![]() |
Osmanlılarda Bilim Adamları |
![]() |
![]() |
#1 |
KRDNZ
![]() |
![]() Osmanlılarda Bilim AdamlarıAli Kuşçu Ali Kuşçu (asıl adı: Alâeddin Ali b![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Hüseyin G ![]() ![]() Ali Kuşçu, Maveraünnehirde yetişen bilginlerin sonuncusudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Astronomi konusunda ise Farsça yazdığı Astronomi Risalesi ( Riselet-ül fi’l hey’et ) başta gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Semerkant’ ta Uluğ Bey’ den ve Kadızade Rumi’ den ders aldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ali Kuşçu , 15 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ali Kuşçu, Semerkant’ta doğdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ali Kuşçu’nun eserleri zamanında da o kadar fazla önemli değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uluğ Bey de içinde olmak üzere Kadızade-i Rumi (1337-1412) ve Gıyaseddin Cemşid ( ?-1429) gibi dönemin önemli bilim adamlarından ders aldı ve Uluğ beyin yanında çalışarak Uluğ Bey Zic’inin hazırlanmasında yardımcı oldu ![]() ![]() ![]() Fatih, bir kültür merkezi oluşturmanın koşullarından birinin de bilim adamlarını bir araya toplamak olduğunu biliyordu; Ali Kuşçu İstanbul’a gelince onu İstanbul’da kalmaya ikna etti ve 200 altın maaşa bağlayarak Ayasofya’ya müderrisliğine atadı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ali Kuşçu’nun astronomi ve matematiksel alanında yazmış olduğu iki önemli eseri vardır Bunlardan biri, Otlukbeli Savaşı sırasında bitirilip zaferden sonra Fatih’e sunulduğu için Fethiye adı verilen astronomi kitabıdır; diğeri ise Muhammediye isimli matematik kitabıdır ![]() (Bilim Tarihi, Doruk Yay s: 124-125 ve H ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Erzurumlu İbrahim Hakkı |
![]() |
![]() |
#2 |
KRDNZ
![]() |
![]() Erzurumlu İbrahim HakkıErzurumlu İbrahim Hakkı1701 tarihinde Erzurum’da doğdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osman Efendi adlı bir şeyhin oğludur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Erzurumlu İbrahim Hakkı Marifetname adlı eseriyle insanlara önce çevrelerindeki eşyayı, daha sonra kendilerini ve en sonunda da Tanrıyı bildirmeyi amaçlıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() Ona göre Tanrı önce "Kendi nurundan bir cevher var edip, andan cemi kainatı tedric ve tertib ile halk etmiştir; buna Cevher-i Evvel denir ![]() Erzurumlu İbrahim Hakkı’ya göre, bütün varlık küre şeklindedir: "Alemin her ne tarafına nazar olunsa şekli muhaddep görünür ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hızır Bey |
![]() |
![]() |
#3 |
KRDNZ
![]() |
![]() Hızır BeyHızır BeyTürk bilgeleri arasında cidden yüksek fazilet sahibi olan Hızır bey, rivayete göre Anadolu Selçukluları vezirlerindendir; Nasreddin Hoca diye ünlenen Hace Nasıreddin Müstevfi (maliye bakanı) soyundan imiş; Babası Kadı Celal, Sivrihisar’da kadıyken orada doğmuştur ![]() Hızır Bey, önce babasından ders görmüş ve Molla Yeğen(Molla Fenarinin öğrencisi)’in onayıyla Sivrihisar’a müderris oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hızır Bey, 1549 yılında öldü ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kadızade el-Rumi |
![]() |
![]() |
#4 |
KRDNZ
![]() |
![]() Kadızade el-RumiKadızade el-RumiKadızade el-Rumi (1364, Bursa,Türkiye- 1436, Semerkant,Özbekistan) Kadı-Zade “kadının (yargıcın) oğlu” anlamına gelir ve onun için babasının kadı olduğun sanılıyor ![]() ![]() ![]() ![]() “ ![]() ![]() ![]() ![]() Kadızade, memleketi olan Bursa’da yetişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kadızade bu şehirleri ziyaret etmek için 1407’den sonra yola çıktığı biliniyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Birçok kenti gezen Kadızade,1410 dolayında Semerkant’a ulaştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kadızade, Semerkant’taki ilk yılları boyunca, matematik ve astronomiyle ilgili bir dizi tefsir yazdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Belki de Kadızade’nin cesaretlendirdiği