![]() |
Doğmadan Önceki Dönemler |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Doğmadan Önceki DönemlerBunlar doğmadan önceki dönemler, insan vücudunun yapı ve işleyiş özelliklerinin, ana – babadan gelen kalıtımsal materyale uyarak biçimlendiği dönemlerdir ![]() Zigot öncesi dönem Uterustaki (ana karnındaki) dönemler Zigotun bölünmesi dönemi Embriyo dönemi Fetus (cenin) dönemi Şimdi bu dönemlere kısaca göz atalım Zigot öncesi dönem İnsan yavrusunun oluşabilmesi için babanın “sperma” hücrelerinden birinin ananın “yumurta” hücrelerinden biriyle birleşerek zigot denilen döllenmiş yumurta hücresini oluşturması gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan vücudunun , yapı ya da işeyişiyle ilgili herhangi br özelliğini belirleyen DNA moleküllerine (veya DNA moleküller grubuna) “gen” adı verilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat , ana – baba olacak bireylerin ailelerinde hemofili (kanama hasalığı) , renk körlüğü, şeker hastalığı , şizofreni , geri zekalılık çeşitlernden biri, orak hücre kansızlığı, doğuştan sağırlık, tavşan dudaklılık , Rh hastalığı gibi kalıtımsal hastalık ya da özürler varsa, bu özelliklerin daha sonraki kuşaklarda belirmesine neden olacak genlerin o bireylerin sperma ve yumurta hücrelernde bulunması doğaldır ![]() ![]() Şu halde ana - baba olacak bireylerin , sağlam ve sağlıklı çocuklar dünyaya getirmelerinin ilk şartı , vücutlarında oluşan sperma ve yumurta hücrelerinin kromozomlarında kalıtımsal hastalık veya özürlülük genlerinin bulunmamasıdır ![]() İnsanın vücudunun yapı ve işleyişini yönlendirecek ve ömrü boyunca bütün özelliklerinin oluşp gelişmesinde etkisi olacak kalıtımsal materyallerinin içeriği , döllenme olayının sonucunda zigotun oluşumuyla belirlenmektedir ![]() ![]() İnsanlarda gözlenen çeşitli özellikler iki gruba ayrılabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uterustaki (Ana Karnındaki) dönemler Bu dönemler , babadan gelen bir sperma hücresinin ana vücudundan oluşmuş bir yumurta hücresinin döllemesiyle başlar ve ortalama 38 hafta kadar süren bir gelişmeden sonra yavrunun doğmasıyla sona erer Bu süre içimde yer alan dönemler şunlardır: Zigotun bölünmesi dönem (Ana karnındaki ilk 2 hafta) Sperma ile yumurtanın birleşmesi sonucu oluşan zigot , uterusun çeperine yapışır ve mitoz yoluyla birçok defa bölünerek 2 hafta içinde birbirine benzer birçok hücrelerden yapılmış bir yığın meydana getirir ![]() ![]() ![]() Embriyo dönemi (Ana karnındaki 3-8’inci haftalar) Bu dönemde zigotun bölünerek oluşturduğu hücreler ana karnından aldıkları maddelerle beslenerek bölünmelerine devam eder, bir süre sonra da belli fizyolojik kurallara uyarak “dış deri” (ektoderm), “orta deri” (mezoderm) ve “iç deri” (endoderm) olmak üzere Uç yaprağın oluşturduğu bir canlı taslağı olan “embriyo”ya dönülşür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öyleyse embriyo dönemi, insan yavrusunun, ana karnında, organ ve organ sistemlerinin oluşup gelişmeye başladığı 6 hafta