Belleğimizi Geliştirmek Mümkün Mü? |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Belleğimizi Geliştirmek Mümkün Mü?Bellek Şampiyonları 1993 yılının Ağustos ayında Londra'da yapılan II Dünya Bellek Şampiyonası'nın birincisi, 2 dakikalık aralıklarla sunulan 100 sayıyı ezberlemiş ve yarım saat içinde 1002 adet çift sayı üretebilmiştir Ayrıca bir saat içinde 8 deste oyun kağıdının sırasını ezberlemiş ve hatasız olarak hatırlayabilmiştir Yarışmanın ikincisi, 100 kişinin ismini 15 dakika içinde öğrenerek doğru bir şekilde sıralayabilmiştir Şampiyonaya katılan diğer bir yarışmacı ise Blackpool'daki otellere ait 15 000 telefon numarasını ezbere söylemiştir (Valentine ve Wilding, 1994) Rajan Srinivasan Mahadevan, 2 5 saat içinde 31 811 sayıyı hatırlayarak Guiness Rekorlar Kitabına girmeyi başarmıştır Rajan'ın bellek performansı üzerinde Thompson ve arkadaşları tarafından yapılan çalışmalar, onun sayı dizisi uzamı (digit span), harf uzamı (letter span) ve uzun listeleri hatırlamayı içeren bir çok bellek görevinde normal deneklerden oldukça üstün olduğunu göstermiştir Rajan'ın babası, Profesör Thompson'a gönderdiği mektupta oğullarının üstün bellek performansını, ilk kez kızlarının doğum günü için verdikleri küçük bir partide farkettiklerini yazmıştır O zaman 5 yaş 9 aylık olan Rajan, parti bittikten sonra partiye gelen 20 aracın plakasını ve bunların kimlere ait olduğunu hatırlayabilmiştir (Haberlandt, 1994) Luria'nın (1968) "Bir Mnemonistin Zihni" (The Mind of a Mnemonist) adlı kitabında, yaşamını ve başarılarını anlattığı meşhur deneği Shereshevskii, 100 x 100'lük bir sayı matrisini, sağdan sola, soldan sağa ve yukarıdan aşağıya ezberleyebilmektedir Shereshevskii, en küçükleri de dahil olmak üzere hiç bir ayrıntıyı unutmamakta ve her şeyi hatırlayabilmektedir Ericsson, Chase ve Faloon (1980), bellek yeteneğinin nasıl kazanıldığını analiz ettikleri bir çalışmada, üniversite öğrencisi olan bir koşucuya, sayıları çeşitli yarışmaların bitiş süresi olarak kodlamayı öğretmişlerdir Örneğin 3492 şeklindeki bir diziyi denek, bir yarışın "3 dakika 49 nokta 2 sn" olan bitiş süresi olarak ezberlemiştir İlerleyen eğitim aşamalarında denek, bitiş sürelerini yaş (örn , 893; "89 nokta 3"; çok yaşlı bir adam) ve tarih bilgisi (örn , 1944; II Dünya savaşının sonuna yakın) ile desteklemeyi öğrenmiştir Eğitimin başlangıcında denek, kendisine gösterilen sayı dizilerinin 6 veya 7'sini hatırlarken, eğitimin sonlarına doğru en az 79'unu doğru olarak hatırlayabilir hale gelmiştir Üstün bir bellek performansı nasıl sağlanabilir? Bellek şampiyonlarının normal bir belleğe sahip olan insanlardan farkı var mıdır? Hiç, bir bilgiyi hangi kitapta okuduğunuzu hatırlamak için öncelikle o bilgiyi, kitabın hangi bölümünde ya da sayfanın neresinde okuduğunuzu hatırlamaya çalıştığınız oldu mu? Bazen sınıf arkadaşlarınızın isimlerini hatırlamak istediğinizde sınıftaki sıralardan zihinsel olarak geçip her birinin yüzünü gözünüzde canlandırdığınız oldu mu? Belleğimizin depolama ve işleme faaliyetlerini ancak sınırlı nitelikte gerçekleştirebilmesi, hatırlama yeteneğimizin bizi yanıltabildiğine ilişkin örneklerin yaşanması, hatırlamaya yardımcı stratejiler kullanarak bellek performansının geliştirilebilmesine yönelik araştırmalara yol açmaktadır Bu konuda yapılan araştırmalar "mnemonik teknik veya sistem"lerin kullanımını içermektedir Mnemonik terimi, hatırlamaya yardımcı strateji kullanımını ifade