![]() |
Türk Edebiyatında Natüralizm |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Türk Edebiyatında NatüralizmTÜRK EDEBİYATINDA NATÜRALİZM Bizim edebiayıtımızda doğalcılık anlayışına en çok yaklaşarak eser veren sanatçı Hüseyin Rahmi Gürpınar�dır ![]() ![]() PARNASİZM Fransa�da şiir türünde ortaya çıkmış bir akımdır ![]() ![]() ![]() Parnasyenler şiiri salt biçim olarak görürler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şiiri, ışık, gölge, renk ve çizgilerle sağlamayı düşünürler ![]() �Sanat, sanat içindir� görüşünde olan parnasyenler şiirde yarar değil, güzellik ararlar ![]() Tarihteki mutlu dönemlere duyulan özlem, yabancı ülkelerin manzara ve gelenekleri işlenen konulardır ![]() Parnasyenler Eski Yunan ve Altin mitolojisine büyük hayranlık duyarlar ![]() ![]() Başlıca temsilcileri: Th ![]() T ![]() ![]() François Coppee J ![]() TÜRK EDEBİYATINDA PARNASİZM Bu akımın en belirgin etkileri Tevfik Fikret�te görülür ![]() ![]() SEMBOLİZM (SİMGECİLİK) 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şiiri sessiz bir şarkı olarak tanımlamışlar ve müziği şiirin amacı durumuna getirmişlerdir ![]() ![]() Şiirde anlam kapalı olmalıdır ve herkes kendince yorum getirebilmelidir ![]() ![]() ![]() Gerçeklerden kaçma, hayale sığınma, çirkinlikleri hayal yardımıyla güzelleştirme, bunlara bağlı olarak ortaya çıkan karamsarlık, sembolizmin en belirgin özelliklerindendir ![]() Durgun sular, ay ışığı, alacakaranlık, tan ağartısı, perdede gezinen gölgeler ve ölüm başlıca temalarıdır ![]() ![]() Parnasyenlerin genellikle �sone� nazım biçimini kullanmalarına karşın, sembolistler daha çok serbest nazım biçimlerine yönelmişlerdir ![]() Başlıca temsilcileri: Baudelaire Rimbaud Mallarme Verlaine Puşkin TÜRK EDEBİYATINDA SEMBOLİZM Bu anlayışın ilk uygulayıcısı Cenap Şahabettin�dir ![]() ![]() ![]() �Şairin dili, düzyazı gibi anlaşılmak için değil, ama duyulmak üzere oluşmuş müzik ile söz arasında, sözden çok müziğe yakın, ortalama bir dildir� ![]() Ahmet Haşim (Piyâle Önsözü) EMPRESYONİZM (İZLENİMCİLİK) 1890-1910 yılları arasında Fransa�da gelişmiş; edebiyatta, resimde, müzikte etkisini sürdürmüş bir akımdır ![]() ![]() Bu akımda dış dünya ile ilgili gözlemlerin, sanatçının iç dünyasında oluşan değişik ruhsal durumuna göre yansıtılması esas alınmıştır ![]() ![]() ![]() �Seyreyledim eşkâl-i hayâtı Ben havz-ı hayâlin sularında, Bir aks-i mülevvendir onun�çün Arzın bana ahcâr ü nebâtı� Ahmet Haşim (Mukaddime) SÜRREALİZM (GERÇEKÜSTÜCÜLÜK) 20 ![]() ![]() Gerçeküstücülüğün bilgi ve esin kaynağı olan Freud�a göre, insanoğlunun dış dünyasından edindiği alışkanlıklar, istekler bilinçaltında toplanır ![]() ![]() Sürrealistler, Freud�un bu görüşünü edebiyata uygulamışlari bir anlamda bilinçaltının, bilinç alanına olan egemenliğini savunmuşlardır ![]() ![]() ![]() �Gerçeküstücülük, ister söz, ister yazı ile ya da başka bir yolla, düşüncenin gerçek işleyişini ortaya çıkarmak içim başvurulan, içinden geldiği gibi yazma yöntemidir ![]() ![]() Andre Breton Bu akımın Batı�daki en önemli iki temsilcisi Andre Breton ve Paul Eluard�dır ![]() Bizim edebiyatımızda Oran Veli Kanık�ın kimi şiirlerinde bu akımın izleri açıkça görülmektedir ![]() |
![]() |
![]() |
|