![]() |
Batı Edebiyatı Ve Edebi Akımlar |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Batı Edebiyatı Ve Edebi AkımlarBATI EDEBİYATI VE EDEBİ AKIMLAR ESKİ YUNAN VE LATİN EDEBİYATI: Gerçeküstücülük, ister söz, ister yazı ile ya da başka bir yolla, düşüncenin gerçek işleyişini ortaya çıkarmak içim başvurulan, içinden geldiği gibi yazma yöntemidir![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eski Yunan edebiyatı didaktik türde HESİODOS; lirik türde SAPHO, PİNDAROS; fabl türünde AİSOPOS gibi şairleri yetiştirdikten sonra M ![]() ![]() ![]() ![]() Tragedyada: AİSKHYLOS (Agamemnon), SOPHOKLES (Kral Oidipus, Elektra), EURİPİDES (Andromak, Elektra) Komedyada: ARİSTOPHANES, MENANDROS Hitabet alanında: DEMOSTHENES Felsefe alanında: SOKRATES, EFLATUN, ARİSTOTELES Tarih alanında: HERODOTOS M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tragedyada: ENNİUS Komedyada: PLAUTUS, TERENTİUS Şiirde: HORATİUS (Lirik şair), OVİDİUS (Lirik şair), VERGİLİUS (Destan şairi) Hitabet alanında: ÇİÇERO (Nutuklar) Felsefe alanında: SENECA Tarih alanında: TACİTES Eski Yunan ve Latin edebiyatlarının mitoloji ile süslenmiş ürünlerinde doğa güzellikleriyle birlikte gerçek insanı buluruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İNSANCILIK (Hümanizm) ve ERDEMLİ OLMA düşüncesinde birleşirler ![]() 5 ![]() ![]() ![]() 11 ![]() ORTA ÇAĞ başlar ![]() BALATLAR ve ulusal destanlar dönemin başlıca edebiyat verimleri arasındadır ![]() DANTEdir ![]() Batı edebiyatında yenileşme, bilim ve sanatta YENİDEN DOĞUŞ anlamına gelen RÖNESANSla başlar (14 ![]() ![]() ![]() ![]() Rönesansla halk ve devlet ilişkileri yeniden düzenlenmiş, kralların ve derebeylerin dine dayalı sınırsız güçleri kırılmış, kişinin insance ve özgür yaşama isteği gerçekleşme yoluna girmiştir ![]() ![]() Şiirde: RONSARD Romanda: RABELAİS, CERVANTES (Don Kişot) Deneme alanında: MONTAIGNE, BACON Tiyatro alanında: SHAKESPEARE [Hamlet, Macbeth, Othello, Kral Lear, Romeo ve Juliet (Dramları), Venedik Taciri, Hırçın Kız, Yanlışlıklar Komedyası ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rönesans, 17 ![]() ![]() ![]() BATI EDEBİYATINDA AKIMLAR KLASİSİZM 17 ![]() ![]() ![]() ![]() Sanat, insan tabiatına önem vermeli ona sevgi ve saygı duymalıdır ![]() ![]() ![]() Klasikler, insanların her zaman, her yerde, her toplumda aynı duygu ve düşüncede olduklarını kabul ederler ![]() ![]() ![]() Bu akımda, sanatta mükemmeli bulmak esastır ![]() ![]() ![]() ![]() Sanatta sıkı kuralların bulunması ve sanatçıların bunlara uyması gerektiğine inanan klasikler, üç birlik kuralının doğmasına neden olmuşlardır (Yer, zaman ve eylem birliği) Eserlerinin kahramanlarını hep soylu tabakadan seçen klasikler, eserlerinde kaba ve çirkin sözlere de yer vermezler ![]() ![]() Yapıtlarının etkileyici olmasını , hoşa gitmesini, tarih biliminden ayrılabilmesini ve din dışı konulara eğilmesini temel ilke olarak kabul etmişlerdir ![]() Edebiyat türü olarak daha çok tiyatroyu, tiyatro türü olarak da trajedi ve komediyi benimsemişlerdir ![]() Başlıca temsilcileri: Boileau (şiir) La Fontaine (fabl) Racine, Corneille (trajedi) Moliere (komedi) Madame de La Fayette (roman) La Bruyere (karakterleriyle) Bossuet (hitabet) Klasisizm, geçici rağbeti değil, sürekli rağbeti arar ![]() ![]() TÜRK EDEBİYATINDA KLASİSİZM Türk edebiyatı Batıya açıldığında klasisizm dönemini tamamlamıştır ![]() ![]() Şinasinin Şair Evlenmesiadlı komedisi, La Fontaineden yaptığı çeviriler ve Ahmet Vefik Paşanın Moliereden çevirileri, bu anlayışın ürünleri olarak sıralanabilir ![]() ROMANTİZM (COŞUMCULUK) 1830lu yıllarda klasisizme tepki olarak doğmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() Avrupada o zamana kadar süregelen Latin ve Yunan hayranlğı yerini Shakespeare, Goethe ve Schiller hayranlığına bırakmıştır ![]() Klasik öğretinin bütün kuralları yıkılmış, Latin ve Yunan edebiyatları yerine Hristiyanlık mucizeleri, milli efsanler işlenmiş; konular ya tarihten ya da günlük olaylardan çıkarılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zıtlıkların uyumunu ilke olarak benimseyen romantikler hayatı güzel, çirkin ![]() ![]() ![]() ![]() Klasiklerin önemsediği din duygusuna geniş yer veren romantiklerin kahramanlarının çoğu dindardır ![]() Din, her şeyin gelip geçici olduğunu söylediği için de kahramanlar , genellikle kuşkulu, üzüntülü ve karamsardırlar ![]() Edebiyat dilindeki kalıplaşmış kelimeler yerine, günlük konuşma dilini kullanmayı benimseyen romantikler, her sınıftan insanı da eserlerine konu olarak almışlardır ![]() Genel olanın yerine özeli, tipin yerine gözalıcı olanı seçmişlerdir ![]() ![]() Bu akımda oyun türlerinden dram, edebiyat türlerinden de roman gelişmiştir ![]() Başlıca temsilcileri: Victor Hugo (Sefiller ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() J ![]() Goethe (Faust) Lamartine (Greziella) A ![]() A ![]() Alfrede de Musset (şiirleriyle) Schiller (Haydutlar adlı dramı ve denemeleriyle) Lord Byron (Don Juan, diğer şiirleriyle) Chateaubrian Puşkin Shakespeare Stendhal (Romantizmden realizme geçmiştir) Balzac (Romantizmden realizme geçmiştir) Romantizm, ağlayan yıldız, inleyen rüzgar, ürperen gece, kendinden geçen çiçektir ![]() Musset Romanitzm, varlıkların olduklarından başka türlü olmadığına, olmayacağına üzülmektir ![]() A ![]() TÜRK EDEBİYATINDA ROMANTİZM Tanzimat edebiyatı dönemindeki ürünlerin çoğunluğu romantik akımın etkisiyle kaleme alınmıştır ![]() Namık Kemal roman ve tiyatrolarıyla Ahmet Mithat, ilk romanlarıyla Recaizade Mahmut Ekrem, şiirleriyle Abdülhak Hamit, tiyatrolarıyla REALİZM (GERÇEKÇİLİK) 19 ![]() ![]() 1857 yılında Gustave Flaubertin Madame Bovary adlı romanıyla, realizmin, romantizm karşısındaüstünlük sağladığı kabul edilmektedir ![]() Realizmde, duygu ve hayaller yerini, toplum ve insan gerçeklerine bırakır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu akımda, gerçeğin anlatılması için kişilerin psikolojileri, onların kişiliklerini etkileyen çevrelerinin tanıtımı, içinde bulundukları ortam ayrıntılarıyla verilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçekçi yazarların okuyucuyu eğitme gibi bir amaçları yoktur ![]() ![]() Gerçekçi yazarlar, biçim güzelliğine çok