|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
500, durumları, dünyanın, ilk, iyi, türk, üniversitelerinin, üniversitesi |
![]() |
Dünyanın En İyi İlk 500 Üniversitesi Ve Türk Üniversitelerinin Durumları Nedir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dünyanın En İyi İlk 500 Üniversitesi Ve Türk Üniversitelerinin Durumları Nedir?Dünyanın En İyi İlk 500 Üniversitesi ve Türk Üniversitelerinin Durumları Nedir? Dünyanın En İyi İlk 500 Üniversitesi ve Türk Üniversitelerinin Durumları Nedir? ![]() Türk üniversiteleri nerede? Prof ![]() ![]() ![]() ![]() Üniversite sıralamalarının yapılmasının temel nedeni insanların sıralama yapmayı ve karşılaştırmalı düşünmeyi sevmeleridir ![]() ![]() Prof ![]() ![]() ![]() Çeşitli kuruluşlar tarafından her yıl dünya üniversite sıralamaları oluşturulmakta ve bu sıralamalar basınımızda da oldukça geniş bir şekilde yer bulmaktadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() 9 ![]() 1 ![]() Üniversite sıralamalarının yapılmasının temel nedeni insanların sıralama yapmayı ve karşılaştırmalı düşünmeyi sevmeleridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üniversite sıralamaları ne işe yarar? - Üniversite seçmeye çalışan öğrenci adaylarına ve ailelerine yardımcı olabilirler, - Birden fazla üniversiteden iş teklifi alan öğretim üyelerinin tercih yapmasını kolaylaştırabilirler - Yüzlerce değişik üniversiteden iş başvurusu alan şirketlerin aday belirlemelerine yardımcı olabilirler - Bir ülkedeki üniversiteler ile öğrenci veya öğretim üyesi değişimi veya araştırma işbirliği konularında ortaklık yapmak isteyen yabancı üniversitelerin işini kolaylaştırabilirler - Ülkede yüksek öğrenime destek vermek isteyebilecek hayırseverleri yönlendirebilirler - Devletin üniversitelere başarıları oranında destek verdiği bir sistemde devlet desteğinin belirlenmesinde rol oynayabilirler 2 ![]() Bizim belirleyebildiğimiz kadarı ile dünyada 6 değişik üniversite sıralaması mevcuttur ![]() - Shanghai Jiao Tong Üniversitesi - Times Higher Education QS - Webometrics - HEEACT - Leiden - Scimago Bu sıralamalar ve kullandıkları kriterler hakkında özet bilgiler aşağıdadır ![]() 2 ![]() Dünyadaki üniversitelerin ilk çok amaçlı sıralaması “Academic Ranking of Worldwide Universities” (Dünya Üniversitelerinin Akademik Sıralaması) adı altında Cin’de Şanghay şehrindeki Jiao Tong Üniversitesi tarafından gerçekleştirilmiştir ![]() ![]() a) Mezunlar tarafından kazanılmış olan Nobel ödülleri ve Fields madalyaları (%10) b) Öğretim üyeleri tarafından kazanılmış olan Nobel ödülleri ve Fields madalyaları (%20) c) 21 değişik alanda yüksek sayıda atıf alan bilim insanları (%20) d) Nature ve Science dergilerinde basılan makale sayıları (%20) e) Science Citation Index ve Social Science Citation Index tarafından endekslenen dergilerde basılan makale sayıları (%20) f) Yukarıdaki kriterlerin kişi başına ayarlanmış sayıları (%10) Bu sıralama birçok ülkede yüksek öğrenim değerlendirilmesinde kullanılmış olup eğitim reformlarına katkıda bulunmuştur ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Times Higher Education-QS “En İyi 200 Dunya Üniversitesi“sıralaması Londra’da basılan bir yüksek öğrenim dergisi olan