![]() |
Davranim Ve Karşi Gelme Bozukluğu |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Davranim Ve Karşi Gelme BozukluğuDAVRANIM ve KARŞI GELME BOZUKLUĞU 1 ![]() ?Conduct? sözcüğü İngilizcede ?tavır-hareket? anlamına gelmektedir ![]() ![]() Yaramazlık, haylazlık olarak bilinen başkaldırma, karşı gelme ve toplum değerlerine ters düşen hareketler çocukların çoğunda bir miktar görülebilir ![]() ![]() ![]() ? Davranış yineleyicidir ![]() ? Süreklidir ![]() ![]() ? Çocuğun aile, okul ve toplumla ilişkisi belirgin bir şekilde bozuktur ![]() ? Bu çocukların engellenmeye dayanma gücü düşüktür ![]() 2 ![]() DSM-IV (APA,1994) Davranım Bozukluğu İçin Tanı Ölçütler bölümünde aşağıdaki gibi tanımlanmıştır ![]() En azından bir tanı ölçütünün son 6 aydır bulunması koşuluyla aşağıdaki tanı ölçütlerinden üçünün (ya da daha fazlasının) son 12 aydır bulunuyor olması ile kendini gösteren, başkalarının temel haklarına saldırıldığı ya da yaşa uygun başlıca toplumsal değerlerin ya da kuralların hiçe sayıldığı, yineleyici bir biçimde ya da sürekli olarak görülen bir davranış örüntüsü: 1 ![]() 1) Çoğu zaman başkalarına kabadayılık eder, gözdağı verir ya da gözünü korkutur ![]() 2) Çoğu zaman kavga-dövüş başlatır ![]() 3) Başkalarının ciddi bir biçimde fiziksel olarak yaralanmasına neden olacak bir silah kullanmıştır (örn ![]() ![]() 4) İnsanlara karşı fiziksel olarak acımasız davranmıştır ![]() 5) Hayvanlara karşı fiziksel olarak acımasız davranmıştır ![]() 6) Başkasının göz önünde çalmıştır (örn ![]() ![]() 7) Birisini cinsel etkinlikte bulunması için zorlamıştır ![]() 2 ![]() 8) Ciddi hasar vermek amacıyla isteyerek yangın çıkarmıştır ![]() 9) İsteyerek başkalarının malına mülküne zarar vermiştir (yangın çıkarma dışında) ![]() 3 ![]() 10) Bir başkasının evine, binasına ya da arabasına zorla girmiştir ![]() 11) Bir şey elde etmek, bir çıkar sağlamak ya da yükümlülüklerinden kaçınmak için çoğu zaman yalan söyler (yani başkalarını ?atlatır?) ![]() 12) Hiç kimse görmeden değerli şeyler çalmıştır (örn ![]() ![]() 4 ![]() 13) 13 yaşından önce başlayarak, ailenin yasaklarına karşın çoğu zaman geceyi dışarıda geçirmektir ![]() 14) Ana babasının ya da onların yerini tutan kişilerin evinde yaşarken en az iki kez geceleyin evden kaçmıştır (ya da uzun bir süre geri dönmemişse bir kez) ![]() 15) 13 yaşından önce başlayarak çoğu zaman okuldan kaçmıştır ![]() Bu davranış bozukluğu toplumsal, okuldaki ya da mesleki işlevsellikte klinik açıdan önemli derecede bozulmaya neden olur ![]() Bu ölçütler kişi 18 yaşında ya da daha ileri bir yaşta ise Antisosyal Kişilik Bozukluğunun tanı ölçütlerini karşılamaktadır ![]() 3 ![]() Başlangıç yaşına bağlı olarak davranım bozukluğunu çocuklukta başlayan tip ve ergenlikte başlayan tip olmak üzere ikiye ayırmaktadır ![]() Çocuklukta başlayan tip: Davranım bozukluğu için tipik olan en az 10 ölçütün 10 yaşından önce başlamış olması ![]() ![]() Ergenlikte başlayan tip: Davranım bozukluğu için tipik olan en az 10 ölçütün 10 yaşından önce bulunmaması ![]() ![]() 4 ![]() DSM-IV-TR de; Hafif derecede: Tanı koymak için gerekli davranış sorunlarının birkaçı vardır ve davranış sorunları başkalarına çok az düzeyde zarar veriyordur ![]() Orta derecede: Davranış sorunlarının sayısı ve başkalarına etkisi ?hafif? ile ?ağır? arasında orta bir yerdedir ![]() Ağır derecede: Tanı koymak için gerekli davranış sorunlarının pek çoğu vardır veya davranış sorunları başkalarına çok fazla zarar veriyordur ![]() 5 ![]() Yayınlarda erkek çocuklarda başlama yaşı 7, kız çocuklarında 