![]() |
Doğa&Amp;Çevre/Çevre Kanunu. |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Doğa&Amp;Çevre/Çevre Kanunu.ÇEVRE KANUNU Kanun No: 2872 Kabul Tarihi: 9 Ağustos 1983 Yayını: 11 Ağustos 1983 tarih ve 18132 sayılı Resmî Gazete BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Tanımlar ve İlkeler Amaç: Madde l - Bu kanunun amacı, bütün vatandaşların ortak varlığı olan çevrenin korunması, iyileştirilmesi; kırsal ve kentsel alanda arazinin ve doğal kaynakların en uygun şekilde kullanılması ve korunması; su, toprak ve hava kirlenmesinin önlenmesi; ülkenin bitki ve hayvan varlığı ile doğal ve tarihsel zenginliklerinin korunarak, bugünkü ve gelecek kuşakların sağlık, uygarlık ve yaşam düzeyinin geliştirilmesi ve güvence altına alınması için yapılacak düzenlemeleri ve alınacak önlemleri, ekonomik ve sosyal kalkınma hedefleriyle uyumlu olarak belirli hukukî ve teknik esaslara göre düzenlemektir ![]() Tanımlar: Madde 2 - Bu Kanunda geçen; a) "Çevre Korunması" terimi; ekolojik dengenin korunması, havada, suda, toprakta kirlilik ve bozulmaların önlenmesi ve çevrenin iyileştirilmesi için yapılan çalışmaların bütününü, b) "Ekolojik Denge" terimi; insan ve diğer canlıların varlık ve gelişmelerini sürdürebilmeleri için gerekli olan şartların bütününü, c) "Çevre Kirliliği" terimi; insanların her türlü faaliyetleri sonucu, havada, suda ve toprakta meydana gelen olumsuz gelişmelerle ekolojik dengenin bozulması ve aynı faaliyetler sonucu ortaya çıkan koku, gürültü ve atıkların çevrede meydana getirdiği arzu edilmeyen sonuçları, d) "Kirleten" terimi; fiilleri sonucu doğrudan veya dolaylı olarak çevre kirliliğine sebep olan gerçek ve tüzel kişileri, e) "Atık" terimi; herhangi bir faaliyet sonucunda çevreye atılan veya bırakılan zararlı maddeleri, f) "Alıcı Ortam" terimi; atıkların bırakıldığı yakın veya uzak çevreyi, ifade eder ![]() İlkeler: Madde 3 - Çevre korunmasına ve çevre kirliliğinin önlenmesine ilişkin genel ilkeler şunlardır: a) Çevrenin korunması ve çevre kirliliğinin önlenmesi gerçek ve tüzel kişilerle vatandaşların görevi olup, bunlar bu konuda alınacak tedbirlere ve belirlenen esaslara uymakla yükümlüdürler ![]() b) Çevre korunmasına ve kirliliğine ilişkin karar ve önlemlerin alınması ve uygulanmasında; insan ve diğer canlı varlıkların sağlığının korunması, alınacak önlemlerin kalkınma çabalarına olumlu ve olumsuz etkileri ile fayda ve maliyetleri dikkate alınarak kısa ve uzun vadeli değerlendirmelerin yapılması esastır ![]() c) Arazi ve kaynak kullanım kararlarını veren ve proje değerlendirmesi yapan yetkili kuruluşlar, kalkınma çabalarını olumsuz yönde etkilememeyi dikkate alarak çevrenin korunması ve kirlenmemesi hedefini gözetirler ![]() d) Ekonomik faaliyetlerde ve üretim metodlarının tayininde çevre sorunlarının önlenmesi ve sınırlandırılması amacıyla en elverişli teknoloji ve yöntemler seçilir ve uygulanır ![]() e) (Değişik: 3416 - 3 ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak kirletenler, kirlenmenin önlenmesi ve sınırlanması için yapılan giderleri ödeme yükümlülüğünden söz konusu kirlenmeyi önlemek için gerekli her türlü tedbiri aldıklarını ispat etmek kaydıyla kurtulabilirler ![]() f) (Değişik: 3416 - 3 ![]() ![]() ![]() g) Çevrenin korunması ve kirlenmenin önlenmesi konusunda alınacak tedbirlerin bir bütünlük içinde tespiti ve uygulanması esastır ![]() İKİNCİ BÖLÜM Merkezî ve Mahallî İdare Bölümleri ve Görevleri Merkez Çevre Kurulu: Madde 4 - (9 Ağustos 1991 tarih ve 443 sayılı KHK’nin 43 üncü maddesiyle yürürlükten kaldırılmıştır ![]() İl Çevre Kurulu: Madde 5 - (13 Mart 1990 tarih ve 490 sayılı K ![]() ![]() ![]() Mahallî Çevre Kurulu: Madde 6 - (8 Haziran 1984 tarih ve 222 sayılı K ![]() ![]() ![]() ![]() Mahallî Çevre Kurulunun Görevleri: Madde 7 - (8 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Çevre Korunmasına İlişkin Önlemler ve Yasaklar Kirletme Yasağı: Madde 8 - Her türlü atık ve artığı, çevreye zarar verecek şekilde, ilgili yönetmeliklerde belirlenen standartlara ve yöntemlere aykırı olarak doğrudan ve dolaylı biçimde alıcı ortama vermek, depolamak, taşımak, uzaklaştırmak ve benzeri faaliyetlerde bulunmak yasaktır ![]() Kirlenme ihtimalinin bulunduğu durumlarda ilgililer kirlenmeyi önlemekle; kirlenmenin meydana geldiği hallerde kirleten, kirlenmeyi durdurmak, kirlenmenin etkilerini gidermek veya azaltmak için gerekli tedbirleri almakla yükümlüdürler ![]() Çevre Korunması: Madde 9 - (Değişik: 3416 - 3 ![]() ![]() ![]() Tespit edilen bu esaslar çerçevesinde aşırı ve yanlış kullanım, her türlü çöp ve atıkların yurt dışından getirilmesi nedeniyle ülkenin temel ekolojik sistemlerinin dengesinin bozulması, hayvan ve bitki türlerinin nesillerinin tehliaaae düşürülmesi, doğal zenginliklerin bütünlüklerinin tahribi yasaktır ![]() Bakanlar Kurulu, ülke ve dünya ölçeğinde ekolojik önemi olan çevre kirlenmeleri ve bozulmalarına duyarlı alanları, tabiî güzelliklerin ileriki nesillere ulaşmasını emniyet altına almak üzere gerekli düzenlemelerin yapılabilmesi amacıyla, "Özel Çevre Koruma Bölgesi" olarak tespit ve ilan etmeye, bu alanlarda uygulanacak koruma ve kullanma esasları ile plan ve projelerin hangi Bakanlıkça hazırlanıp yürütüleceğini belirlemeye yetkilidir ![]() Yukarıdaki fıkraya göre uygulamanın gerçekleştirilebilmesi amacıyla, ilgili Bakanlıkça 27 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çevresel Etki Değerlendirilmesi: Madde 10 - Gerçekleştirmeyi planladıkları faaliyetleri sonucu çevre sorunlarına yol açabilecek kurum, kuruluş ve işletmeler bir "Çevresel Etki Değerlendirme Raporu" hazırlarlar ![]() ![]() "Çevresel Etki Değerlendirme Raporu"nun; hangi tip projelerde isteneceği, ihtiva edeceği hususlar ve hangi makamca onaylanacağına dair esaslar yönetmelikle belirlenir ![]() İşletme İzni ve Haber Verme Yükümlülüğü: Madde 11 - Gerçekleştirilmesi planlanan kurum, kuruluş ve işletmeler mevzuatta öngörülen arıtma tesis veya sistemlerini müstakil veya ortak olarak kurmakla yükümlüdürler ![]() ![]() İşletme izni alarak faaliyete geçen herhangi bir kurum, kuruluş ve işletme, faaliyetlerinde değişiklikler yapmayı ve tesisini büyütmeyi planladığında girişimlerini önceden mahallin en büyük mülkî amirine haber vermekle yükümlüdür ![]() ![]() Her türlü atık ve artıkların arıtılması, uzaklaştırılması veya zararsız hale getirilmesi ile yükümlü kuruluşlar