![]() |
Kazandırdıklarına Dair |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kazandırdıklarına DairBütün yaşamı yüz yıl olan insan farklı zamanlarda Darma, Arta ve Kama'yı bir şekilde, birbirleriyle çakışmadan uygulayabilmelidir ![]() ![]() Böylece Mokşa'yı kazanmaya çalışarak ilerdeki ruh göçünden kurtulmalıdır ![]() ![]() ![]() Darma, Şastra yani Hinduların Kutsal Kitabı'nın kurban adama ve et yememe gibi emirlerinin yerine getirilmesidir: Kurban adamak de yapılmaz, çünkü bu dünyaya ilişkin değildir ve görünür etkisi yoktur; et yememek de uygulanır çünkü bu dünyaya aittir ve görünür sonuçları vardır ![]() Darma'nın Şruti'den (Kutsal Kitap) ve Şruti'yi bilen kişilerden öğrenilmesi gerekir ![]() Arta, sanatların, toprağın, altının, sığır sürülerinin, zenginlik, mal mülk ve arkadaşların kazanılmasıdır ![]() ![]() Arta, kralın adamlarından ve ticaret yoluyla deneyim kazanmış olan tacirlerden öğrenilmelidir ![]() Kama, ruhla birlikte aklın yardımıyla, beş duyu aracılığıyla, işitme, hissetme, görme, tat alma ve koklamayla uygun nesnelerden zevk almadır ![]() ![]() Kama, Kama Sutra'dan (Aşk Üzerine Özlü Sözler) ve yurttaşların uygulamalarından öğrenilir ![]() Bu üçü, yani Darma, Arta ve Kama bir araya geldiğinde, önem sıraları yazılıştaki sıraya göredir; yani Darma Arta'dan daha iyidir, Arta da Kama'dan ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() Bazı bilgili insanlar derler ki, Darma bu dünyaya ait olmayan şeylerle ilgili olduğu için ancak bir kitaptan öğrenilebilir ![]() ![]() ![]() YANIT Bu doğru değildir ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Lokayatikalar derler ki: Dinsel emirler, ileride kazandıracakları şeyler için izlenmemelidir, ayrıca bir şey kazandıracakları da şüphelidir ![]() ![]() YANIT Bu doğru değildir ![]() Birincisi; Darma'nın uygulanmasını emreden Kutsal Kitap şüpheye izin vermez ![]() İkincisi; düşmanların yıkımı ya da yağmurun yağması için yapılan adakların yararlı olduğu görülmektedir ![]() Üçüncüsü; güneş, ay, yıldızlar, gezegenler ve diğer göksel cisimler, özellikle dünyanın iyiliği için çalışıyor gözükmektedirler ![]() Dördüncüsü; bu dünyanın varlığı, insanların dört sınıfı ve yaşamın dört aşamasıyla ilgili kuralların yerine getirilmesinin sonucudur ![]() Beşincisi; tohumun gelecekteki ürünlerin umuduyla toprağa atıldığını görmekteyiz ![]() Vatsyayana'ya göre bu yüzden dinsel emirlere boyun eğmeliyiz ![]() 3 ![]() Yazgının her şeyin ana kuvveti olduğuna inananlar derler ki: Zenginliğe ulaşmak için çaba harcamamız gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() YANIT Böyle söylemek doğru değildir ![]() ![]() Uygun yolların uygulanması böylece zorunludur (olmaya yazgılı bir şey söz konusu olduğunda bile), bundan da hiçbir şey yapmayan kimsenin mutlu olmayacağı ortaya çıkar ![]() 4 ![]() Arta'nın elde edilmesi gereken esas şey olduğunu düşünen kişiler şunu savunurlar: Zevk aranmamalıdır çünkü saygıdeğer kişilerce de hoş karşılanmayan zevkler, ikisi de zevklere göre üstün olan Darma ve Arta'nın uygulanmasına engel olur ![]() Ayrıca zevkler insanı sıkıntıya düşürür ve düşük kişilerle temas ettirir; insanın doğru olmayan hareketler yapmasına sebep olur ve insanın saflığını bozar; insanı geleceğe önem vermez kılar, düşüncesizlik ve hafifliğe teşvik ederler ![]() ![]() Dahası, kendilerini yalnız zevke kaptıranların aileleri ve akrabalarıyla birlikte mahvolduğuna inanılır ![]() ![]() Ahalya'nın bekâretini bozan İndra da bu yaptığının cezasını çekti ![]() ![]() ![]() YANIT Bu itiraz kabul edilemez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Böylece Darma, Arta ve Kama'yı uygulayan birisi, hem bu dünyada hem de gelecek dünyada mutluluğa sahip olur ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|