|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
ayasofya, ayasofya’nın, camiye, çevrilişi, fethi, istanbul’un |
![]() |
İstanbul’Un Fethi Ve Ayasofya - İstanbul’Un Fethi Ve Ayasofya’Nın Camiye Çevrilişi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İstanbul’Un Fethi Ve Ayasofya - İstanbul’Un Fethi Ve Ayasofya’Nın Camiye Çevrilişiİstanbul’un Fethi Ve Ayasofya’nın Camiye Çevrilişi İstanbul’un Fethi Ve Ayasofya - İstanbul’un Fethi Ve Ayasofya’nın Camiye Çevrilişi Doç ![]() ![]() Müslümanların İstanbul’u fetih arzuları çok erken tarihlerde başlamış idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Son Bizans imparatorunun (XI ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O devirde Bizans mezhep kavgaları ile meşgul idi ![]() ![]() “Mezhep kavgaları da nihayet bulmadı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dukas devamla diyor ki; Genadios her gün birleşme taraftarları aleyhine vaz etmekten ve yazılar yazmaktan geri kalmıyordu… ![]() ![]() ![]() ![]() Ayasofya’ya mağara ve rafizilerin mezbahı adı veriliyor, içinde kiliselerin birleşmesi taraftarları olanlar tarafından ruhani ayin icra olunduğundan kirlenmemek için Dukas’a göre hiçbir Bizanslı bu mâbede girmiyordu[8] ![]() Bizans, ahlaki bakımdan da tamamen çökmüştü ![]() ![]() Tahta çıkınca ilk işinin İstanbul’un fethi olacağı şayiası daha şehzadeliği zamanından beri duyulan Fatih tahta çıkınca Bizanslılar derin bir teessüre kapılmışlar, son Bizans imparatoru Konstantinos Dragasis, hristiyanlık namına Papa Beşinci Nicolas (Nikola)’dan imdat dilemiş, hatta asırlardır birbirine düşman olan İstanbul ve Roma kiliselerinin birleştirilmesine bile razı olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İstanbul’Un Fethi Ve Ayasofya - İstanbul’Un Fethi Ve Ayasofya’Nın Camiye Çevrilişi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İstanbul’Un Fethi Ve Ayasofya - İstanbul’Un Fethi Ve Ayasofya’Nın Camiye ÇevrilişiDukas’ın anlattıklarına bakılırsa, İstanbul’un fethinin yaklaştığını ve şehrin düşeceğini anlayan yerli halk, bütün kadın ve erkekler, rahip ve rahibeler Büyük Kilise’ye yani Ayasofya’ya sığınmışlar, iltica etmişlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İstanbul’un fethinden bir gün önce Ayasofya’da imparatorun, bütün devlet ve saray erkanının göz yaşlarıyla katıldığı büyük bir ayin yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() Türkler İstanbul’u zaptettikleri zaman (29 mayıs 1453) müdafaasız halk kiliseye sığınmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kapılarını kırıp Ayasofya’ya giren Fatih’in askerlerinin yaptıklarını abartılı bir şekilde anlatan Dukas, mâbedin içinde hiçbir şey bırakmadılar der[15] ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Andre Clot, Fatih Sultan Mehmet adlı eserinde 1204 yılındaki Latin yağmasına değinirken barbarlarınkinden çok daha korkunç katliâma ve yağmaya giriştiklerini, yüzyıllardır biriktirilen defineler, hazineler yağmalandığını; kiliseler, manastırlar, evler, soyulup soğana çevrildiğini; Ayasofya’nın tamamen soyulup boşaltıldığını; kutsal vazolar içki kadehleri olarak kullanıldığını, mihrabı