|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
ati, devri, fecri, imparatorluğunda, osmanlı, sonuçlandı, yönetimi |
![]() |
Fecr-İ Ati Devri,Osmanlı İmparatorluğunda Fecr-İ Ati Devri Yönetimi Nasıl Sonuçlandı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fecr-İ Ati Devri,Osmanlı İmparatorluğunda Fecr-İ Ati Devri Yönetimi Nasıl SonuçlandıFECR-İ ATİ DEVRİ,Osmanlı İmparatorluğunda FECR-İ ATİ DEVRİ Yönetimi Nasıl Sonuçlandı FECR-İ ATİ DEVRİ,Osmanlı İmparatorluğunda FECR-İ ATİ DEVRİ Yönetimi Nasıl Sonuçlandı FECR-İ ATİ DEVRİ Osmanlı İmparatorluğu son dönemlerini yaşadığı tarihlerde, 30 yıl kadar sürmüş olan büyük bir siyasi baskıdan sonra, Türk aydınlarının getirmeyi başardıkları Meşrutiyet devri, Türkiye tarihinin en talihsiz dönemlerinden biri olmuştur ![]() ![]() ![]() İzlenilen yanlış politikalar yavaş yavaş kendini göstermeye başladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı devletinin içinde bulunduğu sıkıntılı durum, birçok kesimin cesaretlenmesini sağlamıştır ![]() ![]() ![]() Yöneticilerin hataları birbirlerini izlemekteydi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı Devleti içinde bu gelişmeler yaşanırken dışarıda Almanya sanayi devrimini tamamlamış ve büyük bir hammadde sıkıntısı yaşamaktadır ![]() Hammadde kaynaklarını, başta İngiltere ve Fransa olmak üzere Batı devletleri ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Boşu boşuna girilen I ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı Devleti’nin uzun yıllar savaş durumunda olması sosyal şartları etkilemiş, bunun sonucunda da sanat, edebiyat ve bilimsel gelişmelere zemin oluşmamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Önceleri türlü edebiyat ve sanat dergilerinde dağınık bir şekilde yazıları çıkan bu gençler bir araya gelerek edebî çalışmalarını düzene koyma ihtiyacı duydular ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Servet-i Fûnun şiiri ile Fecr-i Âti şiirinin birbirine en çok benzer yanları kullandıkları malzemedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fecr-İ Ati Devri,Osmanlı İmparatorluğunda Fecr-İ Ati Devri Yönetimi Nasıl Sonuçlandı |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fecr-İ Ati Devri,Osmanlı İmparatorluğunda Fecr-İ Ati Devri Yönetimi Nasıl SonuçlandıFECR-İ ÂTİ ENCÜMEN-İ EDEBÎSİ BEYANNAMESİ Şimdiye kadar memleketimizde edebiyat kelimesinin hâiz olduğu ehemmiyet ve ciddiyeti anlayan ve bu ehemmiyeti halka ifham eden, tereddüt etme*den söyleyebiliriz ki, pek az kimse gelmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat hükümetin gittikçe artan zulmü onların kalemlerine ilk darbe-i anîf ve kahhân indirdi ![]() ![]() Hürriyetin ilâniyle yeniden ziyalarına intizar edildiği zaman ise pek az istisna ile artık onlar eski melîke-i hayallerim olan sanat ve edebiyata karşı bir sehâb-ı lâkaydiye bürünmüştüler ![]() ![]() halde kadir-nâşinaslık olur ![]() istikbale alf-ı nazar edeceğiz ![]() işte bu istikbale bakmak azim ve niyetiyle Fecr-i Atî teşekkül ediyor ![]() ![]() ![]() Fecri Âti azasının semerât-ı mesâisinin ihtiva edecek bir kütüphane, tees*süs etmek üzeredir ![]() ![]() Bundan başka memleketimizin terakkiyât-ı Fİkriyye ve hissiyyesini temin edecek âsâr-ı mühimme-i garbiyyeyi kendi azasına ve mükâfattı müsabakalarla hariçten intihap olunacak zevata tercüme ve neşrettirmek, umumî konferanslar vererek halkın seviye-i zevk-i edebîsinin ilâsına, hususî malûmatının tevsiine çalışmak, memâlik-i garbiyyedeki müessesat-ı mümasile ile tesis-i revabıt ve münasebat ederek memleketimizin lenevvuat-ı edebiyyesini garba, garbın envarını âfâk-ı şarka nakledecek metin ve ulvî bir nâkil vazifesini görmek, Fecr-i Âli'nin cümle-i imâlindendir ![]() Tanzim ve hükümete ilâ olunan nizamnamenin bir sureti yakında neşrolunacaktır ![]() Efkâr-ı münevvere eshabının bu teşebbüs-i hayrı bir nidâileşti ve takdir ile karşılanacağına eminiz ![]() ![]() ![]() Fecr-i Âti Encümeni Edebîsi Nâmına Kâtibi Müfit Râtip, Encümenin Azâ-yı Hâzırası: (Beyannamenin altında şu imzaları görürüz Ahmet Samim, Ahmet Haşim, Emin Bülent, Emin Lâmi, Tahsin Nâhit, Celâl Sâhir (Reis), Cemil Süleyman, Hamdullah Suphi, Refik Halit ![]() ![]() ![]() İBRAHİM ALÂEDDİN GÖVSA 1889’da ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Edebiyata küçük yaştan beri hevesli idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1932’de, Kanâat Kitabevi'nin Halk Kültür Kitapları olarak tertiplediği bir seride, tanınmış bâzı şâirlerimiz hakkındaki birkaç broşürü çıktı ![]() ![]() 1933’te, Süleyman Nazîf hakkında -eserlerinden de geniş ölçüde örnekler alan- bir eseri basıldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MEHMED FUAD KÖPRÜLÜ 1890 da ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Batı'nın bâzı fikir ve edebiyat temsilcileri hakkındaki yazılarını bir araya toplayarak, Hayât-ı Fikriyye (1912) ismi ile bastırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıdaki incelemesini, 1915’te çıkarmağa başladığı Millî Tetabbu'lar Mecmûası'nda Türk Edebiyatının Menşei ve Türk Edebiyâtında Âşık Tarzının Menşe ve Tekâ*mülü Hakkında Bir Tecrübe adlı incelemeleri takip etti ![]() Aynı yıl Şehâbeddîn Süleyman'la beraber, muhtelif sanat ve edebiyat meselelerini inceleyen Ma'lûmât-ı Edebiyle isimli bir eser daha çıkardı ![]() ![]() ![]() 1918 de, Nasreddîn Hoca'nın bâzı fıkralarını manzum bir şekilde kilde kaleme alarak kitap hâlinde çıkardığı gibi (Nasreddîn Hoca), Tevfik Fikret hakkında da Tevfik Fikret ve Ahlâkı isimli küçük bir incelemesini bastırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fecr-İ Ati Devri,Osmanlı İmparatorluğunda Fecr-İ Ati Devri Yönetimi Nasıl Sonuçlandı |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fecr-İ Ati Devri,Osmanlı İmparatorluğunda Fecr-İ Ati Devri Yönetimi Nasıl SonuçlandıFAİK ÂLİ OZANSOY 1876 da, Diyarbakır'da doğdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir müddet, İstanbul'daki Saint-Benois Fransız mektebinde Türkçe ve Mülkiye mektebinde de Fransızca öğretmenimi yapmış ve 1931 yılında da, Dâhiliye Müsteşarlığından emekliye ayrılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Daha küçük yaştan -edebiyatımızın iki tanınmış siması olan- babasının ve ağabeyinin yakın ilgi ve özenişleri ile yetişmek şansına erişen Faik Âli, ilk edebî kültürünü, ağabeyi gibi, eski nazmın üstâdlarından çok, ye*ni nazmın kurucularına borçludur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Esasen, Tanzimat'tan sonraki edebiyatımızda, hayran*lığını belli-başlı iki kişiye yöneltti: Birisi yenilik edebiyatının en büyük kurucusu Hâmid, ikincisi ise en mükemmel ustası Fikret'tir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Faik Âli, nazmının bütün özellikleri ile, eksiksiz bir Servet-i Fünûn şâi*ridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Trablus, Balkan ve Birinci Dünya harpleri sırasında da, bu ilgisinin devam ettiğini ve hattâ geliştiğini görüyoruz ![]() ![]() ![]() Manzumelerinde, şekil itibariyle tamâmıyle yenidir ![]() ![]() Edebî dokudaki şiirlerinin temaları, "aşk ve tabîat" tır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Faik Âli'nin şiirinde duygu ve hayâl, ön plânda yer alan unsurlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dil bakımından, Servet-i Fünûn şâirlerinden ayrılmaz ve, hattâ, yaban*cı kelimeler ve karışık terkîbler kullanmakta, hepsinden ileriye geçtiği bile söylenebilir ![]() ![]() ![]() EMİN BÜLEND SERDAROĞLU 1886 da, annesinin babası Cemil Paşa'nın vali bulunduğu sıralarda, Haleb'te doğdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fecr-i