![]() |
Psikanalitik Yaklaşımlar |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Psikanalitik YaklaşımlarPSİKANALİTİK YAKLAŞIM: BİLİNÇALTINDAN NOTLAR ![]() Sigmund Freud Bugün ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() bulunan Freud ![]() Freud'un bilincin çeşitli katmanlarından bahsettiği kuramı "topografik zihin modeli" olarak da adlandırılıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bilinç Aşaması (Buzdağının su yüzeyinden görünen kısmı): Bilincinde olduğumuz her türlü düşünce ve algılar bilinç aşamasını oluşturuyor ![]() ![]() Ön Bilinç Aşaması (Buzdağında su seviyesinin hemen altı): O anda bilincinde olmasak da hemen bilince taşıyabileceğimiz anılar ve dünya bilgilerini kapsıyor ![]() ![]() ![]() Bilinçaltı (Buzdağının suyun altındaki geri kalan kısmı): Bilinçaltında farkında olmadığımız korkular ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buzdağı Benzetmesi Freud bir tıpçı olarak duyusal eşikler hakkında geniş bilgi sahibi bir bilim insanıydı ![]() ![]() Freud ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İd ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak ne yazık dünya tüm arzu ve dürtülerimizi o anda tatmin etmemize olanak sağlamıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kişiliğimizin son öğesiniyse süper ego oluşturuyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ailemizden edindiğimiz eğitim ![]() Biliyoruz ki Freud ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() Freud'un savunma sistemlerinin çekirdeğinde yer alan bastırma mekanizmasında kişi ![]() ![]() Örn: Fobiler ![]() ![]() 2 ![]() Reddetmede kişi ![]() ![]() Örn: Sınav sonuçları açıklandı ve kötü bir not alındı diyelim ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Kişi kabul görmesi güç bir içtepiyi başka bir uyarana yöneltiyor ![]() Örn: İş yerinde patronla bir gerginlik yaşayıp siniri eve döndükten sonra ![]() ![]() 4 ![]() Kişi herhangi bir olayın duygusal yönünü görmezlikten gelerek ![]() ![]() Örn: Herhangi bir yakının kaybında ![]() ![]() 5 ![]() İçsel bir gerçeğin yarattığı kaygı nedeniyle ![]() ![]() Örn: Herhangi biriyle tartışılırken kaybediliyorsa tartışmada haksız düşmemek adına karşıdakinin "akılsız" olduğunu söyleme ![]() 6 ![]() Olayların gerçek nedenlerinden farklı mantık çıkarımları yapılıyor ![]() Örn: Hoşlandığı kadın tarafından reddedilen bir adamın "Zaten yeterince iyi değildi" gibi bir çıkarımda bulunması ![]() 7 ![]() Tepki oluşturma mekanizmasında kişi ![]() ![]() ![]() Örn: Herhangi bir arkadaşından nefret eden bir kişi ![]() ![]() 8 ![]() Kişi geçmişte kendisini güvende hissettiği bir gelişimsel döneme geri dönüyor ![]() Örn: Yaşça büyük bir çocuğun stresli olduğu bir dönemde tekrar yatağını ıslatmaya başlaması ![]() 9 ![]() Saldırganlığın ardında yatan itici kuvvet olarak görülüyor ![]() Örn: Bir gencin içindeki saldırganlık duygularını amerikan futbolu oynayarak boşaltması ![]() Gelişimde Psiko ![]() ![]() ![]() ![]() İlk altı yaş gelişiminde sözünü ettiği psiko ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Libido: İdi tetikleyen içgüdüsel güç olarak tanımlanıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Asılı kalma: Libido enerjisinin çok büyük bir kısmı herhangi bir evrede asılı kalabiliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kurama göre gelişimimiz sırasında farklı dönemlerde bedenimizin farklı bölgelerinden haz duyuyoruz ![]() ![]() ![]() Oral dönem Bir sonraki evre 18 - 36 aylık dönemi kapsayan anal dönem ![]() ![]() ![]() Anal dönem 3 - 6 yaş arasındaki zevk bölgesiyse genital bölge ![]() ![]() ![]() ![]() Gizil dönem Genital dönem ergenlikle başlayıp hayatımızın geri kalan bütününü kapsıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Genital dönem KİMİM BEN? "Kişilik" dedikleri ![]() ![]() Kişilik ![]() Aynada gördüğümüz görüntülerin derinliklerinden bahsediyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kişilik ve Kültürün Kişilik Değerlendirmelerine Etkisi: Farklı durumlar karşısında değişim göstermeksizin yansıttığımız düşünce ![]() Genlere Kulak Verecek Olursak ![]() Öyle görünüyor ki ![]() Genler tüm karakter özelliklerine aynı oranda mı etkiyor? Kimi kişilik özelliklerinin kalıtımsal bağı daha yüksek ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kişiliğimizi Değiştirmek Mümkün mü? Kişiliğin tanımına da göz atacak olursak ![]() ![]() ![]() ![]() Cinsiyet