önem vermişler, dilde ve anlatımda süsten, özentiden kaçınmışlardır ![]() Başlıca temsilcileri: Stendhal (Kırmız ve Siyah, Parma Manastırı) Balzac(Goriot Baba, Vadideki Zambak, Eugenie Grandet) G ![]() Lev Tolstoy (Savaş ve Barış, Diriliş, Anna Karenina) Dostoyevski (Suç ve Ceza) A ![]() M ![]() E ![]() J ![]() Herman Melville (Moby Dick) Charles Dickens (Oliver Twist, David Copperfield) Gogol (Müfettiş, Ölü Canlar) Turganyev (Babalar ve Oğullar) M ![]() �Roman dediğin, bir uzun yol üzerinde dolaştırılan bir aynadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Henri B ![]() TÜRK EDEBİYATINDA REALİZM Recaizade Mahmut Ekrem (Araba Sevdası) Samipaşazade Sezai (Zehra) Nabizade Nazım (Kara Bibik) Halit Ziya Uşaklıgil (Mai ve Siyah, Aşk-ı Memnu, Kırık Hayatlar) Yakup Kadri Karaosmanoğlu (Kiralık Konak, Yaban ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Memduh Şevket Esendal (Ayaşlı ve Kiracıları) Reaşat Nuri Güntekin (Romanlarıyla) Refik Halit Karay (Romanları ve hikayeleriyle) Sait Faik Abasıyanık (Roman ve hikayeleriyle) NATÜRALİZM (DOĞALCILIK) 19 ![]() ![]() Natüralizmi, realizmden ayıran nokta onun deney yöntemine de yer vermesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Natüralist yazarlar insanı belli koşulların içinde ele alır, onun duygu ve düşünce dünyasını, yetiştiği doğal ve toplumsal çevrenin etkisi doğrultusunda çizerler ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan psikolojisiyle fizyolojisini birbirine bağlı kabul ettikleri için eserlerinde kahramanların fiziksel özelliklerini çok ayrıntılı olarak vermişlerdir ![]() ![]() Realistlerdeki biçim güzelliği, kompozisyon olgunluğu ve üslup kaygısı natüralistlerde yoktur ![]() ![]() Tiyatroda, kostüm ve dekora önem veren natüralistlerin eserlerine genel olarak bir kötümserlik havası hakimdir ![]() Başlıca temsilcileri: Emile Zola (Meyhane, Germiznal, Nana, Toprak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Alphonse Daudet Guy de Maupassant Goncourt Kardeşler Roman anlatılmış ve tabiattan çıkartılmış belgelerle vücuda getirilmelidir ![]() ![]() Goncourt Kardeşler |
![]() |
![]() |
![]() |
Batı Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Batı EdebiyatıBATI EDEBİYATI VE AKIMLAR Batı edebiyatından etkilenen aydınların oluşturduğu yeni edebiyata geçmeden önce, aydınlarımızı derinden etkileyen Batı edebiyatını genel yönleriyle bilmeliyiz ![]() ![]() ![]() BATI EDEBİYATI Batı’ya açılan Türk aydınları Batı’nın 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Batı edebiyatlarının temelini Yunan ve Latin edebiyatları oluşturur ![]() Yunan edebiyatında İlyada ve Odise destanlarıyla Homeros, trajedileriyle Aiskhilos, Sophokles ve Euripides, komedileriyle Aristophanes, tarih eserleriyle Heredot, Felsefe eserleriyle Eflatun, Aristoteles, fablleriyle Aisopos kendinden sonrakileri etkilemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Latin edebiyatı ise Yunan edebiyatının bitiminde başlar ![]() ![]() Bu şairin ayrıca ünlü Aeneis (ene) adlı destanı vardır ![]() ![]() ![]() Bu dönemlerden sonra Avrupa’da yaklaşık 1000 yıllık bir