da bu işlemlerin yerine getirilmesinde çevreye zarar vermeyecek önlemleri alırlar ![]() Atık ve artıkların doğrudan veya dolaylı şekilde alıcı ortama verilmesinde uygulanması gereken teknik usuller alıcı ortamın özelliği ve ortamdan yararlanma imkânları göz önünde tutularak yönetmelikle belirlenir ![]() Denetim: Madde 12 - (Değişik: 3416 - 3 ![]() ![]() ![]() ![]() Kuruluş ve işletmeler faaliyetlerinin denetlenmesi için kullandıkları yakıtın ve çıkardıkları atık ve artıkların özellik ve miktarlarına ilişkin bilgileri sürekli ve düzenli olarak belirlemek, bu hususu belgelemekle ve bunları Çevre Müsteşarlığı’na bildirmekle yükümlüdürler ![]() Zararlı Kimyasal Maddeler: Madde 13 - Havada, suda veya toprakta kalıcı özellik gösteren ve ekolojik dengeyi bozan kimyasal maddelerin üretim, ithal, taşıma, depolama ve kullanımında çevre korunması esasları dikkate alınır ![]() ![]() Gürültü: Madde 14 - Kişilerin huzur ve sükûnunu, beden ve ruh sağlığını bozacak şekilde yönetmelikle belirlenen standartlar üzerinde gürültü çıkarılması yasaktır ![]() ![]() Faaliyetlerin Durdurulması: Madde 15 - Bu Kanunda yazılı yasaklara aykırı hareket eden veya kanunla belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyen kurum, kuruluş ve işletmelere mahallin en büyük mülkî amiri, bu yasaklara aykırı faaliyeti düzeltmek ve kanunda belirtilen yükümlülükleri yerine getirmek üzere esasları yönetmelikle belirlenen yeteri kadar bir süre verir ![]() Bu süre içinde yasaklara aykırı hareket ve yükümlülüğü yerine getirmemekten dolayı ayrıca ceza verilmez ![]() Bu süre sonunda bunları yapmayan kurum, kuruluş veya işletmelerin faaliyeti, yasağın veya yerine getirilmeyen yükümlülüğün çeşit ve niteliğine göre kısmen veya tamamen, süreli veya süresiz olarak durdurulur ![]() Tehlikeli Hallerde Faaliyetin Durdurulması: Madde 16 - Çevre kirliliğinin toplum sağlığı yönünden tehlike yarattığı hallerde Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı kendiliğinden veya Başbakanlık Çevre Müsteşarlığı’nın talebi üzerine, bu kirlenmeye yol açan faaliyetlerin geçici bir süre için kısmen veya tamamen durdurulmasına karar verir ve kararın uygulanmasını mahallin en büyük mülkî amirinden ister ![]() Söz konusu faaliyetler bu gibi hallerde, mahallin en büyük mülkî amirinin, vereceği kararla da durdurulabilir ![]() ![]() DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Çevre Kirliliğini Önleme Fonu Fonun Kurulması ve Fondan Yararlanma: Madde 17 - Çevre kirliliğinin önlenmesi ve çevrenin iyileştirilmesi için "Çevre Kirliliğini Önleme Fonu" kurulmuştur ![]() Çevre kirliliğinin önlenmesi ve çevrenin iyileştirilmesi için gerekli harcamaların % 45'ine kadarı, en çok yirmi yıl vadeli kredilerle Çevre Kirliliğini Önleme Fonu'ndan desteklenir ![]() Fonun Gelirleri: Madde 18 - (Değişik 3416 - 3 ![]() ![]() a) Motorlu taşıt araçlarının her fenni muayenesi sırasında fenni muayene ücretinin beşte biri oranında, bir defaya mahsus olmak üzere motorlu taşıt alım vergisi tutarının dörtte biri oranında ayrıca tahsil edilen bedellerden, b) Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre gemi siciline tescil edilen ve 18 (dahil) gros tonun üzerinde olan