![]() |
Namazı Terkeden Küfre Girmiş Sayılır Mı? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı Terkeden Küfre Girmiş Sayılır Mı?Namazı Terkeden Küfre Girmiş Sayılır Mı? Namaz, imânın en verimli ve en yararlı ürünlerinin başında İmânın tahkik derecesinde kalbde köksalmasma yardımcı olan amellerden biri hiç şüphesiz ki namazdır ![]() ![]() ![]() înkâr etmediği halde namazı terkeden kimsenin küfre girip girmeyeceği hakkında farklı görüş ve tesbit ortaya çıkmıştır ![]() Cabir (r ![]() ![]() ![]() ![]() Efendimiz şöyle buyurmuştur : «Adamla küfür arasında namazı terki vardır ![]() Büreyde (r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() «Şüphesiz M bizimle onlar (münafıklar) arasındaki ahid (eman, söz, güven ve zimmet) namazdır ![]() ![]() Münâvî bu hadisi açıklarken (onlar) dan maksat, münafıklardır) demiştir ![]() Abdullah b ![]() ![]() ![]() ![]() Abdullah b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hadislerin açık delâletinden şu hükümler anlaşılmaktadır: 1- Adamla küfür arasındaki alâmet-i farika namazdır ![]() ![]() 2- Namazı terkeden küfre girer ![]() 3- Namazı kılıp muhafaza eden, kendi lehine bir nûr ve kesin delil kılmayan da kendi aleyhine bir delil hazırlamış olur ![]() Hadislerin ışığında ilim adamlarının görüş ve tesbitleri: Namazı, farziyetini inkârla terkeden kimsenin küfre gireceğine hiçbir ilim adamı muhalif bir görüş ortaya koymamıştır ![]() ![]() reya müslümanlardan uzak bulunup namazın farziyeti hakkında lendisine bir bilgi ulaşmamış olsun ![]() ![]() ![]() Namazın farziyetini kabul etmekle beraber gevşeklik veya bıkkınlık gösterip veya işlerinin çokluğundan fırsat bulamadığım ba-tıane ederek kılmayan kimse hakkında nasıl bir hüküm verilebilir? Bu hususta ilim adamları farklı görüşler izhar etmişlerdir: a) îmanı Mâlik ve İmam Şafii'ye göre, kâfir olmaz, sadece fasık sayılır ![]() ![]() ![]() b) Seleften bir cemaate göre, kâfir olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c) İmam Ebû Hanîfe, rey tarafdarları ve Şafiî'nin yakın arkadaşı el-Müzenî'ye göre, kâfir olmaz ve öldürülmez, sadece namaz kılmcaya kadar hapsedilir ![]() İmam Mâlik ve İmam Şafiî bu konuda şu âyetle istidlal etmişlerdir : «Şüphesiz ki Allah, kendisine ortak koşulmasını bağışlamaz? bundan başka (günahları) dilediği kimseler için bağışlar ![]() ![]() ![]() Kılıçla öldürüleceği hakkındaki görüşlerini ise şu hadîse dayayıp istidlal etmişlerdir : «İnsanlar, La ilahe ill deyinceye, namaz kılmcaya ve zekât verinceye kadar onlarla savaşmakla emro-lundum ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca bu konuda şu âyetle ihticacda bulunmuşlardır: «Haram ayları çılanca artık müşrikleri bulunduğunuz yerde öldürün; yakalayıp tutuklaym; gelip geçecek bütün gözetleme yollarını tutun ![]() ![]() ![]() ![]() Bunlar, «Kul ile küfür arasında namazın terki vardır» mealin- deki hadîsi ve diğer ilgili hadîsleri şöyle yorumlamışlardır: Namazı terketmesi sebebiyle kâfire uygulanacak cezaya müstehak olur, o da öldürmedir ![]() ![]() İkinciler ise, konunun başında naklettiğimiz hadîsle ihticac etmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Sonuç olarak hangi görüş tercihe lâyıktır? Şüphesiz ki, İmam Ebû Hanife ve İmam Müzeni ile rey taraf -darlarımn görüşü, İslâm'ın ana kaidesine ve uygulamadaki neticelere daha uygundur ![]() ![]() 1065 no'lu Büreyde hadîsim Nesâî ve Iraki sahîhlemiş, İbn Hib-ban ve Hâkim rivayet etmişlerdir ![]() ![]() ![]() Abdullah b ![]() ![]() ![]() Ashab-ı Kiram, namazın terkedilmesini küfrün alâmetlerinden biri saymışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Abdullah b ![]() ![]() ![]() «Hadîs, müslüman namazını muntazaman kılıp ona devam etmediği takdirde yeterince yararlanmayacağına; terkettiği takdirde, kendini küfür ehline benzetmeye çalıştığına delâlet eder ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|