![]() |
Hitit Mitolojisi |
![]() |
![]() |
#1 |
yesimciwciw
|
![]() Hitit MitolojisiHİTİT MİTOLOJİSİ Hitilerde özgün bir mitolojiden söz etmek oldukça güçtür ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüze gelen belli başlı Hitit mitoslarına göz atarsak bu etkileri daha iyi görebiliriz ![]() Kaybolan Tanrı Efsaneleri Daha önce de belirttiğimiz gibi, Hititler bir çok doğa olayını tanrılara bağlamakta, ancak onları, insan şekilli (antropomorfik) olarak düşünmekteydiler ![]() Buna göre bir tanrı canı isterse çekip gidebiliyordu ![]() ![]() Ele geçen metinlerden biri de Fırtına tanrısının oğlu Telipinu’nun kaybolması ile ilgili olandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanrı o kadar sinirlidir ki elbisesini ve ayakkabılarını ters giyecek kadar sinirlenmiştir ve fırlar gider ![]() ![]() “ Pencereleri sis doldurdu, evi duman doldurdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanrının gidişi o kadar etkili olmuştu ki diğer tanrılar da bundan etkilenmişti, hatta bütün tanrıların katıldıkları bir ziyafette yiyip içmelerine rağmen açlık ve susuzlukları geçmemişti ![]() ![]() En sonunda Fırtına tanrısının aklına oğlu Telipinu gelir ve iyi olan herşeyi alıp götürdüğünü söyler, ve yüksek dağlarda Telipinu’yu araması için kartalı gönderir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “ Ey tanrılar gidin! Şimdi tanrı Hapantali için Güneş Tanrısı’nın koyunlarını güdün ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonuçta bu büyü etkili olur ![]() ![]() ![]() ![]() Bu efsanaye çok benzeyen bir de Fırtına Tanrısı’nın kaybolması efsanesi vardır ![]() ![]() Bu efsanelerin dışında Güneş Tanrısı’nın, Hannahanna’nın ve başka tanrıların da kayboluş mitosları vardır ![]() ![]() Bu konuya dahil edebilceğimiz ilginç bir motif de Ay’ın düşme mitosudur ![]() “ Kaşku (Ay tanrısı) gökten düştü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlluyanka Efsanesi Hatti kökenli en önemli mitoslardan biri de Fırtına tanrısı ile yılan arasındaki savaştır ![]() ![]() ![]() “ Bugün Anadolu halk masalları içinde, İlluyanka ile devlerin savaşını işleyen bir çok öyküler, gerçeküstü olaylar vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı yorumcular bu efsanede sözü geçen yılanın öldürülmesi motifinin baharın, kışı yenmesi şeklinde yorumlanması gerektiğini belirtmişlerdir ![]() ![]() Bu efsane, bahar bayramı olan Purulliyaş törenleri sırasında da anlatılıyordu ![]() “ Nerik şehri Fırtına Tanrısı [Merhemli rahibi] Kella’ya göre (bu) göğün Fırtına Tanrısı’nın […] için Purulli (festivali) metnidir (sözleridir) ![]() ![]() ![]() Efsane bu sözlerden sonra dev yılan Illuianka/İlluyanka ile Fırtına tanrısının savaşı ile başlar ve Fırtına tanrısı yenilir ![]() ![]() Tanrıça İnara buna bir çözüm düşünür ve bir festival düzenler ![]() ![]() ![]() İnara daha sonra süslenerek yılan İlluianka’nın deliğine gider ve onu festivale çağırır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnara ise Hupašiia için Tarukka şehrinde kaya üzerine bir ev inşa eder ve onu oraya yerleştirir ![]() ![]() ![]() ![]() Bu efsanenin ele geçen bir veriyonu daha vardır ![]() Bu versiyonda da efsane, İlluianka’nın Fırtana tanrısını yenmesi ile başlar ![]() ![]() Fırtına tanrısı daha sonra fakir bir adamın kızı ile evlenir ve bir oğlu olur ![]() ![]() “ Fırtına tanrısı ona (oğluna) sürekli olarak şöyle emreder : «Karının evine (yaşamaya) gittiğinde (başlık parası olarak) kalbi(mi) ve gözleri(mi) onlardan iste ![]() Oğlu Fırtına tanrısının istediğini yapar ve gözleri ile kalbini geri alır ![]() ![]() ![]() Fırtına tanrısı İlluianka’yı ve kendi öz oğlunu öldürür ![]() Bu iki versiyonda da