|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
gizemler, nelerdir, tanımı, tarihi |
![]() |
Tarihi Gizemler Tarihi Gizemler Nelerdir? Tarihi Gizemler Tanımı Tarihi Gizemler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarihi Gizemler Tarihi Gizemler Nelerdir? Tarihi Gizemler Tanımı Tarihi GizemlerTarihi Gizemler Tarihi Gizemler Nelerdir? Tarihi Gizemler Tanımı Tarihi Gizemler Hakkında Bilgi Tarihi Gizemler Tarihi Gizemler Nelerdir? Tarihi Gizemler Tanımı Tarihi Gizemler 5000 Yıllık Buzadam Zaman: İO 3300-3200 Mekân: İtalyan Alpleri Alplerde olay: Hauslabjoch'ta bulunan ceset ![]() ![]() ![]() ![]() 19 Eylül 1991'de iki Alman dağcısı modern çağlardaki mükemmel korunmuş ilk en eski insan cesedini buldular ![]() ![]() ![]() Ceset günümüzde bir Avusturyalı gazetecinin, vadinin adından yola çıkarak "Ötztal" ve Himalayalar'daki efsanevi dev kar adamını simgeleyen "yeti" sözcüklerinden türettiği "Ötzi" adıyla anılmaktadır ![]() ![]() Bu keşfin ıssızlığı Buzadam'ın sonunun nasıl geldiği konusunda pek çok varsayımın ortaya atılmasına neden olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() 1991 Eylül'ünde hâlâ kısmen buzlar içinde sıkışmış olan Buzadam ![]() ![]() ![]() BEDEN, GİYSİLER VE MALZEMELER Cesedin 25 ile 45 yaşlarında bir adama ait olduğu anlaşılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Üzerini örten ince kar tabakası, ceset sonbahar rüzgârlarıyla kururken böcek larvalarının saldırısını önlemiştir ![]() ![]() ![]() Daha güvenilir olması için dört ayrı laboratuvarda yapılan hücrelerin radyokarbon testlerinde, bu olayların İÖ 3300 ve 3200 yılları arasında yeraldığı tespit edilmiştir ![]() ![]() Buzadamın korunması böylece esrarengiz olmaktan çok şaşırtıcıdır ve yanında taşıdığı eşya gerçekten ortaya pek çok sorunun çıkmasına neden olmuştur ![]() ![]() ![]() Ötztal cesedi ve malzemelerinden bazıları ![]() ![]() Bunların yanı sıra, giysilerinin parçaları da günümüze kalmıştı: Hayvan postundan bacak sargıları, pançoyu andıran bir dış giysi, içlerine sıcak tutması için ot doldurulmuş deri ayakkabılar ve bir yer örtüsü ya da battaniye olabilecek otlardan bir pelerin ![]() Sıcak tutan ve günümüzün sugeçirmez malzemelerinin yokluğuna rağmen, bu giysiler de, en azından kış ayları dışında sert Alp iklimi için yeterli görünüyordu ![]() ![]() ![]() Ayrıca, adam çok sağlıklı da değildi ![]() ![]() ![]() Bunlar süs olabilirse de, Buzadam'da kireçlenme olduğu anlaşıldığına göre dövmelerin tedavi edici bir işlevleri de olmuş olabilir ![]() ![]() ![]() Kemikler kaynamaya başlamıştı bile ![]() ![]() ![]() ![]() (Solda) Buzadamın malzemeleri ve peleriniyle canlandırılmış hali ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÇOBAN MI, ŞAMAN MI? Buzadam hakkında başka yorumlar da mümkündür ![]() ![]() ![]() Pollen, adamın sonbahar başlarında öldüğünü ileri sürmüştür: Bu takdirde sürüsünü yaylalarda otlatan sağlıksız bir çoban olduğu da düşünülebilir ![]() ![]() Ancak herkes böylesine yavan bir açıklamayla yetinecek değildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uluslararası bir uzmanlar ekibi, Buzadam'ın yaşını, sağlık durumunu ve ölüm nedenlerini ayrıntılı bir incelemeyle araştırmışlardır ![]() Etnografik örnekler parlak ya da cilalı taşların özel bir önem ya da güç taşıdığına inanıldığını göstermektedir ![]() ![]() Cesedin böyle