![]() |
İTÜ'den Hidrojenli Tekne |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() İTÜ'den Hidrojenli TekneİTÜ'den hidrojenli tekne ![]() ![]() İTÜ Gemi İnşaat Mühendisliği Bölümü öğrencileri Murat Gürhan ve Tuğrulhan Ateş ile aynı üniversitenin Kontrol Mühendisliği Bölümü öğrencileri Burak Gülseren, Emre Tekeli, Kimya Bölümü öğrencisi Ece Ülgen ve Makine Mühendisliği Bölümü öğrencisi Mehmet Akif Ceylan, Türkiye'nin hidrojen enerjili yakıt sistemi ile çalışan ilk teknesini yapmak için çalışma başlattı ![]() ![]() Proje sorumlularından Murat Gürhan, AA muhabirine yaptığı açıklamada, bu tekneyi yapma fikrinin üniversitedeki arkadaşları ile sohbet ederken ortaya çıktığını anlatarak, şunları söyledi: “Projeye geçen yıl Kasımda başladık ![]() ![]() ![]() ![]() Araştırmalarını bu yönde yoğunlaştırdıklarını ifade eden Gürhan, “Danışman hocalarımızın da desteğiyle hidrojenli yakıt pili sistemi ile çalışan teknenin bir tasarımını ortaya çıkardık ![]() ![]() TÜRKİYE'DEKİ İLK TEKNE OLACAK Projede, üniversitedeki eski ve yeni fakülte dekanları ile diğer hocalarının kendilerine hem tasarım hem de diğer konularda destek verdiğini anlatan Gürhan, “İlk düşündüğümüz projede, bir tekne yapıyorsun ve denize indikten sonra hiç yakıt ikmali yapmıyorsun ![]() ![]() ![]() “İstiklal” adlı teknede ise hidrojen sistemini yurt dışından alacaklarını, geri kalan bütün sistemi Türkiye'de üreteceklerini belirten Gürhan, “Örneğin, teknenin tasarımı bize ait ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Teknenin projesinin tamamlanarak yapım aşamasına gelindiğini kaydeden Murat Gürhan, teknenin inşası için hem maddi hem de teknik açıdan kendilerine danışmanlık yapılması konusunda sponsora ihtiyaç duyduklarını bildirdi ![]() Gürhan, sponsor olmaları için öncelikle Gemi Mühendisleri Odası ile görüştüklerini ve yetkililerin özellikle teknenin teknik açıdan incelenmesinde yardımcı olduğunu ifade etti ![]() “Şimdiye kadar kendilerinden bu teknik danışmanlığı gördük ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() CASUS TEKNE Çevre dostu hidrojenli yakıt sisteminin birçok araçta kullanılabileceğini belirten Gürhan, hidrojen enerjili yakıt pili sistemiyle çalışan teknenin elektrik motoru ile gitmesi dolayısıyla sessiz olduğunu anlattı ![]() ![]() ÇEVRE DOSTU Yüksek performans sağlayan hidrojenin, güneş ve rüzgar gibi temiz enerji kaynaklarından elde edilmesi halinde tamamen çevre dostu olduğunu bildiren Gürhan, “Bu kaynaklar yakıt pillerinde kullanılırsa ortaya ısı, su ve elektrik enerjisi çıkıyor ![]() ![]() ![]() Bu yakıt sistemini, araçlarda kullanılan diğer yakıt sistemlerinden ayıran en önemli özelliğin, atıksız, temiz ve sessizliği olduğunu söyledi ![]() Gürhan, Türkiye'de hidrojen elde edilebilecek hidrojen sülfür ve bor gibi kaynakların bulunduğuna işaret ederek, bu kaynaklardan yararlanılabileceğini vurguladı ![]() Murat Gürhan, Türk milletinin bir karış toprak için oldukça çok kan döktüğünü anlatarak, “İstiklal, yani bağımsızlık; Türk milletinin vazgeçilmez bir parçası ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Murat Gürhan, “Bildiğim kadarıyla Türkiye'de hidrojenle çalışan tekne yok ![]() ![]() ![]() ![]() TEKNİK ÖZELLİKLERİ Teknenin, deniz taksi ya da Haliç'te turistik amaçlı gezinti teknesi olarak kullanılabileceğini ifade eden Gürhan, “İstiklal hem görsel hem de teknik açıdan problemi olmayan bir tekne” diye konuştu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÇALIŞMA SİSTEMİ Hızlı feribotlar gibi katamaran bir tekne olan “İstiklal”in çalışma sisteminde, metal hidrür tüplerinde depolanan hidrojenden yakıt pili sayesinde elde edilen elektrik enerjisi önce akülere depolanıyor ![]() ![]() Bu sistemle giden “İstiklal”, 6,70 metre boyunda ve 3 metre eninde olacak ![]() edeceği için gürültü kirliliği yapmayacak ![]() Projenin danışmanlığını, aralarında İTÜ Gemi İnşaatı ve Deniz Bilimleri Fakültesi Dekanı Prof ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|