Uluğ Bey, 1417’de, bir yükseköğretim merkezi olan medresenin yapımına başladı ![]() ![]() ![]() ![]() Semerkant’ta 1424’te bir gözlemevi inşaatı başladı ve gözlemevei inşaat halindeyken El-Kaşi, Keşan’da yaşayan babasına Semerkant’taki bilimsel hayat hakkında mektuplar yazdı ![]() ![]() ![]() ![]() Kadızade’nin en orjinal çalışması, dikkate değer bir doğrulukla sin 1°’in hesaplanmasıydı ![]() Yöntemlerini Sinüs Üzerine Risale adlı eserinde yayınladı ![]() ![]() ![]() Semerkant’taki gözlemevinde başlanılmış olan asıl çalışma, Batlamyos’tan beri ilk geniş kapsamlı yıldız kataloğu olan Yıldızlar Kataloğu ’nun yapılmasıydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kadızade tarafından tamamlanmamış bir tefsir de Nasreddin el-Tusi’nin astronomi ile ilgili ilmi eseri üzerinedir ![]() ![]() ![]() (http://turnbull ![]() ![]() ![]() ![]() Müsbet bilimler konusunda matemaik ve astronomi bilgini Kadızade-i Rumi (Musa Başa b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Baş müderris bulunduğu sırada Uluğ Bey’in sebep göstermeden bir müderrisi azletmesi üzerine durumu anlatmış, dersten çekilmesine bir müderrisini kendisine sorulmadan azledilmesinin sebep olduğunu söylemiş, böylece bilim kurumlarına siyasilerin doğrudan hakim olamayacağına dair güzel bir ders vermiş, bilgin hükümdar, hocayı görevine iade ederek kadızade’nin gönlünü almıştır ![]() ![]() (a) Mahmud b ![]() ![]() (b) Şemseddin Semerkani (13 ![]() ![]() (c) Muhtasar fi’l-hisab: Arapça üç kısım ![]() ![]() ![]() (d) En orijinal eseri Risale fi İstihraci’l-Ceyb derece Vahide adıyla Gıyaseddin Cemşid’in yazdığı kitaba yazdığı şerhtir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Türkiye Tarihi 2,Osmanlı Devleti 1300-1600,Cem/Tarih, Ekim 1995, s:238-239) |
![]() |
![]() |
![]() |
Mirim Çelebi |
![]() |
![]() |
#5 |
KRDNZ
![]() |
![]() Mirim ÇelebiMirim ÇelebiMirim Çelebi (Mahmut bin Mehmet), Ali Kuşçu’nun ve Kadızade’nin torunu ve Kudbettin Mehmet’in oğludur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (İslam Düşüncesi, Hilmi Ziya Ülken, 269 ve E ![]() Ali Kuşçu’dan sonra Osmanlı ilmi hayatında geometrinin ilerlemesi için en çok çalışan kişi Mirim Çelebi ’ dir ![]() ![]() ![]() ![]() Mirim Çelebi’nin asıl adı Mahmud bin Mehmed’dir ![]() ![]() ![]() ![]() Mirim Çelebi İstanbulda öğretimini bitirdikten sonra Hocazade Sinan Paşa’nın hizmetine girdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dönemin astronomi eserleri arasında Abdülvehhab b ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dönemde Osmanlı biliminin Semerkant yanında ikinci bir kaynağı olan Mısır’da öğrenim gören zamanın tanınmış hekimi Hacı Paşa (Celaleddin Hıdır) (öl: 1413 veya 1417), Osmanlı tıbbını gelişmesinde önemli ir yeri olan Şifa’el-Eskam ve Dev’el-Alam ve Kitab el- Ta’alim fi’t-tıbb isimli iki Arapça eseri yanında Türkçe ve Arapça eserler de yazmıştır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Molla Fenari |
![]() |
![]() |
#6 |
KRDNZ
![]() |
![]() Molla FenariMolla FenariMolla Fenari (Şemseddin Mehmet) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Molla Fenari, Çelebi Sultan Mehmet zamanında padişaha gücenip Karamanoğlu Mehmet Bey’in yanına gitti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Molla Hüsrev |
![]() |
![]() |
#7 |
KRDNZ
![]() |
![]() Molla HüsrevMolla HüsrevMolla Hüsrev (Yozgat, ?-İstanbul Ekim 1480) Osmanlı devletinde 15 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslam hukukçuları arasında bugün de en büyük mevkiyi tutmakta olan Molla Hüsrev, fıkıhtan Dürer ve Gurer i simli metin ve şerhi içeren kıymetli eserleriyle ünlenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Molla Hüsrev, Fatihin ikinci kere başa geçmesinden sonra yanında maaşlı olarak çalışmaya başladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu tarihten itibaren Osmanlı ordusunun dini konularda görüşlerine başvurduğu tek yetkili haline geldi ![]() ![]() Bir düğün cemiyetinde padişahın Molla Gürani’yi sağına ve kendisini de soluna oturtacağına dair haber alınca gücenip 1462’de İstanbul’dan ayrıldı ve Bursa’ya gitti; orada bir medrese yaptırarak ders okutmaya başladı ![]() ![]() ![]() Molla Hüsrev, İstanbul’da kendi adıyla anılan bir cami ve pek çok mescit yaptırlmıştır ![]() ![]() Uzun boylu,vakur ve alçakgönüllü bir insandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Molla Hüsrev, fıkıh, fıkıh usülü,tefsir,kelam ve belagat alanlarında pek çok eser yazdı ![]() (Osmanlılar Ansiklopedisi, s: 596 ve Uzunçarşılı, s: 656-657) |
