Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Sanat Tarihi / Arkeoloji

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
fovizm, yabanıllık

Yabanıllık (Fovizm)

Eski 05-08-2009   #1
ysnkrks
icon111

Yabanıllık (Fovizm)



Yabanıllık (Fovizm)





XX yyın ilk yarısında ortaya çıkan resim akımı

"Bir tabloya bakarken onun neyi göstermek istediğini unutmak gerekir" diyen Matisse, 1905'de daha henüz tanınmamış bir kaç ressam ile Paris'te Sonbahar Salonu'nda resimlerini sergiliyordu Bu resimler, kendi renkleri ve çizgileri ile bütün alışılmış kurallara aykırı idiler ve İzlenimci yeniliklere henüz alışmamış olan toplum, bunları barbarlık ve terbiyesizce olaylar olarak kabul ediyordu Bu sergide XV'dan yüzyıl İtalyan heykeltraşlığına uygun yapılmış bir bronz figüre hayran kalan sanat eleştiricisi Vauxcelles, tanınmamış ressamların resimlerine şöyle yan yan bakmış:

"Donotello au milieu des fauves" (Donatello vahşilerin ortasında) demişti Bundan dolayı bu üslûp "Fauves" adı altında sınıflandırılmıştı

En fena etki bırakan resim, Henri Matisse'in "Luxe, calm, volupte" adlı boya-resmi idi Bu sırada ressam, otuzbeş yaşında bulunuyordu Kaçıcı izlenimlerin zevksiz çizilişi ile, heyecanının toplanmasına çaba gösteriyordu Kendine yol gösterenler Cezanne, Gauguin ve Van Gogh idiler Matisse, Fauves'ların şefi sayılıyor ve bunlara Derain, Vlaminck, Dufy, Marquet, Friesz, Van Dongen, Manguin, Puy ve genç Braque katılıyordu

Fauves'lar kendilerini "Hayatta yakalanıp klişelere benzeyen her şeye" (Derain) uzak tutuyorlar ve resmi, her türlü taklitten ve itibari bağlardan kurtarıyorlardı Bu ressamlar perspektife ve siyah beyaza, derinliğe ve göz aldanmalarına "trompe l'oeil" karşı idiler Resimlerinin unsurları: Yüzey, kontur ve renk, bilhassa renk idi "Renkler bizim için dinamit lokumları idiler, biz resme derhal renk ile başlıyorduk" (Derain) Doğa biçimi, esas yapılması gereken, insanı duygulandıran soyut "abstrait affectiv" yanında ikinci derecede bir rol oynuyor ve kompozisyon bakımından gerekli olan biçim bozmalara müsaade ediyor, fakat resimden tamamen kalkmıyordu

Fauves denilen resim anlayışı, eşyanın biçim ve rengi yanında optik görüntüsü ile de ilgilenmiyordu Bu nedenle Fov'larda biçimlerin resim içindeki yer alışlarından doğan derinlik ortadan kalkıyordu İşte bu anlayış ile Almanya'daki Dışavurumcu (Expressionist) anlayış arasında, bu yönden bir bağlantı görülür Ancak Dışavurumcu resim sanatı, Çiğ renkçilik de denilen Fauvisme'in ara renklerini bir yana bırakarak, daha çok göze batan renkleri ele alır Böylece doğa biçimleri resimden atılmadan, görünüşleri yabancılaşmıştır Buradan giderek ilerde rengin etki gücü, eşyanın yerini de alacaktır

Matisse: "Ben resme tamamen bir tesadüf sonucu başladım Annem ve babam beni Kuzey-Fransa'dan (ben Cateau da doğdum) Paris'e hukuk tahsili için gönderdiler Bir apandisit yüzünden hastaneye düştüm Yatak komşum resim yapıyordu ve ben kendi kendime sordum: Belki sende bu işi yapabilirsin" diye anılarında yazıyor

Daha hastanede iken kendi kendine bir kaç deneme yapar Ve bu deneyler onun geleceğini gösterir Tamamen pratik düşünen bir zahire tüccarı olan babası ile, Paris'teki Julien Resim Akademisi'ne devam etmek için kimi tartışmaları olur Bu okula girdiğinde hocası, akademik salon resmi anlayışında olan Bouguereau idi Buradan Ecole des Beaux Arts'a gitti Orada Chasseriau, Puvis de Chavannes ve İngiliz Preraffaelites'lerinin etkisinde olan simgeci (sembolist) Gustave Moreau ders veriyordu Degas onunla, yaldızlı gösterişinden dolayı alay ediyordu Fakat bu ressamın öğretmenliğinin fevkaladeliği hususunda, bütün öğrencileri aynı görüştedirler En iyi öğrencileri arasında Matisse'den başka Rouault ve Marquet gösterilebilir Matisse'e: "Siz resim sanatını basitleştirmek tasavvurundasınız" demesi, gerçekten peygamberce söylenmiş bir sözdü

