Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Genel Konular

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
esastır, gayba, Îmân

Gayba İman Esastır

Eski 08-23-2008   #1
sudenaz
icon111

Gayba İman Esastır



Gayba iman esastırSual: Tam İlmihal’in iman bahsinde, Seyyid Abdülhakim efendi imanı şöyle tarif ediyor:
“Server-i âlem olan Muhammed aleyhisselamın, Peygamber olarak bildirdiği şeyleri, akla, tecrübeye ve felsefeye danışmaksızın, tasdik ve itikat etmektir, inanmaktır Akla uygun olduğu için tasdik ederse, aklı tasdik etmiş olur Resulü tasdik etmiş olmaz Veya, Resulü ve aklı birlikte tasdik etmiş o
lur ki, o zaman Peygambere itimat tam olmaz İtimat tam olmayınca, iman olmaz Çünkü, iman parçalanamaz Akıl, Resulullahın bildirdiklerini uygun bulursa, bu aklın kâmil, selîm olduğu anlaşılır
Bu tarif, aklı dışlamıyor mu?
CEVAP
Bu tarif selim olan akla değil, sakim olan akla zıt olabilir

Bu tarif, Kur'anı anlamaya mani olmak için konulmuş bir engeldir
CEVAP
Tam aksine, dini aklına uydurmaya çalışanlara engel olur Din akla uydurulursa insan sayısı kadar din ortaya çıkar Âlimlerin aklı dinde ölçü değilse, sizin aklınız nasıl dinde ölçü oluyor? Bu tarifi yapan İslam âlimidir Allahü teâlâ, (Bilmiyorsanız âlimlere sorun) buyuruyor

Dogmaları, yani âyetleri akıl süzgecinden geçirmeden inanmak gerçek iman olmaz
CEVAP
Dogma tabirini daha çok ateistler kullanır Siz Kur’an ne diyorsa hemen incelemeden inanıyorsunuz diyorlar Sizin onlardan ne farkınız kaldı? Birisi bize bu âyettir dese, sadece biz onun âyet olup olmadığını araştırırız O âyet ise hemen tasdik ederiz

Görmeden, akıl süzgecinden geçirmeden inanmak olacak şey değildir
CEVAP
Siz Cenneti, Cehennemi gördünüz mü? Görmeden nasıl inanıyorsunuz?

Bekara suresinin 3 âyetinde Onlar gaybı tasdik ederler, deniyor Görmeden inanın denmiyor ki
CEVAP
Anlaşılan siz, gaybın ne olduğunu bilmiyorsunuz Gayb, duygu organları [görmek, işitmek, dokunmak, koklamak, tatmak] ile veya hesap ve tecrübe ile anlaşılmayan şey demektir İmam-ı Rabbani hazretleri buyurdu ki: Akıl ve vehim Allah’a yaklaşamaz Hiç bir şeye benzemeyen ve akılla anlaşılamayan yaratıcıya, gayb yolu ile inanmaktan başka çare yoktur Çünkü görerek, düşünerek anlamaya kalkışmak, iman olmaz Kendi yaptığına inanmak olur ki bu da iman değildir (2/9)

İman, gördükten sonra tasdiktir
CEVAP
Bu, İslamiyet’e inanmıyorum demenin başka şeklidir İmanın altı esasından hangisini gördünüz? İman, görmeden tasdiktir Cebimden elma çıkarsam, sonra bu elmadır desem, bunu görenin tasdiki inanmak olmaz, gördüğünü söylemek olur İman gayba olur Cebimde altın var desem, siz bana güvenerek evet var diye tasdik ederseniz bu inanmak olur, ama altını gördükten sonra bu altın demek iman değil, gördüğünü söylemek olur Bu farkı iyi anlamalıdır

Allah’ın gayb ile ilgili her şeyini akıl süzgecinden geçirmeden inanmak iman olmaz
CEVAP
Akıl ile Allah’ın nasıl bir varlık olduğunu, nasıl konuştuğunu nasıl yarattığını, Cennetteki meyvelerin tadını bilebilir miyiz? Melekleri akıl ile tarif edebilir miyiz? Allah’ın nasıl bir varlık olduğunu tarif etmeniz mümkün mü? Elleri, gözleri, bir mekanı var mı, ne ile işitiyor, nasıl ezeli ve ebedi olur? Bu terazi bu sıkleti çekmez denmiştir Yani akıl ile bunları anlamak imkansızdır