karanlık devir başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dante’nin en önemli eseri “İlahi Komedi” dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rönesans döneminde ayrıca lirik şiirleriyle tanınan Petrarca ve küçük hikaye türünün kurucusu sayılan Boccacio Avrupa edebiyatının temelini oluşturur ![]() ![]() İtalyan edebiyatındaki bu parlak dönemden sonra Fransız edebiyatı etkisini göstermeye başlar ve 20 ![]() ![]() Fransız edebiyatı, Klasisizm döneminden önce, Hümanizm adı da verilen bir hür düşünce ortamı yaşamıştır ![]() ![]() ![]() EDEBİYAT AKIMLARI Edebiyat akımı, aynı görüşte olan sanatçıların bir araya gelerek, belirledikleri ilkeler doğrultusunda eser vermeleri demektir ![]() KLASİSİZM XVI ![]() ![]() ![]() Akımın Oluştuğu Ortam Fransa’da 17 ![]() ![]() ![]() ![]() Akımın Felsefesi Klasisizm’in temelini akıl ve sağduyu oluşturur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Akımın Konusu Klasik edebiyatta konu çoğu kez tarihten hatta mitolojiden alınır ![]() ![]() Çünkü klasik sanatçıya göre gelmiş geçmiş en mükemmel sanat, eskiye ait olandır ![]() ![]() ![]() ![]() Klasisizm’de görülen insan, sıradan bir insan değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Akımın Dili ve Üslubu Klasisizm’de yazar olayları anlatırken kendini gizler ![]() ![]() ![]() ![]() Eserde biçim mükemmelliği aranır ![]() ![]() ![]() ![]() Konu gerçek hayata uygun olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Kullanılan Türler ve Temsilcileri Klasisizim’de tiyatroya büyük değer verilir ![]() ![]() Lirik şiir duygusal olduğundan ihmal edilmiştir ![]() Aşağıda yazarların kullandığı türler ve eserleri verilmiştir ![]() Trajedi ® Corneille : Le Cid, Horace Racine : Andromaque, İphigenie Komedi ® Moliere : Gülünç Kibarlar, Tartuffe Zoraki Tabip, Cimri, Kibarlık Budalası, Scapin’in Dolapları, Hastalık Hastası Manzum mektup ve yergi ® Bouileu Fabl ® La Fontaine : Fabller Felsefe ® Descartes : Yöntem Üzerine Nutuk ![]() ® Pascal : Düşünceler Porte ® La Bruyere : Karakterler Roman ® Fenelon: Telemak ® Mme de la Fayette : Prenses de Clives ROMANTİZM XVIII ![]() ![]() ![]() ![]() Akımın Oluştuğu Ortam 18 ![]() ![]() ![]() Bunun sonucu olarak Jean Jacques Rousseau, Montesquieu, Diderot gibi felsefeciler, ilerlemeye engel oluşturan tüm önyargı ve zorbalığa karşı düşünce yoluyla çetin bir savaş açmış, dinsel hoşgörü, toplumsal ve siyasal eşitlik, birey haklarına ve düşünce özgürlüğüne saygı gibi konuları halka yaymaya çalışmışlardır ![]() Bu fikirler halk tarafından benimsenmiş ve sonuçta Fransız İhtilali patlak vermiş, monarşi yıkılmış, soylulara karşı burjuva sınıfı oluşmuştur ![]() ![]() Akımın Felsefesi Romantizmin ana felsefesi Klasisizme karşı olmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Akımın Konusu Klasik akımı benimseyen sanatçıların eski Yunan ve Latin edebiyatlarına değer vermesine karşılık, Romantikler onları çağdışı bulmuş, sanatçılar kendi tarihlerini ve günlük yaşantılarını ön plana çıkarmışlardır ![]() ![]() Ulusallık, yerli renk, aranan bir nitelik haline gelmiş, evrensellik ikinci plana