki ayakkabı numarası gibidir Ayağınızı sıkan veya bol gelen bir ayakkabıyla nasıl yürüyemezseniz, otomobilin yol tutuşu da aynı şekilde bozulur - Ani frenlerde önce frene basıp, durmaya yakın debriyaja basarsak, motor kompresyonundan faydalanıp daha kısa mesafede dururuz! Yanlış! En etkin yavaşlama frenle debriyaja aynı anda basılarak yapılır Böylece fren sırasında motor devre dışı bırakılarak, motorun aracı ileri götürme kuvveti yok edilir - ABS (Antiblokaj Fren Sistemi) mekanik frene göre çok daha kısa mesafede durdurur! Yanlış! ABS fren sistemi olan bir araç tekerleklerin kızaklamasını önler ve fren sırasında manevra yapılabilmesini sağlar Ancak, daha kısa mesafede durdurmaz, daha güvenli şekilde fren yapılmasını sağlar - Mekanik freni olan bir otomobilde fren pedalını pompalayarak daha kısa mesafede durulabilir! Yanlış! Pompalamak için ayak fren pedalı üzerinden her çekildiğinde, aracın ileri hareketi devam eder ve durma mesafesi uzar Doğrusu; panik frende fren pedalı üzerindeki basıncı azaltarak lastiğin dönmesini sağlamaktır Ancak ayak fren pedalından kaldırılmamalı ve fren yapmaya devam edilmelidir - Doğru takip mesafesi hızın yarısıdır! Yanlış! Bu yöntem kullanışlı olmamakla birlikte, hata payı yüksektir İdeal takip mesafesi (kuru havada) 2 saniye arkadan takip etmektir Yağışlı havalarda veya yük durumunda bu süre 3-4 saniyeye çıkarılmalıdır - Dörtlü ikaz (flaşör) tünele girince yakılır! Yanlış! Dörtlü ikaz sadece trafiğe tehlike yarattığınız durumlarda yakılır Yani olası bir kaza veya arıza halinde Tünelde kısa farların açık olması yeterlidir - Gündüz kısa farları yakmak trafiktekilerin gözünü alır! Yanlış! Gündüz kısa far yakmak, daha erken farkedilmenizi ve size tehlike yaratacak olan kişilere kendinizi daha erken göstermenizi sağlar Gece yakılan kısa farlar gözümüzü daha çok alır Sadece kapalı ve yağışlı havalarda değil, güneşli havalarda ve hızlı yol kesimlerinde de kısa farların açılması kendi sürüş güvenliğiniz için önemlidir - Çocukları uyarmak için korna çalınır! Yanlış! Çocukları uyarmak için korna çalınmaz! Korna onların paniğe kapılıp beklenmedik bir reaksiyon vermelerine yol açar En iyisi iyice yavaşlamak ve gerekirse durmaktır - Yoğun siste en iyi gitme yöntemi dörtlü ikazları yakmaktır! Yanlış! Yoğun siste en iyi gitme yöntemi hiç gitmemektir Çünkü siste daha iyi gören sürücü yoktur, daha çok risk alan sürücü vardır Görüş mesafesi yeterliyse siste sarı camlı gözlükler kullanmak, sis lambalarını ve kısa farları yakmak, silecekleri çalıştırmak, yerin kayganlaştığını dikkate almak, takip mesafesini artırmak ve sollama yapmamak daha güvenli yol almanıza yardımcı olur Unutmayın! Hayatınız boyunca ölümlü bir trafik kazası geçirme olasılığınız % 33′ tür Rus ruletinde bile bu oran %17′dir Lütfen, trafikte araç kullanmanın bir yaşam işi olduğunu hiçbir zaman aklınızdan çıkarmayın Trafik İşaret ve Levhaları Sürücülerin Doğru ve Yanlış Hareketleri Araç sürücülerin doğru ve yanlış hareketlerin belirlenmesinin en büyük kaynak olarak trafikte insan unsuru olan yaya,yolcu ve sürücülerin can ve mal güvenliklerin sağlamak için oluşturan trafik kurallardır Acaba bu davranışlar nelerdir açıklayalım; -Trafik işaretlemelerinden düşey işaretlerden olan trafik ışıklarında araç sürücülerin kırmızı ışıkta durması sarı ışıkta hazırlanması ,yeşil ışıkta sağına soluna bakıp geçmesi doğru davranışlardırFakat bazı sürücülerin başka sürücülerin haklarını gasp ederek kırmızı ışıkta geçmeleri,kimseye ait olmayan sarı ışıkta geçmeleri sürücülerin trafikte yapmış olduğu yanlış davranışıdırAraç sürücülerin Aynı kategori içersinde bulunan