Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Eğitim & Öğretim > Edebiyat / Dil Bilgisi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
dönemi, kimlerdiryedi, meşaleciler

Yedi Meşaleciler Kimlerdir?-Yedi Meşaleciler Dönemi

Eski 08-25-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Yedi Meşaleciler Kimlerdir?-Yedi Meşaleciler Dönemi





Yedi Meşaleciler Kimlerdir?-Yedi Meşaleciler Dönemi

28 Kas
Yedi Meşaleciler



Sabri Esat Siyavuşgil Muammer Lütfi Bahşi Kenan Hulusi Koray Ziya Osman Saba Vasfi Mahir Kocatürk Cevdet Kudret Solok gibi biri hikayeci diğeri şair olan yedi gencin bir kitap çıkararak başlatmak istedikleri edebî harekettir
Yedi Meşaleciler hareketini başlatan gençlerin kimi lisede kimi üniversitede öğrencidir Topluluğa ad olarak Yedi Kollu Şamdan Yedi Dağın Çiçeği Yedi Veren Yedi Ses Yedi Yıldız gibi isimler düşündükten sonra Yedi Meşaleciler ismine karar verirler Servet-i Fünun Dergisi’nin 22 Mart 1928 tarihli sayısında Yedi Meşale isminde bir kitap çıkaracaklarını ilan ederler Kitap Nisan ayında piyasaya çıkar ve büyük ilgi görür Kitaba yazılan önsözde edebi alanda neler yapacaklarını anlatılır Kitapta her ismin bir bölümü bulunmaktadır
Sabri Esat Siyavuşgil: Kukla Oyunu
Yaşar Nabi Nayır: Şairin Bahçesi
Vasfi Mahir Kocatürk: Dağların Derdi
Ziya Osman Saba: Sebil ve Güvercinler
Cevdet Kudret Solok: Cenaze İlahisi
Kenan Hulusi Koray : Denizin Zaferi
Muammer Lütfü: Dante’nin Ruhuna
Ahmet Haşim iki ay sonra çıkan Meşale Dergisi’nde onları destekler 1935′lere kadar hemen hemen aynı düşünceleri sürdüren Yedi Meşaleciler daha sonra kendi sanatsal kimlikleri doğrultusunda ilerlemişlerdir Yedi Meşalecilerin ortak bir kitap yayımlamalarının nedeni “Memleketimizde son edebî cereyanları gösterecek toplu bir eser vücuda getirmek” arzusudur Yedi Meşaleciler eski kuşağın kendilerini küçümsemesine başkaldırmak istemişlerdir Türk Edebiyatının asırlarca doğu edebiyatını Tanzimat‘tan sonra da Batı edebiyatını taklit ettiğini öne sürerek artık kendine dönme vaktinin geldiğini öne sürerler Yedi Meşalecilere göre Türk Edebiyatı’ndaki asıl eksiklik canlılık samimiyet ve yeniliktir Ferdi duygulardan uzaklaşılması gerektiğini savunan Yedi Meşaleciler bunları eserlerine yansıtamadılar
Yedi Meşaleciler Milli Edebiyat şairlerine ve Beş Hececilere tepki olarak bu akımı oluşturmuşlardır Yalın kolay anlaşılır düz anlatımlı milli temalarla dolu bu şiir anlayışına karşı çıkmışlardır Yedi Meşalecilerin şiir beğenilerine Faruk Nafiz Çamlıbel ve Necip Fazıl Kısakürek hâkimdir
YEDİ MEŞALECİLER
Ziya Osman SABA
Sanatçı şiirlerinde çocukluk özlemi anılara düşkünlük ev – aile sevgisi yoksul yaşamlara karşı utanç duyma ve acıma Allah’a kulluk kadere boyun eğiş küçük mutluluklarla yetinme ölümün yakınlığı öte dünya özlemi gibi bireysel konuları işler
Dili gayet sade ve açıktır 1940′a kadar hece ölçüsünü kullanmış bu dönemden sonra serbest şiirler de yazmıştır
Şiirlerini Sebil ve Güvercinler Geçen Zaman Nefes Almak adlarıyla kitaplaştırmıştır
Bunun yanında hikaye kitapları yazmış ve Goncourt Kardeşlerden roman çevirileri de yapmıştır
Cevdet KUDRET
Başlangıçta gençlik dönemindeki şiir anlayışının dışına çıkmadan hece ölçüsüyle bireysel duygularını ve karamsar iç dünyasını dile getirmiş sonra ölçüsüz fakat uyaklı şiirler yazmıştır
Kendi yaşamını da yansıttığı roman öyküleri ve oyunları yanında onu daha çok tanıtan yapıtları inceleme-araştırma eserleridir