![]() |
![]() |
![]() |
Muslihuddin Mustafa (Hocazade) |
![]() |
![]() |
#8 |
KRDNZ
![]() |
![]() Muslihuddin Mustafa (Hocazade)Muslihuddin Mustafa (Hocazade)Hoca’ nın bir anlamı da zengin ve tüccar demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Uzunçarşılı,İsmail Hakkı,Osmanlı Tarihi, s: 653-654 ) |
![]() |
![]() |
![]() |
Sinan Paşa |
![]() |
![]() |
#9 |
KRDNZ
![]() |
![]() Sinan PaşaSinan PaşaSinan Paşa (Sivrihisar, 30 kasım 1441- İstanbul, 1486): Başvezir ve alim, tam adı Sinaneddin Yusuf b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fatih’in İstanbul’u bir ilim merkezi haline getirme ve devrinin sivrilmiş alimlerini buraya toplama politikasının sonucu olarak padişah hocası sanıyla İstanbul’a getirtildi ve Sahn medresesi müderrisliğine atandı ![]() ![]() ![]() (Osmanlılar Ansiklopedisi, YKY s: 542 ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Şeyh Bedrettin |
![]() |
![]() |
#10 |
KRDNZ
![]() |
![]() Şeyh BedrettinŞeyh BedrettinAsi Bilge: Şeyh Bedrettin Asi bilge, ilk bakışta, örtüşen iki terim değil ![]() ![]() “İdam edeldiği zamandan bu yana, hakkında birbiriyle çelişen düşünceler belirtilmiş olan Simavna Kadısı Bedrettin bugün bile tümüyle nesnel bir gözle incelenmemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3- Bedrettin’de komünizm ve materyalizm fikirleri arayanlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Samavnalı Şeyh Bedrettin 1413’te Edirne’de yazmaya başladığı Teshil adlı eserini İznik’e nakledildikten sonra 1415’te geliştirmiştir ![]() ![]() Bedrettin’in ölümünden sonra Osmanlı tarihlerinde rastlanan Samavna Sofuları’nın meslek ve meşreplerine bakılıp bir sonuca varılmak istenirse Bedrettinin tamamen batıni inancında olup bunu yaymak isetdiği kuvvetle tahmin olunur ![]() [Dip not( " ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Uzunçarşılı, s:650-51) Şeyh Bedrettin kimdir? Babası selçuklu Sultanı 2 ![]() ![]() ![]() ![]() İlk öğrenimin babasının yanında yapan Bedrettin daha sonra Şahidi adlı bir hocanın derslerini izledi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şehzadeler mücadelesinde Yıldırım Bayezid’in oğullarından Musa Çelebi’nin kardeşi Süleyman Çelebi’nim yaptığı savaş sonunda Edirne’yi ele geçirmesi(1411) üzerine Bedrettin kazaskerliğe atandı ve böylece aktif siyasi yaşamı başlamış oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şeyh Bedrettin ve müritlerinden Börklüce Mustafa,Torlak Kemal gibi ihtilalcilerin başarılarından kaygılanan Çelebi Sultan Mehmet, şeyhin üzerine büyük bir kuvet gönderdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şeyh Bedrettin adına Edirne’de bir zaviye, Konya’da bir mescit yapılmıştır Şeyh Bedrettin vahdet-i vücutçu bir mutasavvuftur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Torunu Halil b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Osmanlılar Ansiklopedisi, s: 306-307 ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tokatlı Molla Lütfi |
![]() |
![]() |
#11 |
KRDNZ
![]() |
