Prof. Dr. Sinsi
|
Bernis
Hayatı :
Bernis , 22 mayıs 1715'te , Saint-Marcel-en-Viva-rais'de doğar;yani , bugünkü Saint-Marcel d'Ardeche'de doğar Soylu bir aileden gelen Bernis; öncelikle , Paris'te din eğitimi alır 1736'da , 21 yaşındayken , papaz olur Daha sonra , Brioude'da , piskoposluk meclis üyesi olur ve bu görevini Lyon'da sürdürür Lyon'dan sonra , başpapaz olarak Paris'e gelir ve "Aziz Sulpice Cizvit Okulu" 'nda kalmaya başlar Bu süre içinde , saraydaki soylularla tanışır;Fontenelle ve Mairan'la da dost olur Yakışıklılığı , yumuşak huyu ve sağlam karakteri sayesinde , bu çevrede aranan bir kişi olur Madam Geoffrin'in salonuna devam eder
Bernis , 1744'te , "Fransız Akademisi" 'ne girer 1745'te , sonradan Madam Pompadour olacak olan , Madam Le Normant ile tanışır Madam Pompadour , onun için , saraydan bir ev ve 1500 franklık bir gelir elde eder Bernis , zamanla , adını siyasal çevrelerde duyurur Diderot ve Marmontel ile tanışır Madam Pompadour'un dostluğu sayesinde , 1751 yılında , Venedik büyükelçiliğine getirilir ve bu görevde , 3 yıl kalır Avusturya'nın , 1755'te yaptığı ittifak önerisini; Paris'te , Avusturya Büyükelçisi ile görüşmek üzere , temsilci olarak görevlendirilir
15 Louis'den de büyük destek gören bu görüşmeler sonucunda , bu iki ülke arasında;1 mayıs 1756 tarihli Versaille Antlaşmasının 1 bölümü olan , Savunma antlaşması imzalanır Bernis , aynı yıl , devlet sekreteri olur Mayıs 1757'de ise , Versaille antlaşmasının saldırı amaçlı olan 2 bölümü imzalanır Fransa'nın , eski düşmanıyla ittifak kurarak , eski ortağı Prusya'yı yalnız bırakması , "7 Yıl Savaşı" 'nın diplomatik başlangıcını oluşturur Bernis , aynı yıl;önce dışişleri bakanı , sonra da kardinal olur Ancak , savaş kararı alınmasına neden olduğu gerekçesiyle , hakkında dava açılır Bu davada , onu Duclos savunur Ancak , Bernis kendini aklayamaz ve Soissons yakınlarına sürgüne gönderilir Bernis , yine kendisi gibi sürgünde olan Voltaire ile sıklıkla mektuplaşmıştır 6 yıl sürgünde kalan Bernis , 1764'te affedilerek serbest bırakılır Aynı yıl , Albi başpiskoposu olur 1769 'da , Roma büyükelçisi olur ve bu görevi , 1794'e kadar sürdürür Bu görevindeyken , Cizvitlerin Fransa'dan kovulmalarını protesto eden propagandalar yapmıştır Ancak , 1773 yılında , Cizvit tarikatının kapatılmasında aktif rol oynar
Bernis , Fransız devriminden sonra , yüksek rütbeli bir din adamı olarak konumunu ve gelirini sarstığı için;devrimin , kilise sistemine yönelik reformlarına karşı tutum alır Ülkeyi terk eden prenslerle ilişkisini sürdürür Ulusal meclisin , Fransız kilisesini yeniden düzenlemesi amacıyla , temmuz 1790'da çıkardığı ruhban tüzüğüne karşı;papalıktan kaynaklanan muhalefetin bilinçlenmesine , el altından katkıda bulunur 1790-91'de kilise reformlarının onaylanması için , Fransız yönetimi ile 6 Pius arasında sürdürülen görüşmelerde , önemli bir rol oynar Bernis , 3 kasım 1794'te , Roma'da ölür
Eserleri :
1) Şiirsel Buketler
Bernis'nin , gençliğinde yazdığı eseri Yazar , bu eserini , bayanlara armağan eder Bu eser nedeniyle , Voltaire Bernis'ye , "Çiçekçi Kız Babet" adını takmıştır
2) Tembellik Üzerine Mektup 1735
Bernis'nin , ince , sevecen ve aşk duygularını anlatan eseri
3) Koruyucu Tanrım Üzerine Mektup 1736
4) Öcü Alınmış Din 1737 - 40
1737 - 40 arası yazılıp , 1795'te basılan bu eser; Hıristiyanlığın bir savunusu olarak görünse de , aslında , doğa ile duygusal bütünleşmeyi sağlayan bir eserdir
5) Şiir ve Düzyazı Eserler
Bernis'nin bu eseri , tek cilt halinde çıkmıştır
6) Şiir Hakkında Söylev 1743
7) Anılar 1758