Matisse Louvre'da renkte usta olan iki Fransız ressamı Poussin ve Chardin'i kopya ediyor ve ihtirasla çıplak etüdleri yapıyordu 1898'de Londra'ya gitti Burada Turner'in suluboyaları onu etki altında bıraktı Ve İzlenimciler gibi o da renkli yüzey düzeninde usta olan Japonlardan yararlandı Yeni-izlenimcilerin bilimsel olarak esaslara bağladıkları sanat teorisi, onun yöntem anlayışına uygun geliyordu Onun bu yöntem anlayışına, kendisine "doktor" unvanını veren sınıf arkadaşları ve sonraları kendisi bizzat ders verdiği zaman öğrencileri hayran kalıyorlardı Onun sanat anlayışını belirleyen Cezanne, Van Gogh ve Gauguin, özellikle rengi düz yüzeyler halinde toplayan ve çizgiyi kontura dönüştürüp bırakan Gauguin idi

Kendine özgü üslûbu Matisse 1903'de buldu Bu üslûptaki öğeleri: Renk, biçim, çizgi'dir Fauvisme'in çıkış noktası, Matisse'in sözüne göre: "aracın saflığını yeniden bulmak için cesarettir" Renk onun esas arzusu idi "Renk, ressam tarafından duyulmuş olan görünüşü, seyredene nakletmekle zorunludur" Matisse, bütün Fauves'lar gibi yoğunlaştırılmış renkleri seviyor ve çeşitli renk değerlerini öylesine dengeye getiriyordu ki, hiç bir renk değeri diğerine zarar vermiyordu Bu değerlerin birbirleriyle çarpışmak değil, bilâkis birbirleriyle karşılıklı olarak anlaşmaları gerekiyordu Matisse'in renk fantazisi tükenecek çapta değildi Renk duygusu ise, son derece gelişmişti Yoğunlaştırılmış renge tahammül edemeyen biçim ve derinlik ortadan kaldırılmıştı Bu nedenle Matisse'in resimleri, "duvarda bir delik" izlenimini vermezler Onca önemli olan yalnız kendine özgü bir organizması olan resimdir

Matisse'in tahayyül ettiği "aşağı yukarı, rahat bir koltuğa yakışan bir şey" di Doğulular için pahalı olan mutlak huzur, onun ideali idi Bu nedenle birçok kez Doğu'ya seyahat etmişti Çoğunlukla arabesk zenginliği içinde olan resimleri, doğu halılarına benzerler Matisse, yaratıcı tazeliğini, ihtiyarlayıncaya kadar yitirmedi ve ihtiyar yaşında insanı büyüleyici caz kitabını ve Vence kilisesindeki eserini meydana getirdi Onun caz resimleri, kesilmiş renkli kâğıtlardan meydana geldi "Renkli bir kâğıt kesmek, renge biçim vermek demektir" "Bu, taşa biçim veren heykeltraşın uğraşına benzer"

Tüm eserinin taçlanması olarak, Matisse Dominiken rahibelerinin Vence'daki küçük kilisesi "Notre-Dame du Rosaire"i kabul ediyordu Bu kilise daha çok "Matisse Kilisesi" diye de anılır Mimarisi Auguste Perret tarafından yapılan bu kiliseyi, 1947'den 1951 yılına kadar seksen yasında olmasına rağmen yarattı "8u eser bana dört yıla ve sıkı bir çalışmaya mal oldu Bu, benim bütün hayattaki çabamın sonucudur Bu eserimi, iyi olmayan bütün yönlerine rağmen, en iyi eserim olarak kabul ediyorum" Kilisenin hiçbir dini hava yaratmadığını söyleyen sanat eleştiricileri, bu neşeli aydınlık salonun kalbin çocukça saflığına hitap etmediğini belirtmektedirler

Neşe, ferahlık ve renk, onun çoğu eserlerini karakterize eder "insanın, gökte, ağaçlarda ve çiçeklerde neşe bulmayı bilmesi gerekir Çiçekler, her tarafta kendilerini görmek isteyenler için açarlar"

1954'de Nice'de seksen beş yaşında ölen Matisse'in resim üzerine inancı: "Bir resimde, kelime ile belirtilebilen ya da daha önceden belleğimizde kalan hiçbir şey olmamalıdır Bir resim kendine özgü bir organizmadır, ben onun tasvir ettiği şeyi unuturum Önemli olan hatlar, biçimler, ve renklerdir"

Alıntı Yaparak Cevapla

Cevap : Yabanıllık (Fovizm)

Eski 01-22-2010   #2
Şengül Şirin
Varsayılan

Cevap : Yabanıllık (Fovizm)





Fransız sanat eleştirmeni Louis Vauzcelles, bir grup ressamın 1905’te Paris’te sergilenen çalışmalarını “vahşiler” anlamına gelen “des fauves” sözcüğüyle tanımlamıştır Bu akım ismini ressamların kullandıkları ateşli biçimde canlı, doğa dışı renklerle çarpıtılmış figürlerden almaktadır Grubun öncülüğünü Henri Matisse (1869-1954) yapmıştır Kısa sürdüğü düşünülen akım, resim sanatında son derece etkili olmuştur

__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.