![]() Tokatlı Molla LütfiTokatlı Molla LütfiBir Sokrates Trajedisi:Tokatlı Molla Lütfi Bilim, bir birikime dayanır hep ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bilimleri sınıflandıran bir kitap yazdı: Bilimlerin Konuları ve Allahın İstedikleri ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Ş ![]() Molla Lütfi, Fatih Sultan Mehmet ve 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Molla Lütfi’nin çoğu Arapça olan eserleri 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Molle Lütfi’nin bu problemi, İzmirli Theon’un yapıtından öğrendiği anlaşılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Molla Lütfi işte bu öyküden esinlenerek bu küçük eserini yazdı ![]() ![]() ![]() Bilimlerin Konuları ( Mevzuatü’l-Ulüm ) adlı eserinde ise yüz kadar bilimi tasnif ederek konularını ve yararlarını tanıtır ![]() Bir Bilge’nin İdamı “Molla Lütfi, üstün bilgisi ve hoşgörüsü sonucunda Fatih Sultan Mehmet’in danışmanları arasına girmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Molla Lütfi’nin önemli eserleri vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lütfi’nin bir manzumesinden: Geçmedi aşktan heves nidelim Olmadık ana destres nidelim Hele biz vasfın iltimas nidelim Ele girmezse mültemes nidelim Can bağışlar eğerçi bir nefesin Bize irmez o bir nefes nidelim Lütfi’ye karban-ı vaslından İrmez avaze-i ceres nidelim ![]() (Uzunçarşılı, s: 661-662) Ve tutucu ulema sınıfı harekete geçti; matematikçi Molla Lütfi, Şiiliği övmekle ve dinsizlikle suçlandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Ş ![]() Fatih Sultan Mehmet, İmam Gazali’ nin aklın güçsüzlüğünü savunan eserini(Tehafütü’l Felasife ) okumuştu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Uluğ Bey |
![]() |
![]() |
#12 |
KRDNZ
![]() |
![]() Uluğ BeyUluğ BeyUluğ Bey (1393-1449): Timur’ un Torunu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Timurun ölümünden sonra imparatorluk oğulları arısında pay edildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şah Ruh 1409’da Horasandaki Herat kentini (bugünkü batı Afganistan) yeni başkenti yapmaya karar verdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uluğ Bey, aslında özellikle bir matematikçi ve astronomdur ![]() ![]() ![]() Semerkant’taki Rigestan Meydanının karşısında duran medrese, 1420’de tamamlandı ve Uluğ Bey, döneminin en ünlü bilim adamlarını buraya çağırdı ![]() Uluğ Bey 60 kadar bilim adamını Semerkant’taki Medreseye katılmaya çağırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uluğ Bey, medreseye ek olarak,1428’de Semerkant’ta bir de Gözlemevi yaptırdı ![]() ![]() ![]() Gözlemevi için özel olarak kurulmuş aletler arasında, zemini o bölümü için çok büyük olduğundan Gözlevine yerleştirilebilmesi için sökülmesi gerekil olan bir kadran vardı ![]() ![]() Başlıca başarılar şöyleydi: Kübik denklemlerin doğru yaklaşık çözümleri için yöntemler, iki terimli teorem ile çalışma;Uluğ Bey’in sekiz ondalık kesre kadar doğru olan kesin sinüs ve kosünüs tabloları;kküresel trigonometri formülleri ve özellikle önemli olan Batlamyusunkinden beri ilk kapsamlı yıldız kataloğu olan,Uluğ Bey’in Yıldızlar Kataloğu ![]() Bu yıldız kataloğu 17 ![]() ![]() ![]() ![]() Trigonometrik sonuçlar, 1 dereceleik aralarla sinüs ve tanjantların tablolarını içermekteydi ![]() ![]() ![]() ![]() Doğruya yakın tahminişöyledir: Sin 1°=0 ![]() Bu da Uluğ Bey’in başardığı kayda değer doğruluğu göstermektedir ![]() Gözlemevindeki gözlemler, o zaman dek sorgusuz kabul edilmiş olan batlamyus’un hesaplamalarındaki bir dizi hatayı ortaya çıkarmıştır ![]() ![]() ![]() “ ![]() ![]() ![]() Uluğ beyin siyaseti bilim akadari yi değildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “ ![]() ![]() ![]() ![]() (http://turnbull ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uluğ Bey,dedesi Timur, 1404 yılında öldüğünde Semerkant’ taydı ![]() ![]() ![]() ![]() "Uluğ Bey’in dillere destan rasathanesi, şehrin doğu yönünde, varoş sayılabilecek bir noktada, alçak bir tepenin üzerindedir ![]() ![]() ![]() ![]() 1421 yılında Kadızade’ nin idare ettiği medreseyi kurdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uluğ Bey, küçük oğlu Mirza Abdülaziz’ i çok seviyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uluğ Bey, bilgindi ve iyi bir insandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Daha babası hayatta iken Semerkand’da Kadızade ’nin yönettiği medreseyi kurdu(1421) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Hilmi Ziya Ülken, İslam Düşüncesi,Ülken Yayınları, s: 267-268 |
![]() |
![]() |
|