yaktıklarını, kilisede değer taşıyan ne varsa parça parça edip aralarında paylaştıklarını, aldıkları bu değerli eşyayı yüklemek için atlarını ve katırlarını kilisenin içine kadar getridiklerini, hayvanlar gibi davranıp bütün kadın ve kızların, rahibelerin ırzına geçtiklerini belirtir[21] ![]() Sadece Ayasofya’da bile her asırda bir Türk eseri buluyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() Türklerin Ayasofya’ya girişlerine şahit olanlardan hiç biri sonraları çıkan rivayetlerde olduğu gibi, o vakit bir katl-i âmdan ve mabede karşı bir hürmetsizlik ve tecavüz yapıldığından bahsetmezler[23] ![]() ![]() Andre Clot, Fatih Sultan Mehmet adlı eserinde, öyle görünüyor ki büyük kilisede çok az kan döküldü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fatih, umumiyetle rivayet olunduğu gibi, at üzerinde değil, fakat yaya olarak kiliseye girmiş ve müezzine ezan okutarak maiyeti ile beraber namaz kılmıştır[29] ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İstanbul’Un Fethi Ve Ayasofya - İstanbul’Un Fethi Ve Ayasofya’Nın Camiye Çevrilişi |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İstanbul’Un Fethi Ve Ayasofya - İstanbul’Un Fethi Ve Ayasofya’Nın Camiye ÇevrilişiFatih düzenlenen tören alayı ile şehre girince kuvvetli rivayete göre doğruca Ayasofya’ya gitmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yanında bulunan bazı İtalyan ve Rumlar’ın rivayetine göre Fatih, mozaiklerin sökülmesi teşebbüsünde bulunan mimarlara hitaben; “Durunuz! Bu mozaik resimleri günaha sebep olmamaları için bir kireç tabakasıyla örtmekle yetininiz! Fevkâlâde olan bu kakmaları koparmayınız” demiştir[32] ![]() ![]() ![]() Ayasofya İstanbul’un fethinde usulden olduğu üzere şehrin büyük kilisesi olarak camiye çevrildi ![]() ![]() Perde-dârî mî küned der tâk-ı kisrâ ankebût Bûm-i nevbet mî zened der kal’a-ı Efrâsiyâb Yani; Örümcek Kisrâ’nın penceresinde perdedarlık yapıyor/ Baykuş Efrasiyab’ın kalesinde nevbet vuruyor/bekliyor ![]() Fatih Ayasofya’nın tahribini önlemiş, burada müezzinlerinden birine ezan okumasını emretmiş, müezzin ezan okuduktan sonra maiyeti ile beraber ilk namazı kıldıktan sonra camiyi kendi hayratının ilk eseri olarak vakfetmiştir[34] ![]() Bizans tarihçisi Dukas, Ayasofya’da ilk ezanın okunmasından ve ilk namazın kılınmasından duyduğu ızdırabı şöyle dile getirir “adem-i meşruiyetin veledi, Deccal’ın mübeşşiri, mihraptaki mukaddes din taşının üstüne çıkarak, namazını kıldı ![]() ![]() ![]() Fethin üçüncü günü Cuma günü Fatih, Ayasofya’ya gelip ilk Cuma namazını askerleriyle beraber kılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Okunan bu hutbe Osmanlılar içinde okunan hutbelerin belki de en mukaddesi, en sevinçlisi, en büyük şan ve şerefe sahip olanı idi ![]() ![]() ![]() ![]() İstanbul’un fethini müteakip şehirde bulunan yüzden fazla kilise ve manastır cami ve ibadethane haline getirilmiş, bir çoğu da medrese ve hangah yapılarak ehli tarikata barınak olmuştur[40] ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İstanbul’Un Fethi Ve Ayasofya - İstanbul’Un Fethi Ve Ayasofya’Nın Camiye Çevrilişi |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İstanbul’Un