Sual: Akla ve araştırmaya çok önem veren genç bir arkadaş, (Şu neden farz, şu neden günah? Bunların hikmetini, sebebini bilmeden kabul etmem Ben görmediğim Allah’a, koca karı gibi inanmam) diyor Dinimiz görmeden iman etmeyi bildirmiyor mu?
CEVAP
Bu genç gibi söylemek çok tehlikelidir İlahi emrin hikmeti anlaşılmasa da Allah’ın emri olduğu için, hiç tereddütsüz kabul etmek şarttır İslam âlimlerinin en büyüklerinden olan Hüccet-ül-İslam unvanına sahip imam-ı Gazali hazretlerinin İhya’da ve imam-ı Süyuti hazretlerinin Cami-us-sagîr’de bildirdiği hadis-i şerifte buyuruluyor ki:
(Ahir zamanda değişik inançlar çıkınca, koca karılar gibi inanın) [Deylemi]

Bu hadis-i şerif kocakarı gibi bâtıl şeylere körü körüne inan demek değildir Allah ve resulünün bildirdiklerine aklın almasa da, ispat edemesen de, inanın demektir Cennet, Cehennem, Sırat köprüsü ve ahiret hayatı akıl ile mantık ile ispat edilemez Mutezile aklı almadığı için sırat köprüsünü, miracı ve benzeri olayları inkâr etmiştir Şimdi bir çok Müslüman inanamayıp mürted olurken, müşrikler, bu bir çılgınlık derken, Hazret-i Ebu Bekir, O söylediyse doğrudur diyerek imanın zirvesine çıkmıştır

Görmeden, aklını kullanmadan, bir anda Miraca gidip geldiğine inanarak Resulullahı tasdik etmesi imanını yükseltmiştir Güneşten daha parlak olan imanından dolayı Peygamber efendimiz, (Ebu Bekrin imanı, bütün insanların imanları toplamı ile tartılsa, Ebu Bekrin imanı daha ağır gelir) buyurmuştur

Lüzumlu fıkıh bilgilerini öğrenmek farz-ı ayn iken, bu farzı terk edip, (İmanı araştırıyorum) diyerek ağaçların, çiçeklerin, insan ve hayvanların anatomisini incelemekle devamlı meşgul olmak caiz değildir İman esasları tahkik edilmez, yani araştırılmaz Peygamber efendimiz, gayba imanı emretmiştir İspat ile delil ile iman olmaz İman, görmeden inanmaktır Kur’an-ı kerimde, salihler övülürken, (O müttekîler ki, gayba inanırlar) buyuruluyor (Bekara 3)

Demek ki gayba inanmak, müttekilerin vasfıdır Resulullah ne bildirmişse doğrudur diyerek inananlar kurtulmuştur İman, araştırarak, akıl yürüterek elde edilen bir şey değildir İslam âlimleri imanı şöyle tarif etmişlerdir:

İman
, Muhammed aleyhisselâmın, peygamber olarak bildirdiği şeyleri, tahkik etmeden, akla, tecrübeye ve felsefeye uygun olup olmadığına bakmadan, tasdiktir Akla uygun olduğu için tasdik etmek, aklı tasdik etmek olur, Resulü tasdik etmek olmaz Yahut Resulü ve aklı birlikte tasdik etmek olur ki, o zaman Peygambere itimat tam olmaz İtimat tam olmayınca, iman olmaz Çünkü iman parçalanmaz Hadis-i şerifte buyuruluyor ki:
(Dini aklı ile ölçen kadar zararlı kimse yoktur) [Taberani]

Selim akıl çok kıymetlidir Hadis-i şerifte, (Akıl, hak ile bâtılı birbirinden ayıran bir nurdur) buyuruluyor Allahü teâlâ, insana, hakkı bâtıldan, iyiyi kötüden ayırabilmesi için aklı verdi Akıl bir ölçü aletidir Allahü teâlâya ait bilgilerde ölçü olmaz Mahluklara ait bilgilerde ölçü olur Akıl, insandan insana değiştiği için, bazı insanlar mahluklara ait bilgilerde isabet ettiği halde, bazıları yanılabilir İnsan, bir yol gösterici olmadan aklı ile Allah’ın bildirdiği doğru yolu bulamadı Tarih incelendiğinde, kendi başlarına giden insanların yanlış yollara saptıkları görülür O halde Resulullaha inanmak şarttır

Sual: (Görmediğim şeye iman etmeyi aklım almıyor, dindeki şeylerden ruhum sıkılıyor) diyen arkadaşıma ne cevap vereyim?
CEVAP
Almayan aklını ve sıkılan ruhunu göstermesini isteyin, bakalım gösterebilecek mi?

