Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Psikoloji / Sosyoloji / Felsefe

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
çocuklar, engelli, kaynaştırma

Engelli Çocuklar Ve Kaynaştırma

Eski 09-06-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Engelli Çocuklar Ve Kaynaştırma



Zihinsel engelli Çocuk Kimdir? Gelişim süreci içerisinde genel zihinsel işlemlerde önemli derecede normal altı olan, bunun yanında uyumsal davranışlarda yetersizlik gösteren çocuklardır
Zihinsel Engelli Çocukların Özellikleri:
Ø Geç ve güç öğrenirler
Ø Dikkatleri dağınık ve kısadır
Ø Kısa süreli bellekteki bilgileri uzun süreli belleğe aktarmada problemleri vardır
Ø Akademik başarı normallerden geridir Başarısızlık okumada,okuduğunu anlamada görülmektedir
Ø Kişilik ve sosyal özelliklerde sıklıkla tipik problemler gösterirler
Ø Dil ve konuşma bozuklukları görülür
Ø İş ediniminde ve edindikleri işi sürdürmede problemleri vardır
Kaynaştırma: Özel eğitim gerektiren bireylerin, yetersizliği olmayan akranları ile birlikte eğitim ve öğretimlerini resmi ve özel; okul öncesi, ilköğretim, orta öğretim ve yaygın eğitim kurumlarında sürdürmeleri esasına dayanan, destek eğitim hizmetlerinin sağlandığı özel eğitim uygulamalarıdır
2006/ 2585 Sayılı Özel eğitim Hizmetleri yönetmeliğinin 23 maddesi gereğince kaynaştırma yoluyla eğitim; Özel Eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitimlerini, destek eğitim hizmetleri de sağlanarak yetersizliği olmayan akranlarıyla birlikte resmi ve özel, okul öncesi, ilköğretim, ortaöğretim ve yaygın eğitim kurumlarında sürdürmesi esasına dayanan özel eğitim uygulamalarıdır Bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal özellikleri yönünden yaşıtlarından farklı gelişim özellikleri gösteren; ancak eğitim-öğretimine tam zamanlı veya yarı zamanlı olarak akranlarıyla birlikte devam eden öğrencilere verilen eğitimdir
Kaynaştırma, engelli öğrencinin sadece genel eğitim ortamına yerleştirilmesini içeren bir süreç değil; beraberinde destek hizmetleri, uygun plânlamaları ve çeşitli düzenlemeleri gerektiren teknik bir uygulamadır Bu uygulamanın amacı, engelli çocuklarla normal zeka seviyesinde olan yaşıtlarını eğitsel ve sosyal yönden bütünleştirebilmektir
Kaynaştırma uygulamaları; özel gereksinimi olan bir öğrencinin, en az kısıtlayıcı ortamda eğitim hizmetlerinden yararlanabilmesi, diğer bir deyişle; eğitim gereksinimlerinin en iyi şekilde karşılanacağı ve normal yaşıtlarıyla olabildiğince fazla bir arada bulunacağı eğitim ortamına yerleştirilmesi esasına dayanmaktadır
Kaynaştırmanın ilkeleri:
[IMG]file:///C:/DOCUME~1/zaferrr/LOCALS~1/Temp/msohtml1/01/clip_image001gif[/IMG] Okul müdürlükleri, öğretmenler ve diğer okul çalışanlarının öğrenciyi kabul etmeleri,
[IMG]file:///C:/DOCUME~1/zaferrr/LOCALS~1/Temp/msohtml1/01/clip_image001gif[/IMG] Sınıf öğretmeninin olumlu tutumları,
[IMG]file:///C:/DOCUME~1/zaferrr/LOCALS~1/Temp/msohtml1/01/clip_image001gif[/IMG] Sınıfların tüm öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde olması,
