|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
428, 500, anaksagoras, anaxagoras, kimdir |
![]() |
Anaksagoras (Anaxagoras) Kimdir? (M.Ö. 500 - 428) |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Anaksagoras (Anaxagoras) Kimdir? (M.Ö. 500 - 428)Anaksagoras (Anaxagoras) Kimdir? (M ![]() ![]() Yunan doğa filozofu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Felsefesi Anaxagoras, İyonya'dan Atina'ya araştırma biliminin temel esasını ve felsefesini getirmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başlangıçta, her tür parçacık -Anaksagoras'a göre bölünemez hiç bir parçacık yoktur- biraraya karışmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anaksagoras herşeyde herşeyin bir oranı vardır öğretisini savunuyordu ve bunun görünürdeki nedeni değişim olgusunu başka türlü nasıl açıklayabileceğini anlayamamış olmasıydı ![]() ![]() Bu noktaya dek Anaksagoras'ın felsefesi Empedokles'in Parmenides'i yorumlayış ve uyarlayışının bir türüdür, ve özel olarak dikkate değer hiç bir özgünlük göstermemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir çok şeyin bir çok oranı vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zeller bunu kabul etmemektedir, ve Stace nasıl ‘tüm felsefenin duygusal - olmayan düşünceyi duygusal düşünceleri bildirme amacıyla evrimlenmiş dilde anlatmak zorunda olmanın güçlüğü altında çabalıyor' olduğu olgusunu belirtmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Anaksagoras, astronomiyle de ilgileniyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ek Bilgiler Anaksagoras, Empedokles gibi, Parmenides'in Varlık ne varlığa gelir ne de geçip gider, ama değişmezdir kuramını kabul ediyordu ![]() ![]() ![]() Ama Anaksagoras en son birimlerin toprak, hava, ateş ve su olarak dört öğeye karşılık düşen parçacıklar olduğu konusunda Empedokles ile anlaşmamaktadır ![]() ![]() Başlangıçta, her tür parçacık -Anaksagoras'a göre bölünemez hiç bir parçacık yoktur- biraraya karışmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Niçin başka parçacıklarla diyoruz? Çünkü somut görgül nesnelerde, tüm şeylerin parçacıkları vardır; gene de bunlar öyle bir yolda birleşmişlerdir ki, bir parçacık türü baskındır ve bütün nesne adını bu olgudan almaktadır ![]() Anaksagoras herşeyde herşeyin bir oranı vardır öğretisini savunuyordu ve bunun görünürdeki nedeni değişim olgusunu başka türlü nasıl açıklayabileceğini anlayamamış olmasıydı ![]() ![]() Bu noktaya dek Anaksagoras'ın felsefesi Empedokles'in Parmenides'i yorumlayış ve uyarlayışının bir türüdür, ve özel olarak dikkate değer hiç bir özgünlük göstermemektedir ![]() ![]() Empedokles evrendeki devimi Sevgi ve Çekişme olarak iki fiziksel kuvvete yüklemişti; ama Anaksagoras bunun yerine Nous ya da An ilkesini getirmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ve Neus olacak olmuş, olmuş olan, şimdi olan ve olacak olan tüm işleri, ve ayrılmış yıldızların ve güneşin ve ayın ve havanın ve eterin şimdi içinde dönmekte oldukları bu döngüyü düzene koydu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nous sonsuzdur ve kendi yönetmektedir, ve hiç bir şeyle karışmış değil ama yalnız başınadır,kendi kendisindedir ![]() ![]() ![]() ![]() Filozof böylece Noustan yada Andan özdeksel terimlerde ‘tüm şeylerin en incesi' olarak, ve uzayda yer kaplıyor olarak söz etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Böylece Metafizik'te Anaksagoras'ın ‘rasgele konuşan öncülleri arasında ayık bir insan gibi' durduğunu söyleyen Aristoteles yine demektedir ki ‘Anaksagoras Anı evrenin biçimlenişini açıklamak için bir deus ex machina olarak kullanmaktadır; ve ne zaman bir şeyin zorunlu olduğunu açıklamakta güçlükle karşılaşsa, onu ortaya sürmektedir ![]() ![]() ![]() Gene de, ilkeden tam anlamıyla yararlanmayı başaramamış olmasına karşın, Anaksagoras Yunan felsefesine görkemli meyvesini gelecekte verecek olan eşsiz önemdeki bir ilkenin getirilmesiyle onurlandırılmalıdır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Anaksagoras (Anaxagoras) Kimdir? (M.Ö. 500 - 428) |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Anaksagoras (Anaxagoras) Kimdir? (M.