korunmuş bir biçimde bulunması, onu başka şeylerle kıyaslama olanağı vermemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Cilalı mermer bilya ve bağlı püsküller, Buzadam'ın bir şaman olduğu iddiasına yol açmıştır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarihi Gizemler Tarihi Gizemler Nelerdir? Tarihi Gizemler Tanımı Tarihi Gizemler |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarihi Gizemler Tarihi Gizemler Nelerdir? Tarihi Gizemler Tanımı Tarihi Gizemler55 Numaralı Mezarın Sırrı Zaman: İÖ yaklaşık 1335-1322 Mekân: Amama ve Thebes, Mısır Tabutun sahibinin kimliğinin, sonunda bir sürpriz olacağına inanıyorum ![]() Amerikalı Theodore M ![]() ![]() ![]() ![]() Resmi numarası KV55 (Krallar Vadisi 55) olan mezar bir merdiven, bir koridor ve bir tek odadan oluşmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Ahenaton, Mısır'ın geleneksel dinini kaldırıp yerine Aton olarak bilinen bir tek güneş tanrısına tapınmayı getirdiği için "sapkın firavun" olarak bilinir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Solda) Yüz, Tutankhamon'un tabutlarından ikincisine çok benzemektedir ![]() ![]() ![]() ESRARENGİZ MUMYA Mezardaki en önemli şey Kiya için yapılmış ama bir kral için değiştirilmiş olan tabuttur ![]() ![]() ![]() ![]() Tabutu ilk inceleyen bilim adamları, çökmüş kasıkları nedeniyle bunun bir kadın cesedi olduğunu ilan ettiler, Davis de bunun üzerine mezarı "Kraliçe Tiy'in Mezarı" olarak adlandırdı ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak başka araştırmacılar ise, mumyanın Ahenaton'un son yıllarında kendisiyle birlikte hüküm süren ve ölümünden sonra "sapkın firavun" gibi hakarete uğrayan Smenhkare olabileceğini ileri sürmüşlerdir ![]() ![]() ![]() 1922'de Tutankhamon'un mezarının bulunmasıyla çok önemli ek kanıtlar elde edilmiştir ![]() ![]() Hepsinin üzeri Tutankhamon için kullanılmak üzere yeniden yazılmışsa da, hem kral adlarının bulunduğu yerde özgün sahibinin izleri vardı hem de tabutların üstündeki yüzler Tutankhamon'un yüzü değildi ![]() ![]() Diğer araştırmacılarsa, mumyanın Ahenaton'a ait olduğunu iddiaya devam etmişlerdir ![]() ![]() Mezarın tarihine ilişkin pek çok senaryo üretilmiştir ![]() ![]() ![]() KV55'in bu krokisinde malzemelerin mezar içinde dağınık bir halde atıldığı ve çoğunun aşağı inen koridoru tıkayan molozların üzerinde yattığı görülüyor ![]() İKİ ÇÖZÜM Tutankhamon'un hükümdarlığının yarısına doğru Amarna başkentlikten çıkarılmış ve onun ölümünden sonra da terk edilmişti ![]() ![]() Bir görüşe göre Smenhkare ve/veya Ahenaton ve onunla birlikte Amarna'da gömülmüş annesi Tiy, hükümet kenti terk eder etmez KV55'e taşınmışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu senaryoya göre Tiy'in cesedi çıkartılıp başka bir yere gömülmüş ve türbesinin bir kısmı tek açık giriş koridoruna takılıp sıkışınca orada bırakılmıştır ![]() ![]() ![]() Bir başka seçenek de, bu taşıma işinin Tutankhamon'un ölümünden sonra ama gömülmesinden önce yapılmış olmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu senaryoya göre KV55'teki ceset daha ilk baştan adsız olarak bu yeni mezarına yerleştirilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Solda) KV55 odasının, bulunduğu zamanki durumu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() BİR ÇÖZÜM MÜ? Mumyanın Ahenaton'a ya da Smenhkare'ye ait