|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
boşanmasında, devreye, erkekle, girmeli, hakemler, kadının, zaman |
![]() |
Erkekle Kadının Boşanmasında Hakemler Ne Zaman Devreye Girmeli? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Erkekle Kadının Boşanmasında Hakemler Ne Zaman Devreye Girmeli?Erkekle kadının boşanmasında hakemler ne zaman devreye girmeli? Yazımızda sadece talak/boşanma safhası anlatıldığı için hakemlerin o safhada devreye girmeleri gerektiği anlatılmış ve bunun “Allah’ın emri” olduğu ifade edilmiştir ![]() Talak sırasında iki şahit olmaması durumunda boşanma işlemi gerçekleşmiş sayılır mı, yoksa evliliğin sürdüğü mü kabul edilir? Burada farklı içtihatlar yapılabilir ![]() ![]() “Kadınlar sürelerinin sonuna geldikleri zaman onları ya Mâruf [1] ile tutun veya Mâruf ile ayırın ![]() ![]() ![]() ![]() Ona, beklemediği yerden rızık verir ![]() ![]() ![]() ![]() Şahit bulundurulması olmazsa olmaz şart gibi gözükmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Erkekle Kadının Boşanmasında Hakemler Ne Zaman Devreye Girmeli? |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Erkekle Kadının Boşanmasında Hakemler Ne Zaman Devreye Girmeli?Allah Teâlâ şöyle buyurur: “Eğer karı-kocanın aralarının açılmasından korkarsanız, erkeğin ailesinden bir hakem ve kadının ailesinden bir hakem gönderin ![]() ![]() Bu ayet, Müslümanlara “farz görev” yüklemekte, bunu da korkma yani خوف = havf şartına bağlamaktadır ![]() Havf: Zanna veya bilgiye dayalı bir emareden dolayı kötü beklenti içinde olmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Erkeğin boşaması/talak ile ilgili yazımızı aşağıdaki linkten okuyabilirsiniz: Talak (Erkeğin Boşama Hakkı) Kur’ân’a göre talak, kocanın hakkıdır ![]() ![]() ![]() الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ ![]() “O talak iki defadır ![]() ![]() Âyetteki الطَّلاَقُ (el-talaku) ifadesinin başındaki “ال = el” marifelik ekidir; kelimeyi et-talâku şeklinde okutur ve “o talak” anlamı verir ![]() ![]() يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَأَحْصُوا الْعِدَّةَ وَاتَّقُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ لَا تُخْرِجُوهُنَّ مِنْ بُيُوتِهِنَّ وَلَا يَخْرُجْنَ إِلَّا أَنْ يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَمَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ لَا تَدْرِي لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَلِكَ أَمْرًا ![]() ![]() ![]() “Ey Peygamber! Kadınları boşadığınızda iddetleri içinde boşayın ve iddeti sayın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kadınlar sürelerinin sonuna geldiklerinde onları ya mâruf [1] ile tutun veya mâruf ile ayırın ![]() ![]() ![]() ![]() Beklemediği yerden ona rızık verir ![]() ![]() ![]() ![]() Allah, her şey gibi, talak için de bir ölçü, bir standart koymuştur ![]() ![]() ![]() “Söyle ona, eşine dönsün; temizleninceye kadar ayrılmasın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eşini boşamak isteyen erkeğin yapacağı şeyler şöyle sıralanabilir: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() A- İDDET İÇİNDE BOŞAMA Buradaki iddet, boşanan kadının, kocasının evinde geçirmek zorunda olduğu süredir ![]() ![]() ![]() وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلاَثَةَ قُرُوَءٍ “(Kocaları tarafından) boşanmış kadınlar kendi başlarına üç kur’ beklerler ![]() Adet halinde ilişki yasak olduğu[4] için kadın zaten kendi başınadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun önemli hikmetleri vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İddet, âdet gören için üç temizlik müddetidir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Erkekle Kadının Boşanmasında Hakemler Ne Zaman Devreye Girmeli? |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Erkekle Kadının Boşanmasında Hakemler Ne Zaman Devreye Girmeli?