Farklılığı Kişilikte Nasıl Bir Rol Alabilir: "Depresyon" Çocukluktaki kimi depresif ipuçları yetişkinlikteki depresyona referans olabiliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Özetle ![]() ![]() Konu hakkında ortaya sürülen "Eğer ![]() ![]() ![]() ![]() Etkileşimi Savunan Yaklaşımlar: Kişiliğe etkileşimli bir yaklaşımdan bakacak olursak "Genler kişiliği belirler" ![]() ![]() ![]() ![]() Nasıl yani? Örneğin ![]() ![]() ![]() Bir Kişilik Modeli: Myers-Briggs Kendi modeli üzerinden geliştirilen Myers-Briggs Kişilik Testi Türkiye'de de çeşitli alanlarda kullanılıyor ![]() ![]() ![]() Myers-Briggs Kişilik Modeli genel hatlarıyla 4 ana sorudan güç alıyor:1 ![]() Aktivite ve Dil Üzerinden Dış Dünya: Düşünce ve Duygular Üzerinden İç Dünya: DIŞA DÖNÜK İÇE DÖNÜK SOSYAL SAKLI DIŞA VURUMCU SESSİZ GENİŞ DERİN İLETİŞİM KONSANTRASYON DÜŞÜNCEDEN ÖNCE ![]() Her ne kadar bu iki özelliği dengede tutmamız sağlıklı kabul edilse de ![]() ![]() Bu iki kişilik özelliğini birbirinden ayıran en önemli özelliklerinden biriyse kişinin önce düşünüp sonra mı davrandığı yoksa davranıp daha sonra mı düşündüğü ![]() ![]() ![]() Örneğin ![]() Yirmi katlı bir binada bir yangın çıktı diyelim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bilinen Gerçekler ve Tanıdık Kavramlar Üzerinden Yeni Olasılıkları ve Fark Seçenekleri de Hesaba Katarak DUYUMSAL "OLASILIKLAR" SEZGİSEL "GERÇEKLER" DENEYİM YENİLİK ŞİMDİ GELECEK UYGULANABİLİRLİK İLHAM GERÇEKÇİ İDEALİST VAR OLANI KULLANAN DEĞİŞİM YARATAN 3 ![]() Mantıksal ve Nesnel Değerlendirmeler Üzerinden Kişisel Değerleri Göz Önünde Bulundurarak DÜŞÜNCE ODAKLI HİS ODAKLI ANALİZ EDEN HİSLERİNE GÜVENEN NESNEL ÖZNEL MANTIKSAL KİŞİSELELEŞTİRİCİ TAKDİR EDİCİ GÖZLEMCİ KATILIMCI KANIT TEMELLİ KARARLAR ALAN DEĞERLER ÜZERİNDEN KARARLAR ALAN UZAĞI GÖREN ŞİMDİYİ GÖREN 4 ![]() Planlı Kararlar Alıp Nereye Gittiğinizi Bilerek Yol Aldıkça Hayatı Keşfedip Değişimlere Açık Olarak YARGILAYICI ALGISAL KAPALI AÇIK KARARLAR ALAN KEŞİFLER YAPAN YAPISALCI ANLAMSALCI DÜZENLEYİCİ SORUŞTURAN KONTROLCÜ AKIŞA BIRAKAN Myers-Briggs Modeli'nde dört sorunun yanıtı olan bu sekiz öğe birbirleriyle eşleştirilerek 16 adet kişilik özelliği belirleniyor ![]() Myers-Briggs Modeli'ne Göre 16 Farklı Kişilik Tipi: 1 ![]() Enerjisini dış dünyadaki eylemlerden alan bu kişiler bugünü ve var olan gerçekleri göz önünde bulundurarak hayatlarını mantıksal temeller üzerinde düzenliyorlar ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Bu grup ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Dış dünyadaki eylemler ve konuşulanlardan enerjisini alan bu grup ![]() 4 ![]() Güçlerini kendi iç dünyalarından alan bu kişiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() Enerjilerini dış dünyadaki eylem ve sözlerden alan bu kişiler karar verme aşamasında kendi kişisel değerlerini ilk planda tutuyorlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() Güçlerini kendi iç dünyalarından alan bu kişiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 7 ![]() ![]() Seçenekleri kendi kişisel değerleri üzerinden değerlendiren bu grup ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 8 ![]() Enerjilerini kendi iç dünyalarındaki düşünce ve duygulardan alan bu kişiler ![]() ![]() ![]() ![]() 9 ![]() Genellikle nesnel olarak gördüğü gerçeklerle ilgilenmeyi seven bu grup enerjisini dış dünyada konuşulanlardan ve olup biten eylemlerden alıyor ![]() ![]() ![]() ![]() 10 ![]() Özellikle de diğer insanları da ilgilendirebilecek farklı seçenekler üzerine düşünmeyi seven bu kişiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 11 ![]() Özellikle de diğer insanları da ilgilendirebilecek farklı seçenekler üzerine düşünmeyi seven bu kişiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 12 ![]() Enerjisini kendi iç dünyasından alan bu kişiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 13 ![]() Enerjilerini dış dünyada olup biten olaylardan alıyorlar ![]() ![]() 14 ![]() Enerjilerini genellikle kendi duygu ve düşünce dünyalarından alan bu kişiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 15 ![]() ![]() Enerjisini dış dünyadaki eylem ve konuşulanlardan alan bu grup ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 16 ![]() Enerjilerini kendi iç dünyalarından alan bu kişiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Alıntı ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|