etmektedir Bu terim Eski Yunan'da bellek tanrıçası olarak bilinen "Mnemosyne"den gelmektedir Eski Yunan hatipleri uzun konuşmaları hatırlamak için çeşitli stratejilerden yararlanmışlar ve özellikle yerleşim (loci) tekniği olarak bilinen mnemonik tekniği kullanmışlardır (Higbee, 1977) Mnemonik teknikler aracılığıyla, kişi için anlamsız olan ya da düşük anlamlılığa sahip olan malzemeler anlamlı hale getirilmektedir Bu tekniklerin temelinde, bellekte daha önceden hazır bulunan malzemelerin; bilinmeyen ya da yeni sunulan malzemeleri çağrıştırması yatmaktadır (Anderson, 1980) Higbee'ye (1977) göre, mnemonik teknik veya sistemler, öğrenme ve bellek ilkelerini kullanan bellekteki bilgilere kolaylıkla ulaşmayı sağlayan zihinsel dosyalama sistemleridir (mental filing systems) Pavio (1971) mnemonik tekniklerin temelinde en az üç önemli sayıltının yer aldığını belirtmektedir Sayıltılardan ilkine göre, somut nesneler somut olmayanlardan daha iyi hatırlanır İkinci sayıltıya göre, hatırlanması gereken malzemelerle somut nesneler arasında bağ kurulması, malzemelerin hatırlanması açısından yararlıdır Üçüncü olarak somut nesnelerin görsel imgeleri, sözel malzemelerin hatırlanmasını kolaylaştıran araçlar olarak hizmet eder Bu sayıltılardan hareketle bellekte daha fazla bilginin tutulabilmesini sağlayabilmek için mnemonik sistemlerde aşağıda belirtilen bellek geliştirme ilkelerinden yararlanılmaktadır
Bu çalışmada denekler, öncelikle yukarıda olduğu gibi sayılara fonetik açıdan benzeyen bir dizi somut kelimeyi öğrenmişlerdir Daha sonra listedeki her madde ile o maddeye ilişkin somut nesnenin etkileşimlerinin zihinsel imgelerini oluşturmuşlardır Örneğin, yapılması gereken işler setindeki ilk basamak "düğmeyi çevir"dir Bu durumda denekler çöreğin ortasında bir düğmeyi çevirmeyi hayal etmişlerdir Sonraki yönerge, "kağıdı zincir halkanın üzerine koy" şeklindedir Denekler, içine kağıt doldurulmuş bir ayakkabının bir zincirle bağlandığını düşünmüşlerdir Bu işlem yönerge listesi sona erinceye kadar devam etmiştir Fonetik Sistem Bu sistem farklı araştırmacılar tarafından ilgilenilen konuya göre, şekil-alfabe (figure-alphabet), sayı-harf (digit-letter, number- alphabet), sayı-sessiz harf (number-consonant) veya sese uygun sayı (number to sound) gibi değişik şekillerde adlandırılmaktadır (Ericsson, Chase ve Faloon, 1980; Higbee, 1977; Hunt ve Love, 1987; Luria, 1968; Morris ve Greer, 1984) Ancak bu sistemin versiyonlarının tümündeki ortak yön çoğunlukla 0'dan 9'a kadar olan sayıların her birinin sessiz harflerle veya onlara uygun seslerle temsil edilmesi ve bu sessiz harflerin aralarına sesli harfler konarak hecelerin ya da kelimelerin oluşturulmasıdır Örneğin, 1, T veya Th; 3, M; 4, R; 5, L; 6, J veya Ch, Sh şeklinde sayılar seslere dönüştürülmektedir Bu durumda 164359 sayısı, denek tarafından TeaCheR MaiL Box olarak kodlanmakta ve bir öğretmenin kendisine bir şey postalamak istediği şeklinde imgelenmektedir (Valentine ve Wilding, 1994) Benzer şekilde, Kliegl, Heckhausen ve Baltes'in (1989), araştırmasında denekler, 00 ile 99 arasındaki sayıların ifade ettikleri sessiz harfleri ezberlemişler ve bu sessiz harfleri sesli harflerle anlamlı hale getirmeyi öğrenmişlerdir (Örn , 40, R S, RoSe; 78, C F, CoFFee; 00, S S, SuSy![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 86, F SH, FiSH vb ) Bu şekilde denekler, kendisine sunulan 407800![]() ![]() ![]() ![]() 86 şeklindeki bir