![]() |
Engelli Çocuklar Ve Kaynaştırma |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Engelli Çocuklar Ve KaynaştırmaZihinsel engelli Çocuk Kimdir? Gelişim süreci içerisinde genel zihinsel işlemlerde önemli derecede normal altı olan, bunun yanında uyumsal davranışlarda yetersizlik gösteren çocuklardır ![]() Zihinsel Engelli Çocukların Özellikleri: Ø Geç ve güç öğrenirler Ø Dikkatleri dağınık ve kısadır ![]() Ø Kısa süreli bellekteki bilgileri uzun süreli belleğe aktarmada problemleri vardır ![]() Ø Akademik başarı normallerden geridir ![]() ![]() Ø Kişilik ve sosyal özelliklerde sıklıkla tipik problemler gösterirler ![]() Ø Dil ve konuşma bozuklukları görülür ![]() Ø İş ediniminde ve edindikleri işi sürdürmede problemleri vardır ![]() Kaynaştırma: Özel eğitim gerektiren bireylerin, yetersizliği olmayan akranları ile birlikte eğitim ve öğretimlerini resmi ve özel; okul öncesi, ilköğretim, orta öğretim ve yaygın eğitim kurumlarında sürdürmeleri esasına dayanan, destek eğitim hizmetlerinin sağlandığı özel eğitim uygulamalarıdır ![]() 2006/ 2585 Sayılı Özel eğitim Hizmetleri yönetmeliğinin 23 ![]() ![]() ![]() Kaynaştırma, engelli öğrencinin sadece genel eğitim ortamına yerleştirilmesini içeren bir süreç değil; beraberinde destek hizmetleri, uygun plânlamaları ve çeşitli düzenlemeleri gerektiren teknik bir uygulamadır ![]() ![]() Kaynaştırma uygulamaları; özel gereksinimi olan bir öğrencinin, en az kısıtlayıcı ortamda eğitim hizmetlerinden yararlanabilmesi, diğer bir deyişle; eğitim gereksinimlerinin en iyi şekilde karşılanacağı ve normal yaşıtlarıyla olabildiğince fazla bir arada bulunacağı eğitim ortamına yerleştirilmesi esasına dayanmaktadır ![]() Kaynaştırmanın ilkeleri: [IMG]file:///C:/DOCUME~1/zaferrr/LOCALS~1/Temp/msohtml1/01/clip_image001 ![]() [IMG]file:///C:/DOCUME~1/zaferrr/LOCALS~1/Temp/msohtml1/01/clip_image001 ![]() [IMG]file:///C:/DOCUME~1/zaferrr/LOCALS~1/Temp/msohtml1/01/clip_image001 ![]() [IMG]file:///C:/DOCUME~1/zaferrr/LOCALS~1/Temp/msohtml1/01/clip_image001 ![]() [IMG]file:///C:/DOCUME~1/zaferrr/LOCALS~1/Temp/msohtml1/01/clip_image001 ![]() [IMG]file:///C:/DOCUME~1/zaferrr/LOCALS~1/Temp/msohtml1/01/clip_image001 ![]() [IMG]file:///C:/DOCUME~1/zaferrr/LOCALS~1/Temp/msohtml1/01/clip_image001 ![]() ![]() Kaynaştırma Eğitiminde Sınıf İçi Düzenlemeler: ü Kaynaştırma eğitimine alınan çocuk sınıfta ön sırada oturtulmalı ![]() ü Sınıf içinde öğrencinin dikkatini dağıtacak uyarıcılar bulundurulmamalı ![]() ü Sınıf içinde öğrenciye seviyesine uygun sorular yöneltilmeli ![]() ü Sınıf içinde öğrenci için gerekli materyaller bulundurulmalı ![]() ü Öğretmen sınıf içinde öğrenciyle göz temasını kesmemeli ![]() ü Eğitim amacıyla öğrencilerle birlikte hazırlanan etkinlikler sınıf içinde çocukların kolaylıkla ulaşabileceği yere konulmalı ![]() Kaynaştırmanın Başarılı Olabilmesi İçin Öğretmenlerle Gerçekleştirilebilecek Etkinlikler; * Öğretmenlerle düzenli toplantılar düzenlemek * Öğretmenlere yalnız olmadıklarını belirtmek * Öğretmenlere ihtiyaç olduğunu belirtmek * Özel eğitim destek hizmetlerinin yapılabilirliğini sağlamak * Özür türleri ve özellikleri konusunda bilgi vermek * Davranış ve sınıf kontrolü konusunda bilgi vermek KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNDE KARŞILAŞILAN ENGELLER Olumsuz Öğretmen Tutumları: Olumsuz öğretmen tutumları, kaynaştırmanın en önemli engellerinden birisi olarak karşımıza çıkmaktadır ![]() ![]() ![]() Bu konuda yapılan kapsamlı bir araştırmada (Scruggs ve Mastropieri, 1996), öğretmenlerin büyük bir çoğunluğunun kaynaştırma düşüncesini benimsemekle birlikte, sınıflarında özel gereksinimli bir öğrencinin bulunmasına karşı isteksiz oldukları bulunmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() Özetle, kaynaştırmaya yönelik olumsuz öğretmen tutumlarıyla uygulamada sıklıkla karşılaşılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Uygun Personel ve Destek Servislerin Olmayışı: Kaynaştırma, özel gereksinimli öğrencinin hiçbir özel eğitim desteği almaksızın doğrudan genel eğitim sınıfına yerleştirilmesi demek değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Genel ve Özel Eğitimin Farklı Algılanışı: Temelde genel ve özel eğitim arasında, eğitim programını planlama ve uygulama bakımından büyük farklılıklar olmamasına karşın, genel eğitim okullarında görev alacak pek çok öğretmen, mesleki eğitimleri sırasında, özel eğitime ilişkin yetersiz bir donanımla mezun olmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fiziksel Çevrenin Yetersizliği: özel gereksinimli bireyler sahip oldukları özelliklere göre özel olarak düzenlenmiş çevreye gereksinim duymaktadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() Kaynaştırmanın Olumlu Sonuçları: Özel gereksinimli bir öğrencinin kaynaştırılması söz konusu olduğunda genellikle ilk akla gelen bu durumun özel gereksinimli öğrenciye ne gibi yararlar sağlayacağı ve bu durumdan diğer öğrencilerin nasıl etkileneceği olmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 1 ![]() ![]() Kaynaştırmadan Beklenen Yararlar Özel Gereksinimli Öğrencilere Özel Gereksinimli olmayan akranlarıyla birlikte yaşamayı ve arkadaşlık kurmayı öğrenirler ![]() Diğer akranlarını gözleyerek yeni beceriler öğrenirler ![]() Toplum içinde yaşamaya hazırlık olacak nitelikte gerçek yaşam deneyimleri kazanırlar ![]() Özel Gereksinimli olmayan Öğrencilere Özel gereksinimli bireyler hakkında daha gerçekçi bir bakış açısı elde ederler ![]() Kendilerinden farklı olan bireyleri kabul etmeyi öğrenirler ![]() Kendilerini başkalarının yerine koymayı ve onları anlamayı öğrenirler ![]() Tüm zorluklara rağmen başarılı olan bireyleri tanıma fırsatını elde ederler ![]() Sınıf Öğretmenlerine Sınıf ortamını ve öğretim programını sınıfındaki öğrencilerin gereksinimlerine göre düzenleme becerisi kazanırlar ![]() Özel Eğitim öğretmeni, rehber Öğretmen gibi diğer personele iletişim ve iş birliği kurma becerilerini geliştirirler ![]() Özel Gereksinimli Çocukların Ailelerine Normal gelişimi öğrenirler ve kendilerini toplumdan daha az soyutlanmış hissederler ![]() Kendilerine önemli bir destek sağlayabilecek normal gelişim gösteren çocukların aileleriyle iletişimlerini geliştirirler ![]() Özel Gereksinimli Olmayan Çocukların Ailelerine Özel gereksinimli çocukların aileleriyle etkileşime girerek onlara katkı getirebilirler ![]() Çocuklarına bireysel farklılıkları ve onlara saygı duymayı öğrenme fırsatını elde ederler ![]() İşitme Engelli Birey Kimdir? İşitme özründen dolayı özel eğitimi