Âdetten kesilen, adet görmeyen veya hamile olan kadınların iddeti ile ilgili olarak şöyle buyurulmuştur: وَاللَّائِي يَئِسْنَ مِنَ الْمَحِيضِ مِن نِّسَائِكُمْ إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلَاثَةُ أَشْهُرٍ وَاللَّائِي لَمْ يَحِضْنَ وَأُوْلَاتُ الْأَحْمَالِ أَجَلُهُنَّ أَن يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا “Adetten kesilmiş olanlar hakkında şüpheye düşerseniz iddetleri üç aydır; adet görmeyenler de öyle ![]() ![]() ![]() Erkek, bu durumlarda olan eşini her an boşayabilir ![]() ![]() B- ŞAHİT BULUNDURMA Boşamanın şahitler huzurunda olması şarttır ![]() ![]() وَأَشْهِدُوا ذَوَيْ عَدْلٍ مِنْكُمْ وَأَقِيمُوا الشَّهَادَةَ لِلَّهِ “İçinizden güvenilir iki kişiyi şahit tutun; şahitliği Allah için yerine getirin ![]() İlgili âyetler dikkatle düşünülürse talakın her safhasının şahitlerle tespitinin şart olduğu ortaya çıkar ![]() ![]() ![]() وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُواْ حَكَمًا مِّنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِّنْ أَهْلِهَا إِن يُرِيدَا إِصْلاَحًا يُوَفِّقِ اللّهُ بَيْنَهُمَا إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا “Karı-kocanın arasının açılmasından korkarsanız, erkeğin ailesinden bir hakem ve kadının ailesinden bir hakem gönderin; düzelmek isterlerse, Allah aralarını buldurur ![]() ![]() Boşamanın şahitlerle tespiti halinde müslümanlar durumdan haberdar olup harekete geçerler ![]() ![]() Erkek, iddetin bitmesini beklemeden eşine dönebilir ![]() وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَلِكَ إِنْ أَرَادُواْ إِصْلاَحًا “Kocalar arayı düzeltmek isterlerse, onlara iddet içinde dönmeye daha çok hak sahibidirler”[7](Bakara 2/228) İddet içinde dönme, arayı düzeltme şartına bağlandığına göre bu konuda erkeğin niyetinin sorgulanmasına ve durumun tespitine ihtiyaç olur ![]() ![]() ![]() Süre sonunda dönme de iyi niyet şartına bağlanmıştır ![]() ![]() وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النَّسَاء فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَلاَ تُمْسِكُوهُنَّ ضِرَارًا لَّتَعْتَدُواْ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ وَلاَ تَتَّخِذُوَاْ آيَاتِ اللّهِ هُزُوًا وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَمَا أَنزَلَ عَلَيْكُمْ مِّنَ الْكِتَابِ وَالْحِكْمَةِ يَعِظُكُم بِهِ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ “Kadınları boşadığınızda bekleme sürelerinin sonuna varırlarsa ya maruf[8] ile tutun, ya da maruf ile serbest bırakın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Erkeğin eşine, süre sonunda iyi niyetle döndüğünün veya ondan güzellikle ayrıldığının da şahitlerle tespiti gerekir ![]() “Kadınlar sürelerinin sonuna geldiklerinde onları mâruf ile tutun veya maruf ile ayırın ![]() Demek ki, talakın her safhasının şahitlerle tespiti şarttır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() C- İDDETİ SAYMA GÖREVİ Talak 1 ![]() “Ey Peygamber! Kadınları boşadığınızda iddetleri içinde boşayın ve iddeti sayın ![]() Adeti gören kadın, iddeti saymakla görevli olan erkektir ![]() ![]() ![]() ![]() (وَلَا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ مَاخَلَقَ اللَّهُ فِي أَرْحَامِهِنّ) “Allah’ın rahimlerinde yarattığını gizlemeleri o kadınlara helal olmaz ![]() Âdet olduğu halde olmadım derse günaha girer ![]() “Allah’ın rahimlerinde yarattığı” şey çocuk da olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() D- KADININ EVDEN ÇIKMAMASI VE ÇIKARILAMAMASI Talak 1 ![]() “Onları evlerinden çıkarmayın ![]() Burada sözü edilen ev, kocanın evi olmasına rağmen kadının evi sayılmıştır ![]() ![]() ![]() Kadın evden çıkar veya çıkarılırsa eşleri barıştırmakla görevli hakemlerin işi zorlaşır ![]() ![]() Bir de yaklaşık üç ayı bir çatı altında, ilişkiye girmeden geçiren eşler yumuşayabilir ve boşanmaya yol açan sebepleri ortadan kaldırabilirler ![]() ![]() ![]() E- HUDUDULLAH = ALLAH’IN KOYDUĞU SINIRLAR Talakla ilgili âyetlerden Talak 1, Bakara 229 ve 230’da hududullah ifadeleri