![]() |
Sınav Stresini Yenme |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sınav Stresini YenmeHAFIZA Geçmişimizi kaydedip daha sonra ona başvurduğumuz bu sebep¬le de şimdiki anımızı etkileyen sistem hafızadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan hafızasının analizinde ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sistemde kodlama ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çeşitli hafıza teorisyenleri (Atkinson ve Shriffrin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1) Duyusal hafıza deposu ![]() ![]() ![]() 2) Kısa süreli hafıza deposu ![]() ![]() 3) Uzun süreli hafıza deposunun ![]() ![]() Bu modele göre çevreden gelen malumat duyusal depolar tara¬fından alınır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu noktada ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hafıza depolarının kendisi temel yapıyı şekillendirir ![]() ![]() ![]() HAFIZANIN FİZYOLOJİK ![]() Ebbinghaus'un hafızada modern deneysel araştırmaları başlat¬masından bu yana araştırmacılar kaç çeşit hafıza olduğu sorusuna ce¬vap aramakla meşguldürler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu genel 4 soru ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öğrenilen materyal hafızadaki yerini ancak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hafızanın temelinde yatan makrosopik beyin değişiklikleri tes¬pit etmek çok daha zordur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Geri getirme süreçleri malumatın beyinde nasıl temsil edildiği¬ne muhtemelen fazlasıyla bağlıdır ![]() ![]() ![]() Beyin göreceli olarak birbirinden bağımsız işlevsel alt sistemleri ihtiva eder ve her biri belli türdeki malumatı kendi tarzında prosesler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kayıt ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çok yakın senelerde araştırmacılar hafızanın fizyolojisini deniz-yılanı üzerinde incelemeye başlamışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir görüşe göre değişmeyen sabit hafızaya aracı olan nöronal de¬ğişiklikler öğrenme işlemi sırasında başlar ama bu değişikliklerin ta¬mamlanması zaman alır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu birleştirme ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu açıdan bakıldığında manzara maalesef son derece aldatıcı bir basitlik içersindedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sonuçlar bir çok manaya gelebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hayvanlardaki geriye yönelik amnezi etkilerine dair açıklama¬larda genel olarak bir anlaşma noktası yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vertebratelerin beyninde ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Beyinin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şartlı öğrenme görevlerine ait hatıraların organizasyonu ve yeri; öğrenme esnasında ve öğrenmeyi takiben beyinde cereyan eden elek¬triksel faaliyet kaydedilerek de keşfedilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şartlanma ile ilgili malumatın ferdî nöronların spesifik davranış¬larından ziyade yaygın bir şekilde dağılmış olan nöral şebekelerin orta¬lama davranışlar vasıtasıyla istatiksel bir biçimde temsil edildiği iddia edilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Malumatın temsil edilişindeki deterministik ve istatistiksel görüş¬ler arasındaki zıtlık belki bir hayvanın hangi hatırayı geri getirmekte olduğunu ideal bir gözlemcinin nasıl tayin edebileceği düşünülerek açıklığa kavuşturabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DUYUSAL DEPOLAR Her an için duyularımız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Duyusal depolarla ilgili çalışmaların hemen hepsi görsel ve işit¬sel duyu depolan üzerinde yoğunlaşmıştır ![]() George Sperling ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hemen ardından deneklerden harfleri hatırlamaları istenmiş ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunu ispat etmek için Sperling kısmî bir ifade işlemi tasarladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sonuçlar görsel bir duyusal kaydın ancak saniyenin kesirleri dahilinde yüklü malumatlar taşıdığı fikrini desteklemektedir ![]() ![]() İkonik depolama ne derece kullanışlıdır? Haber (1988) bu kulla¬nışlılık fikrine karşı çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Haber ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Benzer teknikler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkon ve eko çok kısa süre içersinde kaybolmaktadır ama kaybol¬madan önce neye benzemektedir? Bilim adamları bunun duyusal alıcı¬ların temin ettiği kopyadan biraz daha ham ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KISA SÜRELİ BELLEK İLE UZUN SÜRELİ BELLEK ARASINDAKİ İLİŞKİ İki tür bellek olduğuna dair bulgular: Kısa ve uzun süreli belleğin evrelerini ele alırken ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İki tür bellek olduğunu kanıtlayan ikinci kaynak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Geriye etkili amnezi hayvanlar da da incelenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Klinik olarak gözlenebilen bir diğer belirli ileriye etkili amnezidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İki bellek kuramı: iki tür bellek olduğuna dair kanıtları göz önünde bulundurduğumuzda şu soru açığa çıkmaktadır: Bu iki bellek birbiriyle nasıl ilişkilidir? Bu konuda çeşitli kuramlar geliştirilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() İki bellek kuramı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aktarma işlemleri hakkında ne söylenebilir? Bazıları uzun süreli belleğe anlamlı bağlantılar eklemede kullanılan daha önce de sözünü etmiş olduğumuz stratejileri içerebilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu iki bellek kuramı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KISA SÜRELİ HAFIZA Alkinson ve Slıiffrin'in modelinde kısa süreli hafıza; hem depolama mekânım hem de hafıza sistemi içersinde malumat akışını bir bü¬tün olarak yönlendiren kontrol süreçlerini kapsar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kısa süreli hafıza ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kısa süreli hafızanın kapasitesini ölçmede kullanılan iki popüler yol vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu kapasite miktarını tayin etmede ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Serbest hatırlamada yeniliğin etkisi; bir listedeki son birkaç ke¬min genellikle ![]() ![]() ![]() Kısa süreli deponun kapasitesini ölçmede karşılaşılan karmaşık¬lığa karşın tam manasıyla sınırlı bir kapasite olduğu konusunda bir an¬laşma vardır ![]() Çok depolu hafıza sistemi modeline göre uzun süreli depodaki ıtemler proseslenmiş bir şekilde depolanır bu sebeple de itemler birin¬cil olarak ses yapılarından çok ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Conrad '(1964) deneklerin harf dizilerini hatırladıklarında ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uzun süreli hafızaya henüz geçmemiş ve hâlen kısa süreli hafıza¬da bulunan bir item olduğunu farz edelim ![]() ![]() ![]() Bununla ilgili bulgular Sternberg'in (1975) deneylerden elde edilmiştir ![]() ![]() ![]() Deneklerin bu malumatı kısa süreli hafızalarında muhafaza et¬meleri kolaydır çünkü bu hafıza listesi 7 rakamdan daha az sayıda rakamı kapsamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Arama süreci 3 safhadan oluşmaktadır Birinci safhada denekler test itemi olan uyaranı kısa süreli hafızada depolanmış olan diğer kem¬lerle mukayese edecek tarzda kodlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sonuçlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sternberg'in bu seri arama modeli çok sayıda araştırmacı tarafın¬dan eleştirilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tıpkı bu örnekte olduğu gibi fiziksel kaynaklarımız nasıl kısıtlı ise zihnî kaynaklarımız da kısıtlı olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ÇOK DEPOLU HAFIZA MODELİNİN YETERSİZLİKLERİ Hafıza depolan modeli ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu modelin oldukça ciddi sınırlamaları vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu modelin en büyük açmazı çok basit olmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çok depolu hafıza modeli yine benzer şekilde uzun süreli hafıza deposunu da basite indirgemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çok depolu hafıza modelinin son zayıf noktası ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İŞLEYEN HAFIZA MODELİ Çok depolu hafıza sistemi modelinin yukarıda özetlenen bazı ek¬sikliklerini bertaraf etmek üzere yapılan çalışmalar arasında Baddeley ve Hitch' in (1974; Bkz ![]() ![]() Baddeley ve Hitch kısa süreli hafıza ile ilgili teorilere yöneltilen eleştirileri tartışarak bu hafıza deposunun işleyen hafıza ile yer değiştir¬mesi gerektiğini ifade ederler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eğer deneklerden ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hileli ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görsel kısa süreli hafıza hakkında bilinenler az olmakla birlikte bağımsız bir sistem olduğuna dair veriler vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() UZUN SÜRELİ HAFIZA KODLAMA Kendilerine kullanmaları için özel bir talimat verilmemiş olma¬sına rağmen denekler kelime listelerini öğrenmek için zihinsel görüntü¬leme tekniğini bir ipucu sağlama vasıtası olarak kullandıklarını sık sık ifade ederler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hafıza terbiyesi metodunda sözel materyaller zihinsel bir görün¬tüye imkan verebildiği ölçüde kullanılabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kelime listelerinin hatırlanmasında uzun süreli hafızanın da tıp¬kı kısa süreli hafızaya benzer sınırlan olduğu fikri 1960' larda gelişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tıılving ve Pearlslone (1966) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Craik ve Lockhart (1972)' in geliştirdiğe prosesleme safhaları gö¬rüşüne göre dayanıklı bir hafıza ve onun özellikleri doğrudan maluma¬tın proseslendiği seviyelere bağlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Craik ve Lpckhart (1972) derinlik prosesle meşinin yüzeyselden ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Derinlik proseslemesinin etkileri sözel uyaranlar kadar sözel ol¬mayan uyaranlar içinde hafızaya uygulanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Craik ve Lockhart'ın modelinde uyaranların daha anlamsal kodlanışı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Derinlik proseslemesi formülünün özgün hali eleştirilere uğra¬mış ve daha sonra birtakım tadilata tabiî tutulmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun cevabı anlamsal kodlamanın ilgili hatırayı onunla yarışan diğer hatıralardan daha ayırdedici yapmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Moscovitch ve Craik (İ976) ![]() ![]() Bununla birlikte derinlik proseslemesinin neden etkili olduğu hâ¬lâ ayrıntılı olarak cevaplanmamıştır ![]() ![]() ![]() Anlamlı bağlantılar eklenmesinin bellek için güçlü bir yardımcı olduğu çok sayıda deneyde gösterilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Birbiriyle ilişkisi olmayan harf ve sözcüklerden cümleler oluşturmak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sözel materyali uzun süreli belleğe kodlamanın en baskın yolu anlam olmasına karşın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gene de anlamlara göre kodlama bellekte en iyi sonucu veriyor gibi görünmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KODLAMADA KİŞİSEL FARKLILIKLAR VE NORMAL ÜSTÜ HAFIZA Hafıza teörisyenlerinin bir çoğu erpisodik hafıza ile semantik ha¬fızayı birbirinden ayırdeder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanların semantik ve episodik hafızalarında çok büyük bireysel farklılıklar vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kişisel farklılıklar muhtemelen iki türlüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Malumat materyalinin anlamlı açıklamaları üzerine kurulu ince¬likle işlenmiş kodlamanın iyi hafıza habercisi olması gibi ![]() ![]() ![]() ![]() Yüksek sözel kabiliyeti olan deneklerin çok iyi kurulmuş seman¬tik hafızalarından ilgili malumatları geri getirmede daha süratli davran¬dıkları gözlenmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mizaç ve psikopatoloji öğrenme esnasında neyin ne kadar kod¬landığını etkileyebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HAFIZADAN BULUP GERİ GETİRME Tulving hafızadan istenilen maluma¬tın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tıılving ipucu ile hatırlamanın ancak bu ipuçlarının öğrenme es¬nasında kodlanmış olması durumunda gerçekleşeceği hipoaaaini ortaya atmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SAKLAMA VE GERİ ÇAĞIRMA Uzun süreli belleği ele alırken saklama ve geri çağırmayı bir arada düşünmemiz gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günlük deneyimler bu görüşe pek çok kanıt sağlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Geri çağırma başarısızlığının unutmaya neden olabileceğine dair daha güçlü bir bulgu için şu deneyi ele alalım: Deneklerden uzun bir sözcük listesi ezberlemeleri istenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonuç olarak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Unutmanın tek nedeni geri çağırma başarısızlığı mıdır? Böyle olduğunu söylemek güçtür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Geri çağırma başarısızlığı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HATIRLAMA VE UNUTMA HATIRLAMA Geri getirme genellikle deneklerin hedef malumatı hatırlayıp hatırlamadıkları veya onu tanıyıp tanımadıklarını tespit yoluyla değerlendirilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hatırlama ve tanımayı farklı şekillerde etkileyen çeşitli değiş¬kenler vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanıma çok az engellenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanıma ve hatırlamayı farklı etkileyen üçüncü bir önemli değiş¬ken ise öğrenme stratejisidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanıma ile hatırlamada rol oynayan süreçler şöyle örneklenebi¬lir: gördüğünüz bir yüzü "tanımamızı o yüzü önce nerede ve ne zaman görmüş olduğunuza dair malumatı geri getirmemiz gerektirebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mandler tanımanın ancak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() GERİ GETİRME ve YENİDEN İNŞA (RECONSTRUCTION) Geri getirme ![]() ![]() ![]() ![]() Bartlett'e (1932) göre insan geçmişini ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hatıraların yeniden inşâ edilerek hatırlanmasını açıklayan en et¬kili deney bundan 50 sene önce Bartlett' e yaptığı deneydir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bartlett'in yeniden inşâ edici hafıza hipoaaai; geri getirmede dıştan gelen (extrinsic) bilgi ipuçlarının önemini vurgulama yoludur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Spiro'nun önemli bulgusu da bozulmaların ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yeniden inşâ etme hipoaaai ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hafızanın yeniden inşa edici özelliği ile ilgili bu durum görgü ta¬nıklığının bunun etkisi altında kalabileceğini göstermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Loftus ve Palmer'in bu bulgularına ilâve başka yeni bulgular da vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bekerian ve Bowers (1983) ise uygun test etme şartları sağlandı¬ğı takdirde özgün hatıraların yeniden elde edilebileceğini öne sürerler ![]() ![]() ![]() ![]() HATIRDA TUTMANIN ÖLÇÜLMESİ İlk olarak bu konuyla ilgili terimleri ele alalım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hatırlama Hatırda tutma ve unutmayı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanıma tekniğini kullanan deneklere kıyasla ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanıma : Tanıma tekniğinde denek ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hatırlamanın ölçümünde kullanılan bu tekniğin üstünlüğü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tasarruf : Tasarruf tekniği olarak anılan bu üçüncü tekniğin en önemli özelliği ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eşitlikten