itilmiştir ![]() Romantizm’de görülen insan tipi, Klasisizm’deki gibi soyut değildir ![]() ![]() Ancak kişiler tek yönlüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Akımın Dili ve Üslubu Romantik yazar, Klasik yazarın tersine, kendini gizlemeyip, olaylar ve durumlar karşısında kendi duygu ve düşüncelerini anlatır ![]() ![]() ![]() Eserlerde kullanılan dil, duygu ve hayallerin coşkunluğu ölçüsünde dağınık ve başıboştur ![]() ![]() ![]() Süse ve sanata değer verdiklerinden, benzetmeler, mecazlar eserde büyük yer tutar ![]() ![]() Kullanılan Türler ve Temsilcileri Romantikler, Klasiklerin değer verdiği tiyatroyu ihmal etmişler, özellikle trajedi ve komediyi kuralcılığından dolayı bir kenara itip sanatçıyı serbest bırakan dramı tercih etmişlerdir ![]() Şiirde özellikle lirik şiir büyük rağbet görmüştür ![]() ![]() Temsilcilerini ve eserlerini şu şekilde gösterebiliriz ![]() Montesquie: Felsefe Kitabı : Kanunların Ruhu Jean Jacques Rousseau : Felsefe Kitabı: Toplum Sözleşmesi, Özeleştiri kitabı : İtiraflar Lamartine : Şiir kitapları: Bir Meleğin Düşmesi, Şairane Düşünceler Romanları: Graziella, Raphael Victor Hugo: Şiir kitapları: Akşam Şarkıları, Işıklar ve Gölgeler, Sonbahar Yaprakları Romanları : Sefiller, Notre- Dame’ın Kamburu Dramları : Hernani, Kral Eğleniyor, Ruy Blas Voltaire : Şiirde Henriade adlı destanı ünlüdür ![]() Romanları: Candide, Zadig Romantizm aslında önce Almanya’da başlamış, İngiltere’de rağbet görmüş, ama Fransa’da kuralları belirlenip oradan tüm Avrupa’ya yayılmıştır ![]() Almanya’daki Temsilcileri Goethe : Şiir kitapları : Divan Dramları : Faust, Egmont Romanları: Genç Werther’in Istırapları Schiller : Dramları : Haydutlar, Wilhelm Tell İngiltere’deki temsilcileri Bu ülkede Romantizmi “Gölcüler” adı verilen grup başlatmıştır ![]() ![]() Diğer romantik sanatçılar ise şunlardır ![]() Lord Byron : Şiir Kitabı: Childe Harold’un Gezisi Dramları: Kaabil, Sardanapal Puşkin : Şiir kitapları : Kafkas Esir, Çingeneler Romanları: Yüzbaşının Kızı REALİZM XIX ![]() ![]() ![]() Akımın Oluştuğu Ortam 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Akımın Felsefesi Realizm Pozitivizm’in bir koşulu olarak gözleme büyük değer vermiştir ![]() ![]() “Roman dediğin, bir uzun yol üzerinde gezdirilen aynadır ![]() ![]() “Tarih, yazılı belgelerle meydana getirildiği gibi, bugünkü roman da, romancının kendisinin dinlediği ya da doğrudan derlediği belgelerle meydana getirilir; tarihçiler geçmiş zamanın , romancılar ise şimdiki zamanın hikayecisidir ![]() ![]() Akımın Konusu Realizm’de konu gerçek hayattır ![]() ![]() ![]() Realizm’de anlatılan kişi, tam anlamıyla insandır ![]() ![]() ![]() Akımın Dili ve Üslubu Realizm’de, sanatçı eserle okuru başbaşa bırakmak için kendini gizler ![]() ![]() ![]() Eserde biçim kusursuzluğu çok önemlidir ![]() ![]() “Söylenmek istenen şey ne olursa olsun, elbette onu anlatacak tek bir sözcük, canlandıracak tek bir fiil, nitelendirecek tek bir sıfat vardır ![]() ![]() ![]() Kullanılan Türler ve Temsilcileri Realizm, bir roman ve hikaye akımıdır ![]() ![]() ![]() Realizm birçok