Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Genel Konular

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
müminim

Elbette Müminim

Eski 09-01-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Elbette Müminim



Elbette müminim



Sual: Tam İlmihal’de, son nefesteki imanı söylerken de (Elbette müminim) demeli deniyor Bunun doğru olduğunda şüphe etmiyoruz; ancak buradaki inceliği anlayamadık, gaybdan haber vermek gibi anlaşılıyor Son nefesi kast ederek elbette müminim demenin açıklaması nasıldır?

CEVAP

Tam İlmihal’de, İmam-ı Rabbani hazretlerinden şöyle naklediliyor:

Mümin misin diye sorulunca, İmam-ı a'zam Ebu Hanife, (Ben hak olarak, yani elbette müminim demelidir) diyor İmam-ı Şafii ise, (İnşallah müminim demeli) diyor Bu ikisi arasındaki fark, yalnız sözdedir Çünkü şimdiki iman söylenirken, elbette müminim, demeli, son nefesindeki iman söylenirken, inşallah, o zaman da müminim demelidir Fakat inşallah diyerek şarta bağlamaktansa, her zaman, elbette demek, daha ihtiyatlı ve daha uygundur (1/266, 2/67, 3/17)


Şafiiler son nefesi kast ederek, (İnşallah mümin olarak öleceğim) demek istiyorlar Elbette insan son nefesini bilemez Çünkü imanlı yaşar kâfir olarak ölebilir, kâfir olarak yaşar sonunda iman eder, mümin olarak ölebilir


Biz Hanefiler de, (Bu imanımı muhafaza edebilirsem, elbette mümin olarak ölürüm) diyoruz (Elbette imanlı öleceğim) demiyoruz, (Bu imanım devam ederse elbette imanlı ölürüm) diyoruz Burada, son nefese kadar imanımızdan şüphe etmiyoruz diyoruz, elbette imanlı öleceğiz demiyoruz


Sual: Şafiiler, elbette müminim demiyorlar da, niçin inşallah müminim diyorlar? İnşallah ne demektir?

CEVAP

İnşallah, Allah izin verirse, Allah nasip ederse manasına, bütün işlerini Allahü teâlânın dilemesine havale etmek için söylenen sözdür


İmam-ı Gazali hazretleri, Şafiilerin niye inşallah dediklerini açıklarken buyuruyor ki:


Şu dört husustan dolayı Şafiiler inşallah diyorlar:


1- Ben elbette müminim, ben elbette âlimim demek kendini övmek sayılmasından korkarak inşallah demişlerdir Çünkü hikmet ehli bir zata sormuşlar, doğru olduğu halde, çirkin olan şey nedir diye, o da, (Doğru olarak da, kişinin kendisini övmesi çirkindir) buyurmuştur


Bir kimseye doktor musun, âlim misin diye sorulunca, doktorluğu kesin olduğu halde, sırf övünmemek için, inşallah doktorum demesi yanlış olmaz


Bir âyet-i kerime meali:

(Kendinizi tezkiye etmeyin, temize çıkarmayın, övünmeyin) [Necm 32]


Bir hadis-i şerif meali de şöyledir:

(Âlimim diyen cahildir) [Taberani] (Âlim övünmez, övünen, gerçek âlim olamaz)


2- Her zaman Allah’ın adını anmak için inşallah denir Bir âyet-i kerime meali:

(Bir işi inşallah demeden yarın yapacağım deme) [Kehf 23, 24]


Sadece şüpheli şeylerde değil, kesin olan şeylerde de inşallah denir Bir âyet-i kerime meali:

(İnşallah Mescid-i harama gireceksiniz) [Fetih 27]


Bunu bizzat Allahü teâlâ bildiriyor Siz Mekke’yi fethedeceksiniz buyuruyor İnşallah demeyi öğretmek için böyle bildiriyor Peygamber efendimiz de, ölmek kesin olduğu halde, inşallah öleceğiz diyor Mezarlığa uğrayınca buyuruyor ki:

(Esselamü aleyküm, ey müminler diyarı, inşallah biz de sizlere ulaşacağız) [Müslim]


3- Hakiki imana kavuşmuş, kâmil iman sahibine de, imanı zayıf olana da mümin denir Kâmil mümin anlamında inşallah müminim diyorlar Burada inşallah demeleri ben mümin değilim demek değildir Kâmil mümin, gerçek mümin olurum inşallah anlamındadır Bir âyet-i kerime meali:

(İşte bunlar, gerçek müminlerdir) [Enfal 4]


Bir kimse kendisinin kâmil mümin olup olmadığında şüphe etmesi yanlış değildir Bu anlamda (İnşallah müminim) demek caiz olur Burada mümin olmaktan şüphe edilmiyor, kâmil mümin olmaktan şüphe ediliyor İman, ibadetle kâmil hâle gelir Ancak ibadetlerimizin kâmil olduğunu bilemeyiz İnşallah kâmil iman sahibiyim anlamında, (inşallah müminim) demek caiz olur


4- Son nefeste imansız ölmekten korkulur Hiç kimse garanti imanlı öleceğini bilemez Eğer imansız ölürse bütün iyi amelleri yok olur Amellerin kabul olması son nefeste imanlı ölmeye bağlıdır Oruçlu kimseye kuşluk vakti oruçlu musun diye sorulsa, (Elbette oruçluyum) der Ancak akşamdan önce orucu bozulursa, oruçluyum demesinin hükmü kalmaz ve yalancı sayılır Orucun sahih olması için akşam ezanına kadar orucun bozulmaması şarttır İmanın sahih olması için de son nefeste de imanlı olmak şarttır Bir kimse, imanlı yaşar kâfir olarak ölebilir, kâfir olarak yaşar sonunda iman eder, mümin olarak ölebilir Artık kâfir olarak yaşamasının hiç kıymeti kalmadığı gibi, imansız ölenin de mümin olarak yaşamasının hiç kıymeti olmaz Ebüdderda hazretleri, (İmansız ölmekten korkmayan imansız ölür) buyuruyor Bir âyet-i kerime meali:

(İşlerin akıbeti, sonucu Allah'a aittir) [Hac 41]


İman, sahibini Cennete koyar Oruç, Allah’ın hakkını öder Akşama kadar devam etmeyip bozulan oruç, oruç sayılmayacağı, borcu ödeyemeyeceği gibi, son nefese kadar, devam etmeyen iman da, sahibini Cennete koyamaz Bu, artık iman sayılmaz İşte bu sebeplerden dolayı inşallah müminim demişlerdir Son nefeste de imanla ölürüm inşallah anlamındadır (İhya)


[Yukarıda, İmam-ı Gazali hazretlerinin bildirdikleri Şafii mezhebine göredir Biz Hanefiler, (Elbette müminim) demeliyiz]










Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.