de çıkarabileceğiniz gibi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tasarruf tekniğinin başlıca üstünlüğü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aslında ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HATIRLAMA VE UNUTMA HATIRLAMA Geri getirme genellikle deneklerin hedef malumatı hatırlayıp hatırlamadıkları veya onu tanıyıp tanımadıklarını tespit yoluyla değerlendirilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hatırlama ve tanımayı farklı şekillerde etkileyen çeşitli değiş¬kenler vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanıma çok az engellenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanıma ve hatırlamayı farklı etkileyen üçüncü bir önemli değiş¬ken ise öğrenme stratejisidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanıma ile hatırlamada rol oynayan süreçler şöyle örneklenebi¬lir: gördüğünüz bir yüzü "tanımamızı o yüzü önce nerede ve ne zaman görmüş olduğunuza dair malumatı geri getirmemiz gerektirebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mandler tanımanın ancak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() GERİ GETİRME ve YENİDEN İNŞA (RECONSTRUCTION) Geri getirme ![]() ![]() ![]() ![]() Bartlett'e (1932) göre insan geçmişini ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hatıraların yeniden inşâ edilerek hatırlanmasını açıklayan en et¬kili deney bundan 50 sene önce Bartlett' e yaptığı deneydir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bartlett'in yeniden inşâ edici hafıza hipoaaai; geri getirmede dıştan gelen (extrinsic) bilgi ipuçlarının önemini vurgulama yoludur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Spiro'nun önemli bulgusu da bozulmaların ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yeniden inşâ etme hipoaaai ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hafızanın yeniden inşa edici özelliği ile ilgili bu durum görgü ta¬nıklığının bunun etkisi altında kalabileceğini göstermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Loftus ve Palmer'in bu bulgularına ilâve başka yeni bulgular da vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bekerian ve Bowers (1983) ise uygun test etme şartları sağlandı¬ğı takdirde özgün hatıraların yeniden elde edilebileceğini öne sürerler ![]() ![]() ![]() ![]() HATIRDA TUTMANIN ÖLÇÜLMESİ İlk olarak bu konuyla ilgili terimleri ele alalım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hatırlama Hatırda tutma ve unutmayı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanıma tekniğini kullanan deneklere kıyasla ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanıma : Tanıma tekniğinde denek ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hatırlamanın ölçümünde kullanılan bu tekniğin üstünlüğü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tasarruf : Tasarruf tekniği olarak anılan bu üçüncü tekniğin en önemli özelliği ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eşitlikten de çıkarabileceğiniz gibi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tasarruf tekniğinin başlıca üstünlüğü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aslında ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() UNUTMA AZALMA TEORİSİ Hafıza sistemini açıklamaya çalışan modellerin unutma ile ilgili belli bazı görüşleri vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ama zamanın kendi başına performanstaki değişiklikleri açıkla¬yabilecek bir değişken olmadığını belirtmek gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Keza çocuklukta ilgili hatıraların bazılarının hatırlanıp bazılarının hatırlanmamasının ![]() ![]() ![]() ![]() UNUTMADA DUYGU-HEYECAN FAKTÖRLERİ Buraya kadar geri çağırmadan mekanik bir işlemmiş gibi söz ettik ![]() ![]() ![]() ![]() İlk akla gelen fikir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bununla birlikte ![]() ![]() ![]() Kendinize pek güvenmediğiniz bir sınava giriyorsunuz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Duygu-heyecanların bellek üzerinde üçüncü etkisi bağlam etkileri yoluyla olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buraya kadar duygu-heyecanın belleği etkileyebileceği ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bastırma ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() UNUTMA KANUNLARI 1) "Unutmak geçen zamanla orantılı olarak artar" ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2) "Eski hatıralar yenilerden çok yaşarlar" ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yaşlılıkta unutmanın iki sebebi vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıda sıralanan bütün bilgilerin üstünde ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NEDEN UNUTUYORUZ Psikologların bozucu etki kurallarıyla ilgilenmeleri bunların sınırlı uygulama değer¬lerinden dolayı değil ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kuramsal açıdan ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu durumda ![]() Söz konusu kuramlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Geriye doğru bozucu etkiyi azaltmanın bir yolu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu tür araştırmalar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İleriye doğru bozucu etkiyi incelemek için daha değişik bir deney deseni gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Psikologlar bu olasılığı doğrudan doğruya test edemezler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|