09-01-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Hastalıktan Dolayı Bozulan Orucun Yerine Kaç Gün Oruç Tutulur
Hastalıktan dolayı bozulan orucun yerine kaç gün oruç tutulur?
Orucu bozan şeyler, yemek, içmek ve cinsel ilişkidir Bunun yanı sıra hastalar ve yolcular dilerlerse oruçlarını tutmayabilirler Oruçluyken hastalan kişiler de ilaç içmek maksadıyla oruçlarını bozabilirler Bahsettiğiniz kişinin bir gün kaza orucu tutması yeterlidir Allah Teâlâ şöyle buyurmuştur:
“Orucu sayılı günlerde tutun İçinizden hasta olan veya yolculukta bulunan tutamadığı günler sayısınca başka günlerde oruç tutsun…
Ramazan öyle bir aydır ki Kur’an o ayda indirilmiştir O insanlara yol gösterir Onda doğru yolun açık belgeleri vardır, iyiyi kötüden ayırır Sizden kim bu aya erişirse onu oruçlu geçirsin Kim de hasta olur veya yolculukta bulunursa tutamadığı günler sayısınca başka günlerde oruç tutsun Allah size kolaylık ister, zorluk istemez Bu kolaylıkları, sayıyı tamamlamanız ve size yol gösterdiğine karşılık onu ululamanız için meşru kılmıştır; ola ki şükredersiniz ” (Bakara, 2/184-185)
Câbir b Abdillah radıyallahu anhtan rivâyete göre, Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem Fetih yılı Mekke’ye doğru yola çıkmıştı Kurau’l-Gamîm denilen yere varıncaya kadar kendisi de ashabı da oruçlu idiler Resulullah’a: “Oruç insanlara zor geliyor, onlar sizin yaptığınıza bakıp duruyorlar ” Denildi Resulullah da ikindiden sonra bir bardak su istedi ve insanların gözü önünde içti Bunu görenlerin bir kısmı oruçlarını açtılar, bir kısmı ise oruca devam ettiler Bir kısım ashabının oruçlarına devam ettikleri haberi kendisine ulaşınca: “Onlar itaat etmiyorlar, isyan etmişlerdir ” buyurdular (Müslim, Sıyâm, 90 (1114); Tirmizi, Savm 18 )
Bu hadis, hastalık ve yolculuk durumunda oruç tutmanın iyi olduğunu bildiren ayete aykırı değildir Zira bu hadis, hasta veya yolcu iken oruca devam etmesi halinde bünyesi zarar görecek olanların oruca devam etmemesini beyan etmektedir Bu durumda olan kimselerin oruca devam edip bünyelerine zarar vermeleri, “isyan” sayılmıştır Oruç tutmaları halinde bünyeleri zarar görmeyecek olan hasta ve yolcuların ise –ayette de belirtildiği gibi- oruç tutmaları daha iyidir
|
|
|