geçer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “(Allah’ın cennet sözü verdiği kişiler) Tevbe edenler, ibadet edenler, hamd edenler, gezenler, rükû edenler, secde edenler, iyiliği emredenler, kötülükten alıkoyanlar ve Allah’ın hududunu koruyanlardır ![]() ![]() Bu âyetle birlikte toplam altı âyette, talak konusu üzerinde titizlikle durmamız emredilmiştir ![]() ![]() ![]() Talak 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çünkü iddetin sonuna kadar erkeğin eşine dönme hakkı vardır ![]() ![]() İddet süresi içinde koca eşini evden çıkarmazsa anlaşmazlığın çözümü kolaylaşır ![]() ![]() Kadın evden ayrılmazsa o da kocasını ikna etme fırsatını yakalar ![]() ![]() ![]() ![]() Talak 2, Bakara 229 ve 230’da belirtilen sınırlara uyulmadığı takdirde talak geçersiz olur ![]() ![]() F- EŞİNE DÖNME KARARI Erkeğin eşine dönmesi, kocanın iyi niyetine bağlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Eşine zarar vermek veya iddetini uzatmak için de dönemez ![]() وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَلَا تُمْسِكُوهُنَّ ضِرَارًا لِتَعْتَدُوا وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ وَلَا تَتَّخِذُوا آَيَاتِ اللَّهِ هُزُوًا وَاذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَمَا أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ مِنَ الْكِتَابِ وَالْحِكْمَةِ يَعِظُكُمْ بِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ![]() “Kadınları boşadınız, onlar da bekleme sürelerinin sonuna vardılarsa artık ya mâruf ile tutarsınız veya mâruf ile ayırırsınız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Allah her şey için bir ölçü bir standart”[14] koyduğu için buraya kadar anlatılanlar ölçüye uygun olarak yapılan birinci talakı gösterir ![]() G- TALAKIN SAYISI Allah Teâlâ şöyle buyurur: “O talak iki defa olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayetteki “O talak iki defa olur” hükmü, Allah’ın, ölçüsünü belirlediği yukarıdaki talakın en fazla iki kere olabileceğini gösterir ![]() “… Bunlar Allah’ın koyduğu sınırlardır, onları aşmayın ![]() ![]() Şarta veya belli bir zamanın gelmesine bağlanan talâk çeşitleri de bu ölçüye uymadığından geçersizdir ![]() Üçüncü boşamada yukarıdaki kurallar geçerli olmaz ![]() فَإِنْ طَلَّقَهَا فَلَا تَحِلُّ لَهُ مِنْ بَعْدُ حَتَّى تَنْكِحَ زَوْجًا غَيْرَهُ فَإِنْ طَلَّقَهَا فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَنْ يَتَرَاجَعَا إِنْ ظَنَّا أَنْ يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ يُبَيِّنُهَا لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ ![]() “Erkek üçüncü defa boşarsa, artık bu kadın ona helal olmaz ![]() ![]() ![]() ![]() Talakın üç ile sınırlanması fıtrata uyar ![]() ![]() ![]() Musa Hızır’a: Sana öğretilenden bana da bir olgunluk bilgisi öğretmen için seninle gelebilir miyim?” dediği zaman Hızır: “Gel, ama sen benimle beraber olmaya dayanamazsın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bundan sonra herkes kendi yoluna gider ![]() ![]() ![]() Cahiliye Arapları talakı bilirlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() H- ÜÇ TALAK KONUSU Mevcut mezhepler, doğru talakın yukarıdaki gibi olduğunu kabul ederler ama o ölçülere uymayan talakı geçerli sayarlar ![]() ![]() ![]() ![]() Dört mezhebe göre erkek eşini, adetli iken veya onunla ilişkiye girdiği temizlik döneminde bir talakla boşayabileceği gibi birden fazla talakla da boşayabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() İbn Abbâs’ın bildirdiğine göre Abdu Yezîd, karısı Ümmü Rukâne’yi boşamış, Müzeyne kabîlesinden bir kadınla evlenmişti ![]() ![]() ![]() ![]() Allah’ın Elçisi sallallahu aleyhi ve sellem buna öfkelenerek Adamın oğlu Rukâne’yi ve kardeşlerini çağırdı ![]() ![]() “Evet” dediler ![]() Allah’ın Elçisi Abdu Yezîd’e: “Onu boşa” diye emretti ![]() ![]() Sonra, “Önceki eşine; Rukâne’nin annesine dön ![]() ![]() Abdu Yezîd: “Ey Allah’ın Elçisi! Ben onu üç talakla