Times Higher Education ile ülke-dışı eğitim alanında uzmanlaşan ve dünyanın 9 şehrinde ofisleri bulunan Quacquarelli Symonds şirketinin ortaklaşa oluşturdukları bir sıralamadır ![]() ![]() a) Akademisyen değerlendirmesi (%40): 10,000 civarında akademisyenin katıldığı bir tanınırlık anketi b) İşveren anketi (%10): 3,000 civarında işverenin katıldığı bir tanınırlık anketi c) Öğrenci-öğretim üyesi oranı (%20) d) Son 5 yılda öğretim üyesi başına düşen atıf sayısı (%20) e) Uluslararası öğretim üyesi oranı (%5) f) Uluslararası öğrenci oranı (%5) THE-QS kriterlerinin Jiao Tong kriterlerinden en önemli farkı, Jiao Tong kriterlerinin tümüyle araştırma çıktılarına yönelik olmasına karşın, THE-QS kriterlerinin daha kapsamlı (fakat daha sübjektif) olmasıdır ![]() ![]() 2 ![]() Dünya Üniversitelerinin Webometrics Sıralaması, İspanya’nın en büyük araştırma kuruluşu olan, ve yüzün üzerinde merkez ve enstitüden oluşan Consejo Superior de Investigacıones Científicas‘a bağlı olan Cybermetrics Lab tarafından yapılmaktadır ![]() ![]() ![]() - başka sitelerden verilen link sayısı (%50) - arama motorları tarafından bulunan sayfa sayısı (%20) - sitedeki Adobe, Word, ve PowerPoint dosya sayısı (%15) - Google Scholar tarafından sitede bulunan makale sayısı (%15) Bu sıralamadaki temel varsayım, üniversitelerin kalite, etki, ve prestijleri ile internet siteleri üzerinden yaptıkları akademik yayınların arasında yakın bir bağlantı olduğudur ![]() ![]() ![]() 2 ![]() “Higher Education Evaluation and Accreditation Council of Taiwan” (HEEACT) için kabaca “Taiwan’ın YÖK’ü” denebilir ![]() ![]() ![]() a) Araştırma üretkenliği - Son 11 yılda yayınlanmış olan makale sayısı (%10) - Son yılda yayınlanmış olan makale sayısı (%10) b) Araştırma etkisi - Son 11 yılda alınmış olan atıfların sayısı (%10) - Son iki yılda alınmış olan atıfların sayısı (%10) - Son 11 yılda alınmış olan ortalama atıf sayısı (%10) c) Araştırma mükemmeliyeti - Son 2 yıldaki H-indeksi (%20) (bu indeks atıf sayılarına bağlıdır) - Son 11 yılda yayınlanan ve çok atıf alan (atıf sıralamasında en tepedeki %1e giren) makale sayısı (%15) - Son yılda etki faktörü yüksek (en tepedeki %5e giren) dergilerde basılan makale sayısı (%15) Bu sıralama sadece araştırma çıktılarına odaklanmış olduğundan eleştirilebilir, fakat bilimsel açıdan çok sağlam ve güvenilir bir sıralamadır ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Hollanda’daki Leiden Üniversitesinde bulunan The Centre for Science and Technology Studies (CWTS) 2008 yılında bibliometrik endikatörler kullanan bir sıralama sistemi geliştirmiş, ve yılda 700 ve daha fazla endeksli makale yayını yapan 1,000 civarında üniversitenin 2003-2007 araştırma performanslarını değerlendirmiştir ![]() - Yayın sayısı - Yayın başına atıf sayısı - Yayın sayısı çarpı alana göre normalize edilmiş ortalama etki - Yayın başına atıf sayısı bölü alana göre ortalama etki 2 ![]() SCImago tarafından 17,000 dergiyi tarayan Scopus veri tabanı kullanılarak yapılan bu sıralamada 2007 yılında en az 100 makale yayınlayan 2,000 araştırma kuruluşu sıralanmıştır ![]() ![]() - Makale sayısı (2003-2007 döneminde) - Makale başına atıf sayısı - Uluslararası ortaklıklarla yazılmış