2012 Okul Öncesi Amaç Ve Kazanımlar |
09-01-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
2012 Okul Öncesi Amaç Ve KazanımlarOkul Öncesi Amaç Ve Kazanımlar 2012 2012 Okul Öncesi Amaç Ve Kazanımlar SOSYAL – DUYGUSAL ALAN Amaç 1 Kendini tanıyabilme Kazanımlar 1 Fiziksel özelliklerini söyler 2 Belli başlı duyusal özelliklerini söyler Amaç 2 Duygularını fark edebilme Kazanımlar 1 Duygularını söyler 2 Duygularının nedenlerini açıklar 3 Duygularının sonuçlarını açıklar 4- Duygularını müzik, dans, drama vb yollarla ifade eder Amaç 3 Duygularını kontrol edebilme Kazanımlar 1 Olumlu / olumsuz duygu ve düşüncelerini uygun şekilde ortaya koyar 2 Yetişkin denetiminin olmadığı durumlarda da gerektiği gibi davranır 3 Yeni ve alışılmamış durumlara uyum sağlar Amaç 4 Kendi kendini güdüleyebilme Kazanımlar 1 Kendiliğinden bir işe başlar 2 Başladığı işi bitirme çabası gösterir Amaç 5 Başkalarının duygularını fark edebilme Kazanımlar 1 Başkalarının duygularını ifade eder 2 Başkalarının duygularını paylaşır Amaç 6 Başkalarıyla ilişkilerini yönetebilme Kazanımlar 1 Kendiliğinden iletişimi başlatır 2 Grup etkinliklerine kendiliğinden katılır 3 Grupta sorumluluk almaya istekli olur 4 Aldığı sorumluluğu yerine getirir 5 Kendisinin ve başkalarının haklarına saygı gösterir 6 Gerekli durumlarda nezaket sözcüklerini kullanır 7 Gerektiğinde lideri izler 8 Gerektiğinde liderliğe üstlenir 9 Etkinliklerin süresine ilişkin yönergeye uyar 10 Grup etkinliklerinin kurallarına uyar 11 Gerekli durumlarda kararlılık gösterir Amaç 7 Hoşgörü gösterebilme Kazanımlar 1 Hata yapabileceğini kabul eder 2 Kendi hatalarını söyler 3 Kendisini başkalarının yerine koyarak duygularını açıklar 4 Başkalarının hatalarını uygun yollarla ifade eder 5 Başkalarının hata yapabileceğini kabul eder Amaç 8 Farklılıklara saygı gösterebilme Kazanımlar 1 Kendisinin farklı özelliklerini kabul eder 2 Başkalarının farklı özelliklerini kabul eder Amaç 9 Yaşamın iyileştirilmesinde ve korunmasında sorumluluk alabilme Kazanımlar 1 Yaşamın sürdürülebilmesi için gerekli olan kaynakları verimli kullanır 2 Günlük yaşamdaki kurallara uyar 3 Canlıların yaşama hakkına özen gösterir 4 Canlıların bakımını üstlenir ve korur 5 Yaşamda diğer canlılarla paylaştıklarını açıklar Amaç 10 Toplumsal yaşamın nasıl sürdüğünü kavrayabilme Kazanımlar 1 Toplumda farklı rollere sahip kişiler olduğunu söyler 2 Aynı kişinin farklı rolleri olduğunu söyler 3 Kendi kültürünün belli başlı özelliklerini açıklar 4 Farklı kültürlerin belli başlı özelliklerini söyler Amaç 11 Estetik özellikler taşıyan ürünler oluşturabilme Kazanımlar 1 Estetik bedensel hareketlerle yürür / dans eder 2 Özgün şiir, öykü, şarkı vb söyler 3 Görsel sanat etkinliklerinde ürün yapar 4 Görsel sanat etkinliklerinde özgün ürün yapar 5 Çeşitli materyaller kullanarak ritim oluşturur 6 Çeşitli sesleri kullanarak müzik oluşturur 7 Ürünlerini çeşitli yollarla sunar 8 Sunularında hayali / gerçek nesneler kullanır Amaç 12 Çevredeki güzellikleri koruyabilme Kazanımlar 1 