Ö. 500 - 428) ANAKSAGORAS Yunan doğa filozofudur(ANAXAGORAS) (M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anaksagoras, cisimlerin birbirine benzer çok küçük parçalardan oluştuğunu savunmuş, zekayı (nous) bütün bunların üzerine yerleştirmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plutarkhos’un anlattığı bir olay onun gerçekçiliğini yeterince belirtir ![]() ![]() ![]() ![]() Anaksagoras, astronomiyle de ilgileniyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca Anaxagoras bir felsefe kitabı yazmıştır ancak M ![]() ![]() ![]() ![]() Felsefesi Anaxagoras, İyonya’dan Atina’ya araştırma biliminin temel esasını ve felsefesini getirmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başlangıçta, her tür parçacık -Anaksagoras’a göre bölünemez hiç bir parçacık yoktur- bir araya karışmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anaksagoras her şeyde her şeyin bir oranı vardır öğretisini savunuyordu ve bunun görünürdeki nedeni değişim olgusunu başka türlü nasıl açıklayabileceğini anlayamamış olmasıydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ek Bilgiler Anaksagoras, Empedokles gibi, Parmenides’in Varlık ne varlığa gelir ne de geçip gider, ama değişmezdir kuramını kabul ediyordu ![]() ![]() ![]() Ama Anaksagoras en son birimlerin toprak, hava, ateş ve su olarak dört öğeye karşılık düşen parçacıklar olduğu konusunda Empedokles ile anlaşmamaktadır ![]() ![]() Başlangıçta, her tür parçacık -Anaksagoras’a göre bölünemez hiç bir parçacık yoktur- biraraya karışmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Niçin başka parçacıklarla diyoruz? Çünkü somut görgül nesnelerde, tüm şeylerin parçacıkları vardır; gene de bunlar öyle bir yolda birleşmişlerdir ki, bir parçacık türü baskındır ve bütün nesne adını bu olgudan almaktadır ![]() Anaksagoras ile bir ışık, henüz zayıf da olsa, dogmaya başlamaktadır, çünkü anlak şimdi ilke olarak kabul edilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ve Neus olacak olmuş, olmuş olan, şimdi olan ve olacak olan tüm işleri, ve ayrılmış yıldızların ve güneşin ve ayın ve havanın ve eterin şimdi içinde dönmekte oldukları bu döngüyü düzene koydu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nous sonsuzdur ve kendi yönetmektedir, ve hiç bir şeyle karışmış değil ama yalnız başınadır,kendi kendisindedir ![]() ![]() ![]() ![]() Filozof böylece Noustan yada Andan özdeksel terimlerde ‘tüm şeylerin en incesi’ olarak, ve uzayda yer kaplıyor olarak söz etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Böylece Metafizik’te Anaksagoras’ın ‘rasgele konuşan öncülleri arasında ayık bir insan gibi’ durduğunu söyleyen Aristoteles yine demektedir ki ‘Anaksagoras Anı evrenin biçimlenişini açıklamak için bir deus ex machina olarak kullanmaktadır; ve ne zaman bir şeyin zorunlu olduğunu açıklamakta güçlükle karşılaşsa, onu ortaya sürmektedir ![]() ![]() ![]() Gene de, ilkeden tam anlamıyla yararlanmayı başaramamış olmasına karşın, Anaksagoras Yunan felsefesine görkemli meyvesini gelecekte verecek olan eşsiz önemdeki bir ilkenin getirilmesiyle onurlandırılmalıdır ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Anaksagoras (Anaxagoras) Kimdir? (M.Ö. 500 - 428) |
![]() |
![]() |
#3 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Anaksagoras (Anaxagoras) Kimdir? (M.Ö. 500 - 428)Anaksagoras ( Anaxagoras ) Biyografi (M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anaksagoras, cisimlerin birbirine benzer çok küçük parçalardan oluştuğunu savunmuş, zekayı (nous) bütün bunların üzerine yerleştirmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plutarkhos'un anlattığı bir olay onun gerçekçiliğini yeterince belirtir ![]() ![]() ![]() ![]() Anaksagoras, astronomiyle de ilgileniyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Anaksagoras (Anaxagoras) Kimdir? (M.Ö. 500 - 428) |
![]() |
![]() |
#4 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Anaksagoras (Anaxagoras) Kimdir? (M.Ö. 500 - 428)Anaxagoras: Milattan önce 5 ![]() ![]() Anaxagoras da, çağdaşı olan Empedokles gibi, oluşun mümkün olduğunu göstermeye çalışmış ya da hiçten hiçbir şeyin meydana gelmediğini, ve hiçbir şeyin yok olup gitmediğini ortaya koyarak, mutlak anlamda bir oluş ve yok oluş olmadığını, mutlak değişmenin imkansız olduğunu kabul eden Eleacı görüşün birciliğiyle, değişmenin ve oluşun gerçekliğini kabul eden sağduyunun plüralizmini uzlaştırma çabası vermiştir ![]() ![]() Başka bir deyişle, dünyadaki şeyleri meydana getiren temel öğelerin, varlığa gelmemek ve yokolup gitmemek anlamında değişmez olduğunu, duyusal dünyada gözlemlenen değişmenin, bu temel öğelerin birleşip ayrılmasından meydana geldiğini öne süren Anaxagoras, bu temel öğelerin, sonsuz sayıda olduğu teziyle farklılık gösterir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anaxagoras’ın öğretisi ne göre, evrenin ilk başlangıç halinde, yaratılmamış olan tüm tohumlar, varlığın sonsuz küçük parçaları birbirlerine karışmış bir durumda bulunuyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buna göre, hava ve eter anaforun çevresine gitmiştir ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|