makale oranı - Makalenin yayınlanmış olduğu derginin normalize edilmiş etki değeri - Atıf sayısının alana göre normalize edilmiş değeri Üniversite sıralaması konusunda 2008 sonunda heyecan verici bir gelişme yaşanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Bir fikir vermesi açısından yukarıda sözü edilen sıralamalarda ilk ona giren üniversiteleri Tablo 1’de özetliyoruz ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Dünyanın En İyi İlk 500 Üniversitesi Ve Türk Üniversitelerinin Durumları Nedir? |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dünyanın En İyi İlk 500 Üniversitesi Ve Türk Üniversitelerinin Durumları Nedir?ARWU THE-QS Webometrics HEEACT Leiden SCImago 1 Harvard Harvard Harvard Harvard Harvard Harvard 2 Stanford Cambridge MIT Johns Hopkins Tokyo Tokyo 3 Berkeley Yale Stanford Stanford Toronto Toronto 4 Cambridge UC London Berkeley Washington UCLA UCLA 5 MIT IC London Cornell UCLA Johns Hopkins Michigan 6 CalTech Oxford Washington Michigan Michigan Washington 7 Columbia Chicago Minnesota MIT Washington Tsinghua 8 Princeton Princeton Johns Hopkins Berkeley Kyoto Kyoto 9 Chicago MIT Michigan Pennsylvania UC London Johns Hopkins 10 Oxford CalTech Wisconsin Columbia Stanford Sao Paulo |
![]() |
![]() |
![]() |
Dünyanın En İyi İlk 500 Üniversitesi Ve Türk Üniversitelerinin Durumları Nedir? |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dünyanın En İyi İlk 500 Üniversitesi Ve Türk Üniversitelerinin Durumları Nedir?6 sıralamanın da üzerinde birleştiği tek üniversite tümünde birinci olan Harvard Üniversitesidir ![]() ![]() ![]() Hangi sıralamaya bakılırsa bakılsın en yukarılarda yer alan üniversitelerde şu ortak özellikler göze çarpmaktadır: - Zengin ülke üniversitesi - Eski üniversite - Büyük üniversite - Lisansüstü programlara ağırlık veren üniversite Yukarıdaki tabloda yer alan 26 üniversitenin büyük çoğunluğunun bu özelliklere sahip olduğu bilinmektedir ![]() ![]() Tablo 2: Bazı ilk 100 üniversitelerinin özellikleri ARWU, THE-QS Kuruluş yılı Öğrenci sayısı Lisansüstü öğrenci Öğretim üyesi Son yılda verilen PhD A ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ARWU 2009 ilk 500 sıralamasında sadece İstanbul Üniversitesi (424 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() Bu bölümde hem en popüler sıralama olması nedeniyle, hem de internet üzerinden en çok bilgiye ulaşılabilmesi nedeniyle ARWU çalışmasına odaklanıyoruz ![]() - Ülke sıralamasında Amerika ezici bir üstünlüğe sahip durumdadır ![]() ![]() - İlk 100e sadece 15 ülkeden üniversite girebilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() - İlk 200e 25 ülke girebilmektedir ![]() ![]() - İlk 500e toplam 39 ülke girebilmektedir ![]() ![]() Dünya toplamına oranla ülkelerin ilk 500e giren üniversite sayısı, GSMH’sı, ve nüfusu tablosu da ARWU sitesinde (h t tp://w w w ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - Üniversite/GSMH oranı bir ülkenin ekonomisinin büyüklüğü sayesinde ilk 500 üniversite sıralamasına soktuğu üniversite sayısının bir ölçüsüdür ![]() ![]() ![]() - Üniversite/Nüfus oranı da ülkelerin nüfuslarına oranla ne kadar çok ilk 500 üniversitesi çıkarabildiklerinin bir göstergesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - Veriler analiz edildiğinde, ilk 500 üniversite sayısını belirlemede ülke GSMH’sinin, ülke nüfusuna kıyasla çok daha etkili bir girdi olduğu gözlemlenmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üniversite finansmanı açısından bakıldığında, GSMH’nın yanında GSMH’nın ne kadarının yükseköğretime ayrıldığı sorusu da önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() Yukarıdaki basit analiz ile GSMH’sına dayanarak Türkiye’den bir yerine 8 üniversitenin ARWU sıralamasında ilk 500e girmesi gerektiği sonucuna vardık ![]() ![]() Kriter 1 (Mezunlar tarafından kazanılmıs olan Nobel ödülleri ve Fields madalyaları): Şimdiye dek 809 adet Nobel ödülü ve 48 Fields madalyası verilmiştir ![]() ![]() ![]() Kriter 2 (Öğretim üyeleri tarafından kazanılmıs Nobel ödülleri ve Fields madalyaları): Şimdiye kadar hiçbir Türk üniversitesi öğretim üyesi Nobel ödülü veya Fields madalyası kazanmamıştır ![]() ![]() Kriter 3 (21 değişik alanda yuksek sayıda atıf alan bilim insanları): Her bilim alanında en çok atıf alan 250 kişi ISI tarafından “yüksek sayıda atıf alan bilim insanı” olarak tanımlanmaktadır (h t t p://w w w ![]() ![]() ![]() ![]() Bir ara özet yapmak gerekirse, İstanbul Üniversitesi dışındaki Türk üniversiteleri yarışa toplam ağırlığı %50 olan bu 3 kriterden “sıfır çekerek” başlamaktadırlar ![]() ![]() Kriter 4 (Nature ve Science dergilerinde basılan makale sayıları): 2005-2009 yılları basılmış olan, ve yazarlarından en az bir tanesinin Türkiye adresli olduğu makale sayısı Nature için sadece 5, Science için ise sadece 9’dür ![]() ![]() Kriter 5 (Endekslenen dergilerde basılan makale sayıları): Türk üniversitelerinin en çok bu kriterden puan almasi beklenmektedir ![]() Kriter 6 (Diger kriterlerin kişi başına ayarlanmış sayıları): Amacı küçük üniversitelerin dezavantajını azaltmak olan bu kriterden puan alabilmek için önce diğer kriterlerden puan alabilmek gerekmektedir ![]() Kriterlere dikkatli bakıldığında Türk üniversitelerinin ilk 500e girmesi mümkün olsa da fazla yukarı tırmanabilmelerinin çok zor olduğu sonucuna varılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() Üniversiteyi liseden veya dersaneden ayıran en önemli faktör araştırmadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • Araştırmacı: Araştırma kapasitesi yüksek öğretim üyeleri işe alınmalıdır ![]() • Zaman: Öğretim üyelerine araştırma yapabilmeleri icin gereken zaman sağlanmalıdır ![]() • Mali destek: Araştırma için gereken mali bütçeler sağlanmalıdır ![]() • Altyapı: Araştırma için gereken fiziksel ve kurumsal ortamlar sağlanmalıdır ![]() • Insan kaynağı: Araştırma için önemli olan doktora öğrencileri ve araştırma asistanlari sağlanmalıdır ![]() • Kariyer yönetimi: Öğretim üyeleri için geliştirilecek değerlendirmelerde araştırma çıktıları öne çıkarılmalıdır ![]() Özetle araştırma çıktısı oluşturmak için iyi araştırmacıları ise alıp onlara araştırmaya uygun şartları sağlamak ve kariyerlerini hedefler doğrultusunda yönetmek gereklidir ![]() Türkiye’deki devlet üniversiteleri ile vakıf üniversiteleri arasında önemli farklar bulunduğundan iki gurubu farklı şekilde ele almak gereklidir ![]() • Araştırmacı: En üretken araştırmacılar en üretken araştırma üniversitelerinden çıkarlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2005-06 akademik yılında Türkiye’deki üniversite öğrencisi sayısı 2,342,898 iken, öğretim üyesi sayısı 32,739, öğretim görevlisi ve okutman sayısı ise 52,046 olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lisans programlarındaki oran (29) da batı ülkelerindeki düzeyin çok üzerindedir ![]() ![]() • Zaman: Uluslararası standartlarda araştırma çok zaman gerektiren bir uğraşıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ders yükü konusunda YÖK’ün hazırladığı Türkiye’nin Yüksekogretim Stratejisi Raporunda şöyle denilmektedir: Bir öğretim üyesi, haftada 8 saatten fazla ders yükü taşıması halinde, kendi bilgisini yenilemek ve araştırma ve yayın yapmak için yeterli fırsat bulamayacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() Ortalama Türk akademisyeni ortalama Amerikan araştırma üniversitesi akademisyeninden çok daha fazla zamanını (yaz ayları ve “sabbatical” izinleri de hesaba katıldığında 3 misli civarında zamanı) ders vermeye ayırmakta ve araştırmaya zamanı kalmamaktadır ![]() • Mali destek: Araştırma çok zaman gerektirdiği gibi ciddi mali kaynaklar da gerektiren bir aktivitedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • Altyapı: Araştırma için fiziksel (kütüphane, laboratuar, ve ekipman) ve kurumsal (araştırma ofisi) altyapı sağlanmalı, araştırma işbirliklerinin ve ortaklıklarının teşvik edildiği fiziksel ve sanal ortamlar yaratılmalıdır ![]() ![]() ![]() • Insan kaynağı: Araştırmanın motoru lisansüstü ve doktora öğrencileridir ![]() ![]() - araştırma geleneği ve kültürü zayıf olan birçok üniversite araştırmaya yatkın lisans mezunu üretememektedir - lisansüstü ve doktora öğrencilerine üniversitelerin ödeyebildiği ücretler en kalifiye araştırmacıları çekebilmekte yetersiz kalmaktadır - Türk üniversitelerinden yüksek lisans ve doktora derecelei ile mezun olanların iş olanakları kısıtlı ve gelir beklentileri düşüktür - en iyi lisans mezunları en iyi lisansüstü eğitimi için yurt dışına gitmektedirler ÖSYM sayılarına göre 1995 ile 2004 arasında Türk üniversitelerinden mezun olmuş öğrenci sayısı 2,218,289 olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • Kariyer yönetimi: Yüksek performans beklenen ortamlarda başarının ödüllendirilmesi, başarısızlığın da süreklilik kazanmaması için önlem alınması bir gelenektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Avrupa Üniversiteler Birliğı Kurumsal Değerlendirme Programı’nin 17 Türk üniversitesini inceledikten sonra hazırlamış olduğu Türkiye’de Yükseköğretim: Eğilimler, Sorunlar, Fırsatlar raporundaTürkiye’deki araştırma faaliyetleri ve bunların önündeki engeller konusunda yukarındaki konuların bazılarına şu sözlerle değinilmiştir: … Ancak hâlâ öğretim görevlisi ve araştırmacı sayısı yeterli olmaktan uzaktır ![]() ![]() … incelemeyi yürütenler, pek çok üniversitenin araştırma stratejisi ya da politikası olmadığını ve (bu durumla ilişkisiz olmayan bir şekilde) araştırmalar arasında eşgüdüm sağlayan üniversite düzeyinde bir organ bulunmadığını kaydetmişlerdir ![]() ![]() Akademik personelin maaşları, araştırma verimliliğinin