boşadım ![]() ![]() “Biliyorum, sen ona dön” dedi ve şu âyeti okudu: “Ey Peygamber! Kadınları boşadığınızda iddetleri içinde boşayın ve iddeti sayın ![]() İbn Abbâs’ın bildirdiğine göre Abdu Yezîd’in oğlu Rukâne de babası gibi karısını üç talak ile boşadı, sonra buna fazlasıyla üzüldü ![]() ![]() “Üç talakla”, dedi ![]() “Bir mecliste mi?” diye sordu ![]() “Evet”, dedi ![]() “Bu bir talaktır, istersen ona dön” dedi ![]() ![]() 2 ![]() İbn Abbâs’ın bildirdiğine göre Allah’ın Elçisi sallallahu aleyhi ve sellem ve Ebû Bekr devri ile Ömer’in halifeliğinin ilk iki yılında üç talak, bir talak sayılırdı ![]() ![]() ![]() Kaynaklar, bu tarihten sonra fetvaların şaşırtıcı bir şekilde değiştiğini göstermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Abdullah b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Hanefî, Şafiî, Mâlikî ve Hanbelî mezhepleri de bir lafızda verilen üç talakı, üç talak saymışlardır ![]() ![]() Bunlardan bir kısmı “الطلاق مرتان O talak iki defa olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbn-i Hümâm’a[26] göre bu âyet, sünnete uygun talakın iki kere olacağını gösterir ![]() ![]() ![]() ![]() Bir çok fakih, الطلاق مرتان âyetindeki مرة = merra kelimesinin bir zaman dilimini gösterdiğini söylemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu konuda Peygamberimize dayandırdıkları tek söz, onun talakların ayrı ayrı olmasını emrettiğidir ![]() ![]() ![]() ![]() Talakları birleştirmeyi Allah ve Resulü yasaklamış, fakihler ise “yasaktır ama geçerlidir” demişlerdir ![]() ![]() Tefsirler de ne مرة (merra) kelimesi üzerinde durmuşlar, ne de Bakara 229 ile Talak Suresi arasında ilişki kurmuşlardır ![]() Şimdi bu görüşlerin tutarsızlığını bir başka açıdan görmeye çalışalım: “الطلاق مرتان O talak iki defa olur” (Bakara 2/229) âyetinde defa diye tercüme edilen مرة kelimesi, zaman dilimi “جزء من الزمان cüz’ün mine’z-zaman” anlamı içerir ![]() ![]() ![]() ![]() “Kadınlar sürelerinin sonuna vardıkları zaman onları ya iyilik (mâruf) ile tutun veya iyilikle ayırın…” Dolayısıyla kadını, bir iddet süresi içinde birden fazla boşamak mümkün değildir ![]() Sonuç olarak fıkıh kitaplarında yer alan talakla Kur’an’da yer alan ve Peygamberimiz tarafından uygulanan talak arasında hiç bir ilgi yoktur ![]() * KAYNAK: Abdulaziz Bayındır, Kur’an Işığında Doğru Bildiğimiz Yanlışlar, Süleymaniye Vakfı Yayınları, 2 ![]() ![]() [1] Mâruf; bilinen ve malum olan şey demektir ![]() ![]() ![]() ![]() [2] Buhârî, Sahih, Talâk, 1, 3, 44, 45; Tefsîru sureti’t-talak, 1; Müslim, Sahih, Talak 1, 14; Nesaî, Sünen, Talak 13, 15, 19; İbn Mâce, Sünen, Talak 1, 3; Darimî, Sünen, Talak 1, 2; İmam Malik, Muvatta’, Talak 53; Ebû Dâvûd, Sünen, Talak 4, Tirmîzî ![]() ![]() ![]() [3] Ebû Davûd, Sünen, Talak 4 ![]() [4] Allah Teâlâ şöyle buyurur: “Sana kadınların adet halini soruyorlar ![]() ![]() ![]() [5] Buhârî, Ahkâm 13 ![]() [6] Bakara 228’deki kurû’ (قُرُوَءٍ) kelimesinin anlamının elverişli olması sebebiyle Hanefî ve Malikîler iddetin üç adet dönemi olduğunu söylemişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() [7] Bakara 231 ve 232 ilele Talak 2 ![]() ![]() ![]() [8] Maruf; bilinen ve malum olan şey demektir ![]() ![]() ![]() ![]() [9] Evliliği devam ettirmek istemediğiniz halde, sırf serbest kalmalarını engellemek için onları tutmayın ![]() [10] Mecelle 1705, (Adil, hasenatı seyyiatına galib olan kimsedir) ![]() [11] Nur, 24/4 ![]() [12] Kasani, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [13] Tefsir ve mealler ayete bu anlamı vermezler ![]() ![]() [14] Talak 65/3 [15] Ne evlilik devam ederken ne de boşanma sırasında koca, karısına verdiği mehir ve hediyeleri geri alma hakkına sahiptir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [16] Bu ayet kadına evliliği sona erdirme yetkisi vermiştir ![]() ![]() [17] Erkek üçüncü ve son hakkını da kullanmış olur ![]() |
![]() |
![]() |
|