ülkede yaygın bir kullanım bulmuştur ![]() ![]() Stendhal : Kırmızı ve Siyah, Parma Manastırı Balzac : Vadideki Zambak, Eugenie Grandet, Goriot Baba Gustave Flaubert : Madam Bovary, Salambo, Duygusal Eğitim Charles Dickens : Oliver Twist, David Copperfield, Gogol : Ölü Canlar Turgenyev : Rudin, Babalar ve Oğullar, Taşralı Kadın ![]() Dostoyevski : Suç ve Ceza, Karamazof Kardeşler, Budala Tolstoy : Savaş ve Barış, Anna Karanina, İvan İlyiç’in Ölümü Gorki : Ana, Üç Kişi Mark Twain : Tom Sawyer’in Maceraları NATURALİZM Realizmi yeterince gerçekçi bulmayan bu akım Realizmle aynı dönemde gelişmiştir ![]() Akımın Felsefesi Akım Taine’in Determinizm görüşünü edebiyata uygulamak istemiş, edebiyatın da deneysel bilimlerde olduğu gibi bir deneme sahası olabileceğine inanmıştır ![]() ![]() Akımın kurucusu Zola Realistlerle aralarındaki farkları şöyle açıklar: “Gözlemci demek, doğadaki olayları hiçbir değişikliğe uğratmadan, olduğu gibi inceleyen kişi demektir ![]() çimlere göre değil de herhangi bir amaçla kendisinin onlara şu ya da bu koşullar altında verdiği biçimlere göre inceleyen kişidir ![]() Bu sözlerden anlaşılacağı gibi gözlemci sadece gözler, deneyci ise olaylara müdahale ederek onları değiştirir ![]() Akımın Konusu Naturalizm’de gerçeğin daha çok çirkin yönü ele alınır ![]() ![]() ![]() Bizler toplumsal yaraların sabeplerini araştırıyoruz ![]() ![]() ![]() Yani insan davranışlarının temelinde soya çekim vardır ![]() ![]() ![]() Akımın Dili ve Üslubu Naturalizm’de yazar, kendi kişiliğini gizler, sadece olanları yazar; bir tutanak yazmanı gibi davranır ![]() ![]() Dilde pek seçici değildir ![]() ![]() ![]() Temsilcileri Naturalizm de bir roman ve hikaye akımıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer Naturalist sanatçılar şunlardır: Alphonse Daudet: Hikayeleri: Değirmenimden Mektuplar, Pazartesi Hikayeleri Romanları: Trasconlu Tartarin, Jack Guy de Maupassant : Hikayeleri: Tombalak, Ay Işığı, Romanları: Bir Hayat, Güzel Dost, Kalbimiz Hauptmant: Tiyatroları: Güneş Doğarken, Dokumacılar, Güneş Batarken PARNASİZM Realist görüşleri benimseyen şiir akımıdır ![]() ![]() ![]() Akımın Felsefesi “Sanat, sanat içindir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Akımın Konusu Şair şiirde kişisel duygularının ve tutkularının yerine, dış dünyadaki gözlemlerini anlatmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Akımın Dil ve Üslubu Sanat sanat içindir, görüşüne uygun olarak, Parnasyen şairler şiirin şekli üzerinde çok durmuşlardır ![]() Nazım şekli, kafiye, ölçü vazgeçilmez öğeler olarak görülmüştür ![]() ![]() ![]() Akımın Temsilcileri Sadece şiirde geçerli olan bu akımı, Teophile Gautier, Theodor de Banville, Leconte de Lisle benimsemiş ve ilk ürünlerini vermişlerdir ![]() SEMBOLİZM Parnasizm’e tepki olarak doğan şiir akımıdır ![]() ![]() Akımın Oluştuğu Ortam Gözlem ve deney metotlarını benimseyen Realist ve Naturalist edebiyatın egemen olduğu dönemde, Fransa’da bir yandan da idealist felsefe yayılmaya başlamıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Akımın Felsefesi Dünyayı bir tasavvurdan ibaret