her türlü deniz aracından gros ton başına her yıl alınacak yüz liradan, c) Hava taşıt araçlarının yurt içi taşımaları için ayrıca alınacak yolcu başına bilet bedelinin binde beşinden ve taşınan yük için ton başına yılda alınacak beşyüz liradan, d) Çevre Genel Müdürlüğü’nün bütçesine bu amaçla her yıl konan ödeneklerden, e) Fon'dan verilecek kredilerin faizleri ile banka faizlerinden, f) Bağış ve yardımlardan, g) Bu Kanunla alınması hükme bağlanan iştirak payları, tazminat ve diğer gelirlerden, h) Fon'a ait tesis ve işletmelerce üretilen araç ve gerecin satışından elde edilen gelirlerden, ı) Merkez çevre kurulunca, çevre kirliliğine yol açtığı belirlenen işletmelerden, aşağıdaki tarifeye göre alınacak iştirak paylarından, Çevre kirliliğine Alınacak aylık iştirak payı tutarı yol açan işletmeler I ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() j) Bu Kanuna göre verilecek para cezalarından, oluşur ![]() Bakanlar Kurulu bu tarifede yer alan aylık iştirak payları tutarlarını her grup ve/veya her derece itibariyle ayrı ayrı veya topluca 10 katına kadar artırmaya veya Kanunda yazılı miktarlara kadar indirmeye, ayrıca bu maddenin (ı) bendi dışındaki maktu ve nisbî hadleri ayrı ayrı ve topluca sıfır (0)'a kadar indirmeye veya % 50'sine kadar artırmaya yetkilidir ![]() Fon’un gelirleri bir Devlet bankasında açılacak hesapta toplanır ![]() Bu maddenin (a), (b), ( c) bentleri gereğince toplanan paraların ilgililerce en geç ertesi ayın onbeşine kadar Fon’un Devlet Bankasındaki hesabına yatırılması zorunludur ![]() ![]() ![]() Vergi Dairesi, tahsil ettiği Fon’a ait meblağı Maliye ve Gümrük Bakanlığının belirleyeceği esaslara göre Fon'un Devlet Bankasındaki hesabına aktarır ![]() Bu maddenin (ı) bendi gereğince alınacak iştirak payları büyükşehir belediye hudutları içinde büyükşehir belediyeleri tarafından makbuz karşılığı tahsil edilerek mahallin en büyük mal memurluğuna yatırılır ![]() ![]() ![]() Mahallin en büyük mülkî amiri veya büyükşehir belediye başkanlıklarınca tahsil edilen iştirak paylarının % 30'u tahsil ile ilgili işlemler ve bölgenin çevre kirliliğini önleme projelerinde kullanılmak üzere tahsilatın yapıldığı yer il özel idaresi veya tahsil eden büyükşehir belediyesine, % 70'i ise iştirak paylarının toplandığı ayı takip eden ayın onbeşine kadar Çevre Kirliliğini Önleme Fonu'na aktarılır ![]() Zamanında bu işlemi yerine getirmeyen ilgili kuruluşlar Fon için toplanan meblağı % 10 fazlasıyla öderler ![]() ![]() Fon İdaresi ile bu idarenin emrinde kurulan Fon; kurumlar vergisinden, yapılacak bağış ve yardımlar nedeniyle veraset ve intikal vergisinden, yapacakları her türlü muameleler dolayısıyla damga vergisinden, açtıkları krediler dolayısıyla lehte tahakkuk edecek faizler banka ve sigorta muameleleri vergisinden muaftır ![]() Fonun Kullanılması: Madde 19 - Çevre Kirliliğini Önleme Fonu Başbakanlık Çevre Müsteşarlığı aracılığı ile kullanılır ![]() Fonun ita amiri Çevre Müsteşarlığı’nın bağlı bulunduğu Devlet Bakanıdır ![]() Bu Fon’dan yapılacak harcamalar 1050 sayılı Muhasebei Umumiye Kanunu ve 2490 sayılı Artırma ve Eksiltme ve İhale Kanunu hükümlerine tâbi değildir ![]() Fon’un gelir ve giderlerine