Atî topluluğuna giren şâirlerdendir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fecr-İ Ati Devri,Osmanlı İmparatorluğunda Fecr-İ Ati Devri Yönetimi Nasıl Sonuçlandı |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fecr-İ Ati Devri,Osmanlı İmparatorluğunda Fecr-İ Ati Devri Yönetimi Nasıl SonuçlandıHAMDULLAH SUBHİ TANRIÖVER Tanzimat devrinin tanınmış şahsiyetlerin*den, ilk Maârif Nâzın Abdurrahman Sami Paşa'nın torunu; Evkaf ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MEHMED BEHÇET YAZAR 1890 da, Haleb'te doğdu ![]() ![]() ![]() ![]() 1906 da mezun olarak Mekteb-i Hukuk'a girdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı yıl, Edebiyatçılarımız ve Türk Edebiyatı isimli, anket ve antoloji tarzındaki bir eseri de çıkmıştır ![]() ![]() 1908 den sonra tanınmağa başlayan ve Fecr-i Atî topluluğuna mensûb bulunan Behçet Yazar, bu topluluğun gerek şiir ve gerekse nesir sahasın*daki hemen hemen bütün özelliklerini benimseyen bir şâirdir; Duyuş, ha*yâl ve ifâde tarzlarında olduğu gibi, konulardaki ferdçilik bakımından da Fecr-i Âtî'nin bünyesine tamâmıyle uymuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() TAHSİN NAHID 1887’de, İstanbul'da doğdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fecr-i Atî topluluğuna girenler arasında bulunan Tahsin Nâhid, kısa ömrü içinde, oldukça geniş sayılabilecek bir edebî faaliyet göstermiş; hem şiir, hem de tiyatro alanında eserler vermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gerek fikrî muhtevaları ve gerekse teknik durumları bakımından kuvvetli sayılamayacak olan bu piyeslerin en mühimleri: Hicranlar (1908), Jön Türk (Rahşan Nevvâre ile beraber) (19C9) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() AHMET SAMİM, Gazeteci, yazar (Pirzerin 1884-İstanbul 1910) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() EROZAN, Celâl Sabir Şair, (İstanbul 1883-1935) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İrtikâ, Malumat, Musavver fen ve edeb, Pul, Lisân dergilerinde şiirleri Sabah gazetesinde birkaç hikâyesi yayımlandık*tan sonra Edebiyât-ı cedide grubuna ka*tıldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Celâl Sahir devrinin bütün edebî ve si*yasî mahfilleri içinde bulunmuş olmasına rağmen şair olarak birinci derecede anı*lan isimler arasına girememiştir ![]() ![]() ![]() ![]() AYKAÇ, Fazıl Ahmet Şair ve yarar (İstanbul 1884-1967) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fecr-i Âti edebî topluluğunda yazı ha*yatına atılan Fazıl Ahmed 1908 den iti*baren çeşitli dergi ve gazetelerde, özel*likle Tanin'de Divan edebiyatı tarzında mizahî, alaycı şiirler ve çeşitli konular*da ilmî ve edebî makaleler yayımladı ![]() ![]() ![]() Eserleri: Divançe-i Fâzil (şiirler, 1913), Harman sonu (şiirler, 1919) ![]() ![]() MÜFİD Ratib Oyun yazarı, tenkitçi (İstanbul 1887-1920) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ALYANAKOĞLU, Cemil Süleyman Hikâye ve roman yazarı (İstanbul,1386-1940) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cemil Süleyman'ın edebî şöhre*ti de topluluk dağıldıktan sonra yayım faaliyetlerinden uzak kaldığından sön*meye başladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DELİLBAŞI, Ali Süha Oyun yazarı (İstanbul 1887-1960) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HASAN Bedreddin (Paşa) Asker öğretmen, yazar ![]() ![]() Çeşitli askerî görevlerde bulundu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Manastırlı Rifat'la beraber yazdıkları oyunlar: Ahmed Yetim yahut Netice-i sa*dakat (1875), Delîle yahut Kanlı İntikam (1875), Ebülfedâ, Ebülulâ yahut Mürüv*vet, Kölemenler, Nedamet (1875), Fakire yahut Mükâfât-ı iffet (1876) ![]() ![]() EMİN LÂMİ Fecr-i Âti yazarlarından ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|