| 
 | |||||||
|    | 
|  | Konu Araçları | 
| ati, edebiyatının, fecri, nelerdir, özellikleri | 
|  | Fecr-İ Ati Edebiyatının Özellikleri Nelerdir? |  | 
|  08-25-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Fecr-İ Ati Edebiyatının Özellikleri Nelerdir?Fecr-i Ati Edebiyatının Özellikleri Nelerdir? Temsilcileri  Fecr-i Ati Şiiri 24 Temmuz 1908′de ilan edilen II  Meşrutiyet’ten sonra ülkede  canlı ve hareketli bir edebiyat hayatı başlamıştır  Edebiyatta ki bu  canlılık aslında ülkede II  Meşrutiyet’in getirdiği özgürlük ortamı  içinde her türlü fikrin serbestçe tartışılabilir hale gelmiş  olmasındandır  II  Meşrutiyet’in ilanından sonraki devirde edebiyatımız  biraz da Abdülhamid’in baskılı rejiminden kurtularak imparatorluğu  çepeçevre saran siyasi olayların içine girmiştir  Bu yılların edebiyat ortamında edebiyata hevesli İstanbul gençlerinden bir grup 1909 da Fecr-i Ati adında bir topluluk kurarlar  Ülküleri Servet-i Fünun  topluluğuna benzeyen fakat onlardan daha ileri bir edebiyat topluluğu  meydana getirmektir  Bunlarda tıpkı Edebiyatı Cedideciler gibi Servet-i  Fünun dergisini kendi eser ve görüşlerini yazacak bir organ  saymışlar  edebiyatta yapmak istediklerini de bir bildiri ile  açıklamışlardır   Bu bildiride yeni görüşün hangi prensiplere sahip olduğu ve çizilmiş bir hedefe benzer hususlar yoktur  Edebi bir görüşün belirtilmesinden  çok  genç edebiyatçıların birlikte hareket edecekleri ve topluca çalışıp  yazacakları açıklanmıştır  Önemli bir prensip ortaya koyamayan ve  Servet-i Fünuncular kadar etkili bir ekol olamayan Fecri Ati  topluluğunun daha sonraları ortaya çıkan gaye ve prensibi şöyle  özetlenebilir: “Sanat  şahsi ve muhteremdir  ” Ne var ki topluluğun üyelerinin hem yaş olarak çok genç olmaları  hem  kültür yönünden oldukça zayıf bulunmaları  hem de edebiyatımızda yeni bir  çığır açacak önemli prensipler ortaya koyamamış bulunmaları yüzünden  Milli Edebiyat Hareketi’ni savunanlarca çok kolay bertaraf  edilmişlerdir  Zaten Fecri Ati topluluğu varlıklarını gösterebilmek için  sık sık kendilerinden öncekileri hırpalayan eleştiriler kaleme almaktan  Edebiyatı Cedideciler’in dil anlayışlarını sürdürüp bazı batı örnekleri  teklifinden başka önemli bir rol oynayamamışlardır   Ali Canip Yöntem’in o zaman Selanik‘te topluluğun muhabir azası olmasına rağmen  onların fikirlerini de  eleştirmesi belli bir edebi görüş birliğinin Kurulmamış olduğunu  gösterir  Bu yüzden Fecri Aticiler daha fazla dayanamayıp iki yıl sonra Balkan Savaşı içinde dağılmışlardır   Fecri Ati topluluğunun yazarları şunlardır: Celal Sahir  Ahmet Haşim  Emin Bülent  Mehmet Fuat  Tahsin Nahit  Mehmet Behçet  Faik Ali  Refik  Halit  Yakup Kadri  Hamdullah Suphi  Fazıl Ahmet  Şahabettin Süleyman… Sonuç olarak bu topluluktan edebiyat tarihimize önemli bir ekol değil  bir kaç tane isim kalmıştır  Yakup Kadri  Refik Halit  Ahmet  Haşim ve Fuat Köprülü  Bunlardan  Ahmet Haşim dışında diğerleri Milli Edebiyat akımının önemli ölçüde  etkisi altında kalarak  yazı hayatına devam etmişlerdir  Bilhassa Fuat  Köprülü  daha sonraları yaptığı ilmi araştırmalarla Milli Edebiyat  hareketinin aydınlanıp yayılmasına önemli katkılarda bulunmuştur   Fecr-i Ati Edebiyatının Özellikleri - 20 Mart 1909′da Hilal Matbaası’nda toplanan Şahabettin Süleyman  