![]() |
Hikaye Nedir? Hikaye Özellikleri Nelerdir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hikaye Nedir? Hikaye Özellikleri Nelerdir?Hikaye Nedir? Hikaye Özellikleri Nelerdir? HİKAYE NEDİR? Yaşanmış veya tasarlanmış bir olayı ![]() ![]() ![]() Hikayede ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HİKAYEYİ ROMANDAN AYIRAN ÖZELLİKLER -Kısa oluşu ![]() -Yalın bir olay örgüsüne sahip olması ![]() -Genellikle önemli bir olayı tek ve yoğun bir etki uyandırarak vermesi ![]() -Az sayıda karaktere yer vermesi ![]() HACİMLERİ BAKIMINDAN HİKAYELER: 1-Kısa hikayeler 2-Uzun hikayeler *Kısa Hikayeler: Kısa öykülerin olay kahramanları sınırlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() *(Uzun) Hikayeler: Öykülerden biraz farlıdırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() YAZILIŞLARI BAKIMINDAN HİKAYELER: 1 ![]() Tamamen olay örgüsüne dayalı bir türdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -Dünya edebiyatındaki temsilcisi Guy De Maupassant olduğu için Maupassant tarzı hikaye de denir -Bizde Maupassant tarzı hikâyenin en büyük temsilcileri; Ömer Seyfettin ![]() ![]() ![]() Örnek metin; 087956′nın Sıfırı ![]() 2 ![]() Yazarın bir plan yapma zorunluluğu yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Durum hikayelerinde belli bir düşünce güdülmez ![]() ![]() Durum hikayelerinde hikaye kahramanları tam olarak tanıtılmaz ![]() ![]() ![]() ![]() -Dünya edebiyatındaki en büyük temsilcisi Anton Çehov olduğu için Çehov tarzı hikaye de denir -Sait Faik Abasıyanık ![]() ![]() Örnek metin; Otlakçı ![]() HALK HİKAYELERİ Halk hikâyeleri ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Olayların geliştiği bölümler nesir ![]() ![]() Hikâyelerden bazılarının yaratıcısının serüvende yer alan âşıklar olduğu ileri sürülür ![]() Aşk konusunun işlendiği halk hikayeleri ve kahramanlık konusunun işlendiği halk hikayeleri olarak ikiye ayrılsa da ![]() ![]() 1-) Aşk Hikayeleri; Derdiyok ile Zülfüsiyah ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2-) Kahramanlık Hikayeleri; Köroğlu Kahramanlık Hikayeleri ( Köroğlu Kolları ) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fonksiyonu: Hikaye türünün en eski örnekleridiler ve destandan modern hikayeye geçişi sağlamışlardır ![]() DÜNYA EDEBİYATINDA HİKAYENİN GELİŞİMİ • Öykünün ortaya çıkma sürecinde karşımıza önce fabl türündeki eserler ![]() ![]() • Rönesanstan (16 ![]() ![]() ![]() • 18 ![]() ![]() ![]() • Ne var ki öykü ![]() ![]() ![]() • Alphonse Daudet (Alfons Dode) ![]() ![]() TÜRK EDEBİYATINDA HİKAYENİN GELİŞİMİ Türk edebiyatında ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 15 ![]() ![]() Anadolu’da 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk edebiyatında çağdaş hikaye Batı’dakinin tersi olarak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ***Edebiyatımızda Batı’daki anlamıyla ilk hikâye Ahmet Mithat Efendi tarafından yazılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk öykücülüğünü yetkinliğe kavuşturan yazar ise Halit Ziya Uşaklıgil oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Meşrutiyet’in ilanından sonra gelişen yeni edebiyat akımıyla birlikte öyküde toplumsal ve siyasi sorunlar işlenmeye başladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cumhuriyet dönemi 1930’lar sonrasını kapsar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüzde Türk öykücülüğü geniş bir konu ve üslup zenginliğiyle sürmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HİKAYENİN UNSURLARI a- Olay: Öykü kahramanının başından geçen olay ya da durumdur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b- Mekan (Çevre): Hikâyede sınırlı bir çevre vardır ![]() ![]() ![]() ![]() c- Zaman: Hikâye kısa bir zaman diliminde geçer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() d- Kişiler: Hikâyede az kişi vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HİKAYE TAHLİLİ YAPILIRKEN; 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|