![]() |
Vizyon Tanımlamak Ve Paylaşmak |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Vizyon Tanımlamak Ve Paylaşmak1 ![]() Günümüzde rekabet ortamı, insan kaynakları yönetiminin güçlükleri ve toplumsal yapıların ve taleplerin hızlı değişimi nedeniyle organizasyonların çözmek durumunda olduğu çok sayıda sorun vardır ![]() Bu sorunların herbirinin çözümünün diğerileriyle bir şekilde bağlantılı olduğu hemen görülebilir ![]() ![]() Organizasyonlarda; · İnsanlar ve birimler arası uyumsuzluklar · Kaynak israfı, · Birbirini desteklemeyen bölümler · Günlük iş yükü nedeniyle monotonluk ve sıradanlık duygusu gibi sorunlar neden mevcuttur ? Dolayısıyla, organizasyonlarda birbirinden farklı faaliyetleri, işlevleri ve projeleri uyumlu kılabilecek olan şey nedir ? Farklı uzmanlıkları ve görevleri olan insanları bir mozaiğin parçaları gibi bütünsel uyum içinde çalıştıracak, tek bir hedefe kilitleyecek, sinerji yaratacak olan şey nedir ? Bütün bu soruların yanıtı tek bir sözcükte düğümleniyor; VİZYON ![]() Vizyon, kavramsal olarak görülmek istenen veya görülen bir resim veya manzara anlamına gelir ![]() Herhangi bir kurumun vizyonu ikiye ayırılır; bugünkü vizyon ve gelecek vizyonu Bugünkü vizyon, bize içinde bulunduğumuz yeri gösterir ve hangi noktadan hareket ederek değişmeye başlayacağına işaret eden bir çıkış noktasıdır ![]() Gelecek vizyonu, bize varmak istediğimiz hedefi gösterir ![]() ![]() Gelecek vizyonu eğer iyi belirlenmiş ve paylaşılan bir vizyon ise , kurumun çalışanlarını bir mıknatıs gibi kendine çeker ![]() ![]() Bugünkü ve gelecek vizyonu ile ilgili belirleme yapabilmek için gerekli bazı sorular ekli listede verilmiştir ![]() ![]() 2 ![]() Pazarın ve insanların gelecekteki ihtiyaçlarından yola çıkılarak oluşturulan gelecek vizyonu, bugünden yarına doğru içinde bulunduğumuz yolculukta bize stratejilerimizi belirlerken bir rota çizmektedir ![]() Yönetim için vizyon, işletmenin rasyonel bir tabanda yeniden yapılanabilmesi için bir referans noktasıdır ![]() Çalışanlar ne için çalışırlar? Çalışanlar için muhasebe kayıtlarını girmek veya yeni bir teklif yazmak gibi dar açıdan tanımlanmış işleri yapmak çok az heyecan yaratır ![]() ![]() ![]() ![]() TOSHIBA şirketinin vizyonu şöyledir; Toshiba grubu şirketleri olarak kendimizi insanlara ve geleceğe olan inancımızın üstünde insanlar için daha iyi bir hayat kalitesi sağlamaya ve dünya toplumunun gelişmesinin sürmesi için üstümüze düşeni yapmaya kararlıyız ![]() Böyle bir vizyonla Toshiba kazancını insanlığa ve gelişmeye katkı sağlayarak elde ettiğini kabul etmektedir ![]() ![]() Toshiba'da çalışanlar, elektronik devre tasarlamaktan daha büyük ve yüce bir iş yapıyorlar, insanlığa ve uygarlığa katkıda bulunuyorlar ![]() ![]() 3 ![]() Kurumun bugünkü vizyonu içerik olarak kurumun kendisini, içinde bulunduğu iş ya da alanı ne şekilde gördüğünü kapsar ![]() Etkili bir gelecek vizyonu ise insan ihtiyaçlarından yola çıkar ![]() ![]() Gerçekleşmesi beklenen değişimlerin ve etkileşimlerin sonucunda ortaya çıkacak olan gelecekte varılmak istenen nokta tanımlanmalıdır ![]() ![]() ![]() Apollo 7'nin astronotları aya gitmek üzere dünyadan ayrıldıklarında uzay aracını aya yönlendirmediler ![]() ![]() Gelecek vizyonuna sahip olmak, '' tepkisel '' olmakla '' önceden etkili '' olmanın arasındaki farkı belirler ![]() ![]() ![]() Dolayısıyla gelecek vizyonu, seçilmiş bir gelecek için önceden harekete geçmektir ![]() 4 ![]() Vizyonun anlaşılmaması veya paylaşılmaması, onun yokluğuna eşdeğer bir durumdur ![]() Peter Senge, insanların başkalarının hedefleri için koşmadığını, sadece kendi inandıkları hedefler ya da gelecekte ulaşmak istedikleri hedefler için içten çalışacaklarını belirtiyor ![]() ![]() Bu yaklaşımın iki yararı vardır; Birinci yarar, işin içinde olan insanların işlerini düşünmesini, birlikte diyaloga girmelerini sağlamak ikincisi, ortaya çıkan vizyonun gelişim sürecine çalışanlar da katıldığından, vizyonun arkasındaki fikir çalışanlarca daha kolay ve iyi anlaşılacak olmasıdır ![]() 5 ![]() Etkili bir vizyon, insanları hedef doğrultusunda harekete geçiren bir vizyon olmalıdır ![]() ![]() ![]() 6 ![]() Vizyonu ve hedefleri olmayan bir şirket başarılı olamaz ![]() ![]() ![]() BUGÜNKÜ VİZYONUMUZ İÇİN SORULAR 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() 9 ![]() 10 ![]() 11 ![]() ![]() 13 ![]() 14 ![]() 15 ![]() 16 ![]() 17 ![]() 18 ![]() 19 ![]() 20 ![]() GELECEK VİZYONUMUZ İÇİN SORULAR 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() 9 ![]() 10 ![]() 11 ![]() 12 ![]() 13 ![]() 14 ![]() 15 ![]() 16 ![]() 17 ![]() 18 ![]() 19 ![]() 20 ![]() Vizyon Bugüne ya da geleceğe ilişkin bir tanımdır ![]() ![]() ![]() Misyon Özellikle vizyonun nasıl başarılacağına ilişkin bir görev tanımıdır ![]() Amaçlar Vizyona ulaşmak için belirlenen misyonun (görevin) yürütülmesi sırasında başarılacak ara veya paralel basamaklardır ![]() ![]() ![]() ![]() Kurumsal Politika Organizasyonun iki zaman dilimi arasında uygulamayı kararlaştırdığı eylemleri kalıplayan onların sınırlarını ve yönünü çizen kurallardır ![]() Strateji Misyonu ve kurumsal politikayı başarmak için sonuç üretmeye dönük üst düzey eylem planlarıdır ![]() Taktik Stratejinin bir alt kademesi olarak yine sonuç üreten eylem planıdır ![]() Hedefler Ölçülebilir başarı basamaklarıdır ![]() ![]() Temel Değerler İşletmedeki insanları ve kararları yöneten arka plandaki yöneticidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kültür Temel değerlere benzer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|