13 olarak bildirilmektedir (Yüksel, 2001) ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() DB?nu konu alan araştırmalar bozukluğun oluşumunda biyolojik, sosyolojik, psikolojik kökenli birçok faktörün etkili olduğunu göstermiştir ![]() Biyolojik Faktörler: ? DB ve mizaç arasındaki ilişkiye dönük birçok araştırma yapılmıştır ![]() ![]() ? DB?de bir diğer biyolojik etmen de kromozomlardır ![]() ![]() Ailesel Özellikler ve Etmenler: DB gösteren çocuk ve ergenlerin aileleri bazı tipik özellikler göstermektedir ![]() ? Kentlerde yaşayan, düşük sosyoekonomik düzeyden gelen, parçalanmış ailelerin çocuklarıdır ![]() ? Babalar aileden uzak ya da aileyi terk etmiş, antisosyal kişilik özelliği taşıyan, alkol ve madde bağımlılığı gösteren kimselerdir ![]() ? Annelerde depresyon, kişilik bozukluğu ve somatizasyon bozukluğu söz konusudur ![]() ? Aile yapısı kaotiktir ![]() ? Aile disiplini serttir ![]() ![]() ? Anne-baba çocuğun disiplini ile ilgili olarak ortak tutum sergileyememektedirler ![]() ![]() ? Aile çocuğa hiç sınır koymamış ve çok hoşgörülü davranmıştır ![]() ![]() ? Anne baba kendi anne babalarına bağımlılıklarını sürdürmektedir ![]() ![]() ![]() Taciz ve Kötü Muamele: ? Uzun süre saldırganlığa maruz kalmış ve özellikle fiziksel tacize uğramış çocuklar genellikle saldırgan davranışlar sergiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sosyokültürel Etmenler: ? Sosyokültürel sosyoekonomik yönden yoksul olan çocuklar toplumda kabul gören yollardan gereksinimlerini karşılayamadıkları, içinde bulundukları koşullar onları toplumun reddettiği yollardan amaçlarına ulaşmaya sevk etmektedir ![]() ![]() Psikolojik Etmenler: ? Karmaşık ve bozuk aile ilişkilerinin egemen olduğu aile ortamından gelen ya da reddedilmiş çocuklar öfkeli, talepkar ve yıkıcı olmakta ve olgun ilişkiler kurabilmek için gerekli olan engellenmeye tolerans geliştirememektedirler ![]() ![]() ![]() 7 ![]() DB olan çocuklar aşırı derecede kavgacı, diğer insanlara ve hayvanlara karşı acımasız, çalma, yangın çıkarma, sürekli yalan söyleme gibi yıkıcı özellikleri olan, sık sık öfke nöbetleri geçiren, diğerlerini kışkırtıcı davranışları olan, sık okuldan ve evden kaçma davranışları sergileyen çocuklardır ![]() ![]() ![]() DB olan çocuklarda yüksek oranda yetersiz ve düzensiz bilişsel hatalar gözlenir ![]() ![]() ![]() ![]() Bu çocuklarda duygu örüntüleri alışılmışın dışındadır, daha çok korku ve üzgün olma duygularını hissederler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 8 ![]() Sağaltımda çocuğu, aileyi ve küçük toplumsal çevreyi(mahalle, okul vb) birlikte ele alan, danışmanlık ve rehberliğe ağırlık veren bir psikoterapötik yaklaşım önde gelmelidir ![]() ![]() En etkili yaklaşım ve tekniklerden bazıları şunlardır; ? Sosyal Beceri Eğitimi: 6?11 yaş DB olan çocuklarda kullanılır ![]() ? Davranışçı teknikler: Uygun sosyal davranışları ödüllendirme ve antisosyal davranışlardan vazgeçirme ![]() ? Modelleme Stratejileri: Çocuk tarafından kabul edilen yetişkin veya çocuğun sosyal davranışlarını model alarak öğrenmesi ![]() ![]() ? Koçluk yapma: Yeterli sosyal davranışların prensipleri öğretilir ![]() ![]() ? Kişilerarası Bilişsel Problem Çözme Eğitimi: Kişilerarası iletişim ve uzlaşma becerileri açısından oldukça önemli olan başkalarının bakış açısından bakabilme ve uzlaştırma yollarını araştırmayı vurgular ![]() ![]() ? Duygusal Eğitim: Farklı durumlarda ortaya çıkan farklı duyguları tanımasını ve isimlendirebilmesini sağlar ![]() ![]() ? Kendi Davranış ve Duygularını İzleme: Bu çalışmada