![]() |
Ahmet Mahmut Ünlü |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ahmet Mahmut ÜnlüBilakis Allah onu kendisine (ikinci kat semâdaki manevi huzuruna) yükseltti ve Allah (istediğine engel olunmayan) bir Aziz (hiçbir işine itiraz edilmeyen) bir Hakîmdir ![]() ![]() ![]() Tefsiri Kebirde zikredildiğine göre, İsa Aleyhisselâm'ın göklere kaldırılışı bu ayeti kerime ile sabittir ![]() "Ey İsa! Şüphesizki seni öldürecek olan (onlar değil) benim, seni kendime (yükseltip) kaldıracak, seni küfredenlerin içinden tertemiz çıkacak ve sana tabi olanları kıyamet gününe kadar kâfirlerin üstünde kılacak da (benim) ![]() ![]() Şu bilinsin ki Allahû Tealâ İsa Aleyhisselâm'a bir çok belâ ve sıkıntının ulaştığını açıkladıktan sonra O’nu kendisine yükselttiğini zikredince bu açıklama, İsa Aleyhisselâm'ı kendisine yükseltmesinin mükâfat bakımından cennetten ve ondaki cismani lezzetlerden daha büyük olduğuna delâlet etmektedir ve bu ayeti kerime ince düşünenlere, ruhani saâdetlerin bilinmesinin kapısını açmaktadır ![]() Alusi tefsirinde zikredildiği üzere Ebu Hayyan'a göre burada bir muzaf mukadderdir ki bunun takdiri: "Allah O’nu semâsına yükseltti" demektir ![]() ![]() ![]() Sonra yeryüzünde kırk sene yaşayacak veyahut semâya kaldırıldığı otuzüç yaşından kırka kalanı tamamlayacak (yedi sene yaşayacak) sonra diğer insanlar gibi ölerek Resulûllah Sâll ![]() ![]() Seçkin görüşe göre İsa Aleyhisselâm'ın semâya kaldırılışı, kendisine benzeyen kişinin çarmıha gerilmesinden önce olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamberler arasında İsa Aleyhisselâm'ın göklere yükseltilmesinin hikmeti hakkında şöyle de denmiştir: İsa Aleyhisselâm'ın dünya alemine girişi (babasız olduğu için) şevhet babından olmadığından, dünyadan çıkışı da harikûlade olmuştur ![]() ![]() Vehb ibni Münebbih Radıy ![]() ![]() ![]() Eğer burada: "Allahû Tealâ İsa Aleyhisselâm'ı semâya kaldırdıktan sonra tekrar dünyaya niçin dödürmeyip inişini ahir zamana bırakmıştır? denecek olursa, buna cevaben denir ki: "İsa Aleyhisselâm'ın inişi kıyamete alâmet ve umumi veliliğe nihayet olması için Allahû Tealâ O’nun dünyaya döndürülmesini tehir etmiştir ![]() ![]() Ehli Kitaptan her biri ölümünden evvel, andolsunki O’na (İsa Aleyhısselâm'a) mutlaka iman edecektir ![]() ![]() Fahrûrrazari tefsirinde zikredildiğine göre, Mevlâ Tealâ, yahudilerin rüsvaylıklarını ve çirkin işlerini zikredip, İsa Aleyhisselâm'ı öldürmeyi kastettiklerini, fakât bu maksatlarına erişemediklerini, İsa Aleyhisselâm' ın ise en büyük makam ve en yüce mertebeye ulaştığını açıkladıktan sonra, İsa Aleyhisselâm'a son derece düşman olan o yahudilerden hiç birinin O’na inanmadan dünyadan çıkamayacağını açıklamak üzere bu ayeti celileyi indirmiştir ![]() Beğavi, Kurtubi, Alüsi ve hazin tefsirlerinde; "Ehli kitaptan her biri mutlaka İsa Aleyhisselâm'a inanacaktır" denilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Ölümünden evvel" kavli şerifindeki zamirin kime ait olduğu hususunda ise, ulema başlıca iki görüş üzere ihtilâf etmişlerdir ![]() İkrime, Mücahid, Dahhak ve Süddi Radıy ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allahû Tealâ'nın, ölmeden evvel ehli kitaptan her birinin İsa Aleyhisselâm'a inanacaklarını bu ayeti kerimeyle bildirmesindeki hikmeti ise, sahibi Keşşâf şöyle açıklamıştır: "Mevlâ Tealâ, onların ölüm anında iman kendilerine fayda vermeyeceği bir zamanda mutlaka İsa Aleyhisselâm'a inanacaklarını açıklayarak onları imanın kendilerine fayda vereceği sağlık zamanlarında inanmaya teşvik etmiştir ![]() Ayeti celilede geçen iki zamirin İsa Aleyhisselâm'a ait olduğu da söylenmiştir ![]() Buna göre mana: "İsa Aleyhisselâm'ın inişinde, dünyada mevcût olan ehli kitaptan her biri, İsa Aleyhisselâm ölmeden mutlaka O’na iman edecek ve neticede bütün dinler tek din olacaktır ![]() ![]() ![]() "Nefsim elinde olan Allaha yemin ederim ki, elbette adaletli bir hakem olarak, Meryem oğlu (İsa)’nın sizin aranıza inmesi yaklaşmıştır ![]() ![]() ![]() Sonra Ebu Hûreyre Radıy ![]() ![]() ![]() ![]() Bazıları: "İsa Aleyhisselâm indiği zaman teklif kalkacak, aksi takdirde İsa Aleyhisselâm'ın halka emir ve nehyetmesi icabederdi ki, bu da Resulûllah Sâll ![]() ![]() ![]() Çünkü İsa Aleyhiselâm yeni bir şeriâtla inmeyeceği için Resulûllah Sâllalahu Aleyhi ve Sellem'den sonra peygamber olması gerekmez ancak O, Resulûlah Sâll ![]() ![]() İsa Aleyhisselâm'ın haçı kırmasından maksat: Kendisinin öldürüldüğünü iddiâ edenlerin yalan söylediklerini ortaya koyarak hristiyanlığın batıl, İslâmiyetin ise hak olduğunu açığa çıkarması demektir ![]() ![]() ![]() ![]() Cizyeyi kaldırmasına gelince; Cizye kâfirlerden alınan vergidir ![]() ![]() İsa Aleyhisselâm'ın adaleti yüzünden bereket o kadar çoğalacak ki, adetâ mal kapıdan taşacak, fakât insanlar kıyametin çok yakın olduğunu bildikleri için mala mülke rağbet etmeyeceklerdir ![]() ![]() ![]() 1 ![]() 2 ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|