önündeki başlıca engellerden biri olarak görülebilir ![]() ![]() Türk üniversiteleri 1990 yılında endeksli dergilerde 1,094 makale yayınlamışlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 7 ![]() Dünyadaki üniversite sıralamaları kadar ses getirmese de, Türkiye’de üniversite sıralaması yapılmaktadır ![]() 7 ![]() Yukarıda görüldüğü gibi, dünya üzerindeki sıralamalarda en önemli kriter bilimsel yayın sayılarıdir ![]() ![]() 7 ![]() ![]() Yükseköğretim Kurulu her sene endeksli dergilerde yayınlanan makaleleri baz alarak iki sıralama yapmaktadır: - toplam makale sayısına göre sıralama - öğretim üyesi başına düşen makale sayısına göre sıralama Bu sıralamalara YÖK sitesinden (h tt p:// w w w ![]() ![]() ![]() ![]() Toplam makale sayısına göre sıralamada iki nokta göze çarpmaktadır: - Sıralamadaki üniversiteler ülkedeki en büyük üniversitelerdir ![]() ![]() ![]() - Ülkenin önde gelen iki teknik üniversitesi hariç ilk 10daki üniversitelerin hepsinde tıp fakültesi vardır ![]() ![]() Öğretim üyesi başına düşen makale sayısına göre sıralamanın da fazla anlamlı olduğu söylenemez ![]() ![]() İki sıralamada da sorunlar vardır, fakat başka hiçbir bilgiye başvurmadan, bu iki sıralamayı kullanarak ikisinden de daha az eleştirilecek bir sıralama oluşturulabilir ![]() ![]() ![]() Tablo 3: Toplam yayın sayısı ve öğretim üyesi başına düşen yayın sayısını (2008) birlikte değerlendiren ilk 10 sıralaması (en az 100 öğretim üyesi olan üniversiteler) |
![]() |
![]() |
![]() |
Dünyanın En İyi İlk 500 Üniversitesi Ve Türk Üniversitelerinin Durumları Nedir? |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dünyanın En İyi İlk 500 Üniversitesi Ve Türk Üniversitelerinin Durumları Nedir?Sıra Üniversite Yayın Akad Oran YayınNorm OranNorm Toplam 1 HACETTEPE ÜNİV ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye Bilimsel Yayın ve Atıf Göstergeleri’ne TÜBİTAK-ULAKBIM Cahit Arf Bilgi Merkezinden ulaşılabilir (h t tp://w w w ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 4:2002-2006 yılları için bütün bilim dallarındaki yayın sayısına göre ilk 10 No Üniversite Yayın 1 İstanbul Üniversitesi 4530 2 Hacettepe Üniversitesi 4147 3 Ankara Üniversitesi 2949 4 Ege Üniversitesi 2344 5 Gazi Üniversitesi 2220 6 Orta Doğu Teknik Üniversitesi 2208 7 Atatürk Üniversitesi 2028 8 Dokuz Eylül Üniversitesi 1703 9 İstanbul Teknik Üniversitesi 1662 10 Fırat Üniversitesi 1577 Tablo 5: 2002-2006 yılları için bütün bilim dallarındaki yayınların etki değerine göre ilk 10 (etki değeri = atıf sayısı/yayın sayısı) No Üniversite Yayın Sayısı Atıf Sayısı Etki Değeri 1 Koç Üniversitesi 422 2049 4,86 2 Bilkent Üniversitesi 899 3153 3,51 3 Sabancı Üniversitesi 241 723 3,00 4 İstanbul Üniversitesi 4530 11904 2,63 5 Hacettepe Üniversitesi 4147 10737 2,59 6 Marmara Üniversitesi 1269 3357 2,59 7 Boğaziçi Üniversitesi 954 2301 2,41 8 İstanbul Teknik Üniversitesi 1662 3911 2,35 9 Ege Üniversitesi 2344 5426 2,31 10 Mersin Üniversitesi 743 1697 2,28 Tablo 4 ile Tablo 5 arasındaki fark çarpıcıdir ![]() ![]() ![]() ![]() 7 ![]() Üniversitelerdeki araştırma aktivitesinin ölçütlerinden birisi de üniversitenin yurt içindeki ve dışındaki kaynaklardan almış olduğu araştırma