Yakup  Kadri  Refik Halit  Cemil Süleyman  Köprülüzade Mehmet Fuat  Tahsin  Nahit  Emin Bülent  Ali Süha  Faik Ali ve Müfit Ratib gibi yeni bir  hareket başlatmayı planlar  Ahmet Haşim de bu harekete katılır  Böylece  Fecr-i Ati Encümen-i Edebisi Beyannamesi  24 Şubat 1910′da yayımlanır  Fecr-i Ati edebiyatı  II  Meşrutiyet’in ilanından sonra Servet-i Fünûn  dergisinde yayımlanan bir bildiriyle başlar   - Edebiyatımızda ilk edebi bildiriyi (manifesto/ beyanname) yayımlayan topluluktur   - Edebiyatımızda ilk edebî topluluktur   -Servet-i Fünûn edebiyatına tepki olarak doğmuştur   - “Sanat şahsi ve muhteremdir  ” (Sanat kişisel ve saygıya değerdir) görüşüne bağlıdırlar   - “Edebiyat ciddi ve önemli bir iştir  bunun halka anlatılması lazımdır  ” görüşüne sahiptirler   - Batıdaki benzerleri gibi dil  edebiyat ve sanatın gelişmesine  ilerlemesine hizmet etmek; gençleri bir araya getirmek; seviyeli fikir  münakaşalarıyla halkı aydınlatmak; değerli ve önemli yabancı eserleri  Türkçeye kazandırmak; Batıdaki benzer topuluklarla temas kurmak  böylece  Türk edebiyatını Batı edebiyatına yaklaştırmak  Batı edebiyatını Türk  edebiyatına tanıtmak amacındadırlar  - Servet-i Fünûn’a bir tepki olarak ortaya çıkmasına rağmen  şiir sahasında bu edebiyatın özelliklerini sürdürürler   - Şiirlerinde işledikleri başlıca temalar tabiat ve aşktır   - Tabiat tasvirleri gerçekten uzak ve subjektiftir   - Dil bakımından Servet-i Fünûn’un devamıdır  Arapça ve Farsça kelime ve  tamlamalarla dolu  günlük dilden uzak ve kapalı bir şiir dili  oluşturmuşlardır  - Aruz veznini kullanarak serbest müstezat türünü daha da geliştirmişlerdir   - Fecr-i Aticiler tiyatro ile yakından ilgilenmişlerdir   - Şiirde özellikle Sembolizmin etkisi söz konusudur  Hikâyede Maupassant  tiyatroda ise Henrich İbsen örnek alınır  - Belli bir sanat anlayışında  belli değer ölçüleri etrafında birleşmeyi  değil  ferdi hürriyeti ve bunun sonucu olarak da çeşitliliği  savundukları için kısa sürede dağılmışlardır   - Dağılmalarında özellikle Ömer Seyfettin ve Ziya Gökalp‘in çıkardıkları Genç Kalemler dergisi etkilidir  Yani Milli Edebiyat hareketinin başlaması Fecr-i Ati’yi bitirir   - Fecr-i Ati  Edebiyat-ı Cedide ile Milli Edebiyat arasında bir köprü görevi görür   -Fecr-i Ati’nin en önemli temsilcisi Ahmet Haşim’dir   - Fecr-i Ati Beyannamesine imza atanlar: Ahmet Haşim  Ahmet Samim  Emin  Bülent (Serdaroğlu)  Emin Lami  Tahsin Nahit  Celal Sahir (Erozan)  Doktor Cemil Süleyman  Hamdullah Suphi (Tanrıöver)  Refik Halit (Karay)  Şahabettin Süleyman  Abdülhak Hayri  İzzet Melih (Devrim)  Ali Canip (Yöntem)  Ali Süha (Delibaşı)  Faik Ali (Ozansoy)  Fazıl  Ahmet (Aykaç)  Mehmet Behçet (Yazar)  Mehmet Rüştü  Mehmet Fuat  (Köprülü)  Müfit Ratib  Yakup Kadri (Karaosmanoğlu)  İbrahim Alaattin   - Milli Edebiyat’ın başlamasıyla Hamdullah Suphi  Ali Canib ve Celal  Sahir’in bu harekete katılmalarıyla topluluk 1912′de dağılmıştır  Yalnızca Ahmet Haşim Fecr-i Ati edebiyatının temel ilkelerine bağlı  kalmış ve Milli edebiyat hareketine katılmamıştır   - Fecri Ati’nin görüşlerini  Yakup Kadri  Celal Sahir  Ahmet Haşim  Müfit Ratip  Mehmet Fuat ve Ali Canib Resimli Kitap adlı dergide; Mehmet  Rauf  Hüseyin Suat ve Raif Necdet de eleştirilere Servet-i Fünûn’da  cevap verdiler | 
|   | 
|  | 
|  |