olması durumunda her iki temel senaryo da uygulanabilir ama geriye iki temel soru kalmaktadır: Bir kral neden bir kadının gayet süslü bir biçimde değiştirilmiş tabutuna konulmuştur ve kendi tabutu ne olmuştur? Yapılan değişiklikler tabutun yazılarının Atoncu metinlerini değiştirmemiştir, bu da tabutun bir firavunun gömülmesi için Ahenaton'un iktidarında hazırlandığını göstermektedir ![]() ![]() ![]() Smenhkare daha sonra Neferneferuaten adını almışsa da, koyu bir Atoncu değildi ![]() ![]() ![]() Ahenaton'un Aton dışında tanrılara karşı hoşgörüsüzlüğü -ki, çoktanrılı anıtları imha etmesinde görülmektedir- gözönüne alındığında Smenhkare'nin kendisi için hazırladığı geleneksel malzemeyle gömülmesine izin vermemiş olması mümkündür ![]() Eğer bu böyle olmuşsa, o zaman mumya ve iç organları için farklı kaplar gerekecekti ![]() ![]() ![]() ![]() Şu anda Kahire Müzesi'nde yalnızca KV55 tabutunun kapağı bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mısır deyince ilk akla gelen kadın adlarından olan Nefertiti de Ahenaton'un karısıydı ![]() ![]() ![]() KV55 mezar odası ![]() ![]() (Solda) KV55'teki kafatasının nemes başlığıyla tamamlanmış biçimi ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarihi Gizemler Tarihi Gizemler Nelerdir? Tarihi Gizemler Tanımı Tarihi Gizemler |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarihi Gizemler Tarihi Gizemler Nelerdir? Tarihi Gizemler Tanımı Tarihi GizemlerAlfabenin Doğuşu Zaman: İÖ 2 ![]() Mekân: Mısır ya da Filistin insan alfabetik yazının nasıl başladığı konusunda hep meraklı olmuştur ![]() ![]() Yazının kökeni muammalarla doluysa da, ilk alfabe bilmecesi hepsinden şaşırtıcıdır ![]() ![]() ![]() Bilimadamları bu sorulara yaşamlarını adamışlarsa da, elde edilen kanıtlar kesin sonuca varmayacak kadar azdır ![]() Bu, en yakın olasılık gibi gözüken, ticari bir zorunluluk muydu? Diğer bir deyişle, ticaret, Babil çivi yazıları ve Mısır hiyerogliflerinde daha kolay bir alışveriş kayıt yolu mu gerektirmişti? Ya da Akdeniz çevresinde birbirleriyle ticaret yapan çeşitli imparatorlukların ve grupların dillerini yazmanın kolay bir yolu olduğu için mi? Eğer öyle ise, Yunanistan'ın ilk alfabetik kitabelerinde ticaret ve alışveriş konusunda hiç iz olmaması şaşırtıcıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Solda) Suriye'de Halep'te çağdaş bir çarşı ![]() ![]() EFSANEDEN VARSAYIMA Kanıt yokluğunda boşluğu anekdotlar ve efsaneler doldurmuştur ![]() ![]() Bir olasılık da, Kuzey Suriye'de çivi yazısı öğrenmekten bıkan parlak zekâlı bir Kenanlı çocuğun Mısır hiyerogliflerinde tek sessiz harfleri temsil eden az sayıda sembol fikrini alıp kendi Sami dilinin temel sessiz harfleri için yeni simgeler icat etmiş olmasıdır ![]() Belki de bunları ilk kez eski bir sokağın tozları arasına çizmiştir: Basit bir ev resmi, Sami "beth"i (alfabenin "be"si) "b" simgesi olmuştur ![]() ![]() ![]() Taffimai babasına bunun "ah" sesi çıkardığında açık ağzına benzediğini söyler ![]() ![]() ![]() Ortaya çıkan Kuzey Sami Alfabesi'nden, Fenikeliler'in, İsmailoğulları'nın ve Aramiler'in siyasal yönden güçlenmeleriyle ve ticaretin de gelişmesi sonucunda Kenan, Arami, Güney Sami alfabeleri ya da Seba ve Yunan alfabeleri ortaya çıktı ![]() Batı dünyasının alfabeleri ise Yunan alfabesi yoluyla, büyük bir olasılıkla Fenike alfabesinin gelişmesiyle