Çevredeki güzelliklerin korunma nedenlerini söyler 2 Çevredeki güzellikleri korumak için yapılması gerekenleri açıklar 3 Çevredeki güzellikleri korumada sorumluluk alır Amaç 13 Çevreyi estetik bakımdan düzenleyebilme Kazanımlar 1 Çevredeki gördüğü güzel / rahatsız edici durumları söyler 2 Çevre sorunları ile ilgili kendi yapabileceklerine örnek verir 3 Çevresini farklı biçimlerde düzenler Amaç 14 Sanat eserlerinin estetik özelliklerini fark edebilme Kazanımlar 1 Sanat eserlerinin özelliklerini söyler 2 Sanat eserleri hakkındaki duygularını açıklar Amaç 15 Atatürk ile ilgili etkinliklere ilgi gösterebilme Kazanımlar 1 Atatürk ile ilgili etkinliklere katılır 2 Atatürk ile ilgili etkinliklerde aldığı sorumlulukları yerine getirir DİL ALANI Amaç 1 Sesleri ayırt edebilme Kazanımlar 1 Sesin geldiği yönü belirler 2 Sesin geldiği yönü belirler 3 Sesin özelliğini söyler 4 Verilen sese benzer sesler çıkarır Amaç 2 Konuşurken sesini doğru kullanabilme Kazanımlar 1 Nefesini doğru kullanır 2 Kelimeleri doğru telaffuz eder 3 Konuşurken sesinin tonunu işitilebilir biçimde ayarlar 4 Konuşurken sesinin hızını ayarlar Amaç 3 Türkçe’yi doğur kullanabilme Kazanımlar 1 Konuşmalarında söz dizimi kurallarını doğru olarak kullanır 2 Konuşmalarında temel dilbilgisi kurallarına uygun konuşur Amaç 4 Kendini sözel olarak ifade edebilme Kazanımlar 1 Dinlerken / konuşurken göz teması kurar 2 Sohbete katılır 3 Belli bir konuda konuşmayı başlatır 4 Belli bir konuda konuşmayı sürdürür 5 Söz almak için sırasını bekler 6 Duygu, düşünce ve hayallerini söyler 7 Duygu, düşünce ve hayallerini yaratıcı yollarla açıklar 8 Üstlendiği role uygun konuşur Amaç 5 Dinlediklerini çeşitli yollarla ifade edebilme Kazanımlar 1 Dinlediklerini başkalarına anlatır 2 Dinlediklerine ilişkin sorular sorar 3 Dinlediklerine ilişkin sorulara cevap verir 4 Dinlediklerini özetler 5 Dinlediklerini resim, müzik, drama, şiir, öykü vb yollarla sergiler Amaç 6 Sözcük dağarcığını geliştirebilme Kazanımlar 1 Dinlediklerinde yeni olan sözcükleri fark eder 2 Yeni sözcüklerin anlamlarını sorar 3 Verilen sözcüğün anlamını açıklar 4 Yeni öğrendiği sözcükleri anlamlarına uygun olarak kullanır 5 Zıt anlamlı sözcüklere örnek verir Amaç 7 Ses bilgisinin farkında olabilme Kazanımlar 1 Sözcüklerin başlangıç seslerini söyler 2 Aynı sesle başlayan sözcükler söyler 3 Kafiyeli sözcükler söyler Amaç 8 Görsel materyalleri okuyabilme Kazanımlar 1 Görsel materyalleri inceler 2 Görsel materyallerle ilgili sorular sorar 3 Görsel materyallerle ilgili sorulara cevap verir 4 Görsel materyalleri açıklar 5 Görsel materyalleri kullanarak olay, öykü gibi kompozisyonlar oluşturur 6 Görsel materyalleri özenle kullanır BİLİŞSEL ALAN Amaç 1 Kendisi ve ailesi ile ilgili bilgileri kavrayabilme Kazanımlar 1 Kendisi ile ilgili bilgileri açıklar 2 Aile bireyleri ile ilgili bilgileri açıklar 3 Adresini ve telefon numarasını söyler Amaç 2 Olay ya da varlıkların çeşitli özelliklerini gözlemleyebilme Kazanımlar 1 Olay ya da varlıkların özelliklerini