Trafik işaretleri ile Yatay işaretlemelerden yol çizgileri ile geçit çizgilerini uymaları doğru davranış bunları uymamaları ise yanılış davranıştır -Araç sürücülerin Karayollu trafiğin akışını ve şerit takip kurallarını uymaları doğru davranıştırsürücülerin kendi araçların karayolu trafiğin akışı ve şerit takiplerinde izleyecek kuralları uymamaları yanlış davranışlardır -Trafiğin tanzimi ve denetlemesi ile görevli olana trafik polislerin ikazlarını sürücüler tarafından uymaları doğru davranış ve uymamaları ise trafikte yanlış davranışlar içersinde bulunmaktadır -Araç sürücülerin araçların hızlarını Trafik kanunda belirtilen limitlerin üzerinde sürmeleri yanlış davranıştırSürücüler araçların hızlarını trafik kanunda belirtilen hız limitleri içersinde kullanarak ve araçların hızlarını yük,yol,teknik,görüş şartlarına göre ayarlamaları ,takip mesafesini uyarak sürmeleri doğru bir davranıştır -Araç sürücüleri dönüşlerde sinyal vererek ve dönüş kuralları (Doğrultu değiştirme Manevralarını) uyarak hareket etmeleri doğru davranıştırSürücüler bunlara uymadıkları taktirde trafikte yanlış hareketleridir-Sürücülerin geri geri gitmeleri,geri dönüşleri yanında duraklama ve park edilen araçların yanından çıkarken kurallara riayet etmeleri doğru bir davranıştır -Araç sürücülerin öndeki aracı geçme,arakadaki araca yol verme ,geçiş üstüne haiz araçlara yol verme ile ilk geçiş hakkını riayet etmeleri sürücülerin trafikte yapmış oldukları doğru bir harekettir-Sürücülerin park etmenin yasak olduğu yerlere park etmekleri ve yaya Kaldırımı araçları park etmeleri ,Farlarını ve ışıklarını gereksiz yere ve kurallara aykırı kullanmaları trafikte sürücülerin yapmış olduğu yanlış harekettir -Araç sürücülerin Alkollü ve uyuşturucu madde ile araç sürmemeleri,sürücülerin emniyet kemerin Takması ,Geçmenin yasak olan yerlerde geçmeyerek Trafik kazasına karışmış olan sürücülere yardım etmeleri ve trafik kazasını polise bildirmeleri, Trafikte araç sürücülerin yaptıkları doğru bir davranıştır -Araç sürücülerin Karayolunda kamunun rahatını ve huzurunu bozacak şekilde ve can,mal güvenliğini tehlikeye sokacak zarar verecek şekilde ışıklı ve sesli ,emniyetsiz(park,sinyal ,korna,fren vb) Su ve çamur benzerlerini sıçratarak ,atarak,dökerek,sigara kül ve izmarit veya başka şeyleri yola atıp dökerek,Hatalı Yükleme yapmaları,Yayalara korkutarak ve şaşırtarak araç sürmeleri ve Özel amaçlarla keyfi veya kasıtlı davranışlara bulunmak suretiyle yaya veya taşıt trafiğinin can ve mal güvenliğini ihlal ederek veya tehlikeye düşürerek ,cep telefonu kullanarak ve yüksek sesle müzik dinleyerek seyir halinde bulunarak tedbirsiz ve saygısızca davranışlarda bulunmaları araç sürücülerin trafikte yapmış oldukları yanlış hareketlerdir Yolcuların Araç İçinde Yapması Gerekenler Karayolunda ve bir otomobil içinde yolculuk genellikle keyifli bir zaman dilimidir Pek çoğumuz yolculuk etmeyi, gezmeyi çok severiz Böyle bir yolculuğun güven içinde devam etmesi öncelikle sürücünün sorumluluğundadır Ancak, aynı araçtaki yolculara düşen bazı sorumluluklar da vardır Bunlar sürücünün işini kolaylaştırır ve güvenliği arttırır Anne babamızla yolculuk ederken ilk sorumluluğumuz arka koltuktaki yerimizi almak ve emniyet kemerimizi bağlamaktır Bir çoğumuzun bu kemeri kullanmak için ayrı bir koltuk kullanması ya da yükseltici bir koltuk kullanması gerekiyor olabilirEğer bunu kullanmıyorsak emniyet kemeri bizi koruyamaz Yolculuk sırasında sohbet edilir mi? Tabii ki konuşur, birbirimize birşeyler anlatır dururuz Yoksa nasıl vakit geçer? Ancak bazı durumlar vardır ki aracı kullanan anne ya da babamızı rahatsız