diziyi, RoSe, CoFFee, SuSy![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() FiSH olarak kodlamakta ve gerektiği zaman kelimelerdeki sessiz harflerin karşılığı olan sayıları geri getirebilmektedirler Fonetik sistemin başlangıcı, 1948'de Wickelman'ın alfabedeki harflerle sayıları eşleştirerek oluşturduğu sayı-harf sistemine dayanmaktadır (Morris ve Greer, 1984) Bu sistemin diğer mnemonik sistemlere göre en önemli avantajı, sayıların hatırlanmasında daha kullanışlı olmasıdır Çok uzun sayıların hatırlanması gerektiğinde 0'dan 9'a kadar olan sayı-ses eşlemesi temel alınarak 00-99 arası tüm sayıların hangi seslere karşılık geldiğini belirten listeler oluşturulmaktadır Daha sonra deneklere, oldukça uzun süren eğitim oturumlarıyla, sayıları seslere dönüştürüp aralarına gerekli sesli harfleri ekleyerek kelimeler oluşturması ya da dizideki her sayıya uygun sesle başlayan cümleler kurması öğretilmektedir (Ericsson, Chase ve Faloon, 1980; Higbee, 1977; Kliegl, Heckhausen ve Baltes, 1989) Mnemonik Tekniklerin Sınırlılıkları Belleğin geliştirilmesine yönelik yapılan araştırma bulgularına ve bellek yarışmalarına katılan yarışmacıların belirttiklerine göre, yukarıda özetlenen mnenonik teknikler kullanılarak daha çok şey hatırlamak mümkündür Örneğin II Dünya Bellek Şampiyonası'na katılan bir yarışmacı bu teknikleri kullanmayı öğrendikten sonra yaşantısında meydana gelen değişiklikleri şu şekilde ifade etmektedir: "Belleğim daha organize bir yaşam sürmeme yol açtı Artık randevu defteri kullanmaya ihtiyacım kalmadı çünkü randevularımın hepsini aklımda tutuyorum Çok sayıdaki bilgiyi hatırlayabiliyor ve notlarıma bakmaksızın konuşma yapabiliyorum" (Valentine ve Wilding, 1994) Ancak mnemonik teknikler kişinin belleğinde çoğunlukla, genel değil özel bir artışa yol açmaktadır Örneğin Kliegl, Heckhausen ve Baltes, (1989) deneklerinden birine yerleşim sistemine göre kelimelerin hatırlanabilmesine yönelik, diğerine ise fonetik sisteme uygun olarak sayıların hatırlanabilmesine yönelik eğitim vermişlerdir Buna bağlı olarak, deneklerin bellek performansındaki artış, aldıkları eğitim doğrultusunda sadece kelimelerin ya da sayıların hatırlanmasında gözlenmiştir Benzer şekilde, Wilding ve Valentine'nin (1985) deneği sadece gecikmeli hatırlama görevlerinde, Coltheart ve Glick'in (1974) deneği ise, sadece kısa süreli görsel bellek görevlerinde başarılı olmuştur Mnemonik teknikler kullanarak normal performansın ötesinde bir başarı sağlayabilmek için oldukça uzun eğitim oturumları gerekmektedir Ericsson, Chase ve Faloon (1980), bir üniversite öğrencisinin sayıları hatırlama performansını 6-7 basamaktan 79 basamağa çıkarabilmek için 20 aylık bir eğitim vermişlerdir Kliegl, Smith, Heckhausen ve Baltes'in (1989) araştırmasındaki eğitim aşaması ise 14 ay sürmüştür Luria (1968) ise mnemonist Shereshevskii ile yıllarca çalışmıştır Bellek şampiyonalarına katılan yarışmacılar, şampiyon olabilmek için yaşamlarını belleklerini geliştirmeye adadıklarını belirtmektedirler (Valentine ve Wilding, 1994) Mnemonik teknik veya sistemler bütün öğrenme görevlerine güçlü cevaplar vermezler Görsel imgelerin kullanımından kaynaklanan bazı sınırlılıkları vardır Görsel imgeler oluşturabilmek ve bu konuda eğitilebilmek oldukça uzun zaman almaktadır Bir kelimeyle temsil edilen bir nesnenin imgelenmesi, kelimenin kendisini düşünmekten daha uzun zaman alabilir Ayrıca hatırlanması gereken malzemeler çok hızlı sunulursa, hatırlamak