Bernis'nin , "7 Yıl Savaşları" 'nı izleyen dönemde , sürgündeyken yazdığı eseri Eserin ilk bölümü;yazarın doğumundan , Venedik büyükelçisi olmasına kadarki dönemi kapsar İkinci bölüm , Bernis'nin Venedik'e gitmesi ve 1752 - 58 arası olayları içerir Eserin son bölümü ise , 1758 yılı sonrasındaki olayları kapsar Bernis , "Anılar" 'ını , yalnızca eğlenmek ve yeğenlerini eğitmek amacıyla yazdığını söylemiş olsa da;bu eser , bir devlet adamının gerçek bir vasiyetidir Fransa'daki olaylar üzerine kaleme alınmış olan bölümler , birçok ayrıntılı bilgi içermektedir Bu bölümler , Bernis'nin , ne kadar tutkulu bir diplomat olduğunu ve entrikalar konusunda , ne kadar deha sahibi biri olduğunu göstermektedir "Anılar" , edebiyat tarihi açısından da , önemlidir Bernis , eserde;şiire olan eğilim dönemlerini , ilk edebi denemelerini , eserlerinin doğuş ve algılanışlarını ve özellikle , "Öcü Alınmış Din" kitabı hakkında bilgileri vermektedir
"Anılar" 'daki tanıklık rolüne , en az bir devlet adamlığı rolü kadar hazırlanmış olan Bernis;bu tablo için gerekli olan tüm renk tonlarını ortaya çıkarmak için , fırçasına sarılan bir ressamı andırmaktadır:Zeka , deha , incelik , yalınlık , biraz felsefe ve heyecan;ara tonları bunlardır tablonun Onun tüm kişiliğinin esinlendiği yürek temizliği ve şiirlerine de birtakım incelikler olarak yansıyan ruhsal arılığı; "Anılar" 'ının , tüm değerini oluşturan bir yalınlık şeklinde gösterir kendini Onun bu esere kendi düşkünlüğünü koyma isteği , hemen hemen bu eseri oluştururken yararlandığı tüm araçlara da yansıyacaktır
Eserin üslubu için şöyle der Bernis : "Uzun zamandır , her türlü akademik tutumdan vazgeçtim Retorik sanatını küçümsemiyorum Ancak , onu , sözcüklerin simetrisi içine koymaktan yana da değilim İncelikle yazmak için , epey zaman harcamak gerek En basiti , en kısası ve belki de en hoş olanı; kendi düşüncelerini , daha yalın bir şekilde dile getirmek ve yazmaktır "
Kaleminden çıkan yazılarda , mizahi bir duygunun yanı sıra;ayrıntılı ve çarpıcı betimlemeler , sürekli bir baştan çıkarıcılığa sahip , dokunaklı ve ahlaki düşünceler egemendir Bu satırlar arasında , araştırmacı bir insana ün katan , canlı bir ruh haliyle karşılaşılır "Anılar" 'ın okuru , sabırlı ve tutkulu bir yazarın çekim alanına girmektedir
Bernis'nin , bu tarihsel çalışmasına vermesi gereken asıl başlık "İtiraflar" olmalıydı Yine de , bu başlık;oldukça eksiksiz bir suçsuzluğu , yeterince değerli kılmaya yetmeyecekti Bernis , tam da istediği ve düşünü kurduğu gibi tarafsız kalır Buna karşın , çizdiği tablo , son derece kusursuz ve gerçektir Zekasının kusursuzluğunu esinlenmiş olduğu politik topluluğun resmini , gözler önüne sermektedir
8) Dört Mevsim ya da Fransız Çiftçileri 1763
Bernis'nin , 1763 tarihli bu eseri , 4 şarkı içerir "İlkbahar" adlı 1 şarkıda , zefir rüzgarının esintileri ve çiçeklerin uyanışı anlatılır 2 Şarkı olan "Yaz" 'da , güneşin kavurucu sıcakları altında daha verimli olan doğa anlatılır 3 Şarkı "Sonbahar" 'da;doğanın verdiği ürünlerin toplanması , hasat şenliklerinin yapılması ile aşk ve duygusallığın geri dönüşü anlatılır
4 Şarkı olan "Kış" 'da ise , rüzgarın ve karın her yeri kapladığı;ancak , buna rağmen , doğanın tüm güzelliğini kaybetmediği anlatılır Bernis , bu şarkıda , tümüyle bireysel bir lirizme ulaşır Şair , kış mevsiminin katılığını , kendi içsel duyuşuyla harmanlama yoluna gider Bu içsel duyuş , şair için , varoluşun bir bilançosunu çıkarmasına neden olur 4 Şarkı , olasılıkla , 1748'de yazılmıştır Yazar , Saint-Lambert'in , 18 yüzyılın 2 yarısının şiirini karakterize edecek olan didaktik ve anlatımcı şiiri , "Mevsimler" 'e öykünmüştür "Dört Mevsim" , ayrıca , Vergilius'tan izler taşır Ancak , bu izlere rağmen;şiirin taşıdığı "Fransız Çiftçileri" altbaşlığı , şiirle karşıtlık oluşturmaktadır
Bernis , şiire kendinden hiçbir şey katmamıştır Mevsimlerin ilerleyişi , bir aşk geçit töreni düzenlemek için gerekçedir sadece Belli bir duyumsal taşkınlık , mitoloji bilgisi derin olan Bernis'ye , şair olma rolü biçmiştir
9) Mevsimler ve Günler 1764
10) Alleurs Konu ile Mektuplaşmalar
|