![]() |
Bizi Bilimde Geri Bırakan Sebepler Nelerdir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bizi Bilimde Geri Bırakan Sebepler Nelerdir?Bizi Bilimde Geri Bırakan Sebepler Nelerdir? Bizi Bilimde Geri Bırakan Sebepler Nelerdir? Prof ![]() ![]() I- Unutulmaması Gereken Hususlar Maalesef, millet ve devlet olarak üç büyük düşmanımız devam ediyor: cehalet, ihtilaf ve fakirlik ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi bizim, bütün bu engelleri sıralamaya ve izah etmeye yerimiz müsait değil ![]() ![]() Üzülerek ifade edelim ki, ilim için kara dönem diyeceğimiz ve bazı ilim ve siyaset adamlarımızın da yanlış olarak ortaçağ zihniyeti dediği zaman dilimi, müslümanlar ve gayr-i müslümler açısından tamamen faklı dönemlere rastlamaktadır ![]() ![]() Tarih bize gösteriyor ki, gayr-i müslimler için ilk çağ ve ortaçağ, bilim açısından kara bir dönemdir ![]() ![]() ![]() Halbuki müslümanlar ve biz müslüman Türk milleti için, ortaçağ karanlığı diye kötülenen İslamın ilk 300 yılı yani en azından miladi 1000 yılına kadarki dönem, fevkalade mümtâz ve şerefli bir dönemdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() II- Bilime Engel Olan ve Bertaraf Edilmesi Gereken Bazı Haller Durumu böylece tesbit ettikden sonra şimdi de bizim için bilime engel teşkil eden bazı sebepleri özetleyelim: 1) Bilim ve San’at Hürriyetinin Olmayışı Bilim hürriyeti, bilimin gelişmesinin birinci ve en önemli sebebidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bizi Bilimde Geri Bırakan Sebepler Nelerdir? |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bizi Bilimde Geri Bırakan Sebepler Nelerdir?Anayasamızın 27 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Kongre, bilimin ve yararlı sanatların gelişmesini, yazarlara ve kâşiflere emniyet içinde araştırma yapabilecek zaman ve imkân temin ederek ve de onların bilimsel eserlerine ve sanat eserlerine gerekli saygıyı göstererek teşvik etmekle görevlidir (Bölüm VII) ![]() ![]() Bu demek değildir ki, ilim adamı, Ceza Kanununun suç kabul ettiği eylemleri işlediğinde, cezalandırılmasın veya yargılanmasın ![]() ![]() Yürüttüğü idarî sistem ve savunduğu dünya görüşü, bilime aykırı olan ve mantıktan mahrum bulunan devlet adamları, bilimin ışığını yayan ve mantıksızlığını ortaya koyan bilim adamlarını istemezler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buna Cumhuriyet döneminden acı bir misali vermek istiyorum: Sene 24 Aralık 1937 ve günlerden Cuma’dır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçek münevvere yakışan bu cevap üzerine bazı zul*metli münevverler devreye girerler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2) Ehliyetsiz İlim Adamlarının Çoğalması Bilimin en büyük engellerinden biri de, bilimin ehil olmayan ellere düşmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir insanın kabiliyetli olduğu şeyi terk edip ehil olmadığı şeye teşebbüs etmesi, Allah’ın şu kâinâtı yaratırken koyduğu yaradılış kanunlarına büyük bir itaatsizliktir ![]() ![]() ![]() Yaradılışın kuralı bu olmasına rağmen, kabiliyeti olmadığı halde, torpil ve benzeri yollarla bir ilim mesleğine giren veya menfaat için girdirlen bir insan, o ilim mesleğinin layık olan şeklini kendi kabiliyetine göre değiştirir, kanunlarını çiğner ![]() ![]() ![]() Bu unutulmaması gereken gerçeğin dürbünü ile özellikle Türkiye’deki ilim alemine bakacak olursak, daha yakından anlarız ki, pek çok ilim adamı aslında, ilim adamı olmaya layık değil, belki de ağalık, âmirlik ve insanlara üstün görünme meyline ve kabiliyetine sahip ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bizi Bilimde Geri Bırakan Sebepler Nelerdir? |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bizi Bilimde Geri Bırakan Sebepler Nelerdir?Bu sebepledir ki, Osmanlı Devletinin sonlarına doğru ve Cumhuriyet döneminde çoğunlukla ilim rütbeleri ve ünvanlar ehil olmayanların eline geçti ve bu yüzden, dünya bilim ve teknoloji sıralamasında, Türkiye, Yunanistan’ın dahi gerisinde kaldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kendi alanında doğru dürüst bir kitap okumadan hatırla prof olanların sayısı, Türkiye’deki ilim adamlarının önemli bir nisbetini teşkil etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine unutmuyorum, Sulhi Dönmezer ve Fevzi Fevzioğlu gibi ehil hukuk hocalarının dersi, bir masal gibi lezzetle dinlenirken, mesleğinin rütbesine torpil ile gelmiş hocalar, kullandıkları bütün zorbalık metodlarına rağmen, kendilerini talebelere dinletemiyorlardı ![]() ![]() İşte bu hali gören gerçek