süren önemli bir dönemdir ![]() Fetus (cenin) dönemi (Ana karnındaki 9-38′inci haftalar) Bu dönem, embriyo döneminde bütün organ sistemleri minyatür bir taslak biçiminde belirmiş olan insan yavrusunun, yine ana karnında beslenip büyüyerek geliştiği en sonunda da doğacak “bebek” haline geldiği 30 haftalık uzun bir dönemdir ![]() Embriyo ve fetus dönemleri yeni doğacak birey için çok önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() Yapılan incelemeler, embriyo ve fetus dönemlerinde, organ sistemlerinin gelişmesi sırasında, ananın yaşamıyla ilgili bazı nedenlerin yeni doğacak bebeklerin %6’smda bazı yapı bozuklukları oluşturduğunu göstermiştir ![]() Aşağıda önemli organların, embriyo ve felus dönemlerinde ana karnındaki hangi haftalarda çevre koşullarından en çok etkilenebileceği gösterilmiştir ![]() Sinir sistemi ——————————————————— 3-38′inci haftalar Kalp —————————————————————— 3- 6′ıncı haftalar Kol ve bacaklar ————————————————— 4- 7′inci haftalar Gözler ————————————————————— 4- 8′inci haftalar Dişler ve Damak ————————————————— 6- 8′inci haftalar Dış üreme organları ________________________________ 7-12′inci haftalar Çeşitli organ sistemleri için kritik olan bu haftalarda, anayla ilgi aşağıdaki hususlar, adı verilen organların gelişmesinde aksaklıklar doğurmaktadır: • Kötü ve dengesiz beslenme, • Bulaşıcı bir hastalığa yakalanma, • Reçeteli veya reçetesiz ilâçları doktor izni olmadan kullanma, • Uyuşturucu maddeler kullanma, • Tütün kullanma (her çeşidi), • Alkol kullanma, • Radyasyona maruz kalma, • Sıkıntı veren, hoş olmayan duygusal durumlar, olaylar (stres, öfke, üzüntü, şok v ![]() ![]() ![]() • 18 yaşından küçük, 35 yaşından büyük olma (çocuk dünyaya getirmek için en uygun yaşlar kadın için 22-28 arasıdır) ![]() Bu açıklamalar yeni dünyaya gelen bireyin ana karnında geçirmiş olduğ haftaların önemini anlatmaya yeter ![]() ![]() DOĞUMDAN SONRAKi DÖNEMLER Bu dönemler insanın, doğduktan sonra büyüyüp gelişerek olgunlaştığı çevre kurallarına uyarak yaşadığı dönemler olup ömür sonuna kadar sürer ![]() Bunlar şöyle sıralanabilir: • Bebeklik dönemi • İlk çocukluk dönemi • İleri çocukluk dönemi • Ergenlik dönemi • İlk yetişkinlik dönemi • Orta yetişkinlik dönemi (orta yaş) • İleri yetişkinlik dönemi (yaşlılık) Bu dönemler bedensel gelişmeyi olduğu kadar zihinsel, sosyal ve psikolojik gelişmeleri yansıtacak biçimde birbirinden farklıdır ![]() ![]() Bebeklik Dönemi (Zihinsel gelişme yönünden “Duyuşsal Devinim” Dönemi) • O- 2′inci yaşları kapsar ![]() • Bu dönemde birey beş duyu organının, yakın çevrede ulaşabileceği olgu, cisim ve ![]() ![]() • Birinci yılda yürümeyi ve katı besinler yemeyi öğrenmeye çalışır ![]() • ikinci yılda tuvalet terbiyesini ve konuşmayı öğrenir ![]() İlk Çocukluk Dönemi (Zihinsel gelişme yününden “işlemler Öncesi” Dönem) • 3 ile 7-8′inci yaşlan kapsar ![]() • Bireyin vücudu fizyolojik ihtiyaçları yönünden bebekliktekine göre çok kararlı bir duruma gelir ![]() • Bu yaşlarda birey, gerek bebeklikte