|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
ayrımcılık, cinsel, ders, dinsel, etnik, kitaplarında |
![]() |
Ders Kitaplarında Cinsel, Etnik Ve Dinsel Ayrımcılık |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Ders Kitaplarında Cinsel, Etnik Ve Dinsel Ayrımcılık![]() ![]() ![]() Taksim'deki AB Bilgi Merkezi'nde düzenlenen basın toplantısında konuşan Tarih Vakfı Başkanı Prof ![]() ![]() ![]() Bu amaçla tüm dallarda 139 adet ilk ve orta öğretim ders kitabının incelendiğini dile getiren Güvenç, kitapların insan hakları ve demokrasi kültürünün ana ölçütleri çerçevesinde değerlendirildiğini söyledi ![]() Ders kitaplarını “İnsan Hakları Hukuku” açısından değerlendiren Bilgi Üniversitesinden Prof ![]() ![]() ![]() Tarhanlı, ayrımcılığın başlı başına insan hakkı anlayışının temel değerleriyle bağdaşmadığını söyledi ![]() Tarih kitaplarını değerlendiren tarih öğretmeni Mutlu Öztürk de ilk projede de yer aldığını, bu projeye başlarken de “kitaplar biraz düzelmiştir” diye umut ettiğini ancak umutlarının boşa çıktığını ifade etti ![]() ![]() “Milliyetçilik, cinsiyetçilik ve militarizm tarih ders kitaplarının ana konularından biridir” diyen Öztürk, okullarda okutulan tarih kitaplarını “Türkiye'de hiçbir kurum ve kişinin hak etmediğini, mutlaka yeniden ele alınmaları gerektiğini” kaydetti ![]() Kitaplardaki toplumsal cinsiyet konusunu ele alan Dr ![]() ![]() Güvenli, kitaplarda kadınlara ev kadını ve anne rolü verildiğinin sıklıkla görüldüğüne dikkati çekerek, nadir de olsa çalışan kadın figürlerinin kullanıldığını ama onların da öğretmen, hemşire ve çocuk doktoru gibi meslekler olduğunu söyledi ![]() Ders kitaplarında kadınların teknolojiyle ilişkisinin sadece çamaşır makinesi, fırın ve elektrik süpürgesi kullanma olarak gösterildiğini anlatan Güvenli, annenin sorun yaratan, babanın ise sorun çözen olarak gösterildiğini kaydetti ![]() Kitapları “militarizm” açısından inceleyen Yrd ![]() ![]() ![]() ![]() Altınay, milli güvenlik derslerinin müfredattan çıkarılması gerektiğini dile getirerek, ders kitaplarının sivilleştirilmesi gerektiğine vurgu yaptı ![]() TARAMA KİTABI “Ders Kitaplarında İnsan Hakları 2” projesi çerçevesinde hazırlanan tarama kitabının editörlüğünü Dr ![]() ![]() ![]() Bu arada, projenin bulgular ve tavsiye raporu da yayımlandı ![]() Raporda, ders kitaplarının içeriğinin iyi eğitim alma hakkıyla çelişmemesi, sivil bir dil oluşturulması ve şiddeti, ölümü yücelten ifadelerin kitaplardan çıkarılması gerektiğine işaret edildi ![]() Raporda, ders kitaplarındaki cinsiyet temelli ayrımcılığın ortadan kaldırılması istenerek, ders kitabı yazarlığının bir uzman alanı olduğuna vurgu yapıldı ![]() İŞTE DERS KİTAPLARINDAKİ AYRIMCILIK ÖRNEKLERİ Bazı ders kitaplarından verilen örnekler şöyle: -“Lise Sağlık Bilgisi Kitabı (Temizliğe en fazla önem veren din İslamiyettir), -Orta öğretim trafik ve ilk yardım kitabı (Türküz, bütün başlardan üstünüz), -İlköğretim sosyal bilgiler 6 ![]() ![]() ![]() ![]() -İlköğretim sosyal bilgiler 6 ![]() ![]() -Lise sağlık bilgisi (Baba ailenin geçimini sağlayan kişidir ![]() -İlköğretim matematik 5 ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|