oluşacaktı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sfenks 1905'te Mısırbilimci Sir Flinders Petrie tarafından uygarlıktan çok uzak bir köşede, Sina'da Serabit-el-Hadim'de bulunmuştu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öteki yanında ve ön ayakları arasında yine yazılar ve "turkuvazın hanımefendisi, Hathor'un sevgilisi" olarak okunan Mısır hiyeroglifleri yer alır ![]() ![]() Petrie, bulunan yazının 30'dan az simgeden ibaret olduğu için bir alfabe olduğunu tahmin etti ![]() ![]() On yıl sonra başka bir Mısırbilimci olan Sir Alan Gardiner, "proto-Sinaitik" simgeleri dikkatle inceledi ve bazıları ile Mısır hiyeroglifleri arasında benzerlikler olduğunu gördü ![]() ![]() Bu Sami adların, İbrani alfabesindeki harflerin adlarıyla eş olması Gardiner'i şaşırtmadı ![]() ![]() ![]() ![]() Gardiner'in varsayımı ona Serabit el-Hadim sfenksindeki yazılardan birini çevirme olanağı vermiştir: İngilizce çeviriyazıda bu simgeler, sesli harfleri çıkarılmış "Baalat" olacaktır, İbrani ve diğer Sami dilleri yazılarında sesli harf bulunmaz, okuyanlar dili bildikleri için sesli harfleri tahmin ederler ![]() ![]() ![]() Ancak malzeme eksikliği ve proto-Sinaitik simgelerden çoğunun hiyerog-lifik karşılıkları olmadığı için daha fazla bir çözüm mümkün olmamıştır ![]() ![]() ![]() Gardiner'in 1916'da yaptığı tahminin doğru olup olmadığını hâlâ bilemiyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak Sina'da ıssız bir madende çalışan -ve herhalde cahil olan- işçiler bir alfabe yaratmış olabilirler mi? Lübnan ve İsrail'deki daha sonraki keşifler alfabenin Sinaitik kuramının romantik bir hikâye olduğunu göstermiştir ![]() İÖ 17 ![]() ![]() ![]() ![]() Varolan bir yazı sistemine bağlı değillerdi, öğrenmesi kolay, yazması hızlı ve fazla karışık olmayan bir yazıya ihtiyaçları vardı ![]() ![]() ![]() (Solda) İlk alfabe muamması ![]() ![]() ![]() ![]() MISIR'DAN YENİ KANITLAR Ancak son zamanlarda eski Mısır'daki yeni keşiflerle durum iyice karışmıştır ve şimdi Gardiner kuramının elden geçirilmiş bir şekli mümkün görünmektedir ![]() ![]() ![]() İki kısa metin, bir Sami yazısıyla yazılmıştır ve uzmanlara göre harfler Mısır yazısının yarı-bitişik yazı biçimine benzemektedir ![]() ![]() Eğer bu kuram doğruysa, o zaman alfabe fikrinin Mısır hiyerogliflerinden esinlendiği ve Filistin'de değil, Mısır'da icat edildiği anlaşılmaktadır ![]() ![]() ![]() Türkçe'nin alfabelerine göz atacak olursak, çok farklı alfabeler kullanıldığını görürüz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Pek çok dilin ülkesi: Alfabenin doğduğu İÖ 1500 yıllarında Ortadoğu ![]() Ana Tanrıça Kültü Var mıydı? Zaman: İÖ 7000-2000 Mekân: Anadolu, Avrupa ve Akdeniz Tanrıça, doğanın ve toprağın kendisidir, mevsimlerle birlikte nabız atar gibidir, ilkbaharda hayatı ve kışın ölümü getirir ![]() Cinsiyet farklılığının bilincinde olduğumuz ve Hıristiyan tanrısının erkek olarak temsil edilmesinin giderek daha çok sorgulandığı günümüzde, tarihöncesi bir ana tanrıça kültü hayli taraftar kazanmıştır ![]() ![]() ![]() Bu varsayımın savunucuları, eski Ortadoğu ve Ege efsanelerinden destek aldıklarım iddia etmektedirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Malta'da Tarxien'den İÖ 3 ![]() ![]() Bu genel geçmiş, İngiliz arkeologu Sir Arthur Evans'ın, Girit'in Minos dininin, Knossos'ta heykellerde ve