ortak nokta Fırtına tanrısının yılanı öldürmesidir ![]() ![]() Kumarbi Efsanesi Hurri kökenli bu efsane, daha sonra Yunan mitolojisinde de izleri görülecek ilginç bir efsanedir ![]() Bu destan bir kaç kompozisyon halinde işlenmiştir ![]() ![]() Bu efsane , Hesiodos’un Theogonia’sını andıracak biçimde tanrı soyarından bahsetmektedir ![]() “ İlk (eski) tanrılar, […] kuvvetli tanrılar işitsinler : […] Geçmiş yıllarda Alalu (gökyüzünde) kral idi ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak bu durum çok uzun sürmez ![]() ![]() ![]() ![]() Anu da dokuz yıl boyunca tahtta kalır ![]() ![]() “ Anu, Kumarbi’nin el ve ayaklarından kendini sıyırdı ve kaçtı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anu böyle diyerek gökyüzüne gizlenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “ [Artık kim benim] karşıma kavga etmeye gelebilir? [Şimdi beni kim] yenebilir? Kumarbi bile [bana karşı çıkamaz(?)] “ Kırık parçalardan Anu’nun Kumarbi’nin öldürülmesini istemediğini öğreniyoruz ![]() ![]() Tabletlerin kırık olması yüznden efsanenei tam bir versiyonu elimizde yoktur ![]() ![]() ![]() Metinin Hesiodos’un Theogonia’sıyla benzerliği dikkat çekicidir ![]() ![]() ![]() ![]() Güterbock Kumarbi ismini ise şöyle açıklamaktadır : “ Bu tanrının adı hakikî Hurricedir: sondaki –bi, Hurrice aidiyet eki –ve’dir ![]() ![]() Güterbock aynı zamanda Allau-anu ve Anu-Kumarbi, arasında baba oğul ilşkisi olabileceğinin de altını çizmektedir ![]() Köken ne olursa olsun bu efsane Hihitlerde, daha doğrusu anadolu’da bir nalam kazanmış ve belki de “Yunan Mucizesi” denilen safsatanın doğuşunda rol oynamıştır ![]() Ullikummi Şarkısı Ullikummi Şarkısı , konu olarak Kumarbi efsanesinin devamında Teşup’un krallığında geçmektedir ![]() Burada bir parantez açıp, “şarkı” sözcüğü üzerinde durmak gerekmektedir ![]() ![]() “ Yabancı kökenli metinlerin bir özelliği, onların anadolu kökenliler gibi ayinler içinde yer almaması, baş bölümlerinde belirtildiği gibi birer bağımsız şarkı sayılmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Şarkı sözcüğünü de açıkladıktan sonra efsanenin konusuna bakabiliriz : Anlaşıldığına göre Kumarbi yenilmiş ve tahtta Teşup oturmaktadır ![]() “ Kumarbi aklını toparlar (düşünür) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tabletteki kırıklardan metnin devamı tam anlaşılamamktadır ancak, Deniz tanrısının yardım ettiğini ve çocuğun doğduğunu öğrenebiliyoruz ![]() Kumarbi bu çocuğa Ullikummi adını verir : “ Kumarbi kendi kendine söylenmeye başladı : Kader tanrıçaları ve ana tanrıçaların bana verdiği çocuğa ne isim koyacağım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ullikummi sözcük olarak Kummiia’nın yıkıcısı anlamına gelmektedir ![]() ![]() ![]() Kumarbi, bu çocuğun Teşup’un haberi olmadan yetişmesi için gizler, nacak güneş tanrı vbu süratle büyüyen ve canavarlaşan çocuğu görür ve Teşup’a haber verir ![]() Teşup erkek kardeşi Tašmišu ve kız kardeşi Šaušga ile Hazzi dağına gider ve canavarı bulur ![]() ![]() Kırık tabletlerden anlaşılabildiği kadarı ile Teşup savaş hazırlıkların başlamıştır ![]() ![]() ![]() Teşup’un kardeşi Tašmišu yenilginin haberibi Teşup’un karısı Hepat’a bildirir ve yeniden Teşup’un yanına döner ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “ Eski sözleri bilen ilk tanrılar sözümü duyun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ullikummi’nin ayakları kesilince güçsüz kalır ![]() ![]() ![]() Bu efsane de Yunan mitolojisindeki bazı motifleri anımsatmaktadır ![]() Hitit mitolojisinide kırık tabletlerle günümüze ulaşan başka efsaneler de vardır ![]() ![]() ![]()