etmemek ve onların dikkatini dağıtmamak için özen göstermemiz gerekir Örneğin şehir içinde sıkışık bir trafikte bir yandan sohbet etmeye çalışmak onlar için çok zorlayıcı olabilir Araç içindeki temel görevimiz kendi güvenliğimizi sağlamak ve sürücü ile işbirliği yapmaktır Peki sürücü ile işbirliği ne anlama gelir? Buna kısaca onun araç kullanmasını engelleyecek ya da güçleştirecek davranışlardan kaçınmaktır diyebiliriz Böylelikle güven içinde yolculuk edebiliriz Ben sadece yolcuyum demeden, yolculuk sırasında kendimiz ve başkalarının güvenliği için gerekli önlemleri almayı ve sürücüyle işbirliği yapmayı unutmamalıyız Unutmayın, sürücü ile işbirliği bazen onu dikkatinden kaçan şeylerle ilgili uyarmak bazen de sessiz kalmak olabilir… Meydana gelen ölümlü ya da yaralamalı trafik kazalarında yayaların % 62,3”ü erkek, % 37,7’si ise bayandır Trafik kazasında ölen her 100 yayadan 62,2’si erkek, 38,8’i ise bayandır Kazaya karışan yayaların yaş gruplarında ise 18 yaşına kadar olan yayalarda yığılma olduğu görülmektedir Özellikle 0-05 yaş grubunun neredeyse her 4 yaya kazasından birinde yaralandığı veya öldüğü gerçeği anne ve babaların bu konuda ihmalleri olabileceğini göstermektedir 0-05 yaş grubunun en çok gerçekleştirdiği kusurlar ise sırasıyla araçlara ilk geçiş hakkını vermemek, yola birden bire çıkmak ve kırmızı ışıklı trafik işaretinde veya yetkili memurun dur işaretinde geçmektir (0-05 yaş grubu kazalarının kazaların % 68,1’i) Bunun yanında 0-05 yaş grubu yayaların % 22,5’i trafik kazasının oluşumunda kusursuzdur Diğer önemli bir yaş grubu ise ilköğretim çağı öğrencilerinden oluşan 06-11 yaş grubudur Bu grubun en sık gerçekleştirdiği kusur ise % 42,9 ile yola birdenbire çıkmak ve % 29,2 ile araçlara ilk geçiş hakkını vermemektir Bu yaş grubunda kusursuz yayaların oranı ise sadece % 11,5’tir Yaya kazalarının sonuçlarının yaş gruplarına göre değerlendirilmesinde özellikle 0-18 yaş grubunda dağılım benzerlik göstermektedir Ancak 40-45 yaş aralığında yaralanma ile sonuçlanma %8,1 gibi bir değere sahipken, bu aralıkta ölümle sonuçlanan yaya kazası mevcut değildir Kazaların % 21,2’sinde yaya kusurunun olmadığı görelmektedir Ancak kusurlu olan yayalar ise %21,5 dağılım ile 52 yaş üzeri grupta toplanmaktadır Bu grubun yanında her 100 kusurlu yayadan 46,6’sı 18 yaşını doldurmamıştır Yayalar tarafından en çok işlenen kusur ise %49,1 ile araçlara ilk geçiş hakkını vermemektir Ancak bu ihlal sonucu gerçekleşen kazaların sadece %1,2’si ölümle sonuçlanmış, kalan %98,8’i ise yaralanma ile sonuçlanmıştır Sıklıkla gerçekleştirilen diğer bir kusur ise yola birdenbire çıkmaktır ve kusur dağılımı baskın olarak 0-11 yaş grubu tarafından gerçekleştirilmektedir (%73,5) Bu kusuru en az işleyenler ise 52 yaş üzeridir Kusuru gerçekleştiren her 100 kişiden 1,4 ise ölmektedir Yayaların % 3,9’u yol içinde koşmak, yürümek, oynamak ve oturmak suretiyle kazalarda kusura sahiptir Bu kusurun bulunduğu kazaların meydana geldiği yerlerin % 78,2’sinde kaldırım bulunmaktadır Bu değerlendirme yayaların kaldırımları tercih etmediğini göstermektedir Yayaların kaza sırasında giymiş oldukları giyecek özellikleri değerlendirildiğinde yayaların %52,8’nin açık renkli giyindiği,% 44’nün ise koyu renkli giyindiği görülmektedir Ancak gece meydana gelen kazalarda açık renkli giysi kullanma oranı % 29,3’e düşmekte, koyu renkli giysi kullanma oranı ise %66 ya yükselmektedir Reflektif malzeme kullananların sayısında da %1,6’lık artış olmaktadır Bununla birlikte reflektif malzeme giyenlerin karıştığı kazaların hiç birinde ölümle karşılaşılmamıştır Hayat Kurtaran Trafik Kuralları
|
|