![]() |
Edebi Sanatlar..2 |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Edebi Sanatlar..21 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bin atlı akınlarda çocuklar gibi şendik ![]() Benzeyen benzetilen benzetme benzetme Edatı yönü Şimşek gibi bir semte atıldık yedi koldan Benzetilen benzetme benzetme Edatı yönü Askerlerimiz aslan gibi kuvvetlidir ![]() Benzeyen benzetilen benzetme benzetme Edatı yönü A) TEŞBİH-İ BELİĞ (GÜZEL BENZETME): Sadece benzeyen ve benzetilen ögelerle yapılan benzetmedir ![]() ![]() Gürz ayaklı Kalkan elli Sancaktar olduğu Sancak tutuşundan belli F ![]() ![]() * Divan edebiyatındaki mazmunların çoğo teşbih-i beliği sanatına örnektir ![]() Servi boy ![]() ![]() ![]() ![]() B) YAYGIN BENZETME: Benzeyenle benzetilen arasındaki birden çok özelliklerin sıralnmasıyla yapılan benzetmedir ![]() Aşağıdaki örnekte “vatan” bir çınara benzetilmiştir ![]() ÇINAR Hani bir gün seninle Topkapı’dan Geliyorduk; yol üstü bir meydan Bir çınar gördük; Enli ![]() ![]() Bir ağaç; hiç eğilmemiş ![]() Koca bir gövde ![]() Belki ondan da fazla dalgın ![]() Kaygısız bir ömür sürüp gelmiş; Öyle serpilmiş ![]() ![]() …………………… ![]() Tevfik Fikret 2) İSTİARE (EĞRETİLEME): Benzetme sanatının temel ögelerinden benzeyen ve benzetilenden sadece birinin kullanılmasıyla yapılan benzetmeye denir ![]() ![]() ![]() ![]() A) AÇIK İSTİARE: Benzetme ögelerinden yalnızca benzetilenle yapılan istiaredir ![]() “Aslanlarımız düşmanı denize döktüler” “Vurulup tertemiz alnından uzanmış yatıyor ![]() Bir hilâl uğruna ya Rab ne güneşler batıyor” ![]() Yukarıdaki örneklerde altı çizili sözcüklerde ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() B) KAPALI İSTİARE: Benzetme ögelerinden sadece benzeyenin bulunduğu (kendisine benzetilenin bulunmadığı) benzetme sanatına “kapalı istiare” denir ![]() “Askerlerimiz ![]() ![]() Yukarıdaki örnekte askerler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kıyı takmış yaprağını gülünü Mahzun hudutların ötesinde akan sular Boynu bükük adalar ![]() ![]() C) YAYGIN İSTİARE: Benzetmenin temel ögelerinden yalnız biriyle ![]() ![]() ![]() ![]() 3) MECAZ: Bir sözü gerçek anlamının dışında kullanma sanatıdır ![]() Bana seni gerek seni Ben yanarım dün ü günü Bana seni gerek seni Yunus Emre Yukarıdaki dörtlükte “yanmak” ![]() ![]() Anavarza at oynağı Kana bulanmış gömleği Kıyman a zalimler kıyman Kör karının bir deyneği 4) MECAZ-I MÜRSEL (MÜRSEL MECAZ): Bir sözün benzetme amacı gütmeden gerçek anlamının dışında başka bir sözün ya da kavramın yerine kullanılmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anadoluda yaşayanlar Çankaya ![]() ![]() Cumhurbaşkanlığı makamı O ![]() ![]() Sinema Çatma ![]() ![]() Türk bayrağı Sobayı yaktınız mı? Odun/kömür O ![]() ![]() Tenis oyuncusu Siz ![]() Eserleri Son günlerde Vivaldi dinliyorum ![]() Eserleri Gökten bereket yağıyor ![]() Yağmur 5) KİNAYE: Bir sözü hem gerçek hem de mecaz anlamda kullanma sanatıdır ![]() Sen ne için inilersin Sen aşırı gözetirsin İçim oyuk derdim büyük Şu karşıma göğüs geren Ben onun’çün inilerim Taş bağırlı dağlar mısın? Yunus Emre Yukarıdaki dörtlüklerde altı çizili sözcükler hem gerçek hem de mecaz anlamlarını düşündürecek şekilde kullanılmıştır ![]() 6) TEVRİYE: İki ya da daha çok anlamı olan bir sözün yakın ve uzak anlamlarını birlikte kastetme sanatıdır ![]() İltifatı bu sözde zâhirdir ![]() Mâliki mezhebim benim zirâ İtikadımca kelp tâhirdir ![]() Tahir: 1) Özel isim;2) Temiz Kelp: Köpek 7) TARİZ: Söylenen sözün ya da kavramın gerçek ve mecazlı anlamı dışında büsbütün tersini kastetmektir ![]() ![]() ![]() Bozmaya çabala halkın işini Günde yüz adamın vur kır dişini Bir yaralı sarmak için yeltenme Huzuri 8) TEŞHİS VE İNTAK (KİŞİLEŞTİRME VE KONUŞTURMA): İnsana özgü niteliklerin başka varlıklara aktarılmasına ![]() ![]() ![]() Ay un eledi bütün gece Boynuz umdum kulaktan ayrıldım ![]() (Hârname ![]() Masallar ve fabller ![]() ![]() Kurnaz tilki sesini yumuşatarak ![]() Dedi ki: ”Kardeşciğim artık dostuz; Müjde getirdim sana in de öpüşelim; Barış oldu hayvanlar arasında ![]() 9) TENASÜP (UYGUNLUK): Bir dize ![]() ![]() ![]() ![]() Zevk u şevk ehlini âh u zâr almış ![]() Bu beyitte lâle ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 10) LEFF Ü NEŞR: Genellikle bir beyit içinde birinci dizede en az iki şey söyleyip ![]() ![]() ![]() ![]() Gözyaşıdır ![]() ![]() ![]() Bu dizelerde bârana (yağmur) karşılık olarak gözyaşı ![]() ![]() ![]() Bağ-ı dehrin hem baharın hem hazanın görmüşüz ![]() Bir neşatın da gamın da rüzgarın görmüşüz ![]() 11) TECAHÜL-İ ARİF: Bilinen bir gerçeği bir nükteye dayanarak bilmiyormuş gibi söylemektir ![]() Kurbanın olam var mı benim bunda günahım Nahifi Ey şuh Nedima ile bir seyrin işittik Tenhaca varıp Göksu’ya işret var içinde Nedim Yukarıdaki dizelerde şairler kendi yaşadıkları olayları bilmiyormuş gibi sorarak tecahül-i arif sanatı yapmışlardır ![]() 12) HÜSN-İ TALİL (GÜZEL NEDENE BAĞLAMA): Herhangi bir gerçek olayın meydana gelmesini hayali ve güzel bir nedene bağlamaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (İlkbaharda doğanın uyanması ![]() ![]() ![]() “Güller ki yüzünün renginden utandıkları için kızardılar” ![]() Niçin sık sıkbakarsın öyle mirat-ı mücellâya Meğer sen dahi kendi hüsnüne hayran mısın kâfir Nedim (Mirat-ı mücellâ: Parlak ayna) 13) MÜBALAĞA (ABARTMA): Bir sözün etkisini güçlendirmek amacıyla bir şeyi ya olamayacağı bir biçimde anlatmak ya da olduğundan pek çok veya pek az göstermektir ![]() ![]() Söyle nâz uykusuna varmış o yâr ey Bâki Ki cihan halki figan eylese bidâr olmaz ![]() Merkez-i hâke atsalar da bizi Kürre-i arzı patlatır çıkarız ![]() Namık Kemal (Yerkürenin merkezine de atsalar bizi ![]() ![]() 14) TEZAT (KARŞITLIK): Birbirine karşıt düşüncelerin ![]() ![]() ![]() Saçımı bembeyaz eden bahtım ![]() Abdülhak Hamit (Nasiye: alın) Ne efsun-kâr imişsin âh ey didâr-ı hürriyet Esir-i aşkın olduk gerçi kurtulduk esâretten Namık Kemal (Ey özgürlük ne kadar büyüleyiciymişsin ![]() ![]() 15) TEKRİR: Sözün etksini güçlendirmek amacıyla anlamın üzerinde yoğunlaştığı sözcük ya da söz öbeklerini arka arkaya yinelemektir ![]() ![]() Kaldırımlar ![]() ![]() Kaldırımlar ![]() ![]() Kaldırımlar ![]() ![]() Necip Fazıl Büyüksün ilahi büyüksün büyük Büyüklük yanında kalır pek küçük Ali Haydar Bey 16) NİDA (SESLENME): Şairin çok duygulanması ve heyecanlanması sonucunu doğuran olayları ve varlıkları gözönüne getirip “ey ![]() ![]() ![]() Ey bin kocadan arta kalan bive-i bâkir ![]() (Sis ![]() 17) İSTİFHAM: Yanıt alma amacı gütmeden ![]() ![]() ![]() Felekler yandı ahımdan muradım şemi yanmaz mı Fuzuli Kim söylemiş beni Süheyla’ya vurulmuşum diye? Kim görmüş ama kim ![]() Eleni’yi öptüğümü ![]() Yüksek kaldırım’da güpegündüz? Melahat’i almışım da sonra Alemdar’a gitmişim ![]() Onu sonra anlatırım ![]() Kimin bacağını sıkmışım tramvayda? Orhan Veli 18) TELMİH (HATIRLATMA): Söz arasında herkesçe bilinen geçmişteki bir olaya ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gökyüzünde İsâ ile Tur dağında Musâ ile Elindeki asâ ile Çağırayım Mevlam seni Yunus Emre (Birinci dizede “Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SÖZ SANATLARI 19) CİNAS: Söyleniş ve yazılışları bir ![]() ![]() ![]() ![]() Kısmetindir gezdiren yer yer seni Göğe çıksan âkıbet yer yer seni ![]() İbni Kemal Her nefeste eyledik yüz bin günah Bir günaha etmedik hiç bir gün ah Lâedri 20) ALİTERASYON: Aynı ses ya da hecelerin bir ahenk yaratmak amacıyla tekrarlanmasıdır ![]() Dest-busi arzusıyle ölürsem dostlar (“S”) Kûze eylen toprağım sunun anınla yâre su Fuzuli Kara pulat uz kılıcım tartmayınca Kara börklü koca başın kesmeyince Alca kanın yer yüzüne tökmeyince Karındaşım Kayan kanın almayınca Komazım……… ![]() Dede Korkut |
![]() |
![]() |
|