fresklerde simgeleştirilmiş bir "büyük tanrıça" kültü merkezli olduğu kuramını kolaylıkla kabul etmesini sağlamıştır ![]() ![]() Ancak 1960'lı yıllara gelindiğinde arkeologlar bu yoruma giderek karşı çıkmaya başlamışlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Malta'daki Tantien tapınağındaki şişman "kadın", dişi olduğu kadar erkek de olabilirdi ![]() ![]() Ana tanrıça terimi de, üzerinde anlaşılmış bir kavram değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Solda) Türkiye'deki Çatalhöyük'ten, İÖ 7 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() GİMBUTAS KURAMLARI Arkeolog Marija Gimbutas, 1974'te The Gods and Goddesses of Old Europe'la başlayan ve 1999'da ölümünden sonra yayımlanan The Living Goddesses'la ![]() ![]() Gimbutas, Güneydoğu Avrupa'nın Neolitik heykelciklerini kullanarak tanrıçalara inanan ve anaerkil olan barışçı ilk çiftçi toplumlarının bir modelini oluşturmuştur ![]() ![]() Ancak ana tanrıça kültünün izleri, Avrupa'da heykelciklerle değil de, megalitik sanatın sarmal motifleriyle, Neolitik koridor mezarların "rahim benzeri" karakterinde ve büyük ritüel anıtların dairesel planında kendini göstermekteydi ![]() ![]() ![]() ![]() Arkeologlar, tarih öncesi toplumların yakın geçmişimizdekilerden çok farklı olabilecekleri fikrini kolaylıkla kabul ettiler ![]() ![]() ![]() ![]() Kuzeybatı Fransa'da Coizard hypogeum'unun duvarında yakalı ve memeli figür ile Girit'te Knossos Sarayı'ndaki "Yılan Tanrıça" pek çok örnekten yalnızca ikisidir ![]() ![]() ![]() ![]() (Solda) Malta'da, İÖ 3 ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca bütün bu tasvirlerin ilahi olduğunu kabul etmek için de bir neden yoktur ![]() ![]() ![]() Bu heykelcikler için farklı açıklamalar olabileceği, ister dini inanç olsun, ister toplumsal organizasyon olsun, her şeyi kapsayan bir tek açıklamayı kuşkulu bir duruma sokmaktadır ![]() ![]() ![]() Son olarak, erken tarih öncesi Avrupa'nın steplerden ataerkil atlı istilacılar gelene kadar barışçı anaerkil bir toplum olması varsayımının hemen hemen her noktasına itiraz edilebilir ![]() ![]() Steplerden gelen istilalar da arkeolojik kanıtlarla desteklenmemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Marija Gimbutas ve diğerlerinin öngördükleri "ana tanrıça" varsayımı günümüz arkeolojik anlayışının ışığı altında reddedilmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() Batı Avrupa'da koridor mezarların "rahim benzeri" karakteri (Fransa'daki Brötanya'da ile Longue'dan bu örnekte olduğu gibi) Marija Gimbutas tarafından erken Avrupa toplumunun anaerkil olduğu iddiasını desteklemek için kullanılmıştır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarihi Gizemler Tarihi Gizemler Nelerdir? Tarihi Gizemler Tanımı Tarihi Gizemler |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarihi Gizemler Tarihi Gizemler Nelerdir? Tarihi Gizemler Tanımı Tarihi GizemlerAnasazilere Ne Oldu? Zaman: 13 ![]() Mekân: Kuzey Amerika'nın güneybatısı Geçmişimizde insanlar oradan oraya göçmüşler, birbirlerinden ayrılmışlar ve yine kavuşmuşlardır ve bizler bunu şarkılarımıza, hikâyelerimize ve efsanelerimize kalmışızdır ![]() ![]() Anasaziler 800 ile 1600 yılları arasında Amerika'nın güneybatısının kuzey Rio Grande bölgesiyle Colorado Platosu'nda yaşamış olan tarihöncesi bir tarımcı halktır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu ilk çiftçilerin soyundan gelen Pueblo halkları "irsi Pueblo Halkı" terimini tercih ederler ![]() ![]() Ancak bu mimari örnekler bu yerlerine çok kolaylıkla adapte olabilen ve çoğunlukla küçük ve dağınık yerleşim birimlerinde yaşayan ve mısır, fasulye, kabak yetiştirip vahşi hayvanlar avlayan bu insanların yalnızca en çok görülebilen taraflarını temsil ederler ![]() ![]() ![]() (Solda) Mesa Verde'deki Yamaç Saray'ın 220 odası ve 23 kivası vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Coğrafyadaki, ekolojik kaynaklardaki, iklim ve kültür tercihlerindeki bölgesel farklılıklar her biri kendi çömlek süsleme gelenekleri, taşçılık stilleri ve mimari biçimlerine sahip ayrı Anasazi alt-geleneklerinin çıkmasına neden olmuştur ![]() Anasazilerin bu alt-gelenekleri arasında Virgin, Kayenta, Mesa Verde, Chaco ve Rio Grande kolları vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak 13 ![]() ![]() ![]() 1600 yılında, hatta 1450'de, bu Anasazi soyundan gelenler, bizce çağdaş Arizona ve New Mexico' nün Hopice, Zunice, Keresçe, Tewaca, Tiwaca ve Towaca konuşan Pueblo Kızılderilileri olarak bilinmektedirler ![]() ![]() Pueblo atalarının yurtlarını terk etmeleri konusunda arkeologların ve Amerikan Yerlileri'nin farklı ama birbirlerini tamamlayan kuramları vardır ![]() ![]() Bunlar uygunsuz iklim koşullarının insanların yaşamaları için yeterli besin maddesi yetiştirilmesine izin vermediğini iddia etmektedirler ![]() ![]() ![]() Diğer bazı arkeologlar insanları Four Corners bölgesinden uzaklaştıran şeyin aralarında yeni bir din, daha fazla güvenlik, ürün yetiştirmek için daha iyi bir iklimin de olduğu değişik unsurlar olduğunda ısrar etmektedirler ![]() Kısacası, bazı arkeologlar Anasaziler'in güç koşullar nedeniyle yerlerinden "itildikleri"ne, diğerleri de cazip koşullarla başka yerlere "çekildikleri"ne inanmaktadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() Haritada, 1600 yıllarında Anasaziler'in yaşadığı 13 tarihi pueblonun yeri görülüyor ![]() ÇEVRESEL VE TOPLUMSAL "İTMELER" Ürün kaybına neden olabilecek çevresel sorunlar ağaç-halkaları, eski bitki kalıntıları ve su baskınları ölçümleriyle belgelenmiştir ![]() ![]() ![]() 1200'lü yılların başlarıyla ortaları arasında sık sık tekrarlayan soğuk hava dönemleri de ürünlerin yetişme mevsimini ciddi biçimde kısaltmış olacaktır ![]() ![]() ![]() Bu faktörlerin birleşmesi gerek kuru gerek sulu tarımcılığı İmkânsız kılmasa bile son derecede güçleştirmiş olmalıdır ![]() Güç çevresel koşullar nedeniyle toplumsal sorunlar da çıkmış olabilir ![]() ![]() ![]() Anasaziler'in anayurdunun, l100 yılında Anasazi kültürünün dağılımını ve beş büyük alt-geleneği gösteren harita ![]() ÇEVRESEL VE TOPLUMSAL "ÇEKİMLER" 13 ve 14 ![]() ![]() ![]() 14 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mesa Yerde bölgesinde 1200-1300 arasında yağışlar ![]() ![]() PUEBLOLAR'IN GÖRÜŞÜ Pueblo halkları genelde arkeolojik açıklamalara karşı çıkmamaktadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() Çevresel ve toplumsal faktörler birleşerek bir halkı daha az verimli ve iklimi belirsiz bir bölgeden daha güvenli ve umut vaat eden bir bölgeye göç zorunda bırakmıştır ![]() ![]() ![]() Pueblo Bonito, doruk noktasında 4-5 katlı olan büyük bir topluluktu ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|