Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Genel Kültür & Serbest Forum > ForumSinsi Ansiklopedisi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
paraplanör

Paraplanör

Eski 08-27-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Paraplanör




Alm Segelflugzeug (n), Fr Paraplaneur (m), İng Paraglider Aerodinamik şekilde kumaştan yapılmış olup, kumanda telleriyle yelken gibi idâre edilerek uçmaya yarayan âlet

Paraplanörlerin ortaya çıkmasıyla, insanların ?kuş gibi? uçma hayâli gerçekleşmiştir Çağlar boyu birçok insan, çeşitli biçimde kanatlar takıp uçmayı denemiştir Ne var ki, bazı bilgilerden mahrum olan bu kişiler başarılı olamamış, kimi de yaralanmıştır

Hızla gelişen bu sporun teknik alandaki en önemli adımını, ABD?de Nasa?da çalışan ilim adamlarından Francis M Rogallo attı Rogallo, insanlı uzay araçlarında uçurtmalardan yararlanma konusunda araştırmalar yapmıştır Bu düşünce, uzay araçları için kabul edilmedi, ama Rogallo?nun çalışmasıyla elde edilen buluşlar, 1970 yılından bu yana Kaliforniya?da gelişmekte olan paraplanör sporunu ortaya çıkardı

Günümüzde kullanılmakta olan paraplanör, Nasa tarafından denenmiş olan modelden geliştirilmiştir ve yapımcısının hatırasına, rogallo adıyla da anılır Dünyânın en basit uçma aracı olan rogallo, beş buçuk metre uzunluğunda bir omurgaya çapraz olarak ortasından takılan, gene aynı uzunluktaki bir ikinci parçadan meydana gelir İki kanat çubuğu, önden, omurganın ucuna takılır ve geriye doğru A harfi meydana getirecek biçimde uzanarak, orta parçaya bağlanır Tam önünde, ?trapez? denilen bir denetim çubuğu bulunur Denetim çubuğu, omurgaya ve kablolarla aracın köşelerine bağlıdır

Paraplanör, denetim çubuğunun itilip çekilmesiyle veya iki yana hareket ettirilmesiyle yönlendirilir Paraplanörün ağırlığı yaklaşık 18 kg olup, aracı kullanan kişi, araçtaki en büyük ağırlığı meydana getirdiğinden, bir sarkaç gibi sallanarak trapezi hareket ettirip paraplanörü istenilen yükseklikte tutar Sözgelişi, trapezin itilmesi aracın burnunun havaya kalkıp, hızının düşmesine sebep olur

Paraplanörle uçuşta, sporcu önce kolonlarla araca bağlanır Ardından, paraplanörü havaya kaldırır ve bir tepeden aşağı koşmaya başlar Tepenin eğim açısı süzülme açısından büyükse, rüzgârın hızı saatte 23-26 km?yi bulur ve araç havalanır Rüzgârsız bir günde, paraplanör yavaşça tepenin dibindeki düzlüğe iner Ama yukarı doğru rüzgâr esiyorsa, planörün daha uzun süre havada kalması sağlanabilir Bu durumda araç, tepeye paralel konuma getirilir ve hava akımı içinde yol alınır

Rogalloların hem yapımı ve kullanımı çok kolaydır, hem de elde taşınabilecek biçimde katlanabilir Ne var ki, biçimleri sebebiyle pek verimli sayılmazlar Bütün planörlerde (normal veya paraplanör) verim oranı süzülme açısıdır Verimin yüksek olması demek, kaybedilen her yükseklik birimi sırasında alınan yolun uzun olması demektir Normal planörlerde 50:1 oranında süzülmeye ulaşılır; oysa bu oran, paraplanörlerde, 4:1 dolayındadır Verimi geliştirmek için yapılan çalışmalarda kanatların uçak kanatlarına benzetilmesiyle süzülme açısının 10:1?e ulaştığı görülmüştür Yeni türler hızla yaygınlaşmaktadır Bunların, pahalılığına ve taşıma zorluğuna rağmen, rogalloların yerini alacağı sanılmaktadır


Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.