ilişkin belgeler bütçe yılının hitamından itibaren üç ay içinde denetlenmek üzere Sayıştay Başkanlığına verilir ![]() Fon ancak aşağıdaki maksatlar için kullanılır ![]() a) Çevre kirliliğini önleyici araştırma faaliyetleri, b) Çevrenin temizlenmesi, c) Çevre kirliliğini önleyici eğitim faaliyetleri, d) Personel yetiştirilmesi, e) Teknoloji ve proje satın alınması, f) Proje yarışmaları düzenlenmesi, g) Arıtma tesisi yapacak olan gerçek ve tüzel kişilere kredi yardımı, h) (Değişik: 3416 - 3 ![]() ![]() ı) Ağaçlandırma, j) Hayvan ve bitki nesillerinin ıslahı için yapılacak çalışmalar ![]() Fonun gelirlerinin tahsili, tespit edilecek Devlet bankasına yatırılması, kullanımı ile ilgili hususlar ve esaslar Maliye Bakanlığının uygun görüşü alınarak yönetmelikle belirlenir ![]() BEŞİNCİ BÖLÜM Cezaî Hükümler İdarî Nitelikte Cezalar: Madde 20 - Gerçek kişilerden bu Kanunun; a) (Değişik: 3301 - 4 ![]() ![]() b) (Değişik: 3301 - 4 ![]() ![]() c) (Değişik: 3301 - 4 ![]() ![]() d) (Değişik: 3301 - 4 ![]() ![]() para cezası verilir ![]() Yukarıdaki fiiller kuruluş ve işletmeler tarafından işlendiği takdirde; bu maddede belirtilen cezalar kuruluş ve işletmelere üç katı olarak, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun 182 nci maddesi gereğince bilanço esasına göre defter tutması gereken kuruluş ve işletmelere ise bu cezalar beş katı olarak verilir ![]() Kuruluş ve İşletmelere Verilecek İdarî Nitelikte Cezalar: Madde 21 - Bu Kanunun; a) (Değişik: 3301 - 4 ![]() ![]() b) (Değişik: 3301 - 4 ![]() ![]() c) (Değişik: 3301 - 4 ![]() ![]() para cezası verilir ![]() Bu fiilleri işleyen kuruluş ve işletmeler, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 182 nci maddesi gereğince bilanço esasına göre defter tutması gereken mükelleflerden ise bu maddede belirtilen cezalar üç katı olarak verilir ![]() Gemiler İçin Verilecek Cezalar: Madde 22 - Bütün sahillerimizde, karasularımız ile iç sularımız olan Marmara Denizi, İstanbul ve Çanakkale boğazlarında, liman ve körfezlerimiz, tabiî ve sunî göllerimiz ile akarsularımızda bu Kanunun 8 inci maddesinin birinci fıkrasındaki kirletme yasağına uymayan gemiler ile deniz vasıtalarına; a) (Değişik: 3301 - 4 ![]() ![]() b) (Değişik: 3301 - 4 ![]() ![]() c) (Değişik: 3301 - 4 ![]() ![]() ![]() Fiillerin Tekrarı: Madde 23 - Bu Kanunun 20, 21 ve 22 nci maddelerinde belirtilen fiillerin tekrarı halinde para cezaları bir katı artırılarak verilir ![]() İdarî Cezalarda Yetki: Madde 24 - (Değişik: 3301 - 4 ![]() ![]() ![]() ![]() a) Büyükşehir Belediye hudutları içinde kalan sahillerimiz, boğazlarımız ile liman ve körfezlerimizde; göl ve akarsularımızda cezalar Büyükşehir Belediye Başkanlıkları tarafından verilir ![]() ![]() Ceza ödenmediği takdirde, bu ceza 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri gereğince tahsil edilir ![]() Büyükşehir Belediyeleri tarafından verilen para cezaları makbuz karşılığında tahsil edilerek mahallin en büyük mal memurluğuna yatırılır ![]() ![]() ![]() b) Büyükşehir Belediyelerinin hudutları dışında kalan denizlerimizde cezalar doğrudan doğruya Sahil Güvenlik bot komutanlarınca verilir ![]() ![]() Kendi makineleri ile tahrik edilemeyen