|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
hakları, kanunu, nelerdir, tüketici |
![]() |
Tüketici Hakları Nelerdir?- Tüketici Hakları Kanunu |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tüketici Hakları Nelerdir?- Tüketici Hakları KanunuTüketici Hakları Nelerdir Tüketici Hakları Nelerdir?- Tüketici Hakları KanunuTüketici Hakları - Bilinçli Tüketicinin Yapması Gerekenler - Bilinçli Tüketici Nasıl Olur - Tüketici Hakları Kanunu Tüketici Hakları Kanunu Tüketici hakları, herhangi bir mal veya hizmeti satın alan kişinin kanunen sahip olduğu haklar ![]() ![]() 23 Şubat 1995 tarihinde TBMM’de kabul edilen 4077 sayılı ‘Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’, ekonominin gereklerine ve kamu yararına uygun olarak tüketicinin sağlık ve güvenliği ile ilgili, ekonomik çıkarlarını koruyucu, zararlarını tazmin edici, aydınlatıcı ve eğitici önlemler almaya çevresel tehlikelerden korumaya yönelik girişimleri düzenler ![]() Bozuk veya Kusurlu (ayıplı) Mal * Alınan herhangi bir mal hatalı çıktığı zaman, ilk 15 gün içinde, değiştirilmesi, paranın geri verilmesi, ücretsiz tamir edilmesi, ayıbın neden olduğu değer kaybının malın bedelinden indirilmesi talep edilebilir ![]() * Eger ayıp, gizli ise ve tüketici de bunu sonradan fark ediyorsa, o zaman 15 gün sınırı, 2 yıla çıkar ![]() * Ancak, üzerinde ‘özürlü’ vb ![]() ![]() Ürün Etiketi Tüketicilere sunulan mal ve hizmetlerin ambalajları üzerinde ve kapıya asılan tarifelerde ‘menşei, cins ve fiyat’ bilgilerinin konulması şarttır ![]() ![]() Garanti Belgesi Şartları Sanayi malı üreten ya da ithal eden firmalar, ürünleri için en az bir yıl garanti vermek zorundadır ![]() ![]() * Bazı parçalar garanti kapsamında tutup, bazıları garanti dışında bırakılamaz ![]() * Satıcılar, üreticilerin düzenlediği bu garanti belgesini tüketicilerine vermek zorundadır ![]() ![]() ![]() * Yetkili servis, tamir için bırakılan cıhazı en fazla 30 gün içinde onarmak zorundadır ![]() ![]() ![]() * Garanti kapsamındaki bir cihaz, aynı arızayı iki kez ya da farklı arızaları dört kez peş peşe tekrarlarsa, üretici firma o ürünü ücretsiz degiştirmek zorunda ![]() * Ürünün garanti kapsamı dışına çıkmaması için, yani tüketicinin haklarını kaybetmemesi için, sanayi ürünlerinin onarımını mutlaka yetkili servislere yaptırması gerekiyor ![]() ![]() * Garanti kapsamındaki bir ürün için nakliye, montaj, servis, bakım ve tamiri tamamen ücretsiz olmak zorundadır ve tüketicinin ‘hiçbir bedel’ ödemesi gerekmez ![]() Taksitli Satışlar İçin Şartlar * Satıcı, sözleşmede bildirilen mal ve hizmetin toplam şatış fiyatını hiçbir şekilde arttıramaz ![]() * Tüketici, taksitle aldığı bir ürün için borçlandığı toplam miktarı veya birden fazla taksidi önceden ödeyebilir ![]() ![]() * Satıcı, taksit şartlarını içeren sözleşmenin bir kopyasını alıcıya vermek zorundadır ![]() ![]() Kapıdan Pazarlamalar * Kapıdan kapıya pazarlama yapan kuruluşlardan satın alınan ürünlerin “7 gün deneme ve kıyaslama süresi” vardır ![]() ![]() ![]() * 7 gün içerisinde firmaya ihtarname çekmeyen alıcı ürünü kabul etmiş sayılır ![]() ![]() Tüketici Kredileri * Banka ya da finans kuruluşlarından alınan tüketici kredisi için mutlaka sözleşmenin bir kopyası alınmalıdır ![]() ![]() ![]() * Alıcı borcun tamamını ya da bir kısmını önceden ödemek isterse, banka ya da finans kurumu gerekli faiz ve komisyon indirimini yapmak zorundadır ![]() Kampanyalı Satış Satıcı kampanya yöntemi ile sattığı malı zamanında teslim etmek zorundadır ![]() ![]() Tüketici Hakları Nelerdir? Ülkemizin de taraf olduğu 1985 tarihli Birleşmiş Milletler Evrensel Tüketici Hakları Bildirgesine göre 9 tane temel ve evrensel tüketici hakkı mevcuttur ![]() Bunlar aşğıdaki gibidir: 1) Temel İhtiyaçların Karşılanması Hakkı: Barınma,ısınma, aydınlanma, içecek ve kullanacak su bulma,haberleşme, ulaşım tüketicilerin en temel ihtiyaçlarıdır ![]() ![]() 2) Sağlık Ve Güvenlik Hakkı: Satışa sunulan her türlü mal ve hizmetin insan yaşamı ve sağlığı açısından kullanıcısına zarar vermeyecek durumda olmasıdır ![]() 3) Bilgi Edinme Hakkı: Tüketicinin mal ve hizmeti satın alırken doğru karar verebilmesinin sağlanması için tüketicinin gerekli bilgilere ulaşabilmesi ve zararlı, yanıltıcı reklamdan, etiketten, ambalajdan korunmasıdır ![]() 4) Eğitilme Hakkı: Tüketicinin hak ve çıkarlarını koruyabilmesi, tüketici bilincine sahip olması için eğitim kurumlarında eğitilmesidir ![]() 5) Zararların Giderilmesi Hakkı: Satın alınan mal veya hizmetten dolayı tüketicinin uğramış olduğu zararın giderilmesi, o mal veya hizmetin yeniden