söyler 2 Olay ya da varlıkların özelliklerini karşılaştırır Amaç 3 Dikkatini toplayabilme Kazanımlar 1 Dikkat edilmesi gereken nesneyi / durumu / olayı fark eder 2 Dikkatini nesne / durum / olay üzerinde yoğunlaştırır 3 Dikkat edilmesi gereken nesneyi / durumu / olayı söyler Amaç 4 Algıladıklarını hatırlayabilme Kazanımlar 1 Olay ya da varlıkları söyler 2 Varlıkların rengini söyler 3 Varlıkların yerini söyler 4 Varlıkların şeklini söyler 5 Varlıkların sayısını söyler 6 Olay ya da varlıkların sırasını söyler 7 Nsnelerin neden yapıldığını söyler 9 Nesne, durum ya da olayı bir süre sonra yeniden ifade eder Amaç 5 Varlıkları çeşitli özelliklerine göre eşleştirebilme Kazanımlar 1 Varlıkları bire bir eşleştirir 2 Varlıkları renklerine göre eşleştirir 3 Varlıkları şekillerine göre eşleştirir 4 Varlıkları büyüklüklerine göre eşleştirir 5 Varlıkları miktarlarına göre eşleştirir 6 Varlıkları dokunsal özelliklerine göre eşleştirir 7 Varlıkları kullanım amaçlarına göre eşleştirir 8 Nesneleri sayılarına göre eşleştirir 9 Eş nesnelere örnek verir 10 Nesneleri ve nesne gruplarını uygun rakamla eşleştirir Amaç 6 Varlıkları çeşitli özelliklerine göre gruplayabilme Kazanımlar 1 Varlıkları renklerine göre gruplar 2 Varlıkları şekillerine göre gruplar 3 Varlıkları büyüklüklerine göre gruplar 4 Varlıkları miktarlarına göre gruplar 5 Varlıkları dokunsal özelliklerine göre gruplar 6 Varlıkları kullanım amaçlarına göre gruplar Amaç 7 Nesne, durum ya da olayları çeşitli özelliklerine göre sıralayabilme Kazanımlar 1 Nesneleri büyüklüklerine göre sıralar 2 Sıralanmış nesne grubu içinde nesnenin yerini gösterir 3 Sıra bildiren sayısı söyler 4 Nesneleri renk tonlarına göre sıralar 5 Nesneleri sayılarına göre sıralar 6 Varlıkları büyüme aşamalarına göre sıralar 7 Olayları oluş sırasına göre sıralar Amaç 8 Nesneleri ölçebilme Kazanımlar 1 Ölçme sonucu tahmin eder 2 Standart olmayan birimlerle ölçer 3 Ölçme sonuçlarını tahmin ettiği sonuçlarla karşılaştırır Amaç 9 Nesneleri sayabilme Kazanımlar 1 20 içinde ileriye doğru birer birer ritmik sayar 2 10 içinde geriye doğru birer birer ritmik sayar 3 Söylenilen sayı kadar nesneyi gösterir 4 Gösterilen belli sayıdaki nesneyi doğru olarak sayar 5 Nesneleri sayarak miktarlarını az ya da çok olarak söyler 6 Sayıca 10’dan az olan bir gruptaki nesnelerin sayısını söyler Amaç 10 Geometrik şekilleri tanıyabilme Kazanımlar 1 Her nesnenin bir şekli olduğunu söyler 2 Daire, üçgen, kare ve dikdörtgene benzeyen nesneleri gösterir 3 Daire, üçgen, kare ve dikdörtgenleri kullanarak farklı modeller oluşturur Amaç 11 Günlük yaşamda kullanılan belli başlı sembolleri tanıyabilme Kazanımlar 1 Gösterilen sembolün anlamını söyler 2 Verilen açıklamaya uygun sembolü gösterir 3 10 içindeki rakamları okur 4 10 içindeki rakamları modele bakarak yazar Amaç 12 Mekânda konum ile ilgili yönergeleri uygulayabilme Kazanımlar 1 Nesnenin mekândaki konumunu söyler 2 Yönergeye uygun olarak mekânda konum alır 3 Yönergeye uygun olarak nesneyi doğru yere yerleştirir