Eleştirel bir yöntemle açıkladığı konuları gelecek kuşaklar için hem aydınlatan hem tartışılabilecek olan bilgi kaynaklarıdır
Cevdet Kudret Türkçenin sadeleşmesini istemesine rağmen “Dilleri Var Bizim Dile Benzemez” adlı eserinde özleştirmenin sınırlanmamasının doğru olmayacağını yüzyıllardır kullanılan yabancı sözcüklere karşılıklar bulmanın ölü sözcükleri diriltmenin yararsız olacağını savunmuştur
Birinci Perde adlı şiir kitabı; Tersine Akan Nehir Rüya İçinde Kurtlar adlı oyunları; Süleyman’ın Dünyası adı altında topladığı romanı; Sokak adlı öykü kitabı; Örneklerle Edebiyat Bilgileri Türk Edebiyatında Hikaye ve Roman Orta Oyunu adlı inceleme eserleri Türk Edebiyatı adlı ders kitapları vardır
Kenan Hulusi
Edebiyat dünyasına adım atması öğrencilik yıllarına denk düşer “Serveti Fünun” dergisinde yayınlanan ilk hikayelerinin ardından aynı dergiye yazan diğer altı arkadaşı ile birlikte edebiyatımızda “Yedi Meşaleciler” diye anılan topluluğu oluşturdular İçlerindeki tek hikaye yazarıydı Yaşadığı sürede beş hikaye kitabı yayınlamış “Osmanoflar” romanı ve kısa hikayelerinin bir çoğu gazete sayfalarında kaybolup gitmiştir Gazeteciliğinin de etkisiyle küçük hikaye tarzını benimseyen Kenan Hulusi Cumhuriyet döneminde korku türünde örnekler veren ilk hikayecidir
Yaşar Nabi NAYIR
Edebiyatımıza Yedi Meşalecilerle birlikte şair olarak girdi Zamanla bütün edebi türleri denedi Roman yazdı manzum destan yazdı inceleme ve gezi kitapları çıkardı makaleler fıkralar yazdı
Ancak edebiyatımızda bunlarla değil yayıncılığıma unutulmayacak olan sanatçı asıl ömrünü verdiği Varlık dergisiyle anılacaktır Onun adıyla özdeşleşen en önemli yapıtı hiç kuşkusuz kırk sekiz yılını verdiği bu dergidir
Şiirleri yazıldıkları dönemin biçim özelliklerini yansıtır Ancak çevreyle ilişkileri olmayan insan ve toplum üzerinde gözlemlere dayanmayan şiirlerdir bunlar Yazarın iç dünyasını yansıtmaktan da uzaktırlar
Kahramanlar Onar Mısra adlı şiir kitapları; Bir Kadın Söylüyor Adem ile Havva adlı romanları; inkılap Çocukları Köyün Namusu adlı oyunları; Atatürkçülük Nedir Dost Mektupları gibi inceleme eserleri vardır
Vasfi Mahir KOCATÜRK
Halk şiirlerinin biçimsel özelliklerinden yararlanarak hece ölçüsüyle ulusal epik lirik şiirler yazmıştır Manzum oyunlar da denemiş olan Kocatürk bir sanatçı olmaktan çok edebiyatla ilgili kitap ve araştırmalarıyla tanınmıştır
Tunç Sesleri Geçmiş Geceler Bizim Türküler Ergenekon adlı şiir kitapları; Yaman Sanatkar adlı oyunları; Yeni Türk Edebiyatı Divan Şiiri Artolojisi Türk Edebiyatı Tarihi adlı araştırma inceleme eserleri vardır
Sabri Esat SİYAVUŞGİL
Fotoğraf gözlemciliğiyle çevresini gözler ve izlenimlerini şiirine aktarır Ancak Yedi Meşaleciler içinde başladığı şairliğe daha sonra veda eder ve daha çok çevirilerle ve inceleme yazılarıyla edebiyat hayatına devam eder En güçlü yanı çevirilerinde görülür Ancak kendisi mesleğinin psikoloji olduğunu ve mesleğine sadık kalabilmek için sevmesine rağmen şiir yazmadığını söylemiştir
Odalar ve Sofalar adlı şiir kitabının yanında inceleme eserleri ve roman çevirileri vardır
Muammer Lütfi
Asıl mesleği Avukatlıktır Arapça ve Farsça bilen şair Yedi Meşale grubu içinde edebi faaliyetlerini sürdürdü Edebiyat alanında çok fazla yapıt vermedi
Türk Akdeniz ve İlk Kurşun adlı yapıtları vardır

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.