[IMG]file:///C:/DOCUME~1/zaferrr/LOCALS~1/Temp/msohtml1/01/clip_image001gif[/IMG] Tüm öğrencilerin birlikte oynama, öğrenme, eğitimsel ve sosyal etkinliklere katılma fırsatlarının olması,
[IMG]file:///C:/DOCUME~1/zaferrr/LOCALS~1/Temp/msohtml1/01/clip_image001gif[/IMG] Kaynaştırma sınıfındaki diğer öğrencilerin özel gereksinimli öğrenciler hakkında bilgilendirilmesi,
[IMG]file:///C:/DOCUME~1/zaferrr/LOCALS~1/Temp/msohtml1/01/clip_image001gif[/IMG] Özel gereksinimli öğrenciye ve öğretmene gereksinimlerine yönelik destekleyici özel eğitim hizmetlerinin sunulması,
[IMG]file:///C:/DOCUME~1/zaferrr/LOCALS~1/Temp/msohtml1/01/clip_image001gif[/IMG] Sınıftaki tüm öğrenci velileri ile iş birliği sağlanmalı
Kaynaştırma Eğitiminde Sınıf İçi Düzenlemeler:
ü Kaynaştırma eğitimine alınan çocuk sınıfta ön sırada oturtulmalı
ü Sınıf içinde öğrencinin dikkatini dağıtacak uyarıcılar bulundurulmamalı
ü Sınıf içinde öğrenciye seviyesine uygun sorular yöneltilmeli
ü Sınıf içinde öğrenci için gerekli materyaller bulundurulmalı
ü Öğretmen sınıf içinde öğrenciyle göz temasını kesmemeli
ü Eğitim amacıyla öğrencilerle birlikte hazırlanan etkinlikler sınıf içinde çocukların kolaylıkla ulaşabileceği yere konulmalı
Kaynaştırmanın Başarılı Olabilmesi İçin Öğretmenlerle Gerçekleştirilebilecek Etkinlikler;
* Öğretmenlerle düzenli toplantılar düzenlemek
* Öğretmenlere yalnız olmadıklarını belirtmek
* Öğretmenlere ihtiyaç olduğunu belirtmek
* Özel eğitim destek hizmetlerinin yapılabilirliğini sağlamak
* Özür türleri ve özellikleri konusunda bilgi vermek
* Davranış ve sınıf kontrolü konusunda bilgi vermek
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNDE KARŞILAŞILAN ENGELLER
Olumsuz Öğretmen Tutumları: Olumsuz öğretmen tutumları, kaynaştırmanın en önemli engellerinden birisi olarak karşımıza çıkmaktadır Kaynaştırmaya ilişkin olumsuz görüşlere sahip olan öğretmenler, bu sistemin engelli olmayan çocukların gelişimini olumsuz olarak etkileyeceğini ve özel gereksinimli öğrencilerin akademik ve sosyal yönden yararlanamayacaklarını ifade etmişlerdir (Salend, 2001) Öğretmenlerin özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırılmasına ilişkin olumsuz tutumları, destek eğitim hizmetlerinin yetersizliğinden, sınıftaki öğrenci sayısının fazla oluşundan, özel gereksinimli öğrencilerle yetersiz ve olumsuz deneyimlerden ve özel gereksinimli öğrencilerin davranışlarını yönlendirme, uygun öğretim programını hazırlama ve uygulama konularında yeterli donanıma sahip olmamadan kaynaklanmaktadır (Salend, 2001; Scruggs ve Mastropieri, 1996)
Bu konuda yapılan kapsamlı bir araştırmada (Scruggs ve Mastropieri, 1996), öğretmenlerin büyük bir çoğunluğunun kaynaştırma düşüncesini benimsemekle birlikte, sınıflarında özel gereksinimli bir öğrencinin bulunmasına karşı isteksiz oldukları bulunmuştur Araştırmada öğretmenlerin çoğunluğu, engelli öğrencilerin sınıfı rahatsız edeceklerini ve daha fazla ilgiye gereksinim duyacaklarını belirtmişlerdir Araştırmaya katılan öğretmenlerin bir kısmı yeterli zaman, eğitim, araç gereç ve personel desteği olduğunda kaynaştırmanın başarıyla uygulanacağını ifade etmişlerdir Ayrıca öğretmenler hafif ve orta derecede engelli bireylerin kaynaştırma için daha uygun olduğunu da dile getirmişlerdir
