|  | Tanzimat Edebiyatında Felsefe |  | 
|  05-12-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Tanzimat Edebiyatında FelsefeTürk Edebiyatının Dönemleri… (Tanzimat Edebiyatı)  Tanzimat  Edebiyatında FelsefeBu dönem   edebiyatını iki farklı çizgide inceleyebiliriz;  aslında   Tanzimat   edebiyatına kısacada yenilikler yani  batılılaşma   edebiyatıda denilebilir  * Tanzimat edebiyatının ilk nesli olan Şinasi,Ziya Paşa, Namık Kemal gibi edebiyatçılar Türkiye’de siyasi Tanzimat devriyle ölçülmeyecek kadar geniş bir aydınlar sınıfı yetiştirmişlerdir  Asıl önemli olan ise   Türkçe‘nin gelişmesine gösterdikleri çaba olmuştur  Bilhassa Şinasi’nin (1826-1871) çıkarmış olduğu Tasvir-i Efkar Gazetesi çevresinde uyandırdığı halkçı dil hareketi ve ardından gelenlerin getirdiği yeni  edebiyat anlayışı bunda önemli bir rol  oynamıştır  Aynı zamanda   Tanzimat   edebiyatının kurucusu sayılan Şinasi şiirde ilk  defa eski şekiller içinde yeni kavramları kullanmıştır   Namık Kemal ise daima geniş yankılar uyandıran eserler yazmış,neslinin en gür sesli şairi ve dava adamı olarak görülmüştür  Ziya Paşa  divan şiiri geleneğini sürdürmesine rağmen,  siyasi ve sosyal düşünceler,   halk dilinin yazı dili olmasını savunan fikirleriyle arkadaşlarının ortak fikirlerine katılmıştır  Tüm bu yapılmak istenenlere rağmen  Tanzimatçılar 5 yüzyıl devam eden   Divan Edebiyatı geleneğinden tam olarak kurtulamamışlardır  Bu ilk neslin genel sanat felsefesi “toplum için,vatan için,hürriyet ve  halk için sanat” anlayışı olmuştur  * Tanzimat edebiyatının birinciler kadar isyankar olmayan ikinci nesli diyebileceğimiz Hamit Ekrem ve Samipaşazade Sezai ise ustalarının izinde yürümekle beraber,siyasi ortamın ve devlet yönetimindeki baskının(2  Abdülhamitin istibdat yönetimi)  Tanzimat‘ın ilk yıllarına oranla ağırlaşması sonucu “Toplum için sanat” felsefesini bırakıp “Sanat için sanat” görüşünü devam ettiren  edebiyatçılardır  Tanzimat Edebiyatının bu iki nesli arasında Namık Kemal,Şinasi,Abdülhak Hamit gibi güçlü temsilcileri yetişmiş olmasına rağmen, o yıllarda son çırpınışlarını gösteren eski edebiyatla,tutunmaya çalışan yeni edebiyat boğuşma halindedir  Bu devirde okuyan  ve yazan kitle arasında eski   edebiyata bağlı olanlar daha fazladır  Buna  rağmen yeni neslin görüşleri özellikle o dönemler için tamamen yeni olan gazete  yazıları,roman,tiyatro,eleştiri  gibi yazı türleri kısa zamanda ve kolayca geniş bir kitleye yayılacaktır   | 
|   | 
|  | 
|  |