için görsel imgeler kullanmak performansı düşürebilir (Higbee, 1977) Mnemonik eğitimin kısa süreli bellek kapasitesi artışına yol açıp açmayacağının incelendiği bir çalışmada (Menli, 1991), sunum hızı ile verilen mnemonik eğitim türü arasında bir etkileşim olduğu bulunmuştur Özellikle fonetik sistem gibi kullanımı diğerlerinden daha zor olan ve daha uzun eğitimi gerektiren türdeki mnemonik tekniklerin başarılı sonuçlar verebilmesi için hatırlanması gereken maddeler arasındaki sunum süresinin daha uzun olması gerekmektedir Mnemonik teknikler açısından oldukça önemli bir ilke olan görsel çağrışımlar kurma, soyut malzemelerde, somut malzemelerin kullanılmasında olduğu kadar iyi çalışmazlar (Higbee, 1977; Laufenberg ve Scruggs, 1986; Lesgold ve Goldman, 1973) Ayrıca insanlar arasında görsel çağrışım kurabilme yeteneği açısından bireysel farklılıklar vardır Bütün bunlara rağmen, özellikle mnemonik sistemlerden türetilen daha basit düzeydeki mnemonik stratejilerin, zihinsel açıdan yetersiz ya da öğrenme problemleri olan yetişkinlerin veya çocukların bilişsel süreçlerindeki dezavantajlarını en aza indirgemede etkili olduğunu gösteren bir çok araştırma bulgusu bulunmaktadır (Örn , Feld ve Witte, 1988; Morrison, 1988; Pressley, Levin ve Delaney, 1982; Torgesen ve Houck, 1980) Mnemonik tekniklerin avantaj ve sınırlılıklarını özetledikten sonra baştaki sorulara tekrar dönecek olursak, üstün bir bellek performansına sahip olmak için her şeyden önce uzun ve zahmetli bir eğitim programını göze almak gerektiği sonucuna ulaşabiliriz Bellek şampiyonlarının normal bir belleğe sahip olan insanlardan farklı olup olmadığı sorusuna cevap verebilmek ise daha zordur En azından insanların, yaşamlarını bellek şampiyonu olmaya adamalarına yol açan faktörler düşünüldüğünde, bellek şampiyonları ile normal belleğe sahip kişiler arasında farklılıklar olacağı düşünülebilir Yarışmacılık, yüksek başarı beklentisi, güdü ya da diğer bir çok kişisel faktör gibi Ancak zihinsel faaliyetler açısından mnemonistlerle normal belleğe sahip olan kişiler karşılaştırıldığında ise, bu yöndeki bulgular, çoğunlukla farklılık olmadığını göstermektedir Kliegl, Heckhausen ve Baltes'in (1989), Ericsson, Chase ve Faloon'un (1980) araştırmalarındaki denekler, normal zeka düzeyinde olup, eğitim öncesi bellek ölçümleri açısından da normal bir performansa sahiptirler Ayrıca sözü edilen bu araştırmalarda eğitim sonrasında deneklere kodlayamayacakları diziler verildiğinde, bellek performanslarının tekrar başlangıç düzeyine düştüğü görülmüştür Dolayısıyla uygun bir mnemonik sistem ve geri getirme yapısının (retrieval structure) seçilmesi, uygun ve yeterli düzeyde bir eğitimin verilmesi sonucu bellek kapasitesinde sağlanan ve sınırsız gibi görünen gelişme, bellek kapasitesinin artması anlamına gelmemektedir (Baine, 1989; Ericsson, Chase ve Faloon, 1980; Menli, 1991) Mnemonik tekniklerle sağlanan artış, eşyaların rastgele konulduğu bir odaya kıyasla, aynı büyüklükteki başka bir odaya düzenli olarak yerleştirmek şartıyla daha çok şey sığdırabilmeye benzer Nihayet "Hiç, bir bilgiyi hangi kitapta okuduğunuzu hatırlamak için öncelikle o bilgiyi, kitabın hangi bölümünde ya da sayfanın neresinde okuduğunuzu hatırlamaya çalıştığınız oldu mu? Bazan sınıf arkadaşlarınızın isimlerini hatırlamak istediğinizde sınıftaki sıralardan zihinsel olarak geçip her birinin yüzünü gözünüzde canlandırdığınız olur mu?" şeklindeki son iki