Özetle, kaynaştırmaya yönelik olumsuz öğretmen tutumlarıyla uygulamada sıklıkla karşılaşılmaktadır Bu tutumları olumluya çevirmek için öğretmene gereksinim duyduğu zamanın, eğitimin, personel ve materyal desteğinin sağlanmasına ve sınıftaki öğrenci sayısının daha az tutulmasına gayret edilmelidir Ancak tüm bunlarla birlikte, öğretmenin öncelikle kendisinin öğrenmeye ve yardım almaya istekli olması gerekmektedir Özel gereksinimli öğrencilerin eğitim sorumluluğunu üstlenmek istemeyen bir öğretmenin, bu öğrenciler hakkında bilgi toplaması, gerekli durumlarda kaynak kişilere başvurması, her gün sınırlı da olsa zaman ayırmaya çalışması olası görülmemektedir
Uygun Personel ve Destek Servislerin Olmayışı: Kaynaştırma, özel gereksinimli öğrencinin hiçbir özel eğitim desteği almaksızın doğrudan genel eğitim sınıfına yerleştirilmesi demek değildir Gerekli durumlarda öğretmene ve/veya özel gereksinimli öğrenciye destek hizmetlerin sağlanmasını gerektirmektedir Gereksinim duyulan destek hizmetinin sağlanmaması durumunda kaynaştırmadan yarar sağlamak mümkün değildir Ancak ülkemizde, genel eğitim okullarında sınıf öğretmenine, özel gereksinimli öğrencinin belirlenmesinde, değerlendirilmesinde, gerektiğinde bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlanmasında ve öğretimin planlanmasında ve uygulanmasında yardım edecek destek servisleri bulunmamaktadır Bu durum kaynaştırma uygulamalarını olumsuz etkilemektedir
Genel ve Özel Eğitimin Farklı Algılanışı: Temelde genel ve özel eğitim arasında, eğitim programını planlama ve uygulama bakımından büyük farklılıklar olmamasına karşın, genel eğitim okullarında görev alacak pek çok öğretmen, mesleki eğitimleri sırasında, özel eğitime ilişkin yetersiz bir donanımla mezun olmaktadır Ülkemizde kaynaştırmanın hem yasal düzeyde, hem de uygulamada kabul görmesine karşın, öğretmen yetiştiren programların içerikleri incelendiğinde, özel eğitime ve kaynaştırmaya ilişkin derslerin bulunmadığı dikkati çekmektedir Bu durum uygulamada sıkıntı yaratmakta ve sınıflarında özel gereksinimli öğrenci bulunana öğretmenlerin bilgi eksiklikleri hizmet içi eğitim programlarıyla giderilmeye çalışılmaktadır Uygulamada yaşanan bu sıkıntıyı ortadan kaldırmak için tüm öğretmenlerin mesleki eğitimleri sırasında özel gereksinimli bireyler ve bu bireylerin kaynaştırma ortamında eğitilmelerine yönelik kuramsal ve uygulamalı dersler almaları gerekmektedir Nitekim alanda yapılan araştırmalarda, genel eğitim sınıflarında görev yapan öğretmenler, kendilerini özel gereksinimli öğrenciler için hazırlıksız hissettiklerini ve iş birliği için de çok az zamanlarının olduğunu belirtmişlerdir (Baker ve Zigmond, 1995; Manset ve Sammel, 1997; Pivik, McComas ve La Flamme, 2002; Scruggs ve Mastropieri, 1996)
