|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
devlet, islamiyet, islamiyetin, toplum, türklerde, yapısi, yapısı, yönetimi, öncesi |
![]() |
İslamiyet Öncesi Türklerde Toplum Yapısı Ve Devlet Yönetimi,İslamiyetin Toplum Yapısi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslamiyet Öncesi Türklerde Toplum Yapısı Ve Devlet Yönetimi,İslamiyetin Toplum Yapısiİslamiyet Öncesi Türklerde toplum yapısı ve devlet yönetimi,islamiyetin toplum yapısI İslamiyet Öncesi Türklerde toplum yapısı ve devlet yönetimi,islamiyetin toplum yapısI İslamiyet Öncesi Türklerde Toplum Yapısı ve Devlet Yönetimi Tanrı buyurduğu için,kendim devletli olduğum üçün,kağan oturdum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üstte mavi gök,altta yağız yer kılındıkta,ikisi arasında insan oğlu kılınmış ![]() ![]() ![]() Milletlerarası metinlerde “insan hakları” olarak geçen kavram,hukuk literatüründe kişinin temel hakları,temel özgürlükleri ve kamu özgürlükleri anlamında kullanılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Tabiatı ve yaratılışı itibariyle sosyal bir varlık olan insanoğlu yüzyıllar boyu,bir arada yaşamanın bir gereği olarak barış ve düzeni sağlayabilmek için,hukukî bir düzen ve teşkilat oluşturmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() Eski Yunanistan’da ise; hukuk kuralları ve insan haklarının belli bir kesime hitab ettiği ortadadır ![]() ![]() ![]() Eski Türk hakimiyet telâkkisi siyasi iktidarın kaynağını Tanrıya bağlamakla,hükümdarı Tanrı hu*zurunda sorumlu tutuyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mete'nin "Kurultay"ı Oğuzların "Kengeş"i ünlü*dür ![]() ![]() Bu arada vatandaşlık kavramı,zamanla insanların hak ve hürriyetlere sahip olup olmamalarında tayin edici bir kişisel statü haline gelmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Roma devleti,bir yandan eyaletlerde doktor,asker,eğitimci,artist,ticaret adamı gibi kendisine üstün hizmet verdiğine inandığı kimselere vatandaşlık hakkı tanırken diğer yandan da bunların hukukî durumları hakkında hiçbir endişe taşımıyordu ![]() ![]() Türklerde savaş ve savunma taktiği büyük ve surlu şehirlere dayanmıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sınıfsızlık Bir toplumda sınıflar siyasî,dinî ve iktisadî sebeplerden ileri gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Klâsik anlamda sınıflaşma olsaydı,sınıflar ara*sında geçiş söz konusu olmazdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İktisadî bakımdan doğacak sınıflaşmayı da gö*çebe hayatları,dinleri ve boy anlayışları ilk dönem*lerde önlemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İslamiyet Öncesi Türklerde Toplum Yapısı Ve Devlet Yönetimi,İslamiyetin Toplum Yapısi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslamiyet Öncesi Türklerde Toplum Yapısı Ve Devlet Yönetimi,İslamiyetin Toplum YapısiZorlamacı Din Anlayışı Yoktu Üçüncü yüzyılın sonlarına kadar çok tanrılı dinlere inanan ve bu dönemde Hıristiyanlığı kabul eden halka,akla hayale sığmayan eziyetleri lâyık gören Roma imparatorları,Hıristiyanlığın 388’de devlet dini olmasından sonra kendilerini Hıristiyanlığın bayraktarları olarak görmeğe başladılar ![]() ![]() ![]() ![]() Eski Türk devletlerinin halkları dinî bakım*dan bütünlük arz etmezlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kölesiz Toplum Yapısı İlk Türk devletlerinde kağanın yetkileri yasa*larla belirtilmemişti,anane halinde yaşıyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kitabelerde bodun sözü bazen "kara" sıfatı ile birlikte kullanılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Devletin yalnız hükümdar ve ailesinden ibaret sayıldığı topluluklarda ("dominium") siyâsî hürriyet ve çalışma serbestliği yok gibidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk boylarındaki bu karakteristik durum eski Türk ilinde siyâsî birliği meydana getiren boyların türlü sebeplerle birbirlerinden kolayca ayrılmala*rına ve aynı bölgede veya başka bir yerde yeni bir il teşkil etmek üzere tek*rar toparlanabilmelerine imkân vermekte idi (eski Türk siyâsî kuruluşların*da boy sayısını ifade eden ve zaman zaman değişen rakamların gösterdiği gi*bi) ![]() ![]() ![]() Eski çağlarda,yaşamak için zarurî olan "enerji"yi (basit deyimi ile çek*me ve taşıma gücünü) insanlar,kendi aralarındaki zayıf ve "vasıfsız" kişilerin kol kuvvetini çalıştırmak suretiyle sağlıyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() Eski Türkçe'deki "kul" tâbiri umumiyetle "köle" mânasında alınıyorsa da doğru olmamak gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kurultayİnsan Hakları Mahkemesi) Türk dev*let felsefesi,devletin,nazariyelerle değil,toplumun eğilimlerine,günün şartlarına göre kurulabileceğini ve yönetileceğini esas almıştır ![]() ![]() ![]() Her an baskına maruz kalma ihtimali,her ferdin devlet hayatında görev almasını icab etti*riyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kurultay,kökü Türkçe ve eki ise,Moğolca olan bir sözdür ![]() ![]() ![]() Türk boylarının dışarıda ve kurultayda nasıl yer ala*cakları,yani silsile-i meratibin kuruluş şekli,beyle*rin ve halkın disiplinli devlet protokolünde yerleri*nin nerede olduğu ile yaylak ve kışlak gibi yurtlan belirtmekte idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oğuzların,“yığınak,dernek,derim"gibi kelime*lerle adlandırdıkları kurultay,kavram olarak Cengizlilerden intikal etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İslamiyet Öncesi Türklerde Toplum Yapısı Ve Devlet Yönetimi,İslamiyetin Toplum Yapısi |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslamiyet Öncesi Türklerde Toplum Yapısı Ve Devlet Yönetimi,İslamiyetin Toplum YapısiTaşa Vurdurulan Kanunlar: Töre İslamiyet’ten önce Hunlarda,Göktürklerde ve diğer Türk devletlerinde görülen ve insanı merkez alarak ona birtakım hak ve özgürlükler tanıyan kuralların bulunmasıydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bilge Kagan Yazıtları'nda da ifade edildiği üzere,"Eski Türk devlet geleneğinde Töre ilahi kaynaklı hakimiyetten (kuttan) ayrılamazdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şu atasözü bu mâ*nâyı söyler: «İl bırakılır,törü bırakılmaz» ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıdaki misaller bize «töre» kelimesi ile «il»-kelimesinin genellikle birlikte kullanıldığını da gösteriyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yasa-Yasak-"Suç ve ceza" ve Yargıçlar: Yargıç,anlaşıldığına göre daha eski Türklerde "tö*re" sözü ile ilgili olarak söyleniyordu ![]() ![]() ![]() Yargıcı" sözü ise,biraz daha geç çağlarda,yani XIII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Ceza",Türklerde barışta boğ*ma yolu ile,savaşta ise kılıçla verilirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Suçlu": Suç anlayışının en eski Türkçe karşılığı,"yazuk" yani yazık olmalı idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kamu hukuku açısından niteliklerini,yâni Türk devlet hayatındaki bü*yük rolünü kısaca tanıtmaya çalıştığımız töre "'nin husûsî ve cezaî hükümle*ri ile eski Türklerde yargı usûl ve şekilleri hakkında bilgimiz azdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Türk" kelimesi,"Töre" kelimesinden türetilmiş bir kelimedir ki,"Törük' ten bozularak "Türk" haline gelmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() islamiyet öncesi türklerde toplum yapısı ve devlet yönetimi, islamiyetin toplum yapısı, roma toplum yapısı, islamiyet öncesi devlet yönetimi, türklerde toplum yapısı, islamiyetin öncesinde insanların genel durumları ,osmanlılarda toplum yapısı |
![]() |
![]() |
|