gerekse bu dönemde sosyal ve fiziksel çevresini gözleyerek kazandığı yaşantıların yardımıyla geliştirdiği kavramların ana dilindeki karşılıklarını öğrenmeye başlar ![]() • Mantık kalıplarına uymayacak biçimde düşünür, hayali oyunlar oynar ![]() • Erkek ve kızlar arasındaki cinsiyet farkını öğrenir ![]() • Cisimleri yalnız bir tek özelliklerine göre sınıflayabilir ![]() • Doğru ve yanlışı ayırt etme konusunda ilk adımlar bu dönemlerde atılmaya başlanır ![]() • Ailesine ait olma duygusu gelişmeye başlar ![]() İleri Çocukluk Dönemi (Zihinsel gelişine yönünden “Somut işlemler” Dönemi) • 7-8 ile 11-12′inci yaşları kaplar ![]() • Bu dönemde birey, büyümekte olan bir canlı olduğu bilincine varmıştır ![]() • Ailede ve toplumda cinsiyete uygun rollerin neler olduğu bu dönemde kavranılmaya başlanır ![]() • Yaşdaşlarla geçinme, bir arada yaşama öğrenilir ![]() • Birey günlük yaşamında kişisel bağımsızlığa erişir ![]() • Sosyal grup ve kuruluşlara karşı tulumlar geliştirmeye bu dönemde başlanır ![]() • Birey günlük yaşam için gerekli kavramları geliştirir ![]() • Bu dönemde ilkokul düzeyinde bulunan çocuk, zihinsel bakımdan somut işlemler dönemindedir ![]() ![]() ![]() ![]() • Okuma, yazma ve hesaplamayla ilgili temel beceriler bu dönemde öğrenilir ![]() • Cisimlerle ilgili çeşitli özelliklerin korunumu ve dönüşlülüğü kavramları da bu dönemde oluşup gelişmekledir ![]() Ortaokul ve lise yıllarında biyoloji öğretmenlerinin karşılaşacakları öğrencilerin özelliklerin daha iyi anlaşılabilmesi için cisimlerle ilgili özelliklerin korunumu ve dönüşlülüğü kavramlarının açıklanması gerekir ![]() ![]() ![]() Şekil 5 ![]() Bir insanda korunum kavramının oluşmuş olması bir cismin fiziksel özelliklerinin, cismin şekil ya da konum değiştirmesiyle değişmeyeceğinin kavranmış olması demektir ![]() ![]() Bunu birkaç örnekle açıklamaya çalışalım: Örnek 1: Örneğin, 6 yaşına gelmemiş çocuklar, sayıları l’den başlayarak belli bir yere kadar saymayı öğrenmişlerdir ![]() ![]() ![]() Örnek 2: Eşil sayıda bilyeden oluşmuş eşit uzunluktaki iki diziyi 6 yaşına basmamış bir çocuğa göstererek bu dizilerin eşit bilye taşıdıklarını onaylatalım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 5 ![]() Bu sırada çocuk, seyrek diziyi yeniden sıklaştırıp eski durumuna getirdiğimizde her iki dizide de eşit sayıda bilye bulunduğunun kanıtlanabileceğini de düşünemez, çünkü onda cisimlerin sayılarıyla ilgili dönüşlülük kavramı da henüz oluşmamıştır ![]() Şekil 5 ![]() Örnek 3: Şekil 5 ![]() ![]() ![]() ![]() sırada çocuk, sürahideki suyun bardağa geri dökülerek her iki kaptaki su miktarının aynı olduğunun kanıtlanabileceğini de düşünemez ![]() ![]() Örnek 4: Eşit ağırlıkta iki hamur topu bir terazide denkleştirelim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 5 ![]() ![]() ![]() Ergenlik Dönemi (Zihinsel gelişine yönünden “Soyut işlemler” Döııeıni’nin Başlangıcı) • 12-18′inci yaşları kapsar ![]() • ilkokulun bitiminden sonra başlayan bu dönem, bireyin bedensel ve ruhsal