soruya evet diyebiliyorsanız, bilgileri hatırlamak için bazen doğal olarak sizin de mnemonik stratejilerden yararlandığınız söylenebilir Kaynaklar Anderson, J R (1980) Cognitive psychology and its implic ations San Francisso: W H Freeman and Company Atkinson, R C (1975) Mnemotechnies in second-language learning American Psychologist, 821-828 Baine, D (1989) Memory and mnemonics Mental Retardation and Learning Disability Bulletin, 2 :23-33 Coltheart, M & Glick, M J (1974) Visual imagery: A case study Quarterly Journal of Experimental Psychology, 26 , 438-453 Ericsson, K A & Chase, W G , Faloon, S (1980) Acquisition of a memory skill Science, 208 : 1181-1182 Feld, K G & Witte, K L (1988) Mnemonic benefits of digit-list organization: Test of developmental lag hypothesis of reading retardation Journal of Genetic Psychology, 149 :459-469 Glover, J A & Timme, V , Deyloff, D , Rrogers, M , Dinell, D (1987) Oral directions: What to do when Journal of Educational Research, 81 (1), 33-40 Groninger, L D (1971) Mnemonic imagery and forgetting Psychonomic Science, 23: 161-163 Haberlandt, K (1994) Cognitive psychology Boston: Allyn & Bacon Higbee, K L (1977) Your memory: How it works and how to improve it ? New Jersey: Prentice-Hall Hunt, E & Love, T (1987) How good can memory be? In A W Melton, E Martin (Eds ) Coding processes in human memory New York: Winston and Sons Kliegl, R J , Heckhausen, S J & Baltes, P B (1989) Testing-the limits and the study of adult age differences in cognitive plasticity of a mnemonic skill Developmental Psychology, 2: 247-256 Laufenberg, R & Scruggs, T E (1986) Effects of transformational imagery strategy to facilitate digit span recall of mildly handicapped students Psychological Reports, 58 , 811-820 Lesgold, A M & Goldman, A R (1973) Encoding uniqueness and the imagery mnemonic in associative learning Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 12 :193-202 Levin, M E (1989) Comparison of individual and cooperative mnemonic vocabulary instruction Dissertation Abstracts International, 1 : 115-A Luria, A R (1968) The mind of mnemonist Harmondsworth: Penguin Menli, N (1991) Çocuklarda Görsel İşitsel Sayı Dizisi Testindenn alınan puanlara mnemonik tekniklerin ve sunum hızının et kisi (Yüksek Lisans aaai, Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü, Ankara) Mitchell, D B & Hunt, R R (1989) How much effort should be devoted to memory? Memory & Cognition, 3 :337-348 Morris, P E & Greer, P J (1984) The efectiveness of the phonetic mnemonic system Human Learning: Journal of Practical Research & Applications, 2 :137-142 Morrison, C R (1988) Individual differences in student's ability to use a mnemonic strategy Dissertation Abstracts International, 12 :3606-A Pavio, A (1971) Imagery and verbal processes New York: Holt, Rinehart & Winston Pressley, M & Levin,, J R , Delaney, H D (1982) The mnemonic aaaword Review of Educational Research, 52 :61-91 Signoret, J L (1982) Mnemotekni belleme sanatı (Z Tümer, Çev ) Doğa ve Bilim , Bilimsel Düşünceye Katkı, 9: 65-6 Toresen, J K , Houck, D G (1980) Processing deficiencies of learning disabled children who performed poorly on Digit Span Test Journal of Educational Psychology, 2 :141-160 Valentine, E R, Wilding, J M (1994) Memory expertise The Psychologist 7 (9), 405-408 Wilding, J M &, Valentine, E R (1985) One man's memory for prose faces and names British Journal of Psychology, 76 , |
|
|
|