Fiziksel Çevrenin Yetersizliği: özel gereksinimli bireyler sahip oldukları özelliklere göre özel olarak düzenlenmiş çevreye gereksinim duymaktadırlar Genel eğitim okullarının fiziki yapısı kimi zaman kaynaştırmaya engel oluşturmaktadır Dik merdivenler, dar koridorlar, yetersiz ışıklandırma,uygun olmayan tuvaletler, ulaşılması güç kantinler, sesi gereğinden fazla geçiren duvarlar, yankı yapan yüksek tavanlar ve yüksekliği iyi ayarlanmamış yazı tahtaları kaynaştırmanın engelleri olarak karşımıza çıkmaktadır (Pivik, McComas, Laflamme, 2002) Okulların fiziki yapısı öğrencilerin gereksinimlerine göre en az yardımla bağımsız hareket etmelerine olanak sağlayacak biçimde tasarlanmalıdır
Kaynaştırmanın Olumlu Sonuçları:
Özel gereksinimli bir öğrencinin kaynaştırılması söz konusu olduğunda genellikle ilk akla gelen bu durumun özel gereksinimli öğrenciye ne gibi yararlar sağlayacağı ve bu durumdan diğer öğrencilerin nasıl etkileneceği olmaktadır Oysaki özel gereksinimli öğrencinin genel eğitim sınıfında kaynaştırılmasının yalnızca özel gereksinimli öğrencilere değil, aynı zamanda o sınıfta eğitim gören diğer öğrencilere, bu çocukların eğitiminden sorumlu kişiler olan öğretmenlere, özel gereksinimli çocuğu olan ve olmayan anne babalara olumlu etkileri bulunmaktadır Şekil 14’te kaynaştırmanın özel gereksinimi olan ve olmayan öğrencilere, bu öğrencilerin anne babalarına ve öğretmenlere olası olumlu etkileri özetlenmektedir (Salend, 2001; Wolery ve Wilbers, 1994)
Şekil 14 Kaynaştırmanın Sonuçları
Kaynaştırmadan Beklenen Yararlar
Özel Gereksinimli
Öğrencilere
Özel Gereksinimli olmayan akranlarıyla birlikte yaşamayı ve arkadaşlık kurmayı öğrenirler
Diğer akranlarını gözleyerek yeni beceriler öğrenirler
Toplum içinde yaşamaya hazırlık olacak nitelikte gerçek yaşam deneyimleri kazanırlar
Özel Gereksinimli olmayan Öğrencilere
Özel gereksinimli bireyler hakkında daha gerçekçi bir bakış açısı elde ederler
Kendilerinden farklı olan bireyleri kabul etmeyi öğrenirler
Kendilerini başkalarının yerine koymayı ve onları anlamayı öğrenirler
Tüm zorluklara rağmen başarılı olan bireyleri tanıma fırsatını elde ederler
Sınıf Öğretmenlerine
Sınıf ortamını ve öğretim programını sınıfındaki öğrencilerin gereksinimlerine göre düzenleme becerisi kazanırlar
Özel Eğitim öğretmeni, rehber Öğretmen gibi diğer personele iletişim ve iş birliği kurma becerilerini geliştirirler
Özel Gereksinimli Çocukların Ailelerine
Normal gelişimi öğrenirler ve kendilerini toplumdan daha az soyutlanmış hissederler
Kendilerine önemli bir destek sağlayabilecek normal gelişim gösteren çocukların aileleriyle iletişimlerini geliştirirler
Özel Gereksinimli Olmayan Çocukların Ailelerine
Özel gereksinimli çocukların aileleriyle etkileşime girerek onlara katkı getirebilirler
Çocuklarına bireysel farklılıkları ve onlara saygı duymayı öğrenme fırsatını elde ederler

İşitme Engelli Birey Kimdir?