Amaç 13 Bir örtüntüdeki ilişkiyi kavrayabilme Kazanımlar 1 Model bakarak nesnelerle örüntü oluşturur 2 Bir örüntüde eksik bırakılan öğeyi söyler 3 Bir örüntüde eksik bırakılan öğeyi tamamlar 4 En çok üç öğeden oluşan örüntüdeki kuralı söyler 5 Nesnelerle özgün bir örüntü oluşturur Amaç 14 Parça – bütün ilişkisini kavrayabilme Kazanımlar 1 Bir bütünün parçalarını söyler 2 Uygun şekil veya nesneleri iki eş parçaya böler 3 İki yarımı birleştirerek bütün elde eder 4 Nesneler arasında yarım olanları gösterir 5 Yarım ve bütün arasındaki ilişkiyi açıklar Amaç 15 Nesnelerle basit toplama ve çıkarma yapabilme Kazanımlar 1 Nesne grubuna belirtilen sayı kadar nesne ekler 2 Nesne grubundan belirtilen sayı kadar nesneyi ayırır 3 Nesneleri kullanarak toplama yapar 4 Nesneleri kullanarak çıkarma yapar 5 10 içinde toplama gerektiren problemleri çözer 6 5 içinde çıkarma gerektiren problemleri çözer Amaç 16 Belli durum ve olaylarla ilgili neden – sonuç ilişkisi kurabilme Kazanımlar 1 Bir olayın olası nedenlerini söyler 2 Bir olayın olası sonuçlarını söyler 3 Yarım bırakılan olayı, durumu, şiiri, öyküyü, şarkıyı vb özgün bir şekilde tamamlar Amaç 17 Zamanla ilgili kavramlar arasında ilişki kurabilme Kazanımlar 1 Olayları oluş sırasına göre söyler 2 Zamanla ilgili kavramları anlamına uygun şekilde kullanır 3 Zaman bildiren araçların işlevini açıklar Amaç 18 Problem çözebilme Kazanımlar 1 Problemi söyler 2 Probleme çeşitli çözüm yolları önerir 3 Çözüm yolları içinden en uygun olanları seçer 4 Seçilen çözüm yollarını dener 5 En uygun çözüm yoluna karar verir 6 Karar verdiği çözüm yolunun gerçeklerini açıklar Amaç 19 Nesne grafiği hazırlayabilme Kazanımlar 1 Nesneleri kullanarak grafiği oluşturur 2 Nesneleri sembollerle gösterir 3 Hazırlanmış nesne grafiği çerçevesine sembolleri yerleştirir 4 Grafikte yer alan nesneleri sayar 5 Grafiği inceleyerek Amaç 20 Atatürk’ü tanıyabilme Kazanımlar 1 Atatürk’ün hayatı ile ilgili olguları söyler 2 Atatürk’ün kişisel özelliklerini söyler Amaç 21 Atatürk’ün Türk toplumu için önemini açıklayabilme Kazanımlar 1 Atatürk’ün getirdiği yenilikleri söyler 2 Atatürk’ün getirdiği yeniliklerin önemini açıklar ÖZBAKIM BECERİLERİ Amaç 1 Temizlik kurallarını uygulayabilme Kazanımlar 1 Temizlikle ilgili malzemeleri doğru kullanır 2 El, yüz ve vücudun diğer kısımlarını uygun biçimde yıkar 3 Tuvalet gereksinimine yönelik işleri yardımsız yapar 4 Yiyecek ve içeceklerin temizliğine dikkat eder 5 Ev ve okuldaki eşyaları temiz ve düzenli kullanır 6 Beslenme için gerekli araç – gereçleri temizlik kurallarına uygun kullanır 7 İçinde bulunduğu çevreyi temiz tutar Amaç 2 Giysilerini giyme ve çıkarabilme Kazanımlar 1 Duruma ve hava koşullarına uygun giyeceği seçer 2 Giysilerini yardımsız çıkarır 3 Giysilerini yardımsız giyer 4 Giysilerini doğru şekilde giyer 5 Giysilerini katlar 6 Giysilerini asar Amaç 3 Doğru beslenmenin önemini fark edebilme Kazanımlar 1 Yiyecek ve içecekleri ayırım yapmadan yer / içer 2 Yiyecekleri ve içecekleri yeterli miktarda