Fethi Ve Ayasofya - İstanbul’Un Fethi Ve Ayasofya’Nın Camiye ÇevrilişiKAYNAKLAR [1] Gelibolulu Mustafa Âlî Efendi, Kitabu’t-Tarih-i Künhü’l-Ahbar, c ![]() ![]() ![]() [2] İsmail Hâmi Danişmend, İzahlı Osmanlı Tarihi Kronolojisi, c ![]() ![]() ![]() ![]() [3] Vakfiyenin Arapça metni için bkz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [4] Georg Ostrogorsky, Bizans Devleti Tarihi, s ![]() ![]() [5] Dukas, Bizans Tarihi, çev ![]() ![]() ![]() ![]() [6] Dukas, Bizans Tarihi, çev ![]() ![]() ![]() ![]() [7] Andre Clot, Fatih Sultan Mehmet, çev ![]() ![]() ![]() [8] Dukas, Bizans Tarihi, çev ![]() ![]() ![]() ![]() [9] İsmail Hâmi Danişmend, İzahlı Osmanlı Tarihi Kronolojisi, c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [10] Dukas, Bizans Tarihi, çev ![]() ![]() ![]() ![]() [11] İsmail Hâmi Danişmend, İzahlı Osmanlı Tarihi Kronolojisi, c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [12] K ![]() ![]() ![]() ![]() [13] İsmail Hâmi Danişmend, İzahlı Osmanlı Tarihi Kronolojisi, c ![]() ![]() ![]() ![]() [14] Aktaran; Ahmed Muhtar Paşa, Feth-i Celîl-i Kostantıniyye, İstanbul ts, s ![]() ![]() [15] Dukas, Bizans Tarihi, çev ![]() ![]() ![]() ![]() [16] Bkz ![]() ![]() ![]() [17] Çan kulesini 1678 yılında ziyaret eden Venedikli Doj O ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [18] İlhan Akçay, Ayasofya Camii, s ![]() ![]() [19] İsmail Hâmi Danişmend, İzahlı Osmanlı Tarihi Kronolojisi, c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [20] Tursun Bey, Tarih-i Ebu’l-Feth, Haz ![]() ![]() ![]() [21] Andre Clot, Fatih Sultan Mehmet, çev ![]() ![]() ![]() [22] A ![]() ![]() ![]() ![]() [23] K ![]() ![]() ![]() [24] İlhan Akçay, Ayasofya Camii, s ![]() ![]() [25] Andre Clot, Fatih Sultan Mehmet, çev ![]() ![]() ![]() [26] Ahmed Muhtar Paşa, Feth-i Celîl-i Kostantıniyye, İstanbul ts, s ![]() ![]() [27] Ahmed Muhtar Paşa, Feth-i Celîl-i Kostantıniyye, İstanbul ts, s ![]() ![]() [28] Ahmed Muhtar Paşa, Feth-i Celîl-i Kostantıniyye, İstanbul ts, s ![]() ![]() [29] K ![]() ![]() ![]() ![]() [30] İsmail Hâmi Danişmend, İzahlı Osmanlı Tarihi Kronolojisi, c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [31] Tursun Bey, Tarih-i Ebu’l-Feth, Haz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [32] Ahmed Muhtar Paşa, Feth-i Celîl-i Kostantıniyye, İstanbul ts, s ![]() ![]() [33] Thomas Whittemore, “Ayasofya Mozayikleri”, Halil Edhem Hatıra Kitabı, TTK Yayınları, Ankara 1947, s ![]() ![]() [34] Dukas, Bizans Tarihi, çev ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [35] Dukas, Bizans Tarihi, çev ![]() ![]() ![]() ![]() [36] İsmail Hâmi Danişmend, İzahlı Osmanlı Tarihi Kronolojisi, c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [37] Ekrem Hakkı Ayverdi, Osmanlı Mimarisinde Fatih Devri, c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [38] Solakzade Mehmed Hemdemî Çelebi, Solakzade Tarihi, Haz ![]() ![]() ![]() ![]() [39] Ahmed Muhtar Paşa, Feth-i Celîl-i Kostantıniyye, İstanbul ts, s ![]() ![]() [40] Hoca Sadettin Efendi, Tacü’t-Tevarih, c ![]() ![]() ![]() OSMANLI ARAŞTIRMALARI VAKFI |
![]() |
![]() |
|