Sual: Ben görmediğim Allah’a inanmam demek uygun mu?
CEVAP
Hayır değildir İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:
Bildiğimiz, hatırımıza, hayalimize gelen, duygu organlarımıza etki eden her şey mahluktur Bizim, Allahü teâlâ bir şeye benzemez dememiz, benzetmek olur Bizim anladığımız büyüklük, küçüklüktür İbrahim aleyhisselam, kâfirlere, (Niçin kendi yaptığınız putlara tapıyorsunuz? Sizleri de, yaptığınız işleri de Allahü teâlâ yarattı!) dedi İster elimizle yapmış olalım, ister aklımız ve hayalimizle meydana getirelim, bunların hepsi, Allahü teâlânın mahlukudur O, bildiğimiz, düşünerek bulduğumuz şeylerin hiçbirine benzemez ve nasıl olduğu anlaşılamaz Akıl ve hayal Ona yaklaşamaz Böyle hiçbir şeye benzemeyen ve akıl ile anlaşılamayan yüce yaratıcıya, gayb yolu ile inanmaktan başka çare yoktur Çünkü, görerek, düşünerek anlamaya kalkışarak inanmak, Ona inanmak olmaz Kendi yaptığımız şeye iman etmek olur Bu da, Onun mahlukudur Bunu, Ona ortak yapmış, Ondan başkasına iman etmiş oluruz
(2/9)

Sual:
Evliya zatlardan bazıları, (Biz Cenneti, Cehennemi görsek, imanımızda bir artma, bir değişiklik olmaz) demişler Bu nasıl olur? İnsanın bir şeyi bilmesine ilmel yakîn, gözle görmesine de aynel yakîn deniyor Gözle görmek, ilimle bilmekten çok daha üstün değil midir? Atalarımız, (Gözüm sana mı inanayım, yoksa sözüm sana mı inanayım?) diye boşuna mı söylediler? Bu zatların böyle söylemesinin hikmeti ne olabilir?
CEVAP
Elbette göz, bilmeye göre daha sağlam delildir Ama bu bizim gibi insanlar içindir Hakiki imana kavuşmuş evliya zatların ilimleri farklıdır Hazret-i Ebu Bekr’in (O söylediyse doğrudur) demesi bunun bariz örneğidir Göz yanılabilir ama bu ilim sahiplerinin imanları öyle sağlamdır ki, hiçbir şey onu değiştiremez Göz ile görenin imanı bu kadar sağlam olamaz İman etmede göz ölçü değildir Sadece göz ölçü olsaydı, Resulullah efendimizi gören herkesin iman etmesi gerekirdi (Abdullah'ın yetimi) diye bakanlar kâfirlikte kaldı, (Allah Resulü) diye bakanlar hidayete erdi Baştaki göz yanılabilir, kalbdeki göz yanılmaz Müslümanların görmeleri, anlamaları kalb gözü ile olur Göz bakınca, kalb inanınca görür Müslümanın kalbi inanmıştır, Allahü teâlânın ihsanlarına kavuşmuştur Derecesine göre neler görür neler, dünya ahiret fark etmez


Alıntı Yaparak Cevapla

Cevap : Gayba İman Esastır

Eski 08-23-2008   #2
Equinox
Varsayılan

Cevap : Gayba İman Esastır



Allah razı olsun sudenaz güzel bilgiler için
__________________
CHP’siz Atatürkçü,MHP’siz milliyetçi,AKP’siz Müslümanım,Allah istismarcılardan korusun
Alıntı Yaparak Cevapla

Cevap : Gayba İman Esastır

Eski 08-23-2008   #3
sudenaz
Varsayılan

Cevap : Gayba İman Esastır



cümlemizden
Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.