|  | İstiklal Marşının Dördüncü Kıtasının Anlamı Nedir? |  | 
|  08-25-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   İstiklal Marşının Dördüncü Kıtasının Anlamı Nedir?İstiklal Marşının Dördüncü Kıtasının Anlamı Nedir? Garbın afakını sarmışsa çelik zırhlı duvar  Bu mısrada şair yine o kişiye sesleniyor  ‘garb’ kelimesi burada batı  Hıristiyan Avrupa ve Amerika ve diğer batı kültürünü  bloğunu temsil eden ülkeler anlamında kullanılmıştır  Mısranın bütününde batının askeri  siyasi  ekonomik ve diğer güçleri  bileşenleri anlatılıyor  kastediliyor  Gerçektende batılı ülkeler medeniyette tartışmasız bir üstünlüğe sahipler  İslam ülkeleri ve Türkiye batının çok gerisindedir  Bu son birkaç asırdır böyledir  Demek ki o kişi batıdan Türkiye’ye doğru yapılan bazı tehditleri görecek  duyacak  batılı ülkeler Türkiye’yi tehdit edecekler  Bu tehditlere o kişi dolaylı olarak sebep olacak ve bu yüzden o kişi ülkesi adına endişelenecek  suçluluk duygusuna girecek  O kişi ayrıca batının bu üstünlüğünün farkındadır ve dikkati bu üstünlük ve tehditlerde yoğunlaşmıştır  O kişi batının yani temelde AB ve ABD’ nin üstün medeniyet vasıtalarının Türkiye’yi tehdit etmesinden endişelenmektedir  Benim iman dolu göğsüm gibi serhaddim var  Bu mısrada şair yine o kişiye sesleniyor  O kişiden endişelenmemesini istiyor  Çünkü Türk askeri Türk vatanını  batının saldırganlığına karşı koruyabilecek güçte  imanda  cesarette  kudrettedir  Burada ‘ serhad’ asker anlamında kullanılmıştır  Şair Türk askerinin cesaret  kahramanlık  fedakârlık vs  özelliklerini iman dolu göğsüne benzetmekte Türk askerini yüceltmekte övmektedir  Şair İslam inancına sahiptir ve imanı çok kuvvetli güçlüdür  Mısrada bu iman ve Türk askerinin niteliği arasında bir bağ kurulmaktadır  Türk askeri tarih boyunca kahramanca savaşlarda çarpışmış  islamın bayraktarlığını yapmış  şehitler  gaziler verilmiştir  Bu sayede İslam dini dünyanın birçok yerinde vücut bulabilmiştir  Cumhuriyet tarihi boyunca bu hizmetlerine devam etmiştir   Ulusun  korkma! Nasıl böyle bir imanı boğar  Bu mısra ve beşinci kıtanın ikinci mısrası arasında bir bağ olmalıdır  Çünkü anlaşılıyor ki o kişi Türk milletinin inançlarına yönelik bir tehdit görmekte  sezmekte  bu tehdit batı dünyasından gelmektedir  Bu mısrayı anlamak için beşinci kıtanın ikinci mısrasını anlamak gerekir  eğer bunu yaparsak bu mısrayı ve şiiri daha iyi anlayabilir ve yorumlayabiliriz  ‘ulusun’ denilirken  köpek  it gibi havlasın demek isteniliyor olabilir  Ulumak köpeklere ve köpekgillere ait  bir davranış özelliğidir  bu özellik köpeklerde de görülür  Köpekler aynı zamanda yerine göre saldırgan davranışlar gösterebilecek hayvanlardır  Şair batının saldırganlığını  köpeklerin saldırganlığına benzetmektedir  ‘korkma’ diyerek yine o kişiye sesleniliyor  ‘Batı köpek gibi havlasın korkma…’ Mısranın ikinci bölümünde Türk milletinin sahip olduğu İslam inancının kuvveti  gücü