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Hitit Mitolojisi |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Hitit MitolojisiHİTİT MİTOLOJİSİ Hititlerde özgün bir mitolojiden söz etmek oldukça güçtür ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüze gelen belli başlı Hitit mitoslarına göz atarsak bu etkileri daha iyi görebiliriz ![]() Kaybolan Tanrı Efsaneleri Daha önce de belirttiğimiz gibi, Hititler bir çok doğa olayını tanrılara bağlamakta, ancak onları, insan şekilli (antropomorfik) olarak düşünmekteydiler ![]() Buna göre bir tanrı canı isterse çekip gidebiliyordu ![]() ![]() Ele geçen metinlerden biri de Fırtına tanrısının oğlu Telipinu’nun kaybolması ile ilgili olandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanrı o kadar sinirlidir ki elbisesini ve ayakkabılarını ters giyecek kadar sinirlenmiştir ve fırlar gider ![]() ![]() Pencereleri sis doldurdu, evi duman doldurdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanrının gidişi o kadar etkili olmuştu ki diğer tanrılar da bundan etkilenmişti, hatta bütün tanrıların katıldıkları bir ziyafette yiyip içmelerine rağmen açlık ve susuzlukları geçmemişti ![]() ![]() En sonunda Fırtına tanrısının aklına oğlu Telipinu gelir ve iyi olan herşeyi alıp götürdüğünü söyler, ve yüksek dağlarda Telipinu’yu araması için kartalı gönderir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ey tanrılar gidin! Şimdi tanrı Hapantali için Güneş Tanrısı’nın koyunlarını güdün ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonuçta bu büyü etkili olur ![]() ![]() ![]() ![]() Bu efsanaye çok benzeyen bir de Fırtına Tanrısı’nın kaybolması efsanesi vardır ![]() ![]() Bu efsanelerin dışında Güneş Tanrısı’nın, Hannahanna’nın ve başka tanrıların da kayboluş mitosları vardır ![]() ![]() Bu konuya dahil edebilceğimiz ilginç bir motif de Ay’ın düşme mitosudur ![]() Kaşku (Ay tanrısı) gökten düştü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlluyanka Efsanesi Hatti kökenli en önemli mitoslardan biri de Fırtına tanrısı ile yılan arasındaki savaştır ![]() ![]() ![]() Bugün Anadolu halk masalları içinde, İlluyanka ile devlerin savaşını işleyen bir çok öyküler, gerçeküstü olaylar vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı yorumcular bu efsanede sözü geçen yılanın öldürülmesi motifinin baharın, kışı yenmesi şeklinde yorumlanması gerektiğini belirtmişlerdir ![]() ![]() Bu efsane, bahar bayramı olan Purulliyaş törenleri sırasında da anlatılıyordu ![]() Nerik şehri Fırtına Tanrısı [Merhemli rahibi] Kella’ya göre (bu) göğün Fırtına Tanrısı’nın […] için Purulli (festivali) metnidir (sözleridir) ![]() ![]() ![]() Efsane bu sözlerden sonra dev yılan Illuianka/İlluyanka ile Fırtına tanrısının savaşı ile başlar ve Fırtına tanrısı yenilir ![]() ![]() Tanrıça İnara buna bir çözüm düşünür ve bir festival düzenler ![]() ![]() ![]() İnara daha sonra süslenerek yılan İlluianka’nın deliğine gider ve onu festivale çağırır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnara ise Hupašiia için Tarukka şehrinde kaya üzerine bir ev inşa eder ve onu oraya yerleştirir ![]() ![]() ![]() ![]() Bu efsanenin ele geçen bir veriyonu daha vardır ![]() Bu versiyonda da efsane, İlluianka’nın Fırtana tanrısını yenmesi ile başlar ![]() ![]() Fırtına tanrısı daha sonra fakir bir adamın kızı ile evlenir ve bir oğlu olur ![]() ![]() Fırtına tanrısı ona (oğluna) sürekli olarak şöyle emreder : «Karının evine (yaşamaya) gittiğinde (başlık parası olarak) kalbi(mi) ve gözleri(mi) onlardan iste ![]() Oğlu Fırtına tanrısının istediğini yapar ve gözleri ile kalbini geri alır ![]() ![]() ![]() Fırtına tanrısı İlluianka’yı ve kendi öz oğlunu öldürür ![]() Bu iki versiyonda da ortak