bakımından en çok değişikliğe uğradığı bir dönemdir ![]() • Birey erkekse 14 yaşından kız ise 12 yaşından itibaren yetişkin bir erkeğin, ya da yetişkin bir kadının vücudunun,bedensel ve fizyolojik özelliklerini kazanmaya başlar ![]() • Bedensel değişme ve gelişmeler, bu dönemde duygusal ve ruhsal sıkıntılarla sosyal uyumsuzluklara neden olabilir ![]() • Birey toplumda, kendi cinsinin sosyal rollerini yapabilecek duruma gelmeye başlar ![]() • Duygusal bakımdan ana-babasından ve diğer yetişkinlerden bağımsız olmayı ister ![]() • Ekonomik bağımsızlık duygusu geliştirmeye başlar ![]() • Bir meslek seçer ya da bir meslek için hazırlanmaya başlar ![]() • Evlenme ve aile yaşamı için hazırlanmaya başlar ![]() • Uygarca yaşamanın gerektirdiği entellektüel kavram ve beceriler bu dönemde gelişir ![]() • Toplumsal sorumluluk alma arzusu gelişmeye başlar ![]() • Birey, toplumsal davranışlarım yönetecek bir ahlâk ve değerler sistemi geliştirmeye başlar ![]() İlk Yetişkinlik Dönemi (Zihinsel gelişine yönünden “Soyut işlemler” Döneminin Devamı) • 18-40′ıncı yaşları kaplar ![]() • Birey bu dönmede bir meslek sahibi olur ![]() • Evlenerek karşı cinsten biriyle birlikte yaşamayı öğrenir ![]() • Ev geçindirir, çocuk yetiştirir ![]() • Toplumda vatandaşlığın gerektirdiği sosyal sorumlulukları yüklenir ![]() • Toplumda kendi düzeyine uygun bir sosyal grubun üyesi haline gelir ![]() Doğumdan başlayarak ilk yetişkinlik döneminin ilk yıllarına (kızlarda 20′inci, erkeklerde 25′inci yaşın sonuna) kadar geçen süre vücudun ve organ sistemlerinin büyüme ve gelişme yıllarıdır ![]() Bu yılların sonunda bireyin değişmeyen özellikleri iyice gelişip belirmiş; değişen özellikler ise çevrenin uygun olan ya da olmayan koşullarına dayalı olarak son biçimlerini almıştır ![]() Örneğin, karakaşlı, karagözlü, esmer, sağlıklı bir delikanlı ile sarı saçlı, mavi gözlü bir kızın bu saydığımız özellikleri genler tarafından kesin olarak zigot oluşurken tayin edilmiş olan değişmeyen özellikleridir ![]() Buna karşılık zigotun ilk bölünmesinin ürünü olan iki hücrenin ayrı ayrı gelişmeleri sonucu oluşan, tek yumurta ikizi olan ve tamamen aynı yapıdaki genleri taşıyan iki kardeşlen birinin, zengin bir aile ortamında iyi beslenerek spor yaparak büyüdüğünde 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Biraz daha kapsamlı düşünülürse yetişmekte olan bireylerin, yaşamlarını sürdürebilmek için seçtikleri mesleklerde, uğraşacakları çeşitli bilim, teknoloji, spor ya da güzel sanatlar alanlarının gerektirdiği bilişsel, duyuşsal ve psikomotor davranışları öğrenip uygulayabilecek duruma gelmeleri; fakat sonunda da aynı alanda çalışanların başarılarında farklılıkların görülmesi, onların kalıtımsal olarak farklı genlerle iki sınır arasında gelişebilecek şekilde programlanmış (kodlanmış) olan duyu organı, hareket, sinir ve iç salgı sistemleri kapasitelerinin, farklı yaşam ve eğtiim koşulları içinde farklı olarak gelişmesinden kaynaklanmaktadır ![]() Orta Yetişkinlik Dönemi (zihinsel