gülgüzeli
|
Müta Nikahı.
İbni Sebeciler, Müta (yani avrat kiralamak) helaldi, Ömer bunu kendi ictihadı ile yasak etti Ömer avrat kiralamayı yasak etmeseydi, pek az kişi zina ederdi diyorlar
CEVAP
Mütayı Hazret-i Ömer yasak etmedi, Resulullahın yasak ettiğini, Onun yasakladığı şeyi yaptırmayacağını söyledi Eshab-ı kiramın hepsi, halifenin bu sözünü destekledi Hiçbiri buna muhalefet etmedi ve icma hasıl oldu Şimdi mütanın ne olduğuna, dinimizdeki yerine bakalım:
Müta, dört mezhepte de haramdır, bâtıldır Müta, şahitsiz olarak bir kadına belli para verip, belli zaman için [mesela bir saat, bir gün, on sene] beraber yaşamayı sözleşmek demektir Mütanın haram olduğunu bütün Ehl-i sünnet âlimleri icma ile bildirdi (Mizan-ül-kübra, İbni Abidin)
Mütanın haram edildiğini bildiren hadis-i şerif, Buhari, Müslim, Tirmizi ve Muvatta’da yazılıdır Bunu haber verenlerden biri de Hazret-i Ali’dir İbni Sebecilerin, müta için Hazret-i Ömer’in ictihadı demeleri de, çok yanlıştır Çünkü, Eshab-ı kiramdan hiçbiri buna muhalefet etmedi ve icma hasıl oldu Fetava-yi Hindiyye’de diyor ki: (Ücret karşılığı zina yapan fahişeye [genel evdeki kadına], İmam-ı a’zama göre had vurulmaz İkisi de şiddetli tazir olunur ve tevbe edinceye kadar hapis olunur İmameyne göre, ikisine de had cezası yapılır Müta yapana da fahişe gibi had vurulmaz ) Fakat zinanın had cezası yapılmayan kısımları da haramdır (Berika)
Tefsir ve fıkıh kitapları diyor ki: Nisa suresinin (İstimta ettiğiniz kadınların ücretini verin) mealindeki 24 âyeti, müta için değil, nikahtaki mehir parasını vermek içindir Beydavi tefsiri bu âyeti açıklarken buyuruyor ki: (Bu âyet, sahih olan nikahı bildiriyor, mütayı bildirmiyor Mehir parasını emrediyor Müta, önce mubahtı, sonra yasak edildi ) [Şeyhzade tefsiri c 2, s 26]
Büyük âlim Burhaneddin-i Mergınani’nin Hidaye kitabının şerhi olan İnaye kitabında, Mevlana Ekmelüddin buyuruyor ki: Müta bâtıldır Abdullah ibni Abbasın bildirdiği gibi, müta önceleri mubah idi Fakat, hadis-i şerif ile, bunun yasak edildiğini, Eshab-ı kiram söz birliği ile bildirmektedir Muhammed ibni Hanefiye dedi ki: (Babam imam-ı Ali buyurdu ki Hayber kalesi alındığı gün, Resulullah mütayı yasakladı Eshab-ı kiramdan Rebi bin Meysere buyuruyor ki: “Hayber’i feth ettiğimiz gün, Resulullah, mütayı, üç gün helal etti Ben, amcamla bir kadının kapısına geldik Gayr-i müslim bir kadın kapıya çıktı, beni içeri aldı O gece orada kaldım Sabah olunca, Resulullahın sokaklarda, (Ey Müslümanlar, Resulullah müta nikahını yasak etti) diye ilan ettirdiğini duydum Hepimiz mütadan vazgeçtik ”
Resulullah, hayatta iken, mütayı yasak ettiğini, Eshab-ı kiram, icma ile bildirmektedir İcma, âyeti ve hadisi değiştirmez, âyetin ve hadisin değiştirildiğini haber verir
Cabir bin Zeyd diyor ki: Abdullah İbni Abbas da, ölmeden önce, mütanın yasak edildiğini söyledi Böylece, icma hasıl oldu İmam-ı Malik, Muvatta’da Hazret-i Ali’nin bildirdiği hadis-i şerifi yazmaktadır Hazret-i Ali buyurdu ki: (Hayber kalesini aldığımız gün Resulullah eşek eti ile mütayı yasak etti ) [İnaye s 231]
İbni Mace’nin bildirdiği hadis-i şerifte, Hazret-i Ömer’in, (Fahr-i alem mütayı, üç kere helal, üç kere de haram etti Vallahi, evli birinin, müta yaptığını işitirsem, onu recm eder, İslamiyet’in emrini yerine getiririm) demesi, mütayı Hazret-i Ömer’in yasak ettiğini değil, Resulullahın yasak ettiğini, Onun yasakladığı şeyi yaptırmayacağını gösteriyor Eshab-ı kiramın hepsi, halifenin bu sözünü destekledi İbni Abbas hariç, hiç kimse tarafından itiraz olunmaması da, bunun önceden yasak edilmiş olduğunu herkesin bildiğini göstermektedir Hazret-i Ali, Abdullah ibni Abbas’a, (Sen yanılıyorsun, Fahr-i alem, mütayı yasak etti) dedi İmam-ı Ali’nin bu sözü üzerine, İbni Abbas da, sözünden dönmüş, mütanın sonradan haram edildiğini söylemiştir (Buhari)
__________________
|