İşitme özründen dolayı özel eğitimi gerektiren kişiler işitme engellidir
İşitme engelli Bireylerin Genel Özellikleri:
- İşitme cihazı kullanırlar
- Sözcük dağarcıkları sınırlıdır
- Artikülasyon bozuklukları görülür
- Konuşmaları anlamada güçlük çekme
- Konuşma özürü
- Seslerin yönünü kestirememe
- İletişim kurmada gereğinden fazla jest ve mimik kullanma
- Fiziksel çevre koşullarındaki seslere karşı kayıtsız kalma
- Okuma-konuşma-yazma sırasında sözcüklerdeki sesleri heceleri yutma
- Eğitim uygulamalarında sesin hafif veya görüş alanı içinde olmaması sonucu tartışmalara ilgisizlik ve sessizliği seçme
Görme Engelli Birey Kimdir?
Tüm düzeltmelerle birlikte, gören gözün olağan görme gücünün onda birine yani 20/200 lük görme keskinliğine ya da daha azına sahip olan ya da görme açısı 20 dereceyi aşmayan kişilerdir
Görme Engellilerin Özellikleri:
* Fark edilmek için siyah gözlük veya beyaz baston kullanırlar
* Dokunma, işitme ve koklama duyuları gelişmiştir
* Akademik alanlarda görenlere oranla geridirler

* Bu kişiler özellikle dokunma duyusuna bağımlıdırlar,
* Dil gelişimi görsel olmaktan çok işitsel olması nedeniyle görme engellilerin dil gelişimleri normal çocuklarla aynıdır
* Görme engellilerin söze dayalı testlerle yapılan zeka ölçümlerinde, görme engelinin düşük zekaya yol açmadığını göstermektedir
Konuşma Engelli Birey Kimdir?
Konuşmanın akışında, ritminde, vurgularında, tizliğinde, ses birimlerinin çıkarılışı ve eklemlenişinde, artikülasyonunda, anlamında bozukluğu bulunan kişilerdir
Konuşma Engellilerin özellikleri:
- İşitilemeyecek kadar aşırı alçak sesle konuşma,
- Konuşmanın rahatlıkla anlaşılamaması,
- Belirli bir sesin beklenildiği gibi söylenememesi,
- Söz dizimi,dil biçimi vb sapmalar,
- Konuşurken zorluk çekme
Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklar:
Psikolojik süreçlerden görsel, işitsel algılamanın gelişmediği ya da algılananların bütünleştirilmesinde ya da psikomotor özellikli ifade etme becerilerinde güçlüklerin gözlendiği çocuklardır
Öğrenme Güçlüğü Olan çocukların Özellikleri:
* Görsel ve işitsel algılama problemleri görülür
* Akranlarına göre devimsel becerilerin kullanılmasını gerektiren bedensel etkinliklerde
güçlükler ve eşgüdüm problemleri görülür
* Çalışma becerilerini kullanma yetenekleri sınırlıdır
* Dikkatleri dağınıktır
* Aşırı hareketlidirler
* Kısa süreli bellekleri yeterince gelişmemiştir
* Sosyal uyum açısından geridirler
Bedensel Engelli Birey Kimdir?
Bütün düzeltmelere rağmen iskelet, sinir sistemi, kas ve eklemlerindeki engellerden dolayı normal eğitim - öğretim çalışmalarından yeterince yararlanamayanlardır
Bedensel Engellilerin Özellikleri:
- Akademik başarıları sınıf arkadaşlarından geri olabilir
- Sosyal ve kişisel uyumları bedensel yetersizliği olmayanlarla aynıdır; ancak bedensel yetersizlikten etkilenen kişilerde ise görülen uyum sorunları, çevrelerindeki ;kişilerin tepkilerinin sonucudur
- Kendilerini yetersiz hissetmeleri sonucunda; içe kapanma, alıngan ve hassas olma gibi sorunlar ortaya çıkmaktadır
- Zaman zaman uyum problemleri görülmektedir

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.