tüketiciye ulaştırılmasıdır ![]() 6) Sağlıklı Bir Çevrede Yaşama Hakkı: Sağlık koşullarına uygun bir çevrenin oluşumunda ülke ve Doğal kaynakların doğru kullanımı ile çevrenin korunması, temiz ve sağlıklı bir şekilde gelecek nesillere bırakılmasıdır ![]() 7) Ekonomik Çıkarların Korunması Hakkı: Tüketiciye kıyaslama imkanı verecek çeşitte mal ve hizmetin en uygun fiyattan sunulması, satış sonrası her türlü teknik destek ve servisin tüketiciye ulaştırılmasıdır ![]() Seçme Hakkı: Tüketicilerin çeşitli ürün ve hizmetlere istedikleri zaman ulaşabilmeleri anlamındadır ![]() ![]() 9) Temsil Edilme, Örgütlenme, Sesini Duyurma Hakkı: Yukarıda sayılan hakların elde kullanılabilmesi, tüketicilerin haklarını koruyabilmeleri, mağduriyetlerinin giderilmesinde bir araya gelerek güç birliği oluşturmaları ve hükümetlerin ekonomik ve siyasi politikaların da dikkate alınma ve kamu kurumlarında temsil edilebilmesidir ![]() Kusurlu Mallar İçin Haklar Alışverişlerinizde Dikkat Etmeniz Gerekenler * Satın aldığınız mallardan belirli standartları bekleme hakkına sahipsiniz ![]() * Aldığınız malda hiçbir ayıp olmamalıdır ![]() * Ambalajında , kılavuzunda yada reklamlarında belirtilen veya satıcının vaat ettiği özelliklere sahip olmalıdır ![]() * Herhangi bir malı satın alırken sözleşme yapmadıysanız,satıcı ile olan her türlü konuşmanız sözleşme sayılır ![]() Bir malı aldıktan sonra ayıplı olduğunu fark ederseniz; Satın aldığınız tarihten itibaren 15 gün içinde şunlardan birini yapma hakkına sahipsiniz ![]() * Ayıplı malın değiştirilmesini, * Ödediğiniz bedelin iadesini, * Ayıbın neden olduğu değer kaybının bedelden indirilmesini, * Ücretsiz olarak tamirini talep edebilirsiniz ![]() o Eğer malın ayıbı gizli ise veya hile ile gizlenmişse, hakkınız 2 yıldır ![]() o Ayıplı bir maldan dolayı maddi veya manevi bir zarara uğramışsanız bu zararınızı, satıcı veya üretici veya ithalatçı karşılamak zorundadır ![]() o Bir şikâyetin çözümlenmesinde zorlanıyorsanız daha fazla çaba gösterin ![]() o Size zorluk çıkaran veya yardımcı olmayan satıcıya, hakem heyetine gideceğinizi söylemeniz bile yeterli olabilecektir ![]() o Haklı olduğunuza inanıyorsanız, hakkınızı aramak için size gösterilen tüm yollara başvurun ![]() o Zira böyle bir durumda hakkınızı aramazsanız sadece sizin zarara uğramanız değil, aynı zamanda tüketiciye saygılı olmayan satıcıyı ödüllendirmek ve başkalarının da benzer zararlara uğramasına sebep olmak anlamına gelir ![]() Tüketici Kimdir? Tüketici; bir mal veya hizmeti özel amaçlarla satın alarak kullanan veya tüketen gerçek veya tüzel kişidir ![]() ![]() ![]() Tüketicinin korunması neden önemlidir? Çünkü insan, ‘beşikten mezara kadar’ tüketicidir ![]() ![]() ![]() ![]() Ayıplı mal ya da hizmet nedir? Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanım kılavuzunda yer alan veya satıcı tarafından vaad edilen nitelik ve/veya niceliğine aykırı olan, tahsis veya kullanım amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan ya da ortadan kaldıran; maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikleri içeren mal veya hizmetlere denir ![]() ![]() Ayıplı mal ya da hizmet satıldığında tüketici neler yapabilirler? Aldığı malı vererek ödediği parayı geri alabilirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu hakları kullanmada süre var mıdır? Tüketici, malın tesliminden itibaren on beş gün içine aldığı malı kontrol etmelidir ve ayıp varsa satıcıya bildirmelidir ![]() ![]() Bu hakları kime karşı ileri sürülebilir? Satıcı, bayi, acente, imalatçı, ithalatçı, üreticilerden herhangi birisine karşı bu hak kullanılabilir ![]() Bu hakları yerine getirmezlerse tüketici ne yapmalıdır? Bu isteklerinin yerine getirilmesi için “Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri”ne gidebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Taksitli satışlarda tüketicilerin ne gibi hakları var? Öncelikle tüketiciye, yapılan sözleşmenin örneği verilmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() Kapıdan satışlarda tüketicilerin hakları nelerdir? Kapıdan satış yapılması halinde, satıcının tüketiciye “cayma bildirim belgesi” vermesi gerekir ![]() ![]() ![]() Garanti belgeli satışlarda tüketici hakları nelerdir? Garantili satış halinde, satıcı garanti belgesini doldurarak tüketiciye vermek zorundadır ![]() ![]() ![]() ![]() Tüketici örgütlenmesi nedir? Tüketicileri bilgilendirmek, haklarını öğretmek ve değişik düzenlemeler yapılırken tüketicileri temsil etmek amacıyla birçok tüketici dernekleri kurulmuştur ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|