çocuğun kendi duygu ve davranışlarını yönettiği hissini güçlendirir ![]() ? Kendini Yapılandırma: Dur! Düşün! Ne yapabilirim(dim) ![]() ? Kendini Güçlendirme: Bu teknikte kendisiyle olumlu konuşma öğretilir ![]() ![]() ? Sosyal Problem Çözümü: Dürtüsel davranışların kontrol edilmesini kolaylaştırır ![]() a) Problem ne? b) Bu konuda ne yapabilirim? c) İşe yarar mı? d) Nasıl yapabilirim(yapabilirdim) ![]() ? Ebeveyn Yönetimi Eğitimi: Ebeveyn ve çocuk arasında zorlayıcı kısır döngü bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() a) Evde problem davranışın nasıl belirleneceğinin ve izleneceğinin öğrenilmesi ![]() b) Ebeveynler, güçlendirme tekniklerini öğrenirler ![]() ![]() c) İstenmeyen davranışları nasıl cezalandıracaklarını öğrenirler ![]() ![]() d) Çocuklarını tüm gün içinde izlemeyi öğrenirler ![]() ![]() e) Son olarak problem çözme ve arabuluculuk stratejilerini öğrenirler ![]() ? ABC Modeli: DB olan çocuğun ebeveynleri yardımcı terapist gibi kullanılarak hedef davranışın öncesinde ve sonrasında ne olduğuna dikkat edilerek ne kadar başarılı olunduğunu öğrenirler ![]() A- (Antecedent) Olayın öncülleri, hedef davranıştan hemen önce ne oluyor ![]() B- ( Behavior) Hedef davranış C- ( Consequence) Sonuçlar, hedef davranıştan hemen sonra ne oluyor ![]() Örnek; A- (Antecedent) Baba masasında çalışırken çocuğun dersini yapmasını beklemektedir ![]() B- ( Behavior) Çocuk babasının kendisini dışarı göndermesini sağlayacak şekilde gürültü çıkarmaya başlar ![]() C- ( Consequence) Baba ?çık dışarı? der ![]() ![]() 9 ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() 10 ![]() ? Öğretmen-aile-danışman iletişimi güçlü tutulmalı ![]() ? Davranım bozukluğunun okulla ilgisi araştırılmalı, sınıf içi uygulamalardan kaynaklanıp kaynaklanmadığı araştırılmalı ![]() ? Öğretmenler aileleri bu konuda kendilerine yardımcı olabilecek kaynaklara yönlendirmeli ![]() ? Okulda birden fazla DB olan çocuk varsa ailelerin bir birleriyle etkileşime girmeleri sağlanmalı ![]() ? DB olan çocuklar kendilerinin diğer çocuklardan farklı olduğunu düşünebilirler ![]() ![]() ? Problem çözme ve sosyal beceri eğitimi verilmeli ![]() ? Sorumluluk alma ile ilgili çalışmalar yapılabilir ![]() ? Asla etiketlenmemeli ![]() ![]() ![]() ? Çocuklara okul kuralları net bir şekilde açıklanmalı, fakat gerekli yerde gerekli esneklikler tanınmalıdır ![]() ? Okulda daha önceden bu tip öğrencilerle çalışan öğretmenlerin seçimi çocuğun okula uyumunu daha çok arttırabilir ![]() ? Bu tip öğrencilerin okul aktivitelerine katılımı sağlanmalı ![]() ![]() ? Öğretmen öğrencilere karşı hoşgörülü, sevecen, çocuğun ihtiyaçlarını anlayan yapıda olmalı ![]() KARŞI GELME BOZUKLUĞU 1 ![]() Toplumsal normlara ve başkalarının temel haklarına saldırı olmaksızın olumsuz, düşmanca ve karşı çıkma tarzındaki davranışlarla belirli bir yıkıcı davranış bozukluğudur ![]() ![]() 2 ![]() A ![]() 1) Sıklıkla hiddetlenir 2) Sıklıkla büyüklerle tartışmaya girerler 3) Büyüklerinin isteklerine ya da kurallara uymaya çoğu zaman etkin bir biçimde karşı gelir ya da bunları reddeder 4) Çoğu zaman, kasıtlı olarak başkalarını kızdıran şeyler yaparlar 5) Kendi suçları için çoğu zaman başkalarını suçlarlar 6) Çoğu zaman alıngandır, çabuk darılır ya da başkalarınca kolay kızdırılır 7) Çoğu zaman kızgın ve güceniktir 8) Çoğu zaman kincidir ve intikam almak ister B ![]() ![]() C ![]() ![]() D ![]() ![]() 3 ![]() DEHB ve DB tedavisinde kullanılan tekniklerle iyi sonuçlar alınmaktadır ![]() Uzman Klinik Psikolog Hemra Mamiyev |
![]() |
![]() |
|