|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
gökalpin, modernleşmesinde, türk, ziya, önemi |
![]() |
Türk Modernleşmesinde Ziya Gökalp'in Önemi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Modernleşmesinde Ziya Gökalp'in ÖnemiI- GİRİŞ “Ziya Gökalp’in Türk Modernleşmesindeki Önemi” konulu bu çalışmada ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() II- ÜÇ DÜŞÜN AKIMI 1908 yılında II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnkılap niteliğinden yoksun olduğundan dolayı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu üç akımın düşünürlerinin hemfikir olduğu nokta ![]() ![]() ![]() ![]() Batıcılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Geri kalışımızın nedeni Asyalı kafamızdır; dejenere geleneklerimizdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Müslümanların yalnız maddi değil ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslamcılar arasından özellikle Sadrazam Sait Halim Paşa’ya göre Müslümanların gerilemesindeki bir başka etken ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bununla birlikte Batı ![]() ![]() ![]() ![]() Sadrazam Sait Halim Paşa ayrıca İslamlık ile Hıristiyanlık arasında bir kıyas yapmış ve politik ![]() ![]() ![]() Meşrutiyet dönemindeki fikir tartışmalarında görüş birliğine varılan bir başka nokta ![]() ![]() ![]() Batıcılar’a göre ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslamcı düşünceye göre ise Batı’nın özü hümanizm değil ![]() ![]() ![]() İslamcılar da Batı uygarlığının maddi yanlarının alınması fikrine katılıyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Böylece bizim Avrupa’nın biliminden ![]() ![]() ![]() ![]() Ulusçu görüşün Batı anlayışı ise bu iki görüşünkinden tamamen farklıydı ![]() ![]() ![]() ![]() “Müslümanlar geri kalmışlardır: çünkü dünyanın koşullarının geliştirdiği çağdaş değişiklikleri hiçe saymışlardır; dinlerini bu yeni koşullar altında yeniden yorumlamaktan kaçınmışlardır; dinlerine çağdaş koşullar altında yeni anlamlar verememişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ziya Gökalp ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslamcılar’ın gösterdikleri model Japonya idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslamcılar’a göre ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sıralarda Ziya Gökalp devrimcilerin toplandığı bir çevre olan Selanik’e gitmiş ve bu konularda yazmaya başlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Gökalp ![]() ![]() ![]() ![]() III- ZİYA GÖKALP İDEOLOJİSİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ Ziya Gökalp’e göre bir toplumun yönünü asıl etkileyen şey o toplumun değerleri ve ülküleridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslamcıların temsil ettiği ülküler artık Türk toplumunun özlemlerini yansıtmıyor ![]() ![]() ![]() ![]() Batı uygarlığından neler alınacağına karar vermek için önce şeriat dahiline alınan ve İslamlık ile bir tutulan yanların temizlenmesi gerekirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çağdaşlaşma ![]() ![]() ![]() ![]() Selanik'te açılan İttihat ve Terakki İdadisi programına ilk kez sosyoloji dersini koyduran ve bu dersi bizzat kendisi okutan Ziya Gökalp ilk Türk sosyoloğudur ![]() Sosyolojinin konusunu belirlerken öncelikle olayları uzvi (organik) hayati olaylar ![]() ![]() ![]() ![]() Gökalp sosyolojiyi zümrenin incelenmesine yönelik bir bilim olarak ele alır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ziya Gökalp bütün toplumların üç aşamadan geçtiklerini kabul eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kavim devrinde ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1) İslamdan önce Türkler (kavim devri) ![]() 2) İslamda Türkler (ümmet devri) ![]() 3) Modern Türkiye (millet devri) şeklinde ayırır (KONGAR ![]() ![]() ![]() Düşüncelerinde Durkheim’dan oldukça etkilenen Gökalp ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “O halde her birinin nüfuz dairelerini tayin ederek bu üç gayenin üçünü de kabul etmeliyiz; daha doğrusu bunları bir ihtiyacın üç muhtelif noktadan görülmüş safhaları olduğunu anlayarak ‘muasır bir İslam Türklüğü’ ibda etmeliyiz ![]() ![]() Bir ikinci yol ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ziya Gökalp ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() IV- ZİYA GÖKALP’TE HARS VE MEDENİYET AYRIMI Ziya Gökalp’in Türk sosyolojisine en büyük katkılarından biri “hars ve medeniyet” ya da “kültür ve uygarlık” ayrımıdır ![]() “Bir medeniyet ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ziya Gökalp’e göre hars ulusal kültürdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gökalp’e göre ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (GÖKALP ![]() Bu ortak alanlarda varlığını sürdüren hars ve medeniyet arasındaki ayrımlar da şöyle maddelenebilir (KONGAR ![]() 1- Hars ulusaldır ![]() ![]() ![]() ![]() 2- Medeniyet yapaydır ![]() ![]() ![]() ![]() 3- Medeniyet ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4- Harsı kuvvetli ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gökalp’e göre Osmanlı medeniyeti ile Batı medeniyeti uzlaşmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gökalp’in Türkiye için önerdiği çözüm ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() V- SONUÇ Ziya Gökalp ![]() ![]() ![]() Türk toplumunun çağdaşlaşması için çeşitli düşünceler elbette başkaları tarafından da ileri sürülmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() Ziya Gökalp hiçbir zaman yalnızca bir düşün adamı olarak kalmamış ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çağdaşlaşmanın nasıl olması gerektiği yolunda ortaya koyduğu formül ve getirdiği öneriler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Emre Kongar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kongar’a bu konuda hak verdiğimi söyleyebilirim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Gökalp’in batı uygarlığının bilimini ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|