yer / içer 3 Yiyecekleri yerken sağlık ve görgü kurallarına özen gösterir 4 Sağlığı olumsuz etkileyen yiyecekleri ve içecekleri yemekten / içmekten kaçınır 5 Öğün zamanlarında ve süresinde yemeye özen gösterir Amaç 4 Dinlenme ile ilgili kurallara uyabilme Kazanımlar 1 Yorulduğu durumlarda dinlendirici bir etkinliğe katılır 2 Dinlenme ya da uyku için gerekli hazırlığı yapar 3 Dinlenme ya da uyku için belirlenen saatte yatağına gider 4 Dinlenme ya da uyku sonrası toplanır Amaç 5 Kendini kazalardan ve tehlikelerden koruyabilme Kazanımlar 1 Tehlikeli olan durumları söyler 2 Tehlikeli olan durumlardan uzak durur 3 Herhangi bir tehlike anında yetişkinlerden yardım ister 4 Acil durumlarda başvurulabilecek telefon numaralarını söyler PSİKOMOTOR ALAN Amaç 1 Bedensel koordinasyon gerektiren belirli hareketleri yapabilme Kazanımlar 1 Sözel yönergelere uygun olarak ısınma harekeleri yapar 2 Değişik yönlere yuvarlanır 3 Değişik yönlere doğru uzanır 4 Sözel yönergelere uygun olarak yürür 5 Sözel yönergelere uygun olarak koşar 6 Belirli bir mesafeyi sürünerek gider 7 Belli bir yüksekliğe çıkar 8 Belli bir yüksekliğe tırmanır 9 Tırmanılan yükseklikten uygun şekilde iner 10 Belli bir yükseklikten atlar 11 Belli bir engel üzerinden sıçrayarak atlar 12 Pedal çevirme hareketini yapar 13 Araç kullanarak koordineli ve ritmik hareketler yapar 14 Atılan nesneleri yakalar 15 Nesneleri belli bir mesafedeki hedefe atar Amaç 2 El ve göz koordinasyonu gerektiren belirli hareketleri yapabilme Kazanımlar 1 Küçük nesneleri toplar 2 Nesneleri kaptan kaba boşaltır 3 Nesneleri üst üste / yan yana / iç içe dizer 4 Nesneleri takar 5 Nesneleri çıkarır 6 Nesneleri ipe vb dizer 7 El becerilerini gerektiren bazı araçları kullanır 8 Nesneleri yeni şekiller oluşturacak biçimde bir araya getirir 9 Değişik malzemeler kullanarak resim yapar 10 Yönergeye uygun çizgiler çizer 11 Şekilleri değişik araçlar kullanarak çizer 12 Çeşitli malzemeleri değişik şekillerde katlar 13 Malzemeleri istenilen nitelikte keser 14 Malzemeleri istenilen nitelikte yapıştırır 15 Nesneleri değişik malzemelerle bağlar Amaç 3 Büyük kaslarını kullanarak belirli bir güç gerektiren hareketleri yapabilme Kazanımlar 1 Farklı ağırlıktaki nesneleri iter 2 Farklı ağırlıktaki nesneleri çeker 3 Farklı ağırlıktaki nesneleri kaldırır 4 Farklı ağırlıktaki nesneleri döndürür 5 Farklı ağırlıktaki nesneleri taşıyarak belirli bir mesafeye gider Amaç 4 Küçük kaslarını kullanarak belirli bir güç gerektiren hareketleri yapabilme Kazanımlar 1 Nesneleri kopartır / yırtar 2 Nesneleri sıkar 3 Nesneleri çeker / gerer 4 Malzemelere elleriyle şekil verir 5 Malzemelere araç kullanarak şekil verir Amaç 5 Denge gerektiren belirli hareketleri yapabilme Kazanımlar 1 Farklı zeminler üzerinde yürür 2 Zemin üzerine çizilen şekiller üzerinde yürür 3 Tek ayay üzerinde belirli bir süre durur 4 Tek / çift ayak üzerinde olduğu yerde zıplar 5 Tek / çift ayakla sıçrayarak belirli bir mesafeyi dengeli bir şekilde gider 6 Çift ayakla ileri / geri sıçrar |
|