Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Biyografiler

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
hayatı, kimdir, şinasi, şinasinin

Şinasi Kimdir- Şinasinin Hayatı

Eski 09-02-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Şinasi Kimdir- Şinasinin Hayatı



Türk, şair, yazar Tanzimatla başlayan Batılılaşma hareketinin öncülüğünü yaparak dil, edebiyat ve düşünce yaşamının gelişmesinde etkili olmuştur

İbrahim Şinasi 5 Ağustos 1826'da İstanbul'da doğdu, 13 Eylül 1871'de aynı kentte öldü Topçu yüzbaşısı olan babası Mehmed Ağa 1829'da Osmanlı-Rus Savaşı sırasında vurularak ölünce, annesi onu yakınlarının desteğiyle büyüttü Şinasi ilköğretimini Mahalle Sıbyan Mektebi'nde ve Feyziye Okulu'nda tamamladıktan sonra Tophane Müşiriyeti Mektubî Kalemi'ne katip adayı olarak girdi Burada görevli memurlardan İbrahim Efendi'den Arapça, Farsça, ve Osmanlıca'nın yazı kurallarını öğrendi, gene aynı kalemde görevli eski adı Chateauneuf olan Reşat Bey'den Fransızca dersi aldı Bu görevindeki çalışkanlığı ve başarısı nedeniyle önce, memurluk sonra hulefalık derecesine yükseltildi 1849'da bilgisini artırması için devlet tarafından Paris'e gönderildi Burada matematik, tarih, doğabilim ve toplumsal bilimlerle ilgilendi Edebiyat ve dil konularındaki çalışmalarını sürdürdü Doğubilimci De Sacy ailesi ile dostluk kurdu Ernest Renan'la tanıştı, Lamartine'in toplantılarını izledi Doğubilimci Pavet de Courteille'e bilimsel çalışmalarında yardım etti Dilbilimci Littré ile tanıştı 1851'de Société Asiatique'e üye seçildi 1854'te Paris dönüşünde bir süre Tophane Kalemi'nde çalıştı Daha sonra Meclis-i Maarif üyeliğine atandı Encümen-i Daniş'te (ilimler akademisi) görev yaptı Koruyucusu sadrazam Mustafa Reşit Paşanın görevinden ayrılması üzerine, eğitim ve öğretim kurultayına sakalını keserek geldiği için üyelikten çıkarıldı Reşit Paşa 1857'de yeniden sadrazam olunca, Şinaşi de eski görevine döndü 1860'da Ağah Efendi ile birlikte Tercüman-ı Ahvâl gazetesini çıkardı Devlet işlerini eleştirmesi ve Sultan Abdülaziz'e karşı girişilen eylemin düzenleyicilerinin yanında yer alması nedeniyle 1863'teki Meclis-i Maarif'teki görevine son verildi Gazeteyi Namık Kemal'e bırakarak, 1865'te Fransa'ya gitti Orada sözcük çalışmalarına yöneldi Société Asiatique üyeliğinden ayrıldı 1867'de İstanbul'a döndü Kısa bir süre sonra yeniden Paris'e gitti Burada kaldığı iki yıla yakın sürede, Fransa Ulusal Kitaplığında araştırmalar yaptı 1869'da İstanbul'a dönünce bir basımevi açtı, yapıtlarının basımıyla uğraşmaya başladı Kısa bir süre sonra beyin tümöründen öldü

19yy başları, Osmanlı İmparatorluğu'nun bir çöküşün eşiğine geldiği yıllardı Batı'ya yönelerek ve Batı'nın desteğiyle önlenebileceğine inanmıştı Batılılaşma hareketiyle birlikte yeni insanın yetişmesinde etkili olabilecek olan batı kültürünü ve onun kaynaklarını tanıtma amacı ön planda tutularak Avrupa'ya öğrenci gönderilip onların bu yönde eğitilmesine çalışılıyordu Bu grup içinde yer alan Şinasi Batı, özellikle di Fransız Kültürüyle de çalıştı Şinasi, ülkenin uygarlaşma yoluyla gelişebileceğini bunun da Batı örnek alınarak eğitim alanında uygulanacak akılcı bir yöntemle gerçekleşebileceğini savunmuştur Bu amaçla yazarlığında çok yönlü bir çaba içine girmiştir Gazete çıkarmış, makale, şiir ve oyun yazmış, sözlük çalışmaları yapmıştır Halkın "aydınlatılmasına" yönelik bu çalışmalarında eğitime önem vermiştir Dilin yalınlaştırılması ve edebiyatın halkın anlayabileceği bir dille yazılması çabasının ilk örneklerini ortaya koymuştur

Batılılaşma sorununa yaklaşımında savunduğu düşünceleri gazeteciliği aracılığıyla halka iletmiştir Bu amaçla kaleme aldığı yazılarını önce Tercüman-ı Ahvâl'de daha sonra da Tasvir-i Efkâr'da yayımlamıştır İmparatorluğun iktisadi ve toplumsal yapısının gelişimine ilişkin sorunlara değinerek, halkın yönetiminde söz sahibi olması düşüncesini savunmuş, "ulus", "Özgürlük", "kamuoyu", "yasal haklar", "basın özgürlüğü gibi", o günün düşün yaşamına henüz girmemiş birtakım yeni kavramları tartışma gündemine getirmiştir Düzyazılarında yalın bir dil kullanılmıştır Dili Osmanlıca'nın süslemelerinden arındırarak doğru ve güzel yazmaya öncelik tanınmıştır Dildeki yalınlaşma çabasını edebiyat ve tiyatro alanlarındaki yenileştirme çalışmalarıyla desteklemiştir Batı şiirini tanıtma, yeni şiir biçimlerini edebiyata sokma amacıyla Fransız şairlerinden çeviriler yapmıştır


Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.