![]() |
Osmanlı Hukuk Sistemi,Osmanlı Hukuk Sistemi Çok Hukuklu Bir Hukuk Sistemi Midir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanlı Hukuk Sistemi,Osmanlı Hukuk Sistemi Çok Hukuklu Bir Hukuk Sistemi Midir?Osmanlı Hukuk Sistemi Osmanlı Hukuk Sistemi çok hukuklu bir hukuk sistemi midir? Osmanlı Hukuk Sistemi,Osmanlı Hukuk Sistemi çok hukuklu bir hukuk sistemi midir? Yoksa hukuk birliği mi hâkimdir ?Çok hukukluluk kavramını devletin farklı kültür ve din mensuplarına onların tercihleriyle kendi hukuklarını seçme şansını vermesi ve devletin hukuk üretme gibi bir görevinin bulunmaması şeklinde özetlemek mümkündür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Önemle ifade edelim ki İslâm Hukukunda ve bunun tam bir uygulaması demek olan Osmanlı tatbikatında çok hukukluluk asla mevcut değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Meseleyi kısaca özetleyelim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıda zikredilen din kriterinden hareket eden İslâm hukukçuları İslâm ülkesindeki insanları Müslüman ve gayr-i müslim olmak üzere iki ana gruba ayırmışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslâm hukukunda dünyanın iki ülkeye ayrıldığını Müslümanların hâkim oldukları topraklara İslâm ülkesi (Dâr'ül-İslâm) ve gayrımüslimlerin hâkim olduğu topraklara da harp ülkesi (Dar'ül-Harp) dendiğini biliyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gayr-i müslimler zimmî statüsüne geçince bazı istisnaların dışında Müslümanlara tanınan hakların bunlara da tanınması söz konusudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Özetle Osmanlı hukuk tarihinde kabul edilen Hanefi görüşüne göre eşya borçlar ve ticaret hukukunda gayr-i müslim teb'aya da şer'î hükümler uygulanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cezaî hükümlerin yer bakımından tatbiki konusunda İslâm hukukçuları farklı görüşler ileri sürmüşlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslâm’da milletlerarası usûl hukuku deyince akla hemen zimmî ve müste'menlerle ilgili hukukî ihtilaflar gelmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() Yabancı unsurlu ihtilâflarda yani İslâm ülkesindeki zimmî ve müste'menlerle ilgili davalarda yetkili mahkeme aile hukuku dışında İslâm mahkemeleridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Özetlemek gerekirse Osmanlı Hukuku çok hukuklu bir sistem değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Birincisi Hukuk-ı Aile Kararnâmesinin Mazbatasındaki şu cümlelerdir: “Mecelle’nin aile hukuku ile ilgili hükümler ihtiva etmemesinden dolayı memleketimizde bu konuda değişik din ve milletlerden her bir grubun tedvin edilmemiş kendi mezhep ve dinlerine ait hükümlerin uygulanması ve bu mezhebin hükümlerini Şer’iye hâkimlerinin bilmemesi sebebiyle gayr-i müslimlerin ruhanî reislerine yargı yetkisinin verilmesi zarureti istisnâi de olsa ortaya çıkmıştır ![]() ![]() İkincisi; Fener Patrikhânesi’ne aile miras ve şahsın hukuku gibi alanlar ile Patrikhâne içindeki nizâmlarda bazı hukukî yetkiler verilmesi üzerine bu yetkiyi çok hukukluluk olarak yorumlayarak Bizans Kanunu adıyla bir başka hukuk sisteminden bahsetmeleri üzerine 21 Mayıs 1904 tarihli İrâde-i Seniyye ile Sultân Abdülhamid onları ikaz etmek mecburiyetinde kalmıştır: “Rum Patrikhânesi Muhtelit Meclisinde görülen davaların Bizans Kanunu namıyla bir kanuna uygun olarak halledildiği haber alınmış olup bu tabir tarafımdan şaşkınlıkla karşılanmıştır ![]() ![]() Bu dediklerimizin delilleri 760 küsur Osmanlı Kanunnâmesi ve arşivlerdeki milyonlarca belgelerdir |
![]() |
![]() |
|