gelişme yönünden “Soyut işlemler” Dönemi’ııin Devamı) • 40-60′ıncı yaşlan kapsar ![]() • Birey bu dönemde toplumda sosyal sorumluluklarım başarıyla yerine getiren yetişkin bir vatandaş durumuna gelir ![]() • Yaptığı işe uygun bir ekonomik yaşama standardı kurup devam ettirir ![]() • Genç bireylerin sorumluluk sahibi mutlu yetişkinler olmalarına yardım eder ![]() • Boş zamanlarını değerlendirecek uygun uğraşılar bulur ![]() • Eşine ya da başka birine iyi bir arkadaş olarak bağlanır ![]() • Orta yaşın fizyolojik değişmelerini doğal olarak kabul eder ve onlara uyum sağlar ![]() • Yaşlanan ana-babasına uyum sağlar onlarla iyi geçinir ![]() İleri Yetişkinlik Dönemi (Zihinsel gelişme yönünden “Soyut işlemler” Dönemi’nin Devamı) • 60′ıncı yaştan sonrasını kapsar ![]() • Birey bu dönemde fiziksel kuvvetinin azalmasına ve sağlığının bozulmasına uyum sağlar ![]() • Emekliliğe ve gelirinin azalmasına karşı kendisini ayarlar ![]() • Eşinin ölümünü doğal kabul eder ona uyum sağlar ![]() • Genellikle bir yaşlılar grubunun üyesi olur ![]() • Toplumun gerektirdiği vatandaşlık görevlerini ve zorunlulukları yerine getirir ![]() • Kendini tatmin edici fiziksel bir düzen içinde yaşar ![]() Dikkat edilirse zihinsel gelişme yönünden “Soyut işlemler Dönemi” adı verilen dönem ilkokulun sonundan itibaren başlamakta, ergenlik ve yetişkinlik dönemlerini izleyerek ömür sonuna kadar sürmektedir ![]() Soyut işlemler dönemine ulaşmış olan bireyin zihinsel özellikleri şöyle sıralanabilir: • Bireyin somut yaşantılara bağımlılığı ortadan kalkar ![]() • Karşılaştığı, (somut ya da soyut olsun) bütün olgu, cisim ve olaylarla ilgili olarak geçirdiği yaşantılara dayalı olarak somut ve soyul kavramlar geliştirebilir ![]() • Sembolleri kullanarak soyut muhakeme yoluyla mantıksal olarak düşünür ![]() • Gelecekle ve inandığı fikir ve ideolojilerle ilgili hipoletik problemlerle ilgilenir ![]() • Karşılaştığı problemleri, gözlem ve verilere dayalı hipolezler kurarak çok değişkenli ve kontrollü deneylerle ve leşi ederek bilimsel yöntemle çözmeye çalışır ![]() • Bilimsel yöntemle toplayıp analiz etliği verilere dayalı olarak teo-riler kurabilir ya da modeller geliştirebilir ![]() insanın gelişimindeki dönemler ilgili olarak yukarıdaki sayfalarda verilen açıklamalar, biyoloji eğilimiyle uğraşacak öğretmenlerin, öğrencilerinin hangi gelişme döneminde olduklarını bilerek öğrelim yapmalarının önemini açık bir şekilde göslermekledir ![]() Öğretmen, öğrencilerinin bedensel, duygusal, loplumsal ve zihinsel gelişmelerinin düzeyini ve o düzeyin özelliklerini biliyorsa, kuşkusuz ki gerek derslerini planlarken gerekse bu planları öğretme durumlarını hazırlayarak uygularken daha başarılı olacaktır ![]() Buraya kadar öğretimin en önemli öğesi olan öğrecilerin, özellikleri belirtilmeye ve bu özellikleri göz önünde bulundurarak öğretim yapmanın önemi açıklanmaya çalışıldı ![]() Şimdi de öğretimin diğer bir öğesi olan “insan gücü” incelenmeye çalışılacaktır ![]() |
![]() |
![]() |
|