![]() |
Dinler Tarihi: Sabiiler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dinler Tarihi: SabiilerMANDENLER ( Sabiiler ) Araplar tarafından Sâbiî (Subbi ya da Subbâ) biçiminde adlandırılan bu topluluk ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sâbiîler in ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu ilk değerlendirmeler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Daha sonraları el-Bağdadi ve Biruni gibi araştırmacılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Batılı araştırmacılar Mandenler ile XVI ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tarihçe Mandenler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mandenler tarafından IşıkPeygamberi olarak adlandırılan ve büyük önder olarak kabul edilen Vaftizci Yahya ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İncil in Habercilerin İşleri 19:1-5 bölümlerinde ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Göç etmelerine neden olan katliama Mandenler kutsal kitaplarında ayrıntılı biçimde yer verirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tüm bu tarihsel süreç boyunca Mandenler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnanç ve İbadetleri Mandenler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() a)Kutsal Metinler: Pek zengin bir dinsel literatüre sahip olan Mandenler in kutsal metinleri iki ana grupta toplanır: Yazılı metinler ve çanak ve tabletler üzerindeki giz metinleri ![]() Mandenler in kutsal kitapları arasında en önemli yeri üç ayrı kitap tutar: Ginza ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yazılı metinler arasında yalnızca din adamlarınca kullanılmasına izin verilen ezoterik metinler de vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Astroloji ile ilgili yazılı metinler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yazılı olmayan giz metinleri ise çeşitli durumlarda hastalık ![]() ![]() ![]() ![]() Mandenler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mandenler in kutsal metinleri Aramice nin doğu lehçelerinden biri olarak değerlendirilen Mandence ile yazılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() b)Tanrı Anlayışı Mandenler in dinsel anlayışları tümüyle gnostik düalizm temeline dayanmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Malka d Nhura nın çevresinde sayısız Işık Varlıkları vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düalizmin diğer yönünü oluşturan Karanlık Evreni de benzer bir yapılanmaya sahiptir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Malka d Hşuka nın yanında sayısız kötü varlık ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hem Malka d Nhura ![]() ![]() ![]() ![]() c) Yaratılış Anlayışı Mandenler´e göre ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci Yaşam ve Üçüncü Yaşam olarak da adlandırılan Yuşamin ve Abatur un düşüşleri evrenin ve insanın yaratılması açısından son derece önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görüldüğü gibi Mandenler in inancında dünyanın yaratıcısı Malka d Nhura değil ![]() ![]() Yarattığı dünyanın kötü güçlerin eline geçtiğini gören Ptahil ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mandenler e göre Adem ilk inanan kişidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() d) İnsan ve Kurtuluş Anlayışı Mandenler e göre insan madde ve ruhtan oluşan iki farklı öğeden meydana gelmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Manden inançlarına göre ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlk kurtuluş örneği Adem in kişiliğinde gerçekleşmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() e) Kıyamet Anlayışı Mandenler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dördüncü dönemin son 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kıyamet günü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() f) İbadetleri Mandenler in yaşantısı dinsel kurallarla sıkı bir disiplin altına alınmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbadetler arasında çeşitli nedenlerle düzenlenen törenler ve yemekler de önemli bir yer tutar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üç kez gündüz ve iki kez gece olmak üzere günün belirli saatlerinde Işık Kralına dua ederler ![]() ![]() Yılın belirli günlerini uğursuz kabul ederler ve böyle günlerde iş yapmamaya ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer gnostik geleneklerin aksine ![]() ![]() ![]() ![]() Mandenler tapınaklarına Mandi adını verirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Toplumsal Yapı Mandenler de birbirinden kesin çizgilerle ayrılmış toplumsal kastlar mevcut değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Din adamı olacak kişiler uzun bir süre bir başka din adamı gözetiminde adaylık ve öğrencilik dönemi geçirirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Topluluğun tüm üyeleri kutsal elbise olan Rasta yı sürekli giymek zorundadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Din adamları ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Topluluk üyeleri için bir dine kabul töreni yoktur ![]() ![]() ![]() Her topluluk üyesinin bir dünyalık adı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her üyenin topluluğun gizlilik ilkesine uyması en önemli görevidir ![]() ![]() ![]() Günümüzde Sabiiler Günümüzde Sabiiler Dicle ve Fırat kıyıları ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Alıntı ![]() |
![]() |
![]() |
|