desteğidir ![]() ![]() Tablo 6: 2009 yılında TÜBİTAK Akademik Ar-Ge Desteklerinden En Fazla Yararlanan On Üniversite (h t t p://w w w ![]() ![]() ![]() ![]() Sıra Üniversite 2003 (Bin TL) 2009 (Bin TL) 2009/2003 Oran 1 ODTU 1560 11016 7,1 2 ITU 798 9990 12,5 3 ANKARA 586 6442 11,0 4 EGE 377 5533 14,7 5 BİLKENT 583 5495 9,4 6 HACETTEPE 792 4777 6,0 7 BOĞAZİÇİ 492 4126 8,4 8 İSTANBUL 65 3479 53,5 9 DOKUZ EYLÜL 323 2941 9,1 10 ÇUKUROVA 126 2532 20,1 Görüleceği gibi bu sıralamaya giren 10 üniversitenin araştırma desteği 6 yıl gibi kısa bir süre içerisinde toplam 10 misli artmıştır ![]() ![]() Avrupa Birliği 7 ![]() ![]() ![]() Tablo 7: Avrupa Birliği 7 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sıra Üniversite Proje Sayısı 1 ODTU 21 2 Sabancı 15 3 Bilkent 13 4 Boğaziçi 6 5 ITU 6 6 Koç 5 7 Dokuz Eylül 4 8 Ege 4 9 Ankara 3 10 Çukurova 3 TÜBİTAK destek sıralamasında olduğu gibi 7 ![]() ![]() ![]() 7 ![]() Üniversite öğretim üyelerinin akademik bilinirliklerini ve başarı seviyelerini ölçmenin bir diğer göstergesi de öğretim üyelerinin almış olduğu ödüllerdir ![]() ![]() Tablo 8: 2001-2010 Arası TÜBA (Türkiye Bilimler Akademisi) Tarafından Verilen GEBİP* Ödüllerinin Üniversitelere Göre Dağılımı – İlk 10 No Üniversite Ödül 1 Koç Üniversitesi 33 2 Boğaziçi üniversitesi 24 3 Bilkent Üniversitesi 21 4 ODTU 20 5 Sabancı Üniversitesi 18 6 Ankara Üniversitesi 15 7 Hacettepe Üniversitesi 11 8 İTÜ 10 9 İstanbul Üniversitesi 9 10 İzmir Yüksek Teknoloji Enst ![]() ![]() Tablo 9: 2004-2009 Arasında Verilmiş Olan TÜBİTAK Teşvik Ödüllerinin* Üniversitelere Göre Dağılımı – İlk 10 No Üniversite Ödül 1 Hacettepe Üniversitesi 14 2 Koç Üniversitesi 10 3 Bilkent Üniversitesi 9 4 Boğaziçi üniversitesi 7 5 İTÜ 6 6 İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü 4 7 Dokuz Eylül Üniversitesi 3 8 Ege Üniversitesi 3 9 Gazi Üniversitesi 3 10 Sabancı Üniversitesi 3 * Teşvik ödülleri bilimsel araştırmalarıyla bilime gelecekte evrensel düzeyde katkılarda bulunabilecek potansiyele sahip olduğunu kanıtlamış genç araştırmacılara (ödülün verildiği yılın ilk gününde 40 yaşını geçmemiş) verilmektedir Koç Üniversitesi almış olduğu toplam 43 GEBİP ve Teşvik ödülü ile bu kategorinin lideridir ![]() ![]() 7 ![]() ![]() Yukarıda sözü edilen sıralamaların tümü tek kriter üzerinden yapılmış sıralamalardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() 9 ![]() Bu kriterlerin amacı toplam çıktı ile kişi başına çıktı arasında bir denge kurabilmektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sıralamanın ilginç bir yanı da üniversitelerin aşağıdaki gibi 3 boyutta guruplandırılıp her gurubun kendi içinde sıralanmış olmasıdır: • 2000’den önce kurulmuş olanlar, 2000’den sonra kurulmuş olanlar • Tıp Fakültesi olanlar, tıp fakültesi olmayanlar • Devlet üniversiteleri, vakıf üniversiteleri Dolayısıyla, bütün üniversitelerin 9 kriterin herhangi birisine göre sıralanması mümkün iken, örneğin sadece 2000’den sonra kurulmuş ve tıp fakültesi olmayan devlet üniversitelerinin sıralamasını incelemek de mümkün olmaktadır ![]() Bu sıralama sistemi çok etraflı bir sistem olmakla birlikte çok yüksek miktarda veri toplamayı ve bunları temizlemeyi ve doğrulamayı