gerektiren kişiler işitme engellidir ![]() İşitme engelli Bireylerin Genel Özellikleri: - İşitme cihazı kullanırlar ![]() - Sözcük dağarcıkları sınırlıdır ![]() - Artikülasyon bozuklukları görülür ![]() - Konuşmaları anlamada güçlük çekme ![]() - Konuşma özürü ![]() - Seslerin yönünü kestirememe ![]() - İletişim kurmada gereğinden fazla jest ve mimik kullanma ![]() - Fiziksel çevre koşullarındaki seslere karşı kayıtsız kalma ![]() - Okuma-konuşma-yazma sırasında sözcüklerdeki sesleri heceleri yutma ![]() - Eğitim uygulamalarında sesin hafif veya görüş alanı içinde olmaması sonucu tartışmalara ilgisizlik ve sessizliği seçme ![]() Görme Engelli Birey Kimdir? Tüm düzeltmelerle birlikte, gören gözün olağan görme gücünün onda birine yani 20/200 lük görme keskinliğine ya da daha azına sahip olan ya da görme açısı 20 dereceyi aşmayan kişilerdir ![]() Görme Engellilerin Özellikleri: * Fark edilmek için siyah gözlük veya beyaz baston kullanırlar ![]() * Dokunma, işitme ve koklama duyuları gelişmiştir ![]() * Akademik alanlarda görenlere oranla geridirler ![]() * Bu kişiler özellikle dokunma duyusuna bağımlıdırlar, ![]() * Dil gelişimi görsel olmaktan çok işitsel olması nedeniyle görme engellilerin dil gelişimleri normal çocuklarla aynıdır ![]() * Görme engellilerin söze dayalı testlerle yapılan zeka ölçümlerinde, görme engelinin düşük zekaya yol açmadığını göstermektedir ![]() Konuşma Engelli Birey Kimdir? Konuşmanın akışında, ritminde, vurgularında, tizliğinde, ses birimlerinin çıkarılışı ve eklemlenişinde, artikülasyonunda, anlamında bozukluğu bulunan kişilerdir ![]() Konuşma Engellilerin özellikleri: - İşitilemeyecek kadar aşırı alçak sesle konuşma, - Konuşmanın rahatlıkla anlaşılamaması, - Belirli bir sesin beklenildiği gibi söylenememesi, - Söz dizimi,dil biçimi vb ![]() - Konuşurken zorluk çekme ![]() Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklar: Psikolojik süreçlerden görsel, işitsel algılamanın gelişmediği ya da algılananların bütünleştirilmesinde ya da psikomotor özellikli ifade etme becerilerinde güçlüklerin gözlendiği çocuklardır ![]() Öğrenme Güçlüğü Olan çocukların Özellikleri: * Görsel ve işitsel algılama problemleri görülür ![]() * Akranlarına göre devimsel becerilerin kullanılmasını gerektiren bedensel etkinliklerde güçlükler ve eşgüdüm problemleri görülür ![]() * Çalışma becerilerini kullanma yetenekleri sınırlıdır ![]() * Dikkatleri dağınıktır ![]() * Aşırı hareketlidirler ![]() * Kısa süreli bellekleri yeterince gelişmemiştir ![]() * Sosyal uyum açısından geridirler ![]() Bedensel Engelli Birey Kimdir? Bütün düzeltmelere rağmen iskelet, sinir sistemi, kas ve eklemlerindeki engellerden dolayı normal eğitim - öğretim çalışmalarından yeterince yararlanamayanlardır ![]() Bedensel Engellilerin Özellikleri: - Akademik başarıları sınıf arkadaşlarından geri olabilir ![]() - Sosyal ve kişisel uyumları bedensel yetersizliği olmayanlarla aynıdır; ancak bedensel yetersizlikten etkilenen kişilerde ise görülen uyum sorunları, çevrelerindeki ;kişilerin tepkilerinin sonucudur ![]() - Kendilerini yetersiz hissetmeleri sonucunda; içe kapanma, alıngan ve hassas olma gibi sorunlar ortaya çıkmaktadır ![]() - Zaman zaman uyum problemleri görülmektedir ![]() |
![]() |
![]() |
|