deniz vasıtaları hakkında gerekli zabıt tutularak, durum en yakın sahildar il veya ilçe merkezindeki savcılığa intikal ettirilir ![]() c) Büyükşehir Belediye hudutları dışında kalan yerlerde yapılan kirletmeler ile, deniz, liman, bütün göl ve akarsulara yapılan kirletmeler için mülkî amirlerin ceza verme yetkileri saklıdır ![]() ![]() Makbuz karşılığında tahsil edilen para cezaları, mahallin en büyük mal memurluklarına yatırılır ![]() Gemi ve deniz araçlarına verilecek cezalarda suçun tespiti, cezanın kesilmesi usulleri ile ceza uygulamasında kullanılacak makbuzların şekli, dağıtımı ve kontrolü hususundaki esaslar yönetmeliklerle belirlenir ![]() İdarî Cezalara İtiraz: Madde 25 - İdarî cezalara karşı, cezanın tebliğ tarihinden itibaren en geç yedi gün içinde yetkili idare mahkemesine itiraz edilebilir ![]() İtiraz idarece verilen cezanın yerine getirilmesini durdurmaz ![]() İtiraz zaruret görülmeyen hallerde, evrak üzerinde inceleme yapılarak en kısa sürede sonuçlandırılır ![]() İtiraz üzerine verilen cezalar kesindir ![]() Mahkemece Verilecek Cezalar: Madde 26 - 12 nci maddede gösterilen belgeleme yükümlülüğünü yerine getirirken gerçeğe aykırı belge düzenleyenlere fiil daha ağır bir cezayı gerektirmediği takdirde, bir yıldan üç yıla kadar hapis cezası hükmolunur ![]() 12 nci maddedeki yükümlülüğü yerine getirirken yetkili makamlara yanlış ve yanıltıcı bilgi verenlere altı aydan iki yıla kadar hapis cezası verilir ![]() Diğer Kanunlarda Yazılı Cezalar: Madde 27 - Bu Kanunda yazılı fiiller hakkında verilecek idarî nitelikteki cezalar, bu fiiller için diğer kanunlarda yazılı cezaların uygulanmasına engel olamaz ![]() ALTINCI BÖLÜM Çeşitli Hükümler Kirletenin Sorumluluğu: Madde 28 - (Değişik: 3416 - 3 ![]() ![]() ![]() Kirletenin, meydana gelen zararlardan ötürü genel hükümlere göre de tazminat sorumluluğu saklıdır ![]() Teşvik: Madde 29 - Kirliliğin önlenmesi ve giderilmesine ilişkin faaliyetler teşvik tedbirlerinden yararlandırılır ![]() ![]() Teşvik tedbirleri ile ilgili esaslar yönetmelikle belirlenir ![]() ![]() İdarî Makamlara Başvurma: Madde 30 - Çevreyi kirleten veya bozan bir faaliyetten zarar gören veya haberdar olan gerçek ve tüzel kişiler, idarî makamlara başvurarak bu faaliyetin durdurulmasını isteyebilirler ![]() Yönetmelikler: Madde 31 - (Değişik: 3416 - 3 ![]() ![]() ![]() ![]() Uygulanmayacak Hükümler: Madde 32 - (Değişik: 3416 - 3 ![]() ![]() ![]() Ek Madde - (Ek: 3301 - 4 ![]() ![]() ![]() Geçici Madde 1 - Bu Kanunda belirtilen ilgili yönetmelikler yürürlüğe konuluncaya kadar gemiler ve diğer deniz taşıt araçlarına 618 sayılı Limanlar Kanununun hükümlerine göre denizlerin kirletilmesi ile ilgili olarak yapılan ceza uygulamasına devam olunur ![]() Geçici Madde 2 - (Değişik: 3416 - 3 ![]() ![]() ![]() Yürürlük: Madde 33 - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer ![]() Yürütme: Madde 34 - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Doğa&Amp;Çevre/Çevre Kanunu. |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Doğa&Amp;Çevre/Çevre Kanunu.Aynı dili konuşanlar değil, aynı duyguyu paylaşanlar anlaşabilir ![]() ![]() ![]() ![]() Kopan bir ipe, sımsıkı bir düğüm