|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
alimlerinin, cilbab, görüş, hakkindaki, islâm, yorumlari |
![]() |
İslam Alimlerinin Cilbab Hakkindaki Görüş Ve Yorumlari |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslam Alimlerinin Cilbab Hakkindaki Görüş Ve YorumlariİSLAM ALİMLERİNİN CİLBAB HAKKINDAKİ GÖRÜŞ VE YORUMLARI Bismillahirrahmanirrahim Alemlerin Rabbi Allah’a hamd olsun ![]() ![]() Allah-u Teala Ahzab Suresinin 59 ![]() بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ يَآاَيُّهَا النَّبِىُّ قُلْ لاَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَآءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذَلِكَ اَدْنَى اَنْ يُعْرَفْنَ فَلاَ يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللهُ غَفُورًا رَحِيمًا Meâl-i Şerifi: 59- Ey peygamber! Hanımlarına, kızlarına ve müminlerin kadınlarına hep söyle de cilbablarından (dış elbiselerinden) üzerlerini sımsıkı örtsünler ![]() ![]() ![]() Allahu Teala bu ayet-i kerimede mümin kadınlara, evlerinden çıkarken yabancı erkekler karşısında vücutlarını iyice örten cilbablarını (dış elbiselerini) üzerlerine örtünmelerini emretmiştir ![]() Ayet-i kerimede geçen “Cilbab” kıyafeti hakkında, müfessirler değişik yorumlarda bulunsalar da, mefhumda birleşmişler ve “cilbab”dan maksadın kadının elbiseleri üzerine giyilen ve vücut hatlarını belli etmeyecek şekilde bütün vücudu örten bir elbise olduğunda ittifak etmişlerdir ![]() Nitekim Resulullah a ![]() ![]() Ulemanın bu konudaki beyanlarına geçmeden önce “Kur’an-ı Kerim’de çarşaf geçiyor mu?” sorusuna açıklık getirelim ![]() Evet, Kur’an-ı Kerimde çarşaf geçiyor! Mevla Teala Ahzab süresinin 59 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ulemanın bu ayetle alakalı yaptıkları tefsirlere bakıldığında, tariflere en uygun kıyafetin çarşaf olduğu görülecektir ![]() Şimdi ulemanın bu konudaki beyanlarına geçelim Allah’ın izniyle… Elmalılı Muhamed Hamdi Yazır: “Cilbab” hakkında “Baştan aşağı örten çarşaf, ferace, câr gibi dış elbisenin adıdır ![]() ![]() ![]() Konyalı Mehmet Vehbi Efendi: “Hulasatü’l-Beyan isimli tefsirinde cilbab için “burgu ve çarşaf” demiştir ![]() Ömer Nasuhi Bilmen Efendi: Kendi tefsirinde “Cilbab”ı çarşaf olarak tefsir etmiştir ![]() Gördüğümüz gibi son devrin alimlerinden, herkesçe tanınan ve kabul gören üç tane tefsir aliminin “cilbab” hakkındaki görüş ve yorumları bu şekildedir ![]() Şimdi de diğer ulema bu ayeti nasıl tefsir ediyor ona bakalım… İbn Şirin: “Abide es-Selmani’ye, “…Dış elbiselerinden üstlerine giymelerini söyle…” ayetinin manasını sordum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbni Abbas radıy ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu’s-Suud Efendi: “Cilbab”tan maksat, çok geniş ve uzun bir örtüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cevheri: “Cilbab”ı çarşaf diye tefsir etmiştir ve “Cilbab Çarşaftır” demiştir ![]() İbni Cevzi: “Celabib kelimesinden maksat, normal elbiselerin üzerini kapatacak ve vücut hatlarını göstermeyecek bir örtüdür ![]() ![]() Kurtubi: “Gerçek şu ki; cilbab; bütün bedeni örten ce kabarık kısmını göstermeyen örtüdür ![]() ![]() İbni Kudame: “Cilbab; giyilmeyerek entari üzerinden kuşanılır ve yüz örtülür” demiştir ![]() İmamı Suyuti r ![]() ![]() ![]() Büyük tefsirci Alusi: “Kadınlar cilbablarını bütün bedenlerini örtecek şekilde giyerler, bir parçasını da başörtüsü