nokta Fırtına tanrısının yılanı öldürmesidir ![]() ![]() Kumarbi Efsanesi Hurri kökenli bu efsane, daha sonra Yunan mitolojisinde de izleri görülecek ilginç bir efsanedir ![]() Bu destan bir kaç kompozisyon halinde işlenmiştir ![]() ![]() Bu efsane , Hesiodos’un Theogonia’sını andıracak biçimde tanrı soyarından bahsetmektedir ![]() İlk (eski) tanrılar, […] kuvvetli tanrılar işitsinler : […] Geçmiş yıllarda Alalu (gökyüzünde) kral idi ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak bu durum çok uzun sürmez ![]() ![]() ![]() ![]() Anu da dokuz yıl boyunca tahtta kalır ![]() ![]() Anu, Kumarbi’nin el ve ayaklarından kendini sıyırdı ve kaçtı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anu böyle diyerek gökyüzüne gizlenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [Artık kim benim] karşıma kavga etmeye gelebilir? [Şimdi beni kim] yenebilir? Kumarbi bile [bana karşı çıkamaz(?)] Kırık parçalardan Anu’nun Kumarbi’nin öldürülmesini istemediğini öğreniyoruz ![]() ![]() Tabletlerin kırık olması yüznden efsanenei tam bir versiyonu elimizde yoktur ![]() ![]() ![]() Metinin Hesiodos’un Theogonia’sıyla benzerliği dikkat çekicidir ![]() ![]() ![]() Güterbock Kumarbi ismini ise şöyle açıklamaktadır : Bu tanrının adı hakikî Hurricedir: sondaki –bi, Hurrice aidiyet eki –ve’dir ![]() ![]() Güterbock aynı zamanda Allau-anu ve Anu-Kumarbi, arasında baba oğul ilşkisi olabileceğinin de altını çizmektedir ![]() Köken ne olursa olsun bu efsane Hihitlerde, daha doğrusu anadolu’da bir nalam kazanmış ve belki de Yunan Mucizesi” denilen safsatanın doğuşunda rol oynamıştır ![]() Ullikummi Şarkısı Ullikummi Şarkısı , konu olarak Kumarbi efsanesinin devamında Teşup’un krallığında geçmektedir ![]() Burada bir parantez açıp, şarkı” sözcüğü üzerinde durmak gerekmektedir ![]() Yabancı kökenli metinlerin bir özelliği, onların anadolu kökenliler gibi ayinler içinde yer almaması, baş bölümlerinde belirtildiği gibi birer bağımsız şarkı sayılmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Şarkı sözcüğünü de açıkladıktan sonra efsanenin konusuna bakabiliriz : Anlaşıldığına göre Kumarbi yenilmiş ve tahtta Teşup oturmaktadır ![]() Kumarbi aklını toparlar (düşünür) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tabletteki kırıklardan metnin devamı tam anlaşılamamktadır ancak, Deniz tanrısının yardım ettiğini ve çocuğun doğduğunu öğrenebiliyoruz ![]() Kumarbi bu çocuğa Ullikummi adını verir : Kumarbi kendi kendine söylenmeye başladı : Kader tanrıçaları ve ana tanrıçaların bana verdiği çocuğa ne isim koyacağım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ullikummi sözcük olarak Kummiia’nın yıkıcısı anlamına gelmektedir ![]() ![]() ![]() Kumarbi, bu çocuğun Teşup’un haberi olmadan yetişmesi için gizler, nacak güneş tanrı vbu süratle büyüyen ve canavarlaşan çocuğu görür ve Teşup’a haber verir ![]() Teşup erkek kardeşi Tašmišu ve kız kardeşi Šaušga ile Hazzi dağına gider ve canavarı bulur ![]() ![]() Kırık tabletlerden anlaşılabildiği kadarı ile Teşup savaş hazırlıkların başlamıştır ![]() ![]() ![]() Teşup’un kardeşi Tašmišu yenilginin haberibi Teşup’un karısı Hepat’a bildirir ve yeniden Teşup’un yanına döner ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eski sözleri bilen ilk tanrılar sözümü duyun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ullikummi’nin ayakları kesilince güçsüz kalır ![]() ![]() ![]() Bu efsane de Yunan mitolojisindeki bazı motifleri anımsatmaktadır ![]() Hitit mitolojisinide kırık tabletlerle günümüze ulaşan başka efsaneler de vardır ![]() ![]() ![]() [1] yulaf ya da çavdar olabilir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|