gören, gerçeğe sırt çeviren Sembolist şair imgesel bir dünyada yaşar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Akımın Konusu Sembolizm’de şair sadece kendinden, kendi duygu ve izlenimlerinden söz eder ![]() ![]() Bu nedenle Sembolist şair aydınlıktan kaçar ![]() ![]() ![]() Akımın Dil ve Üslubu Sembolist şair bir anlamı açıklamak için değil, bir duyumu sezdirmek için şiir yazar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şiirde kullanılan sözcüklerin ses özelliği çok önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() Sembolizm’de evren bir bütün olarak görülmüş ve bu nedenle duyular arasında fark görülmemiştir ![]() ![]() ![]() Dildeki bu özellikler, sembolist şiiri zor anlaşılan, hatta anlaşılmayan bir şiir haline getirmiş, bu, onun okur sayısını son derece azaltmış, bir salon edebiyatı haline gelmesine neden olmuştur ![]() Biçim olarak klasik nazım biçimleri yerine, şairin isteğine göre bir biçimi benimsemesi uygun görülmüştür ![]() ![]() ![]() Akımın Temsilcileri Bir şiir akımı olan Sembolizm’in ilk örneklerini Baudlaire vermiştir ![]() ![]() FÜTÜRİZM İtalya’da başlayıp oradan Avrupa’ya yayılan edebiyat akımıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Her şiirde hızın güzelliği vurgulanmış, uçaklara, trenlere övgüler düzülmüştür ![]() ![]() ![]() Avrupa’ya dağılırken, özellikle Rus edebiyatında birçok değişikliğe uğramış, savaş tutkusu barışa, milliyetçilik, evrenselliğe dönüşmüştür ![]() ![]() DADAİZM Kişiyi aklın tutsaklığından kurtarmayı amaçlayan ancak pek taraftar bulmayan edebiyat akımıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Sanatı dil, ölçü, uyak, biçim, anlam kaygılarından kurtarmak, bilinen anlamlar ve alışılmış kurallar dışında bir düzen oluşturmak gerektiğini savunan Tristan Tzara tarafından kurulmuştur ![]() SÜRREALİZM İnsanın bilinçaltını açıklamaya çalışan edebiyat akımıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sürrealizm Freud’un psikanaliz verilerinden oldukça yararlanmıştır ![]() ![]() Sürrealizm’de otomatik yazı denen bir sistem uygulanır ![]() ![]() ![]() ![]() Elbette böyle bir yöntemle elde edilen yazıda anlamsız sözler, birbiriyle ilgisiz saçma ifadeler olabilir ![]() ![]() Akımın akıl dışılığa verdiği bu değer zamanla azalmış, akla seslenen ancak bilinçaltını ihmal etmeyen bir anlayışa dönüşmüştür ![]() Sürrealizm’i; Dadaizm’den ayrılan Breton, Aragon, Eluard kurmuştur ![]() ![]() EGZİSTANSİYALİZM Aslında bir felsefe akımıdır ![]() ![]() Bu akıma göre insan var olmadan önce hiçbir özelliği olmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu akımın çıkış yeri Descartes’in “Düşünüyorum öyleyse varım ![]() ![]() ![]() ![]() Bu özellikleri taşıyan kahramanların bulunduğu Egzistansiyalist romanda, kahramanların ne zaman ne yapacağı belli olmaz ![]() ![]() ![]() Akımın kurucusu Jean Paul Sartre’dır ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Batı Edebiyatı Ve Edebi Akımlar |
![]() |
![]() |
#3 |
ysnkrks
|
![]() Cevap : Batı Edebiyatı Ve Edebi AkımlarPaylaşım için Teşekkürler ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|