yapıp yüzlerini de örterler ![]() ![]() Beydavi: “Hür kadınlar ihtiyaçları için dışarı çıktıkları vakit çarşaflarını giyer, başlarını, yüzlerini ve vücutlarını bununla örterler ![]() ![]() Savi ve Nesefi: “Cilbab çarşaftır” derler ![]() İbni Kesir( r ![]() ![]() ![]() Taberi: “Cilbab; kadının bütün vücudunu örten örtüdür ![]() ![]() Zemahşeri, Mahalli,Kasani ve İbni Abidin; “Cilbab; bir parçası ile başın ve yüzün, diğer parçasıyla bedenin üzerine bırakılmak suretiyle bütün vücudun örtüldüğü örtüdür ![]() ![]() İsmail Hakkı Bursevi(k ![]() ![]() ![]() Muhammed Mahmud Hicazi Ahzab suresinin 59 ![]() ![]() Ümmü Seleme (r ![]() ![]() ![]() ![]() Resulullah s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ümmü Hallad adında yüzü kapalı bir kadın Resulullah A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aişe radıy ![]() ![]() ![]() Aişe radıy ![]() ![]() ![]() ![]() Şeyhül İslam İbni Teymiyye’ye göre eller ve yüz avrettir ![]() Ebu Hayyan’a göre “Cilbablarını idna etsinler” ifadesi, bütün bedenin örtülmesini anlatır ![]() ![]() ![]() Katade: “Kadın bunu(cilbabı) alnının üzerinden büker ve bağlar, sonra da burnunun üzerinden onu çevirir ![]() ![]() ![]() ![]() Fahreddin Razi, Nisaburi, Nevevi ve Şerkavi Ahzab suresinin 59 ![]() ![]() Muhammed Hamidullah “İslam Peygamber,” adlı eserinde, kadınların yüzünü örtmelerinin vacip oluşunu delilleri ile anlatmıştır ![]() Es Süddi: “Kadın alnını ve yüzünü yalnız bir gözü açık kalacak şekilde örter” demiştir ![]() Zemahşeri “Cilbablarını üstlerine alsınlar” ayetinin manasını şu şekilde vermektedir: ”Cilbablarını üzerlerine salıversinler ve onunla yüzlerini ve bedenlerin örtsünler ![]() Kasani: “Yabancı kadının yüzüne bakmak caiz değildir” demiştir ![]() İbni Abidin, Haskefi, Mevkufati, Merginani, Halebi, İbni Nüceym, Iraki, Kevseri, Aliyyül Kari gibi Hanefi ulemasını kahir ekseriyeti: “Genç kadın erkekler arasında yüzünü açmaktan men edilir” demişlerdir ![]() Muhammed Said Bin Ramazan El Buti: “Bugün ki Müslümanların durumu fısk-u fücurun kötü ahlak ve terbiyenin yaygınlaştığı göz önünde bulundurulursa bu durumda kadının yüzünü açmasının caiz olduğunu söylemeye imkan bulunmadığı anlaşılmış olur” demiştir ![]() İbni Ömer, İbni Abbas, Said bin Cübeyr, Abdulvaris ve Mekhul radıy ![]() ![]() Hazreti Aişe radıy ![]() ![]() ![]() Bir sahih rivayete göre Temim kabilesinden üzerlerinde ten gösteren ince elbise bulunan bir kadın cemaati Aişe radıy ![]() ![]() Görüldüğü gibi İslam alimlerinin çoğunluğu çarşaf üzerinde durmaktadır ve kadının dışarı çıkarken yüzünü ve elleini çarşaf ile örtmesinin gerekli olmasında ittifak etmişlerdir ![]() Peygamberimizin (s ![]() ![]() ![]() ![]() Açıkça “çarşaf” demeyen alimler ise, cilbab’ı kesintisiz bütün bedeni baştan aşağı örten geniş bir elbise olarak tarif etmektedirler ki, bu tarife en uygun olan kıyafet çarşaf, ferace ve cardır ![]() Kadın boynu, omuzu, göğsü, kolu, koltuk altı, beli gibi uzuvlarının kısaca vücut hatlarının belli olmaması gerekmektedir ![]() ![]() ![]() Alim, ışığı ve karanlığı gören ve hakkı batıldan ayırt eden kimsedir ![]() Peygamberimiz (s ![]() ![]() ![]() Allah-u Teala bizlere Hakkı Hak, Batılı Batıl bilip; batıldan uzaklaşmayı ve hakka tabi olmayı nasip etsin ![]() Mevla Teala dünyada da ahirette de dostlarından ayırmasın! Amin! Es Selamu Aleyküm Ve Rahmetullah ![]() |
![]() |
![]() |
|