![]() |
Bergson |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() BergsonBergson, Henri: 1859-1941 yılları arasında yaşamış olan çagdas düşünür ![]() Temel İlkeler: Temel eserleri arasında Essais sur les Donnees immediates de la Conscience (Bilincin Dolayımsız Verileri Üzerine Denemeler), Matiere et Memoire (Madde ve Bellek), Les Deux Sources de la Morale et de la Religion (Ahlak ve Dinin İki Kaynağı) ve L'Evolution creatrice (Yaratıcı Evrim) gibi kitaplar bulunan Bergson, Almanya'da doğup gelişmiş olan idealist yaşama felsefesinin Fransa'daki temsilcisi olarak tanınır ![]() ![]() ![]() ![]() Başka bir deyişle, ondokuzuncu yüzyılda ortaya çikan maddecilik dirimselcilik karşitlığından yoğun bir biçimde etkilenen Bergson, bilimin bulgularını özü itibariyle bilimsel olmayan bir gerçeklik anlayışına ulaşmak için kullanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Metafiziği: Gerçekliğin sezgi yoluyla bilinebileceğini savunduğu için ondokuzuncu yüzyıl Alman düşünürü Schopenhauer'a çok yaklaşan Bergson, bununla birlikte, bir ilerleme ögretisi olarak evrim teorisini çok ciddiye alıp metafiziğine temel yaptığı için, onun kötümserliğini paylaşmaz ![]() İlk araştırmalarını zihin ve beden arasındaki ilişki konusuna ayıran filozof, zamanının bu konudaki gözde ögretisi olan psiko-fizyolojik paralelizme, yani her psikolojik olguya onu belirleyen fizyolojik bir olgunun karşitlık geldiğini dile getiren ögretiye şiddetle karşi çikmistir ![]() ![]() Yaşam düşüncesini incelerken, evrimin gerçekliğini kabul eden, onu kesin olarak belgelenmiş ya da kanıtlanmış bir teori diye gören Bergson, evrimin mekanist bir tarzda gelişmeyip yaratıcı olduğunu iddia etmiştir ![]() ![]() Bilgi Görüşleri: Bilgi görüşünde, rasyonel düşünceye güvenmeyen, kuru bir akılcılık ve bilimciliğe karşi çikip, bunun yerine sezgiyi temel alan Bergson, bilincin her zaman bir şeyin bilinci olduğunu, bizim doğrudan ve aracısız olarak yalnızca kendi tecrübemizi bilebileceğimizi ve dolayısıyla en iyi ve en yetkin bir biçimde kendi bilinç akışımızı ve süreyi idrak edeceğimizi belirtmiştir ![]() ![]() Başka bir deyişle, Bergson felsefesinde öncelikle, kavramsal bilgiye şiddetli bir eleştiri yöneltmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bergson'a göre, sezgi bize, gerçekliğin şemasını değil de, bizzat kendisini bilme olanağı verir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sezginin bize gösterdiği gerçeklik nedir? Bergson bu konuda aradığı ipucunu kişinin kendi doğasına ilişkin sezgide bulur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anlamamız gereken şeyin, zamanın bir birikim, bir büyüyüp gelişme, bir süre olduğunu belirten Bergson, bir adım daha ileri giderek, sürenin yalnızca akıp giden bir şey olmakla kalmayıp, yaratıcı olduğunu savunur ![]() ![]() ![]() Bergson'a göre, gerçekten varolan şey madde, cansız varlık değildir; gerçeklik süredir ve bunu yalnızca sezgi kavrayabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ona göre, insan işte bu yaşamda maddeyi yener, mekanın sınırlarının üstüne çikar ve içinde salt süreyi yaşar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bergson |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() BergsonHenry (Henri) Bergson Kimdir? (1859-1941) Fransız filozof ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oldukça başarılı bir çalışma sayılan bu yapıtından sonra Rollin Koleji'nde felsefe öğretmenliğine, daha sonra Dördüncü Henry Lisesi'ne atandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bergson bu çalışmalarının yanı sıra değişik felsefe dergilerinde araştırmalar, incelemeler yayımladı ![]() ![]() ![]() Bergson felsefeye kendinden önce gelen ve yaşadığı dönemde özellikle pek yaygın olan Darwincilik, Lamarckçılık ve Entelektüalizm gibi akımları eleştirmekle girdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan, eski felsefenin ileri sürdüğü gibi, yalnız gövdenin birliğinin kurduğu bir bütün değildir, onun bugüne değin işlenmemiş öğeleri, üzerinde durulmamış yönleri vardır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bergson |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() BergsonHenry Bergson'un Felsefesi Bergson'un düşünce evreninde odak sorun "zaman" kavramıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan tin-gövde ikilisinin değil, "ben" in biçimlendirdiği bir varlıktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Değişme bir gelişme süreci özelliği taşır, bu bakımdan kesintisiz bir ilerlemedir ![]() ![]() ![]() ![]() Nitekim "değişmenin yeni bir türün doğmasına olanak sağlayacak aşamaya ulaşabilmesi için genel bir duruma dönüşmesi, her canlı varlıkta yavaş, ancak sürekli olarak ortaya çıkması gereklidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Değişmenin canlı varlıklarda bir gelişme olduğu açıktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bütün değişmeler, gelişmeler bir süre içinde gerçekleşir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Süre bir akıştır, kesintisiz bir ilerlemedir, geçmişin gittikçe büyüyen, geleceğe doğru uzayan açılımıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan araç yapan bir varlıktır (homo taber), onu başarıya ulaştıran yetileri arasında anlayış gücünün (zekâ) önemli bir yeri vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "İnsan anlağının geometride başarıya ulaşmasının nedeni de" bu katı nesnelerle ilgili tasarımlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bergson |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() BergsonHenry Bergson'un Felsefesinde Sezginin Önemi ve Sezgi Kavramı Bergson anlayış gücünün gerçeği kavramadaki yetersizliğini kendi düşünce düzeni içinde başka bir, yetiyle gidermeye çalışmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sezgi bilgi kuramıyla bağlantılıdır, bilginin kazanılmasında başlıca kaynaktır ![]() ![]() ![]() ![]() Bergson belleği yapısı ve niteliği bakımından, işlevi yönünden ikiye ayırmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Bilginin edinilmesinde tek geçerli ilke olan "sezgi"nin kaynağı da yaşamdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buna karşın evrensel bir nitelik taşıyan yaşam atılımı (elan vital) kendi doğrultusunda gider, değişik bölümlere ayrılarak gelişir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bergson |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() BergsonHenry Bergson'un Özgürlük, Bilim ve Metafizik Anlayışı Bergson ve Özgürlük Bergson'un felsefesinde özgürlük kavramı yeni bir anlam kazanır ![]() ![]() ![]() ![]() Bergson ve Bilim Bilimin kökeni bilmedir, bilginin sağladığı olanaklarla kurulu dizge bütünüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sanat bir yaratı alanıdır, dolayısıyla gelişimle, ilerlemekle bağlantılıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak burada sözü geçen "buluş" bilgi verilerine dayanan, bilinen nesnelerden yola çıkan bir eylem anlamındadır ![]() ![]() ![]() Bergson ve Metafizik Bergson'un felsefesinde metafizik önemli bir yer tutar, ancak onun "eski felsefe" dediği düşünce dizgesinin anladığı metafiziğe karşıt bir görüşü benimsemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçekte nesneler değil, eylemler vardır, eylemler bir "oluş" niteliği taşıdığından "varlık oluştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu iki devinim türü varlığın temelini oluşturur ![]() ![]() ![]() ![]() Sezgiyle yaşam eş doğrultuludur, anlak karşıt yönlüdür ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bergson |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() BergsonHenry Bergson'un Ahlak (Etik) ve Din Anlayışı Etik konusunda Bergson'un gelenekçi felsefeden ayrı bir yol tuttuğu görülür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bergson ahlak sorununu incelediği yapıtında dine de geniş yer vermiş, onunla ilgili görüşlerini ayrıntılı olarak sergilemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() yaşam atılımıyla yakın ilgisi vardır ![]() Bergson çağdaş felsefeye getirdiği yeni sorunlarla, bu sorunlara aradığı çözümlerle ilgi çekmiş, özellikle felsefeye ruhbilim açısından bakanlar üzerinde etkili olmuştur ![]() YAPITLARI Matiere et Memoire, 1896, ("Özdek ve Bellek"); Le Rire, 1900, (Gülme); l'Evolution Creatrice, 1907, (Yaratıcı Tekamül, 1947); Leş deux Sources de la Morale et de la Religion, 1923, (Ahlak ile Dinin İki Kaynağı, 1949), Leş Donnees Immediates de la Conscience, 1889, (Şuurun Doğrudan Doğruya Verileri, 1950) ![]() KAYNAKLAR Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi; I ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|