gerektirmektedir ![]() ![]() ![]() Bu sistemin bir eksikliği yayın ve atıf sayılarının alanlar bazında normalize edilmemesidir ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 10: 2000 yılından önce kurulan üniversiteler genel sıralaması — ilk 10 Sıra Üniversite Kriter 1+2 Kriter 3+4 Kriter 5+6 Kriter 7+8 Kriter 9 Toplam 1 HACETTEPE 146,2 167,3 139,6 89,6 65,2 607,8 2 ODTÜ 129,6 130,4 152,9 137,7 40,1 590,8 3 ANKARA 136,8 130,5 105,3 164,7 59,8 570,1 4 İSTANBUL 130,5 138,4 106,2 123,2 61,5 559,8 5 İTU 84,9 103,9 88,2 101,7 51,6 430,2 6 EGE 106,8 90,8 89,1 80,6 57,9 425,3 7 GAZİ 115,7 76,7 75,9 94,9 43,5 406,8 8 GEBZE YTU 69,7 74,9 35,3 110,4 84,8 375,1 9 BİLKENT 85,1 101,3 104,2 38,9 38,1 367,5 10 SABANCI 56,1 82,2 124,0 30,3 47,5 304,2 Bu sıralamada iki vakıf üniversitesinin ilk onda olduğu dikkat çekmektedir ![]() ![]() ![]() 8 ![]() Sistemlerdeki sorunlar ve eksiklerin önemli bir kısmına buraya kadar değişik yerlerde değindik ![]() • Üniversitenin temel tanımlayıcı özelliği araştırma olduğuna göre sıralama sistemlerinin araştırmayı öne çıkarması kaçınılmazdır ![]() ![]() o Makaleleri sayarken tüm dergilerin aynı olmadığının göz önünde bulundurulması gerekir ![]() ![]() ![]() o Değişik alanlarda yazılmış olan makale sayıları toplamak doğru değildir ![]() ![]() o Sadece makaleleri saymak yeterli değildir ![]() ![]() ![]() • Yayın sayılarının yanında en çok kullanılan ölçüt atıf sayılarıdır ![]() ![]() o Bir makale yanlış nedenlerle atıf alabilir—mesela kötü araştırma örneği (bir tekniğin yanlış uygulanması) olarak gösterilebilir ![]() o Yazar gurupları, gurubun entelektüel statüsünü yükseltmek amacıyla kendi guruplarına dahil olan yazarların makalelerine daha yoğun bir şekilde atıf yapabilirler ![]() o Literatür tarama (survey) makaleleri diğer makalelerden çok daha fazla atıf alırlar, ve yazarlar taramalardan önce yazılmış makalelere atıf yapmak yerine tarama makalesine atıf yapıp geçebilirler ![]() o Alanlar arasında ortalama atıf sayılarında ciddi farklılıklar vardır ![]() ![]() o Atıf pencereleri alanlar arasında farklılık gösterir ![]() ![]() o Atıf taramalarında kullanılan anahtar kelimeler sorun yaratabilir ![]() ![]() o Atıfı yapan yazarlar yanlış kaynağa atıf yapabilirler (mesela makale yerine bir araştırma raporuna), veya sayfa numaralarını yanlış girebilirler ![]() ![]() • Yayın ve atıf sayılarının yanında, araştırma aktivitesini tam olarak ölçmek için ulusal ve uluslararası yarışmalar sonucunda jürilerce desteklenmesine karar verilmiş projeleri, ve öğretim üyelerinin almış olduğu ulusal ve uluslararası ödülleri de değerlendirmeye katmak gereklidir ![]() • Araştırma çıktılarını değerlendirirken yayın ve atıfları saymak kolaydır ![]() ![]() ![]() ![]() • Bir üniversitenin araştırma aktivitesinin en önemlileri sonuçlarından birisi de yetiştirdiği araştırmacılar, mezun ettiği yüksek lisans ve doktora öğrencileridir ![]() • Üniversiteleri sıralarken araştırmanın yanında eğitim ve hizmet çıktılarını da değerlendirmek gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıda sözü edilen faktörler göz önüne alınarak daha rafine sıralama sistemleri geliştirilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|