![]() |
10. Sınıf Sayfa 205 - 217 Arası Kitabın Sonu |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() 10. Sınıf Sayfa 205 - 217 Arası Kitabın SonuSAYFA 205 1) Latifi, tezkiresini oluştururken Osmanlı ülkesinde yetişen bilgili, güzel söz söyleyen veya başka bir ülkede doğup Türk şairleri yoluna giden şairleri tezkiresine almıştır ![]() ![]() 2) Latifi’ye göre şiir, edebi açıdan üstün, edebi zevke hitap eden, özgün buluşlarla zenginleştirilmiş, edebi sanatlar bakımından da iyi işlenmiş olmalıdır ![]() Şair de bilgili, güzeli ve çirkini ayırt edebilen, kültürlü, şiir üzerine bilgisi iyi olan, zarif bir insan olmalıdır ![]() Latifi’nin bu düşünceleri şiire ve şaire edebi açıdan bir yaklaşım olduğu için bu düşüncelere katılmamak mümkün değildir ![]() 3) Ahmedi hakkındaki en kapsamlı yargı; “Şiiri ehliyetine, gazelleri marifetine göre değildir ![]() ![]() Latifi bu yargıyı verirken ilk olarak Ahmedi’nin hangi bilim dallarında bilgili olduğundan, yazdığı eserlerinin şiir meclisinde itibar görmemesi dolayısıyla Şeyhi ile münasebetinden ve eserlerinden verdiği örneklerden sonra sonuca olaşmıştır ![]() 4) Latifi, tezkiresini Ahmedi’yi övmek veya yermek için yazmamıştır ![]() ![]() 5) Ahmedi-Sivas-Murat Han Gazi devri-Batınî ilimlerde bilgilidir (Geometri, tıp…)-Şiirlerinde güzellik yoktur ![]() ![]() 6 ![]() b) Tezkirelerin ve edebiyat tarihinin devrin sanat anlayışını, şairlerin hayatını, ilmi ve edebi yönlerini incelemeleri ve eserlerinden örnek vermeleri bakımından aralarında benzerlik vardır ![]() ![]() SAYFA 206 7 ![]() ![]() b) Alınan paragrafta günümüz Türkçesine göre bazı ses değişimlerinin olduğu görülmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun dışında Arapça ve Farsça sözcüklerin kullanıldığı, düz yazı dilinin de sade olduğu görülmektedir ![]() 8) Tezkire, Latifi’nin bilgili ve kültürlü, şiir sahasında edebi kültürü ve zevki olan birisi olduğunu göstermektedir ![]() 9) Okuduğumuz ve beğendiğimiz şairlere yer verirdik ![]() SAYFA 210 1) Evliya Çelebi, rüyasında Hz ![]() ![]() 2) Evliya Çelebi şöyle bir yöntem izlemiştir: -Ulaşılmak istenen yere gidiş için yapılanlar -Ulaşılan yerin dış görünümünün tanıtımı -Ulaşılan yerin tarihi ile ilgili bilgi verilmesi -Ulaşılan yerde dikkati çeken mekanların tanıtımı -Ulaşılan yerdeki insanların tanıtımı -Dönüş yolculuğunda görülen yerlerin anlatılması -En sonunda eve ve ev halkına ulaşma 3) (Bu sorunun cevabını metni okuyarak yapabiliriz ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() yigirmi : yirmi ![]() b) şita: kış kân: maden ocağı; bir şeyin kaynağı müşebbek: şebeke haline sokulmuş olan, ağ ve kafes gibi örülmüş olan vefret: çokluk, bolluk badıncan: patlıcan vasi’atü’l aktar: tarafları, yanları geniş olan rahisatü’l es’ar: yiyeceği, içeceği ucuz efvah-ı nas: halkın ağzı, lisanı darb-ı mesel: atasözü berf: kar zalûm: çok zalim olan sâkin: oturan, ikamet eden 5) En ünlü gezginimizdir ![]() ![]() ![]() ![]() SAYFA 213 1) İnsan: Nakış – Küçük alem – Şehir – Bitki – Melek - Hayvan 2) Şekle göre insan, hayvan ile melek arasında yer almaktadır ![]() ![]() 3) Hipokrat “İnsanlık nedir?” sorusuna “Yüksek mevkide iken tevazu göstermek, fakir olduğu halde cömertlik etmek ve başa kakmadan iyilikte bulunmaktır ![]() ![]() Bu tanıma katılmamak mümkün değildir ![]() 4) Katip Çelebi, şekildeki gibi sıralama yapsaydı; önce soyut bir kavram olan “insanlık”tan başlayacak, insanın varlık olarak ne gibi ayrıcalıklarının olduğu belirterek “insanın imtiyaz”ını belirleyecek buradan “insan”ı varlık olarak ele almış olacaktı ![]() ![]() ![]() 5) Ruh, akıl, öfke, dimağ gibi soyut kavramları vali (ruh), vezir (akıl), münafık vezir (öğüt), hazinedar (dimağ) gibi somut kavramlar kullanarak somutlaştırmıştır ![]() ![]() 6) Yazar, düşüncelerini ispat etmek için pek çok benzetmenin yanı sıra, ayetlerden ve Hipokrat’tan örnekler vermiştir ![]() ![]() 7) İnsan: İnsan küçük alemdir ve büyük alemde ne varsa onda vardır ![]() İnsanın Üstünlüğü: İnsan, ruh ve beden bakımından bütün hayvanlardan üstündür ![]() İnsanın İmtiyazı: İnsan, insan olmakla kainatın en üstün yaratığı olmuşsa da bu şarta bağlıdır, insan bu şarta riayet etmekle insandır, bu da ilim ve sağlam ameldir ![]() İnsanlık: İnsana mahsus olan zati faziletlerin bütünüdür ![]() 8) İnsanın melek gibi olabileceği gibi, hayvan gibi de olabileceği yönündeki tespitidir ![]() 9) Günümüzde yaşasaydı “insan” kavramıyla ilgili olarak yaptığı tespitlere dünyanın değişen ve gelişen bir o kadar da insan için zararlı hale gelen yapısının etkisini de dahil ederek değerlendirmelerde bulunurdu ![]() SAYFA 215 Tarih Sade Nesir: Ziyafet-i Sultan Ahmed Han, Serdari-i Mehmed Paşa, Koçi Bey Risalesi ![]() Sanatkarane Nesir: Hamse Seyahat Sade Nesir: Seyahatname Sanatkarane Nesir: (Boş bırakılacak) Tezkire Sade Nesir: Latifi Sanatkarane Nesir: (Boş bırakılacak) İlmi Eser Sade Nesir: Tuhfetü’l-ahyar Sanatkarane Nesir: (Boş bırakılacak) Dini Eser Sade Nesir: (Boş bırakılacak) Sanatkarane Nesir: Dürretü’t Tac Mektup Sade Nesir: Şikayetname Sanatkarane Nesir: (Boş bırakılacak) 2) Nergisi’nin Hamse’sinde seci daha yoğundur ![]() ![]() ![]() 3) Örnekleme Amacıyla Yazılanlar: Seyahatname-Latifi Tezkiresi-Serdari-i Mehmed Paşa-Koçi Bey Risalesi-Tuhfetü’l ahyar-Naima Tarihi Öğretmek ve Sanat Yapmak Amacıyla Yazılanlar: Şikayetname-Durretü’t Tac-Hamse 4) Sade Nesir: Cümleler kısa ve açıktır ![]() ![]() ![]() Sanatkarane Nesir: Arapça ve Farsça sözcükler boldur ![]() ![]() ![]() ![]() SAYFA 216 Ölçme ve Değerlendirme 1-E 2-C 3-B 4-A 5-D 6-D Y Y D Y Y 7-seci – antoloji – gezi yazısı – Evliya Çelebi – mektup SAYFA 217 3 ![]() 1-E 2-C 3-A 4-E 5-D 6-E 7-Okuyana yol göstersin, mutluluk versin diye eserine Kutadgu Bilig (Mutluluk Veren Bilgi) adını vermiştir ![]() 8-sehl-i mümteni – imge (mazmun) 9-Aşk = Şarap Tekke = Meyhane Aşık = Sarhoş Mürid = Saki 10-Evliya Çelebi = Seyahatname Katip Çelebi = Cihannüma Seydi Ali Reis = Mirat’ül Memalik Yunus Emre = Risalet-ün Nushiyye 11-D D D |
![]() |
![]() |
|