atarsanız , ipin en sağlam yeri artık bu düğümdür ![]() Ama ipe her dokunuşunuzda , canınızı acıtan tek nokta , yine o düğümdür ![]() Hitler iktidara geldi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonra komünistleri götürdüler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sosyal demokratlar, demokratları götürdüler yine sustum ![]() ![]() ![]() Hristiyan demokratları götürdüler yine sustum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En sonunda beni götürmek için geldiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çünkü, karşı çıkacak kimse kalmamıştı! ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Doğa&Amp;Çevre/Çevre Kanunu. |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Doğa&Amp;Çevre/Çevre Kanunu.ÇEVRE KİRLİLİĞİ En geniş anlamıyla çevre "ekosistemler" ya da "biyosfer" şeklinde açıklanabilir ![]() ![]() İnsanları çevre kirliliği konusunda duyarlı hale getirebilmek için 1997 yılı çevre yılı olarak kutlandı ![]() Çevrenin doğal yapısını ve bileşiminin bozulmasını, değişmesini ve böylece insanların olumsuz yönde etkilenmesini çevre kirlenmesi olarak tanımlayabiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() Bilinçsiz kullanılan her şey gibi temiz ve sağlıklı tutulmayan çevre de bizlere zarar verir ![]() ![]() ![]() 1970'li yıllardan sonra bilincine vardığımız çevre kirliliği dayanılmaz boyutlara ulaştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Doğada kirlenmeye neden olan etmenleri, doğal etmenler ve insan faaliyetleri ile oluşan etmenler olmak üzere iki grupta inceleyebiliriz ![]() Doğal etmenler:depremler, volkanik patlamalar, seller gibi doğadan kaynaklanan etmenlerdir ![]() İnsan faaliyetlerinden kaynaklanan etmenler ise aşağıdaki gibi sıralanabilir ![]() Evler, iş yerleri ve taşıt araçlarında; petrol, kalitesiz kömür gibi fosil yakıtların aşırı ve bilinçsiz tüketilmesi ![]() Sanayi atıkları ve evsel atıkların çevreye gelişigüzel bırakılması ![]() Nükleer silahlar, nükleer reaktörler ve nükleer denemeler gibi etmenlerle radyasyon yayılması ![]() Kimyasal ve biyolojik silahların kullanılması ![]() Bilinçsiz ve gereksiz tarım ilaçları, böcek öldürücüler, soğutucu ve spreylerde zararlı gazlar üretilip kullanılması ![]() Orman yangınları, ağaçların kesilmesi, bilinçsiz ve zamansız avlanmalardır ![]() Yukarıda sayılan olumsuzlukların önlenmesiyle çevre kirliliği büyük ölçüde önlenebilir ![]() Çevre bilimcilere göre genelde, aşağıda verilen iki çeşit kirlenme vardır ![]() Birinci tip kirlenme; biyolojik olarak ya da kendi kendine zararsız hale dönüşebilen maddelerin oluşturduğu kirliliktir ![]() ![]() ![]() İkinci tip kirlenme: biyolojik olarak veya kendi kendisine yok olmayan ya da çok uzun yıllarda yok olan maddelerin oluşturduğu kirliliktir ![]() ![]() ![]() Kalıcı kirlenme de denilen ikinci tip kirlenmeye neden olan maddeler bitki ve hayvanların vücutlarına katılır ![]() ![]() ![]() ![]() Köy gibi kırsal yaşama birliklerindeki insanlar genellikle büyük kentlerde yaşayan insanlardan daha sağlıklı ve daha uzun ömürlüdür ![]() ![]() ![]() Günümüzde en yaygın olan kirlilik su, hava, toprak, ses ve radyasyon kirliliğidir ![]() |
![]() |
![]() |
|