kabiliyetliler, ilimden uzaklaşmakta ve ilim makamları da ehil olmayan ağalara, zorbalara ve hatta eşkıyalara kalmaktadır ![]() ![]() ![]() İşte bunu önlemek içindir ki, Osmanlı Devleti, yükselme döneminde mülâzemet usûlünü koymuş, ilmî ehliyeti esas almıştır ![]() ![]() 3) İlmin Siyasete Âlet Edilmesi Ve İlmin İzzetinin Korunamaması Bir memlekette, huzur, âsâyiş ve refahın te'mini için, hakka ve hakikata âşık ilim adamlarıyla devlet adamları arasında ciddî bir münâsebet ve muvâzene bulunması zaruridir ![]() ![]() Memleket ve vatan bir vücuda benzer; aklı ve ruhu ilim ve ma'rifettir; cesedi ve bedeni de siyâset ve idaredir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zikredilen bu muvâzeneyi sağlamada en önemli vazife, ilim adamlarına düşmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Önemle ifade edelim ki, hakk'ın hatırını ve ilmin şerefini, cam parçaları hükmündeki dünyevî makam ve menfaatlere feda edenler, hem dünyada istedikleri makam ve menfaatlere ulaşamamışlar ve hem de bugün “nesyen mensiyyâ” yani nisyan derelerinde unutulup gitmişlerdir ![]() Onlar hakkında unutulmayan tek şey, tarih boyu insanların kendilerini nefretle anmaları ve âhirette ise yaptıklarının cezasının verilmesidir ![]() ![]() __________________ |
![]() |
![]() |
![]() |
Bizi Bilimde Geri Bırakan Sebepler Nelerdir? |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bizi Bilimde Geri Bırakan Sebepler Nelerdir?(4 ![]() İnsanlara, kadınlar, çocuklar, yük yük altın ve gümüşler bezendirildi, süslü gösterildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlmin izzetini koruma meselesini zikredince, akla şu soru hemencecik geliveriyor: Günümüzde çokça görülen bir hal, devlet adamları, ilmin izzetinden ve buna muhtaç olmalarından dolayı, ilim adamlarının kapısını aşındırmaları icabederken, bugün ilim adamları, mansıb ve makam kaparım ümidiyle, devlet adamlarının kapılarını aşındırmakta ve bu dünyevî makam ve menfaat sebebiyle de her zaman ve her yerde hakk'ı söyleyememekte ve müdâfaa edememektedir ![]() “İran'ın âdil Padişahlarından Nuşirevan'ın veziri, büyük ve aklı âlim Büzürg-Mihr’e sormuş: Neden âlimler, devlet adamlarının kapısında görünüyor da, devlet adamları âlimlerin kapısında görünmüyor? Halbuki ilim, emâretin fevkindedir ![]() Âlimlerin ilminden ve devlet adamlarının da cehaletindendir ![]() ![]() ![]() ![]() Bir yaşanmış misali de Osmanlı Devletinden verelim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “El-Cevab; Olmaz ![]() ![]() ![]() İnsan hak ve hürriyetlerine aykırı olarak İstanbul’un Belediye Başkanı mahkûm edildi; nerede hukuk profuyum diyen zavallılar? Yine insan haklarına ve açıkça Anayasaya rağmen, başörtüsü yasağı sürüyor; nerede hakkın hatırını siyasete fedâ etmeyecek âlimler? İşte ilmin gerilemesini başka şeylerde değil, ilmin ve ilim adamının izzetini kaybetmesinde aramak gerekir ![]() 4) İlmin Maddi Menfaat İçin Yapılması Unutulmamalıdır ki, ilim para ve maddi menfaat için yapılmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5) Türkiye’de İlmî Araştırmalar İçin Gerekli Zemin Ve Vasıtaların Olmayışı Üzülerek ifade edelim ki, “Kem âlet ile olmaz kemâlât” sözü bizim için de geçerlidir ![]() ![]() 6) İlmin ve İlim Adamlarının Şekilcilik'den Kurtulamaması Osmanlı Devletinde medreselerin yıkılmasına sebep, âlet durumundaki ilimlerin asıl gaye hükmündeki ilimlere galebe çalmasıydır ![]() ![]() ![]() ![]() Kısaca herşeyin bir manii yani engeli olabilir; ancak bilim adamı adayları bilmelidirler ki, ilmin manileri bir değil binlercedir ![]() ![]() Aslında ilmin gerilemesine sebep olan daha fazla önemli nedenler bulunmaktadır ![]() ![]() -------------------------------------------------------------------------------- [1] Bu konuda bkz ![]() ![]() ![]() “Evet, mazi denilen mekteb-i hissiyatla, istikbal denilen medrese-i efkâr bir tarzda değildir ![]() Evvelâ: "Ebnâ-yı mazi"den muradım, İslâmların gayrısından onuncu asırdan evvel olan kurûn-u vusta ve ûlâdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [2] Amerikan Anayasası, Bölüm VII ![]() [3] Ayda, Âdile, Sadri Maksudi Arsal, Ankara, 1991, sh ![]() ![]() ![]() [4] Akgündüz, Ahmed, Belgeler Gerçekleri Konuşuyor, OSAV, İstanbul 1997, sh ![]() ![]() [5] Ayrıntılı bilgi ve ulemâ-i sû’un vasıfları için bkz ![]() ![]() ![]() ![]() [6] Ayrıntılı bilgi için bkz ![]() ![]() ![]() ![]() [7] Tevkiî Kanunnâmesi, MTM, II/541 ![]() [8] Bediüzzaman, Münâzarat, 10 ![]() [9] Kur’ân, Âl-i Ýmrân Sûresi, 14 ![]() ![]() [10] Lem’alar, 135 ![]() |
![]() |
![]() |
|