![]() |
Müşteri İlişkilerinin Önemi |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Müşteri İlişkilerinin ÖnemiGünümüzün yoğunlaşan rekabet koşulları, kuruluş ve müşteri arasında kurulan olumlu ilişkileri üstünlük sağlayıcı bir faktör olarak öne çıkarmaktadır ![]() ![]() ![]() Kuruluşun uzun ve zahmetli uğraşlar sonucunda oluşturduğu "müşteri ilişkileri'nin ise taklit edilmesi zor ve maliyetli olabilmektedir ![]() ![]() Günümüzde pazarlama kavramı, tüketici ihtiyaçları ve beklentileri üzerinde yoğunlaşmaktadır ![]() ![]() 1 ![]() Sosyal bir varlık olarak insan, binlerce yıldır içinde bulunduğu ortamı ve koşulları sürekli olarak çıkarı ve isteği doğrultusunda bilinçli olarak ve sürekli değiştirmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bütün bu olup bitmiş gibi görünen olayların ardında köklü ve belirli bir süredir beklenen sonucu hazırlayan sosyal, ekonomik ve politik nedenlerin yer almaktadır ![]() ![]() Sürekli değişim içinde olan bu sistemler, içinde bulunduğu ve ilişkili diğer elementler ve sistemlerle uyum içinde olmak zorundadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yeni gelişmeler bu kuruluşların mevcut yönetim, üretim, malzeme yönetimi, planlama, raporlama, insan ilişkileri gibi uygulama, yaklaşım ve yöntemlerini değiştirmek zorunda bırakmıştır ![]() ![]() İşte sözünü ettiğimiz ve önüne geçilmez bu gelişim ve değişim rüzgarını körükleyen temel nedenler vardır; Bunlar; sosyal, ekonomik, politik ve teknolojik nedenlerdir ![]() 2 ![]() Bir kuruluşun gelişim ve değişimi de bu üç faktöre bağlı olarak şekillenmektedir ![]() - Türkiye'deki ve dünyadaki sosyal ve ekonomik gelişmeler - Rekabet - Teknolojik Gelişmeler Bu faktörler, kuruluşları olumlu veya olumsuz yönde etkileyebilirler ![]() ![]() Bu iç dinamikler; - Yönetim ve Kurumsal Değerler - Finansal Yapı /Mali kaynak yönetimi - Sürekli Gelişme Sistemi - İnsan Kaynakları Yönetimi - Ana ve Destek Süreçlerin Yönetimi Bütün bu dinamiklerin içinde en değerli varlık, İNSAN'dır ![]() 3 ![]() Müşteri ilişkileri, kuruluş ile müşteri arasında kurulan satış öncesi ve sonrası bütün faaliyetleri kapsayan, karşılıklı yararı ve ihtiyaç tatminini içeren bir süreçtir ![]() Müşteri ilişkileri kavramının altında "kazan - kazan" ilişkisi oluşturma anlayışı yatmaktadır ![]() ![]() Rekabet ve piyasaya sunulan ürün ve hizmetlerin sayısı ve kalitesinin artması sonucunda insanlar kendisine sunulanı değil, kendi istediğini tercih edecek bir konumda bulunuyor ![]() ![]() Kuruluşlar için müşterilerle uzun vadeli ilişkiler oluşturma gittikçe önem kazanmaktadır ![]() Satış, uzun süreli olabilecek bir kurumsal ilişkinin sadece başlangıcı olabilir ![]() ![]() 4 ![]() Müşteri ilişkileri yönetimi ile ilgili yaklaşım oluşturma aşamasında "Müşteri" tanımının bağımsız bir gözle ve detaylı olarak yapılması yararlıdır ![]() ![]() · Müşteri, ihtiyaçlarını bize ileten ve bize müşteri olma fırsatını veren kişidir ![]() · Müşteri ile ilgili olarak yapılabilecek bazı genel tanımlamalar aşağıda verilmiştir; · Müşteri, kendi ofisimizde de en önemli kişidir ![]() · Müşteri bize bağımlı değil, biz ona bağımlıyız ![]() · Müşteri çalışmamızı aksatan kişi değil, işlerimizin asıl konusu, çalışmalarımızın odak noktasıdır ![]() · Müşteri tartışma yapılacak kişi değildir ![]() ![]() · Müşteri, bir dost, bir iş ortağıdır ![]() 5 ![]() Etkili MIY oluşturabilmek için 4 konuda koşulların geliştirilmesi gereklidir; a) Farkına varma b) Değerlendirme c) Ölçme d) Faaliyetler Şimdi bu aşamaları kısaca inceleyelim ![]() a) Farkına varma : MİY konusunda ortaya çıkan problemleri ve fırsat alanlarını algılama ve anlama aşamasıdır ![]() b) Değerlendirme : Kuruluşun hedeflenen sonuçlara ulaşabilmesi için mevcut seviyesinin, o anda nerede olduğunun belirlenmesidir ![]() ![]() · Ürün : Üretim, stok, satın alma · Satışlar : Reklam, ürün, broşür, satış elemanları · Faturalama : Sipariş alma, hesap açma, kredi, alacaklar · Destek : Müşteri eğitimi, danışma hattı, garanti, teknik hizmet, ![]() ![]() ![]() · Dağıtım : Ambalaj, gönderim, montaj vb ![]() c) Ölçme : Süreçlerin performansını etkileyen kriterler belirlenir ![]() ![]() ![]() ![]() d) Faaliyetler : Yapılan ölçüm ve değerlendirme sonuçlarına bağlı olarak gerekli iyileştirme ve gelişme alanlarının belirlenmesi yönünde kararlar alınır ![]() ![]() ![]() 6 ![]() Dolayısıyla müşteri odaklı bir strateji, yeni müşteriler bulmaya önem vererek satın alabilecek herkese ürünlerinizi satmak yerine, müşterilerinizin mümkün olan satın alma paylarının artırılmasına odaklanmalıdır ![]() · Müşterilerle uzun dönemli ilişkilere önem verme · Yüksek kalitede ürün ve hizmetler · Müşterileri farklılaştırma ve daha değerli olanlara daha fazla kaynak harcaması · Müşterilerle diyalog başlatma ve sürdürme, kitle pazarlara yönelik monolog biçimindeki reklamlardan kaçınma · Müşterilerin özel alanlarına saygı duyma ve bunları koruma · Müşteriler hakındaki bilgileri kitle pazarı için kullanma yerine bireysel olarak daha iyi müşteri biçimine getirme amaçlı olarak kullanma · Pazar payı oluşturma yerine müşteri payı oluşturmaya çalışma 7 ![]() Müşteri odaklı olmak, şirket ve tüm çalışanları olarak her eylem ve kararın sunulan ürün ve hizmetlerin müşterilere hız verecek, tatmin yaratacak biçimde planlanmasına çalışmak ve sonuçta sürekli tercih edilen bir kuruluş olabilmektir ![]() ![]() ![]() SONUÇ : MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ SİSTEMATİK OLMALIDIR Bütün sektörlerde gittikçe kızışan rekabet ve Pazar koşulları nedeniyle müşteri odaklı bir yaklaşım ve yapılanma gereği kuruluş yönetimlerinin en öncelikli konularından biridir ![]() Bu konuda sadece teknolojinin nimetlerinden yararlanarak bilgi depolama ve işleme olanaklarını artırmak veya iletişim gücünü geliştirmek yeterli olmamaktadır ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|