yüceltilmekte  bu inancın boğulamaz yani sindirilemez  yok edilemez nitelikte olduğu vurgulanmaktadır  Mısrayı özetlersek ‘Batı Türk milletinin dinini değiştiremez’ deniliyor  Bu mısra ile beşinci kıta ikinci mısra ile bir anlam bağı vardır  o mısrada sözü edilen ‘hayâsızca akın  saldırı’ şiirde sözü edilen kişiyi endişelendiriyor  şimdi tahlilini yaptığımız mısrada bu endişe dile getiriliyor  Belki bu mısra son dönemlerde ülkemizde artan misyonerlik faaliyetleriyle ilgililidir  Sadece bir tahmin yürütüyoruz  Bu tahlilde yapılan yorumlar sadece bir tahmindir  Ama ben şiirle ilgili genel kanıları yıkmak yeni bir rasyonel yorum getirmek istiyorum  Ama bu rasyonellik vahyi  kerameti reddeder nitelikte değildir  "Medeniyet!" dediğin tek dişi kalmış canavar? Bu mısrada ‘medeniyet’ kelimesi tırnak içinde gösterilmiştir  Bu tırnak imla ve dilbilgisi kurallarında başkasına ait bir söz o kişinin diliyle anlatılırken kullanılır  Demek ki o kişi batıya ‘medeniyet’ sıfatını vermekte batı medeniyetine bir hayranlık duymaktadır  Şair o kişinin bu düşüncesini yermektedir  Gerçektende batı dünyası son birkaç yüzyıldır dünyanın çoğunluğunda sömürgeler kurmuş fakat 20  yüzyıl içinde bu sömürgelerin hemen hepsini kaybetmiştir  Şiirin yazıldığı dönemde emperyalizm dünya çapında halen çok etkilidir ve dişini anadoluya geçirmiştir  Öyleyse şiirin yazıldığı ay ve yılda emperyalizmin tek dişi kaldığı söylenemez  Çünkü emperyalizm şiirin yazıldığı yıl ve ayda dişini Anadoluya geçirmiştir  20  yüzyıl sonlarına kadar emperyalizm varlığını şiddetle sürdürmüştür  Medeniyet denilen canavar yani batı emperyalizmi için 20  yüzyıl kara yüzyıldır  çünkü bu yüzyıl sonlarına kadar olan süreçte batılı ülkeler  sömürge ülkelerini  kolonilerini kaybetmiştir  Şiirin yazıldığı 17 Şubat 1921’den sonra 50 milyon insanın ölümüne sebep olan ve batı sözde medeniyetinden gelen Almanya Nazi faşist saldırılarından sonra Kore ve Vietnam emperyalist savaşları ve diğer emperyalist kaynaklı savaşlar devam etmiştir  Öyleyse şiirin yazıldığı 17 Şubat 1921 yılı içinde medeniyet denilen canavarın tek dişinin kaldığını söyleyemeyiz  çünkü canavarın henüz tek dişi kalmamıştır  20  yüzyıl sonlarında ve 21  yüzyıl başlarında canavarın tek dişi kalmıştır  20  yüzyılda emperyalizmin tek dişinin kalmasında SSCB'nin yani Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği'nin çok büyük ve başat katkısı olmuştur  Şair ayrıca şu mesajı veriyor  batı medeniyeti aslında bir medeniyet değil canavardır ve bu canavarın tek dişi kalmıştır  Böyle düşünürsek şiirin kurtuluş savaşından çok daha sonraki bir durumdan söz ettiğini anlarız  Böylece bu şiirin şairin bir kerameti olduğunu daha kolay kavrayabiliriz  Öyleyse şairimiz bir velidir  Mısrada dikkat edilirse ‘Canavar?’ kelimesinden sonra soru işareti konulmuştur  Mehmet Akif Ersoy Canavarın ne olduğunu  kim olduğunu soruyor  Canavar emperyalizm ve kapitalizmdir   | 
|   | 
|  | 
|  |